Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 29 sep 2022 12:48

benefietdiner schreef:Die beide Nordstream pijpleidingen moeten we helemaal vergeten. Laat ze maar vollopen met water.
De Nederlandse Gasunie is voor 9% aandeelhouder in deze pijpleidingen.
Lekkere investering dan, dat geld zien ze nooit meer terug.
Maar ik vind wel dat het ons afhankelijk maken van Rusland op energiegebied een grote strategische vergissing was, dus erg rouwig ben ik er ook niet om dat die pijpleidingen verleden tijd zijn.
Marnix schreef:Ik denk dat er uiteindelijk toch niet zoveel gebeurt. Poetin kondigt vrijdag af dat de Oekraïense regio's duidelijk hebben aangegeven dat ze bij Rusland willen horen en ze daarom voortaan bij Rusland zullen horen. Waarschijnlijk met vredelievende woorden dat het doel in de Oekraïne bereikt is en hij zijn legers binnen de nieuwe landsgrenzen zal houden maar dat Rusland zich gerechtigd ziet zijn eigen landsgrenzen te verdedigen als het wordt aangevallen. De meeste landen zullen dit niet erkennen, sancties in stand houden en wat verzwaren en wapens blijven leveren aan Oekraïne. En dus blijft het oosten van Oekraïne voorlopig wel een strijdtoneel, wat eigenlijk sinds 2014 al het geval is. Het westen zal niet openlijk de oorlog verklaren door zelf mee te gaan vechten en Poetin heeft genoeg problemen met zijn leger en onder zijn bevolking om er meer bij te kunnen hebben dus ik denk dat het niet zomaar escaleert, hoeveel de beschadigingen rond de Nordstream wel zorgwekkend zijn.
Dit is het meest optimistische scenario. We moeten ons bedenken dat van de 4 regio's die Poetin wil annexeren, hij momenteel van geen enkele het grondgebied helemaal in handen heeft. Dat is zelfs in Loehansk zo, want Oekraïne heeft inmiddels alweer een stukje van deze oblast heroverd. Dus Poetin kan morgen na die nepreferenda wel die regio's annexeren, maar dat wil niet zeggen dat hij ze ook in handen heeft. Dus een scenario dat geopperd wordt, is dat hij morgen flink gaat dreigen en mogelijk zelfs een ultimatum stelt aan Oekraïne om de troepen uit deze regio's terug te trekken. Nou gaat Oekraïne dat zeker niet doen, dus is het de vraag wat Poetin dan gaat doen. Conventioneel gezien heeft hij nu geen goede kaarten, dus in het minder optimistische scenario komt er dreiging met niet-conventionele wapens. Dan loopt de spanning alleen maar verder op en dan is de vraag wie het eerst met de ogen knippert. Dat van die Nordstream leidingen zint me niet: ik interpreteer dit als een dreiging richting het westen om het steunen van Oekraïne maar op te geven. Dat gaat ook niet gebeuren, dus de vraag is of Poetin verder gaat escaleren om toch maar zijn zin te krijgen. Want daar draait deze annexatie ook om: juist omdat Rusland nu in de verdediging zit, probeert Poetin uit alle macht om nog iets uit deze oorlog te slepen wat hij als een overwinning kan verkopen. Maar Oekraïne wil terecht het eigen grondgebied terug en heeft het momentum. Dus ergens moet iemand bakzeil halen.
Het feit dat Poetin gaat annexeren betekent dat hij het zich onder geen enkel beding kan veroorloven om (in zijn ogen) Russisch grondgebied te verliezen. Daarmee heeft hij het lot van hemzelf en Rusland dus verbonden met het zuiden/oosten van Oekraïne. Dat maakt het zo gevaarlijk.

Overigens hebben de Oekraiense troepen nu inderdaad de Russen omsingeld bij de stad Lyman (zie dit kaartje). Naar schatting zo'n 1000-5500 Russische troepen (de schattingen lopen uiteen) zitten er in de val.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2022 09:13

elbert schreef:De Nederlandse Gasunie is voor 9% aandeelhouder in deze pijpleidingen.
Lekkere investering dan, dat geld zien ze nooit meer terug.
Maar ik vind wel dat het ons afhankelijk maken van Rusland op energiegebied een grote strategische vergissing was, dus erg rouwig ben ik er ook niet om dat die pijpleidingen verleden tijd zijn.
Dit is het meest optimistische scenario. We moeten ons bedenken dat van de 4 regio's die Poetin wil annexeren, hij momenteel van geen enkele het grondgebied helemaal in handen heeft. Dat is zelfs in Loehansk zo, want Oekraïne heeft inmiddels alweer een stukje van deze oblast heroverd. Dus Poetin kan morgen na die nepreferenda wel die regio's annexeren, maar dat wil niet zeggen dat hij ze ook in handen heeft. Dus een scenario dat geopperd wordt, is dat hij morgen flink gaat dreigen en mogelijk zelfs een ultimatum stelt aan Oekraïne om de troepen uit deze regio's terug te trekken. Nou gaat Oekraïne dat zeker niet doen, dus is het de vraag wat Poetin dan gaat doen. Conventioneel gezien heeft hij nu geen goede kaarten, dus in het minder optimistische scenario komt er dreiging met niet-conventionele wapens. Dan loopt de spanning alleen maar verder op en dan is de vraag wie het eerst met de ogen knippert. Dat van die Nordstream leidingen zint me niet: ik interpreteer dit als een dreiging richting het westen om het steunen van Oekraïne maar op te geven. Dat gaat ook niet gebeuren, dus de vraag is of Poetin verder gaat escaleren om toch maar zijn zin te krijgen. Want daar draait deze annexatie ook om: juist omdat Rusland nu in de verdediging zit, probeert Poetin uit alle macht om nog iets uit deze oorlog te slepen wat hij als een overwinning kan verkopen. Maar Oekraïne wil terecht het eigen grondgebied terug en heeft het momentum. Dus ergens moet iemand bakzeil halen.
Het feit dat Poetin gaat annexeren betekent dat hij het zich onder geen enkel beding kan veroorloven om (in zijn ogen) Russisch grondgebied te verliezen. Daarmee heeft hij het lot van hemzelf en Rusland dus verbonden met het zuiden/oosten van Oekraïne. Dat maakt het zo gevaarlijk.


Klopt, maar tegelijkertijd zal hij moeten voorkomen dat de “bondgenoten” die hij nog heeft (landen die neutraal zijn gebleven, vooral China, India en Turkije) niet tegen zich krijgt. Want als die ook vinden dat Poetin te ver gaat raakt Rusland helemaal geïsoleerd. Dus denk ik dat er uiteindelijk toch niet zoveel zal veranderen. Poetin zal zeggen dat de regio’s nu bij Oekraïne horen, de rest van de wereld (misschien op China na omdat die graag Taiwan willen na) zal dit niet erkennen en het Westen zal de sancties in stand houden en Oekraïne zoveel mogelijk blijven steunen zonder zelf actief aan het conflict deel te nemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 30 sep 2022 15:27

Marnix schreef:Klopt, maar tegelijkertijd zal hij moeten voorkomen dat de “bondgenoten” die hij nog heeft (landen die neutraal zijn gebleven, vooral China, India en Turkije) niet tegen zich krijgt. Want als die ook vinden dat Poetin te ver gaat raakt Rusland helemaal geïsoleerd. Dus denk ik dat er uiteindelijk toch niet zoveel zal veranderen. Poetin zal zeggen dat de regio’s nu bij Oekraïne horen, de rest van de wereld (misschien op China na omdat die graag Taiwan willen na) zal dit niet erkennen en het Westen zal de sancties in stand houden en Oekraïne zoveel mogelijk blijven steunen zonder zelf actief aan het conflict deel te nemen.
China gaat dit ook niet erkennen, want China houdt er niet van als grenzen eenzijdig veranderen. Dat heeft vooral te maken met Taiwan: volgens China hoort Taiwan bij China en een eenzijdige verandering is niet te accepteren voor China. Hetzelfde geldt dan ook voor Oekraïne: die grenzen mogen ook niet eenzijdig worden gewijzigd, ook niet door Rusland.
Maar dat laat onverlet dat Poetin vandaag zijn meest anti-westerse speech ooit heeft gehouden. Hij heeft zichzelf in een hoek geduwd en alleen met enorm gezichtsverlies komt hij daar nog uit. Maar dat betekent dan wel het einde van zijn regime. Het is alles of niks voor hem nu.

De reactie van Oekraïne is er ook:
- een versnelde aanvraag voor NAVO lidmaatschap. Dat zie ik niet op korte termijn gebeuren en zeker niet zolang er nog gevochten wordt.
- een weigering om met Rusland te onderhandelen zolang Poetin president is.
De reactie van het Westen:
- meer sancties
- waarschijnlijk meer wapens voor Oekraïne.
Kortom: de zaak spitst zich verder toe.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2022 17:02

elbert schreef:China gaat dit ook niet erkennen, want China houdt er niet van als grenzen eenzijdig veranderen. Dat heeft vooral te maken met Taiwan: volgens China hoort Taiwan bij China en een eenzijdige verandering is niet te accepteren voor China. Hetzelfde geldt dan ook voor Oekraïne: die grenzen mogen ook niet eenzijdig worden gewijzigd, ook niet door Rusland.
Maar dat laat onverlet dat Poetin vandaag zijn meest anti-westerse speech ooit heeft gehouden. Hij heeft zichzelf in een hoek geduwd en alleen met enorm gezichtsverlies komt hij daar nog uit. Maar dat betekent dan wel het einde van zijn regime. Het is alles of niks voor hem nu.

De reactie van Oekraïne is er ook:
- een versnelde aanvraag voor NAVO lidmaatschap. Dat zie ik niet op korte termijn gebeuren en zeker niet zolang er nog gevochten wordt.
- een weigering om met Rusland te onderhandelen zolang Poetin president is.
De reactie van het Westen:
- meer sancties
- waarschijnlijk meer wapens voor Oekraïne.
Kortom: de zaak spitst zich verder toe.


En in de praktijk verandert er niet veel, behalve dat er een flinke groep ongetrainde, slecht bevoorrade en ongemotiveerde Russen naar het front afreist.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 30 sep 2022 19:22

En in de praktijk verandert er niet veel, behalve dat er een flinke groep ongetrainde, slecht bevoorrade en ongemotiveerde Russen naar het front afreist.


Waarbij het voor velen van hen helaas een enkeltje zal zijn :(
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 03 okt 2022 08:45

Het volgende gebied waar Oekraïne flinke vorderingen maakt momenteel, is in Kherson. In het noorden van deze oblast zijn de troepen langs de Dnipro snel naar het zuiden aan het oprukken, terwijl al een tijdje er in het westen langzaam een beweging is richting het oosten. Op deze manier is er een kans dat de Russen opnieuw omsingeld kunnen raken (zie kaartje).
Ondertussen gaat het offensief aan de andere kant van het slagveld (op het kruispunt van Kharkiv/Luhansk/Donetsk) gewoon door. Naar verwachting is er binnenkort geen Rus meer in het Kharkiv oblast.

V.w.b. de nepreferenda en de grenzen van de geannexeerde gebieden: het Kremlin weet zelf ook niet wat de grenzen zijn. Wat een farce. Het Oekraïense leger zal wel bepalen wat de grenzen zijn straks. :mrgreen:

Edit: de situatie op 4 oktober is dat de Russen zich terugtrekken uit het noorden van de Kherson oblast. Het gevaar voor omsingeling werd te groot. Opnieuw dus een stukje Oekraïne dat wordt bevrijd: het gaat om een gebied van zo'n 50 bij 50 kilometer (wellicht nog groter), dus minstens 2500 km2.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 06 okt 2022 11:19

Ik vind het wel mooi, die rennende Russen. Dat wordt nog wat op de Olympische Spelen...

Even iets serieuzer: de Russen houden gebieden bezet die in meerderheid door Oekraïeners worden bewoond. Het hele geklets over "We bevrijden Russische gebieden" is gewoon onzin.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 06 okt 2022 12:13

Optimatus schreef:Ik vind het wel mooi, die rennende Russen. Dat wordt nog wat op de Olympische Spelen...

Even iets serieuzer: de Russen houden gebieden bezet die in meerderheid door Oekraïeners worden bewoond. Het hele geklets over "We bevrijden Russische gebieden" is gewoon onzin.

Prachtig dat jij het mooi vindt, die rennende russen, baar besef wel dat de meeste russen die daar voor hun leven rennen en vechten daar ook niet vrijwillig zitten.
Natuurlijk hopen we allemaal dat Rusland de oorlog verliest, maar ook aan russische zijde vecht het merendeel van de soldaten in een oorlog die de hunne niet is.
Ook aan russische zijde vechten zonen, vaders, echtgenoten en vrienden. In grote getale gedwongen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2022 12:34

StillAwake schreef:Prachtig dat jij het mooi vindt, die rennende russen, baar besef wel dat de meeste russen die daar voor hun leven rennen en vechten daar ook niet vrijwillig zitten.
Natuurlijk hopen we allemaal dat Rusland de oorlog verliest, maar ook aan russische zijde vecht het merendeel van de soldaten in een oorlog die de hunne niet is.
Ook aan russische zijde vechten zonen, vaders, echtgenoten en vrienden. In grote getale gedwongen.


Klopt. Ook al eens aangehaald. Inderdaad, het is mooi dat Rusland de oorlog lijkt te verliezen en Oekraïne goede resultaten boekt, maar het gaat gepaard met enorm veel leed aan beide kanten. Bij oorlogen zijn er bijna alleen maar verliezers. En vaak zijn de soldaten maar puppets van een machthebber ergens ver weg en hebben ze niet zoveel keus
of ze oorlog willen voeren of niet. Wel hoe ze dat doen overigens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 06 okt 2022 15:34

Cynisme, heren.

Intussen zien we wat Rusland doet met Oekraïne, nu weer kinderen die uit Kherson gedwongen worden verplaatst naar de Krim.

Ik ben heel benieuwd of er iets van een internationaal tribunaal komt. Er zijn inmiddels ook andere, ook gruwelijke oorlogsmisdaden aan het licht gekomen. Zo zijn er dozen met gouden tanden gevonden, die uit monden van slachtoffers zijn gerukt. Dit soort waanzin hebben we sinds 1945 niet meer gezien.

Me dunkt dat er op termijn moet worden nagedacht over hoe Rusland aan de pakken.
Een voorschotje:
* terug naar de grenzen van 1991 (dus alle bezette gebieden in Oekraïne en Georgië teruggeven aan de rechtmatige eigenaar)
* opheffen Unie Wit-Rusland - Rusland
* alle door Rusland aangerichte schade door Rusland laten betalen

Hoe de Russen hun eigen regime behandelen, is aan de Russen zelf.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2022 22:59

Optimatus schreef:Cynisme, heren.

Intussen zien we wat Rusland doet met Oekraïne, nu weer kinderen die uit Kherson gedwongen worden verplaatst naar de Krim.

Ik ben heel benieuwd of er iets van een internationaal tribunaal komt. Er zijn inmiddels ook andere, ook gruwelijke oorlogsmisdaden aan het licht gekomen. Zo zijn er dozen met gouden tanden gevonden, die uit monden van slachtoffers zijn gerukt. Dit soort waanzin hebben we sinds 1945 niet meer gezien.

Me dunkt dat er op termijn moet worden nagedacht over hoe Rusland aan de pakken.
Een voorschotje:
* terug naar de grenzen van 1991 (dus alle bezette gebieden in Oekraïne en Georgië teruggeven aan de rechtmatige eigenaar)
* opheffen Unie Wit-Rusland - Rusland
* alle door Rusland aangerichte schade door Rusland laten betalen

Hoe de Russen hun eigen regime behandelen, is aan de Russen zelf.


Ook daar heb ik wel wat vraagtekens bij. Sowieso kan je niet zomaar eenzijdig dit soort dingen afspreken. Dat zou alleen kunnen als Rusland zich zou overgeven, je het zou veroveren of er op een of andere manier een machtsoverdracht komt en er een nieuw iemand aan de macht komt die zou willen onderhandelen. Alledrie zijn niet echt waarschijnlijk.

Daarnaast, omdat Rusland corrupt is zal dit nooit degenen die verantwoordelijk zijn raken, juist de bevolking die hier niet op zit te wachten is het slachtoffer van dit soort sancties. De vraag is dus in hoeverre dat dan gaat helpen. Maar het scenario wat je schetst is sowieso niet zo realistisch.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 07 okt 2022 08:12

Optimatus schreef:Cynisme, heren.

Akelig soort cynisme. Genieten van andermans ellende en angst, bah. Waar hebben we dat ook alweer meer gezien?

En vervolgens lopen blaten over gruwelijke oorlogsmisdaden van de Russen. En ja, dat is afschuwelijk. Maar reken er niet op dat aan Oekrainse kant alleen maar lieverdjes zitten.



Zo verschrikkelijk klaar met al dat bloedvergieten van beide kanten, wat een ellende om wat kilometers grond waarvan niemand ook maar een grasspriet mee kan nemen. Hoe onzinnig, hoe dwaas dit. Ik volg het allang niet meer maar stop liever energie in andere dingen. Ondertussen hoop en bid ik nog steeds om vredesbesprekingen maar blijkbaar is het makkelijker om een vrachtwagen vol stouwen met wapens. Of soldaten. Of weet ik wat.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 07 okt 2022 08:47

Dorpeling schreef:Zo verschrikkelijk klaar met al dat bloedvergieten van beide kanten, wat een ellende om wat kilometers grond waarvan niemand ook maar een grasspriet mee kan nemen. Hoe onzinnig, hoe dwaas dit. Ik volg het allang niet meer maar stop liever energie in andere dingen. Ondertussen hoop en bid ik nog steeds om vredesbesprekingen maar blijkbaar is het makkelijker om een vrachtwagen vol stouwen met wapens. Of soldaten. Of weet ik wat.
Ik begrijp je weerzin tegen het bloedvergieten. Die voel ik ook. Ik volg deze oorlog op de voet en zie soms beelden die inderdaad weerzinwekkend zijn. Maar uit die beelden trek ik wel de conclusie dat deze oorlog een terreuroorlog is die door Poetin en zijn volgelingen is begonnen. Dit is geen kwestie van "waar 2 ruzie maken, hebben er 2 schuld". Of in elk geval zeker niet schuld in dezelfde mate. Dit is een Russische veroveringsoorlog om het Russische imperium uit te breiden.
Nu weet ik ook uit de geschiedenis dat er maar 1 remedie is tegen tyrannie: die dient bevochten en verslagen te worden. Daarom zie ik niet zoveel in vredesonderhandelingen waarbij Poetin een hap van Oekraïne krijgt toegeworpen. Want daarmee wordt zijn gedrag beloond en dat wordt dan aanleiding om later nog eens zo'n avontuur te beginnen. Alleen een overduidelijke nederlaag voorkomt dat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 07 okt 2022 08:47

Als de Russen die oorlog in 2008 niet waren begonnen (in Georgië), was er nu niets aan de hand geweest. Rusland is als enige verantwoordelijk.

Ik hoop dat de Russen de moed opvatten, zich van hun dictator te ontdoen. Die boef in een kooi voor het gerecht, zoals men dat daar doet, zou voor velen een vorm van gerechtigheid zijn.

Rusland kan een welvarend, gewaardeerd en toegankelijk land worden. Er zijn zoveel mensen die daar wel het goede met hun land en de buurlanden voor hebben en niet alleen maar aan hun eigen kliek denken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 07 okt 2022 11:16

Dorpeling schreef:Akelig soort cynisme. Genieten van andermans ellende en angst, bah. Waar hebben we dat ook alweer meer gezien?

En vervolgens lopen blaten over gruwelijke oorlogsmisdaden van de Russen. En ja, dat is afschuwelijk. Maar reken er niet op dat aan Oekrainse kant alleen maar lieverdjes zitten.



Zo verschrikkelijk klaar met al dat bloedvergieten van beide kanten, wat een ellende om wat kilometers grond waarvan niemand ook maar een grasspriet mee kan nemen. Hoe onzinnig, hoe dwaas dit. Ik volg het allang niet meer maar stop liever energie in andere dingen. Ondertussen hoop en bid ik nog steeds om vredesbesprekingen maar blijkbaar is het makkelijker om een vrachtwagen vol stouwen met wapens. Of soldaten. Of weet ik wat.

Klopt dat aan beide zijden van de strijd onschuldigen en sadisten zitten.
Vrede is ver weg, en dat vooral omdat de Russen alleen vredesbesprekingen willen houden als ze een stuk van Oekraïne mogen houden.
Alsof een inbreker in jouw huis aangeeft geen geweld tegen jou te zullen gebruiken als hij de meterkast, de hal en het schuurtje mag houden.
Alsof Rusland op enigerlei wijze recht heeft op dit stukje grond.

Vredesbesprekingen zijn parachtig, maar zolang Putin zaken blijft claimen waar hij geen recht op heeft is aan de startvoorwaarden voor een gesprek niet voldaan.
En daarnaast: als je Putin, als prijs voor vrede, een deel geeft van wat hij wil hebben, hoe lang zou het dan duren voor hij weer een grenscorrectie meent te moeten afdwingen?

Zolang Putin onrealistische eisen blijft stellen is het inderdaad makkelijker om wapens en manschappen te leveren dan om een gesprek aan te gaan met iemand die wil praten noch luisteren, maar alleen zijn eigen onzin hoort.

En natuurlijk, ze kunnen geen grassprietje meenemen. Maar dat kun jij ook niet, en ik kan me voorstellen dat ook jij erg boos zou worden als ik jouw tuin claim voor de aanbouw van een wolkenkrabber.
Als het jezelf, je eigen bezit en je eigen rechten aangaat zeg je dan vast niet "Hoe onzinnig, hoe dwaas dit. Ik volg het allang niet meer maar stop liever energie in andere dingen".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten