Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 20 sep 2022 09:47

Katlheen schreef:Ik heb het idee dat het nu wel erg snel gaat met wat Oekraïne aan het veroveren is. En de berichten laten ook wel zien wat voor puinhoop het is bij de Russen.
De herovering van het grootste deel van het Kharkiv oblast is inderdaad heel snel gegaan. Maar elk offensief heeft zijn grenzen, ook dit offensief. Daarom zijn de Oekraïense troepen die aan dit offensief hebben deelgenomen, momenteel aan het uitrusten, aan het hergroeperen en zich aan het voorbereiden voor het volgende offensief. Ik verwacht dat binnen nu en 2 weken. Mijn vermoeden is dat het doel dit keer het noorden van de oblast Luhansk zal zijn. Dat wordt relatief slecht verdedigd door de Russen en heeft als extra voordeel voor Oekraïne dat daarmee de spoorlijn tussen Troitske en Luhansk kan worden veroverd, waardoor de Russische bevoorrading nog verder in de soep loopt.
Een andere mogelijkheid is een offensief vanuit Zaporizhia richting Marioepol of Melitopol. Daarmee zou de Russische invasiemacht in 2-en gesplitst kunnen worden.
Ondertussen gaat het Oekraïense offensief in Kherson door: de Russische troepen zitten daar ingesloten tussen Oekraïense troepen en de rivier de Dnipro. De bruggen over die rivier zijn zwaar beschadigd waardoor de Russen zich heel slecht kunnen bevoorraden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 20 sep 2022 10:01

elbert schreef:De herovering van het grootste deel van het Kharkiv oblast is inderdaad heel snel gegaan. Maar elk offensief heeft zijn grenzen, ook dit offensief. Daarom zijn de Oekraïense troepen die aan dit offensief hebben deelgenomen, momenteel aan het uitrusten, aan het hergroeperen en zich aan het voorbereiden voor het volgende offensief. Ik verwacht dat binnen nu en 2 weken. Mijn vermoeden is dat het doel dit keer het noorden van de oblast Luhansk zal zijn. Dat wordt relatief slecht verdedigd door de Russen en heeft als extra voordeel voor Oekraïne dat daarmee de spoorlijn tussen Troitske en Luhansk kan worden veroverd, waardoor de Russische bevoorrading nog verder in de soep loopt.
Een andere mogelijkheid is een offensief vanuit Zaporizhia richting Marioepol of Melitopol. Daarmee zou de Russische invasiemacht in 2-en gesplitst kunnen worden.
Ondertussen gaat het Oekraïense offensief in Kherson door: de Russische troepen zitten daar ingesloten tussen Oekraïense troepen en de rivier de Dnipro. De bruggen over die rivier zijn zwaar beschadigd waardoor de Russen zich heel slecht kunnen bevoorraden.

Als die spporlijk voor Rusland zo belangrijk is, zou heij dan echt zo slecht verdedigd worden?
Of hebben wij in het westen misschien toch minder in beeld wat Rusland aan het doen is?

Ook ik heb hetzelfde gevoel, maar ben er wat huiverig voor om Rusland te onderschatten. Ik denk dat ze sterker zijn dan wij hopen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 20 sep 2022 13:49

De spoorlijn is belangrijk (dat is route 2 op dit kaartje, route 1 is al afgesneden), dus als deze spoorlijn onder Oekraiense controle komt te staan, blijft er een hele lange omweg over (route 3) om de Russische troepen te bevoorraden.
De reden waarom Oekraine succesvol was bij het offensief in Kharkiv, was dat ze maandenlang aangekondigd hadden om bij Kherson een offensief te beginnen. Daardoor hadden de Russen het merendeel van hun troepen naar dit gebied (Kherson) verplaatst, waardoor Oekraine vrij gemakkelijk een groot gebied bij Kharkiv terug kon pakken. Een mooi voorbeeld van strategische misleiding. De Russen zijn nog niet in staat geweest om hun troepen in het noorden van Luhansk aanzienlijk te versterken, dus de logische stap voor Oekraine zou zijn om het succes daar uit te buiten.

Daar komt nog een extra reden bij: de Russen gaan de komende week nepreferenda houden in de Luhansk, Donetsk en Zaporizhia oblasten om voor aansluiting bij Rusland te kiezen. Dit zijn totale schertsvertoningen (net als bijv. in 2014 op de Krim is gebeurd), waarbij de uitslag bij voorbaat vaststaat, want ze zijn niet rechtsgeldig en ze worden sowieso gemanipuleerd. De vraag is of het ongeveer dezelfde uitslag zal geven als dit beruchte referendum. De parallellen zijn in elk geval treffend. Oekraine zal het hier niet bij laten zitten en zoveel mogelijk van dit gebied terugwinnen heeft prioriteit.
Verder komen er signalen dat Rusland wil mobiliseren. Maar dat zorgt voor allerlei problemen. Die troepen moeten getraind worden en uitgerust. Bovendien is het uiterst twijfelachtig of mensen naar Oekraine willen om daar te vechten. Het moreel is uiterst dubieus en ze komen tegenover getrainde, goed uitgeruste en zeer gemotiveerde Oekraiense soldaten te staan. Rusland heeft inmiddels al criminelen gerekruteerd (zie beelden hier), maar dat lijkt me kanonnenvoer waarvan de gevechtswaarde nihil is.
Reken er maar op dat als Rusland bepaalde stappen (zoals mobilisatie) onderneemt, landen als de VS de wapenleveranties aan Oekraine op gaan voeren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 20 sep 2022 15:11

elbert schreef:De spoorlijn is belangrijk (dat is route 2 op dit kaartje, route 1 is al afgesneden), dus als deze spoorlijn onder Oekraiense controle komt te staan, blijft er een hele lange omweg over (route 3) om de Russische troepen te bevoorraden.
De reden waarom Oekraine succesvol was bij het offensief in Kharkiv, was dat ze maandenlang aangekondigd hadden om bij Kherson een offensief te beginnen. Daardoor hadden de Russen het merendeel van hun troepen naar dit gebied (Kherson) verplaatst, waardoor Oekraine vrij gemakkelijk een groot gebied bij Kharkiv terug kon pakken. Een mooi voorbeeld van strategische misleiding.
Eens.
Maar als je nu al denkt te kunnen invullen waar de volgende aanval komt is die misleiding moeilijker te organiseren.
Onderschatting van Rusland is nooit handig.
Zeker neit als ook Putin weet waar de aanval zal komen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 21 sep 2022 07:13

StillAwake schreef:Eens.
Maar als je nu al denkt te kunnen invullen waar de volgende aanval komt is die misleiding moeilijker te organiseren.
Onderschatting van Rusland is nooit handig.
Zeker neit als ook Putin weet waar de aanval zal komen...
Ik heb daarom 3 regio's genoemd waar de aanval kan komen: Luhansk, Melitopol en Marioepol. Dat bovenop de aanval op Kherson die al een tijdje gaande is en doorgaat.
Meer regio's zijn er niet. Maar Luhansk lijkt me vooralsnog het meest logisch.

Vanmorgen heeft Poetin dan een toespraak gehouden met daarin wat ik al verwachtte: hij wil nu zo snel mogelijk de regio's in Oekraine inlijven waar de Russen het voor het zeggen hebben (middels nepreferenda), een gedeeltelijke mobilisatie uitroepen en dreigen met kernwapens.
Dat zijn allemaal tekenen dat de "speciale militaire operatie" in de soep gelopen is, want anders doe je dat niet.
De reden waarom Rusland die nepreferenda nu uitschrijft, is dat Oekraine in die regio's terrein aan het winnen is. Door die gebieden in te lijven, wordt het volgens de Russische wet dus Rusland. Als Oekraine doorgaat met het bevrijden van die eigen regio's (en er is geen reden waarom ze dat niet zouden blijven doen), dan kan Poetin zeggen dat Rusland aangevallen wordt en kan hij er dienstplichtigen inzetten om te proberen het tij te keren. Maar dat is hoogst onzeker: er zijn weinig competente officieren over en denken dat je met onwillige dienstplichtigen en reservisten het tij kan keren waar beroepssoldaten hebben gefaald, is wensdenken. Die gedeeltelijke mobilisatie (eigenlijk kun je dat "gedeeltelijke" weglaten, want iedere man is in principe reservist) zorgt voor een hoop mensen in het leger (er wordt gesproken over een eerste golf van 300.000 man), maar het is de vraag of die fatsoenlijk bewapend en getraind worden en of ze er zin in hebben om als kanonnenvoer te dienen. Bovendien gaat de hele economie eraan als dit lang duurt: al die mannen die in het leger moeten, kunnen niet werken. Daar komt nog eens bij dat Rusland nauwelijks moderne wapens kan maken door westerse sancties: veel van de betere Russische wapens hebben westerse electronica, die niet meer geleverd wordt. Daarom moeten de Russen nu terugvallen op antieke wapens als T-62 tanks die uit oude sovjet opslagplaatsen moeten worden gehaald. Dan heb ik het nog niet eens over de logistiek gehad. Dat is met de huidige troepenmacht al een drama, met extra troepen wordt dat alleen maar erger: meer monden die gevoed moeten worden, meer munitie die vervoerd moet worden met treinen en trucks waarvan een groot deel al door Oekraine verwoest is enz. enz.
Als laatste dat dreigement met kernwapens: daar ligt men in het westen niet echt wakker van. Natuurlijk kan Poetin ermee dreigen, maar ze echt inzetten is aardig suicidaal. Dat gaat niet goed eindigen voor hem en dat weet hij ook wel. Maar goed, hij is natuurlijk al op leeftijd en als hij zijn leven met een grote klapper wil eindigen, zou dit wel een manier zijn om het te doen. Het westen dient in elk geval voorbereid te zijn, maar toegeven aan een tiran? Nee.

Poetin heeft op 24 februari een kuil voor zichzelf gegraven en nu de invasie een half jaar later niet het gewenste resultaat oplevert, keert hij niet op zijn schreden terug (wat verstandig zou zijn), maar heeft hij ervoor gekozen om die kuil voor zichzelf en zijn land nog dieper te maken. Dit gaat weer een hoop mensenlevens kosten voor zijn megalomane Groot-Rusland ideologie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 21 sep 2022 09:05

Mobilisatie klinkt wel heel stoer. Maar wat heeft Rusland te mobiliseren? Het beroepsleger stelt al niet veel voor, de reservisten zullen nog minder voorstellen. Dan is er nog de uitrusting, training, leiding, bevoorrading etc. En niet te vergeten het moreel. Ik denk dat menig opgeroepen reservist geen zin heeft om als kanonnenvoer te dienen in Oekraïne. Al met al gaat deze mobilisatie uiteindelijk nog veel meer levens kosten. Veel meer economische schade (deze mannen kunnen geen ander werk doen) en het moreel zal nog verder dalen als deze mannen met bosjes tegelijk sneuvelen. Dat zal het thuisfront niet leuk vinden. Ik gok erop dat dit de val van Poetin alleen maar zal versnellen. Probleem is alleen wel wat er daarna komt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2022 09:53

Katlheen schreef:Mobilisatie klinkt wel heel stoer. Maar wat heeft Rusland te mobiliseren? Het beroepsleger stelt al niet veel voor, de reservisten zullen nog minder voorstellen. Dan is er nog de uitrusting, training, leiding, bevoorrading etc. En niet te vergeten het moreel. Ik denk dat menig opgeroepen reservist geen zin heeft om als kanonnenvoer te dienen in Oekraïne. Al met al gaat deze mobilisatie uiteindelijk nog veel meer levens kosten. Veel meer economische schade (deze mannen kunnen geen ander werk doen) en het moreel zal nog verder dalen als deze mannen met bosjes tegelijk sneuvelen. Dat zal het thuisfront niet leuk vinden. Ik gok erop dat dit de val van Poetin alleen maar zal versnellen. Probleem is alleen wel wat er daarna komt.


Los daarvan is die man gewoon gestoord. Hij haalt weer allerlei rare dingen van stal om het allemaal goed te praten. Het westen propagandeert Russufobie in Oekraïne, is jaar in jaar uit bezig geweest Oekraïne tegen Rusland op te zetten en probeert Rusland de chanteren met dreiging van het gebruik van kernwapens. De waarheid is zo ongeveer omgekeerd, het westen heeft gereageerd op een onwettige inval door Rusland in een vrij land, vooral Rusland heeft gedreigd met kernwapens omdat landen die inval veroordeelden.

Maar goed, ik denk niet dat Poetin de reservisten heel actief wil gaan inzetten maar ze vooral wil gebruiken om dat wat hij nog heeft in het oosten van Oekraïne zoveel mogelijk te behouden. De hoeveelheid nieuwe mankrachten moet het Oekraïense leger er dan van weerhouden om nog meer land terug te veroveren. En zo kan Poetin dan aan het eind nog iets proberen van "het hoofddoel was het bevrijden van de Donbas en dat is grotendeels gelukt". Maar het westen zal de schijnreferenda niet accepteren en de steun aan Oekraïne in stand houden, misschien nog wel verhogen. En Poetin zal ondertussen ook druk zijn met de onvrede in zijn eigen land.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 21 sep 2022 13:49

Katlheen schreef:Mobilisatie klinkt wel heel stoer. Maar wat heeft Rusland te mobiliseren? Het beroepsleger stelt al niet veel voor, de reservisten zullen nog minder voorstellen. Dan is er nog de uitrusting, training, leiding, bevoorrading etc. En niet te vergeten het moreel. Ik denk dat menig opgeroepen reservist geen zin heeft om als kanonnenvoer te dienen in Oekraïne. Al met al gaat deze mobilisatie uiteindelijk nog veel meer levens kosten. Veel meer economische schade (deze mannen kunnen geen ander werk doen) en het moreel zal nog verder dalen als deze mannen met bosjes tegelijk sneuvelen. Dat zal het thuisfront niet leuk vinden. Ik gok erop dat dit de val van Poetin alleen maar zal versnellen. Probleem is alleen wel wat er daarna komt.

De nu opgeroepen reservisten zullen mogelijk de getrainde troepen bij de grenzen met andere landen gaan vervangen, zodat deze getrainde jongens naar Oekraine kunnen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 23 sep 2022 14:04

Beelden van de opgeroepen reservisten in Rusland.
Sommigen drinken zichzelf alvast moed in (heel Russisch natuurlijk):
https://twitter.com/JulianRoepcke/statu ... 2879395840
Van dat drinken kun je ook wat agressief worden en aangezien er geen Oekraïeners in de buurt zijn, kun je dat maar het beste op je medesoldaten afreageren:
https://twitter.com/TadeuszGiczan/statu ... 8563233794
We kijken niet naar de leeftijd of de gezondheid van de reservisten:
https://twitter.com/francis_scarr/statu ... 6566325248
Maar je dacht toch niet dat zoontjes van hooggeplaatste Russen in het leger moeten?
https://twitter.com/petertossyn/status/ ... 5846141955
Jullie zitten nu in het leger, dus hou je mond, het speelkwartier is voorbij:
https://twitter.com/Reevellp/status/1573272879655010306
Marcheren, hoe doe je dat ook alweer?
https://twitter.com/waneijs/status/1572961297427501057
Je kunt altijd nog proberen om onder de mobilisatie uit te komen:
https://twitter.com/TadeuszGiczan/statu ... 7292767232
Dit is wat minder pijnlijk en je krijgt nog een lange vakantie ook:
https://twitter.com/carlbildt/status/15 ... 4089789440

Goed om te zien hoe het met het moreel van de troepen is gesteld. :-oo
Deze soldaten worden dus opgeroepen om de strijd aan te gaan met Oekraïense soldaten die al minstens een half jaar gevechtservaring hebben (vaak langer: vanaf 2014) en waarvan een flink deel professionele NAVO training heeft gehad of nog krijgt in Groot-Brittannië. Nu kan Rusland wel 1 miljoen man oproepen (die berichten zijn er), uiteindelijk is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Overigens kan Oekraïne ook 1 miljoen man op de been brengen. Vergelijk de beelden van deze mobilisatie eens met de beelden van Kyiv in februari waarin mensen in de rij stonden voor een geweer om hun stad te verdedigen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 23 sep 2022 16:13

elbert schreef:Beelden van de opgeroepen reservisten in Rusland.
Sommigen drinken zichzelf alvast moed in (heel Russisch natuurlijk):
https://twitter.com/JulianRoepcke/statu ... 2879395840
Van dat drinken kun je ook wat agressief worden en aangezien er geen Oekraïeners in de buurt zijn, kun je dat maar het beste op je medesoldaten afreageren:
https://twitter.com/TadeuszGiczan/statu ... 8563233794
We kijken niet naar de leeftijd of de gezondheid van de reservisten:
https://twitter.com/francis_scarr/statu ... 6566325248
Maar je dacht toch niet dat zoontjes van hooggeplaatste Russen in het leger moeten?
https://twitter.com/petertossyn/status/ ... 5846141955
Jullie zitten nu in het leger, dus hou je mond, het speelkwartier is voorbij:
https://twitter.com/Reevellp/status/1573272879655010306
Marcheren, hoe doe je dat ook alweer?
https://twitter.com/waneijs/status/1572961297427501057
Je kunt altijd nog proberen om onder de mobilisatie uit te komen:
https://twitter.com/TadeuszGiczan/statu ... 7292767232
Dit is wat minder pijnlijk en je krijgt nog een lange vakantie ook:
https://twitter.com/carlbildt/status/15 ... 4089789440

Goed om te zien hoe het met het moreel van de troepen is gesteld. :-oo
Deze soldaten worden dus opgeroepen om de strijd aan te gaan met Oekraïense soldaten die al minstens een half jaar gevechtservaring hebben (vaak langer: vanaf 2014) en waarvan een flink deel professionele NAVO training heeft gehad of nog krijgt in Groot-Brittannië. Nu kan Rusland wel 1 miljoen man oproepen (die berichten zijn er), uiteindelijk is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Overigens kan Oekraïne ook 1 miljoen man op de been brengen. Vergelijk de beelden van deze mobilisatie eens met de beelden van Kyiv in februari waarin mensen in de rij stonden voor een geweer om hun stad te verdedigen.


Triest ook, voor al die reservisten die niet voor dit land, deze leider met dit gedrag en deze oorlog gekozen hebben maar sowieos vaak maar bar weinig keuze hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 23 sep 2022 17:54

Marnix schreef:Triest ook, voor al die reservisten die niet voor dit land, deze leider met dit gedrag en deze oorlog gekozen hebben maar sowieos vaak maar bar weinig keuze hebben.
Het is zeker triest, maar er zijn ook soldaten die de gruwelijkste wandaden begaan. Met hen heb ik minder medelijden.
Overigens krijgen ze maar 2 weken training en worden dan het veld ingestuurd. Dit gaat voor enorme verliezen zorgen.
De nieuwkomers krijgen dit advies mee van veteranen, met daarin adviezen als: "drink niet als je aan het front bent" en: "leer over tactiek op internet". Compleet idioot dat mensen hiermee de strijd in worden gestuurd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 23 sep 2022 20:56

elbert schreef:Het is zeker triest, maar er zijn ook soldaten die de gruwelijkste wandaden begaan. Met hen heb ik minder medelijden.


Zeker. Maar dat zal voor de meesten denk ik niet gelden.

Overigens krijgen ze maar 2 weken training en worden dan het veld ingestuurd. Dit gaat voor enorme verliezen zorgen.
De nieuwkomers krijgen dit advies mee van veteranen, met daarin adviezen als: "drink niet als je aan het front bent" en: "leer over tactiek op internet". Compleet idioot dat mensen hiermee de strijd in worden gestuurd.


Idd. Zeker als er ondertussen op overgave een gevangenisstraf is gezet…
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 27 sep 2022 12:39

Oekraïne is bezig om het offensief dat eerder deze maand succesvol was, voort te zetten. Aan de oostkant van de rivier de Oskil zijn deze troepen momenteel bezig om het laatste bezette stukje van het Kharkiv Oblast te bevrijden. Als dit lukt (en daar ziet het wel naar uit), dan wordt de situatie in Lyman (iets zuidelijker) voor de Russen heel penibel. Naar verluid heeft Poetin zijn troepen de opdracht gegeven om dit belangrijke knooppunt tot de laatste man te verdedigen. De verliezen aan Russische kant schijnen dan ook hoog te zijn. Een nieuwe omsingeling dreigt: zie dit kaartje van een pro-Russische blogger.

Iets dichter bij huis en heel verontrustend: de beide Nordstream pijpleidingen lijken gesaboteerd te zijn. De vraag is natuurlijk: door wie? Sommige pro-Russische mensen (en complotdenkers) denken aan de VS, maar mij lijkt het een stuk waarschijnlijker dat Rusland er zelf achter zit. De reden is dat Rusland hiermee een signaal naar het westen af wil geven: "dit kunnen we bijvoorbeeld ook met de Noorse pijpleidingen naar Europa doen". Noorwegen levert 35% van het Europese gas momenteel. Inderdaad waarschuwt de Noorse energiewaakhond voor verdachte bewegingen rondom de eigen pijpleidingen. Het lijkt me sowieso goed als de NAVO deze pijpleidingen gaat bewaken.
We gaan een gevaarlijke fase van deze oorlog in, zeker nu Poetin naar alle waarschijnlijkheid a.s. vrijdag een deel van Oekraïne wil annexeren en hij dat met de nodige dreigementen gepaard zal doen gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor benefietdiner » 28 sep 2022 12:46

elbert schreef:Iets dichter bij huis en heel verontrustend: de beide Nordstream pijpleidingen lijken gesaboteerd te zijn. De vraag is natuurlijk: door wie? Sommige pro-Russische mensen (en complotdenkers) denken aan de VS, maar mij lijkt het een stuk waarschijnlijker dat Rusland er zelf achter zit. De reden is dat Rusland hiermee een signaal naar het westen af wil geven: "dit kunnen we bijvoorbeeld ook met de Noorse pijpleidingen naar Europa doen". Noorwegen levert 35% van het Europese gas momenteel. Inderdaad waarschuwt de Noorse energiewaakhond voor verdachte bewegingen rondom de eigen pijpleidingen. Het lijkt me sowieso goed als de NAVO deze pijpleidingen gaat bewaken.
We gaan een gevaarlijke fase van deze oorlog in, zeker nu Poetin naar alle waarschijnlijkheid a.s. vrijdag een deel van Oekraïne wil annexeren en hij dat met de nodige dreigementen gepaard zal doen gaan.
Die beide Nordstream pijpleidingen moeten we helemaal vergeten. Laat ze maar vollopen met water.
Het alternatief voor gas uit Rusland zit misschien in... frieten (en biogas)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/27 ... poeitngas/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2022 13:45

Allicht maar voor de heel korte termijn heb je daar niet voldoende van, dat duurt wel een paar jaar.


elbert schreef:Oekraïne is bezig om het offensief dat eerder deze maand succesvol was, voort te zetten. Aan de oostkant van de rivier de Oskil zijn deze troepen momenteel bezig om het laatste bezette stukje van het Kharkiv Oblast te bevrijden. Als dit lukt (en daar ziet het wel naar uit), dan wordt de situatie in Lyman (iets zuidelijker) voor de Russen heel penibel. Naar verluid heeft Poetin zijn troepen de opdracht gegeven om dit belangrijke knooppunt tot de laatste man te verdedigen. De verliezen aan Russische kant schijnen dan ook hoog te zijn. Een nieuwe omsingeling dreigt: zie dit kaartje van een pro-Russische blogger.

Iets dichter bij huis en heel verontrustend: de beide Nordstream pijpleidingen lijken gesaboteerd te zijn. De vraag is natuurlijk: door wie? Sommige pro-Russische mensen (en complotdenkers) denken aan de VS, maar mij lijkt het een stuk waarschijnlijker dat Rusland er zelf achter zit. De reden is dat Rusland hiermee een signaal naar het westen af wil geven: "dit kunnen we bijvoorbeeld ook met de Noorse pijpleidingen naar Europa doen". Noorwegen levert 35% van het Europese gas momenteel. Inderdaad waarschuwt de Noorse energiewaakhond voor verdachte bewegingen rondom de eigen pijpleidingen. Het lijkt me sowieso goed als de NAVO deze pijpleidingen gaat bewaken.
We gaan een gevaarlijke fase van deze oorlog in, zeker nu Poetin naar alle waarschijnlijkheid a.s. vrijdag een deel van Oekraïne wil annexeren en hij dat met de nodige dreigementen gepaard zal doen gaan.


Ik denk dat er uiteindelijk toch niet zoveel gebeurt. Poetin kondigt vrijdag af dat de Oekraïense regio's duidelijk hebben aangegeven dat ze bij Rusland willen horen en ze daarom voortaan bij Rusland zullen horen. Waarschijnlijk met vredelievende woorden dat het doel in de Oekraïne bereikt is en hij zijn legers binnen de nieuwe landsgrenzen zal houden maar dat Rusland zich gerechtigd ziet zijn eigen landsgrenzen te verdedigen als het wordt aangevallen. De meeste landen zullen dit niet erkennen, sancties in stand houden en wat verzwaren en wapens blijven leveren aan Oekraïne. En dus blijft het oosten van Oekraïne voorlopig wel een strijdtoneel, wat eigenlijk sinds 2014 al het geval is. Het westen zal niet openlijk de oorlog verklaren door zelf mee te gaan vechten en Poetin heeft genoeg problemen met zijn leger en onder zijn bevolking om er meer bij te kunnen hebben dus ik denk dat het niet zomaar escaleert, hoeveel de beschadigingen rond de Nordstream wel zorgwekkend zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten