Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2022 21:48

Prisma23 schreef:Deze klopt niet, er is minstens één rechtvaardiging, vraag maar aan meneer Poetin.


Allicht maar die overtuiging van terecht invallen had bijvoorbeeld Hitler ook wel :roll: dus dat iemand het zelf terecht vindt zegt niet zoveel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 24 jun 2022 13:44

En zo zijn er wel meer van die voorbeelden te te noemen:
China - Tibet
Irak - Koeweit
Nederland - Indonesië
Frankrijk - vrijwel heel West-Afrika

Enz. enz. enz.

Geen enkel land vraagt erom, door een ander land aangevallen te worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Prisma23 » 24 jun 2022 16:50

Marnix schreef:Allicht maar die overtuiging van terecht invallen had bijvoorbeeld Hitler ook wel :roll: dus dat iemand het zelf terecht vindt zegt niet zoveel.


https://art19.com/shows/betrouwbare-bronnen/episodes/e4e83dbb-7071-4397-ba16-b9387ca9c3d5/embed?theme=light-custom

Iemand die veel ervaring in de internationale politiek heeft

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2022 08:51

Prisma23 schreef:https://art19.com/shows/betrouwbare-bronnen/episodes/e4e83dbb-7071-4397-ba16-b9387ca9c3d5/embed?theme=light-custom

Iemand die veel ervaring in de internationale politiek heeft


Ik ga dat niet helemaal terugluisteren maar heb genoeg van hem gelezen om de strekking te snappen (met centraal Boekarest 2008 neem ik aan). En de conclusie is niet dat Rusland legitieme redenen heeft om Oekraïne binnen te vallen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3133
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor johannes1 » 28 jun 2022 07:40

Prisma23 schreef:EU/VS/NATO vallen landen binnen als er daar iets hen niet zint, bijvoorbeeld Afghanistan en Irak.
Maar Rusland mag dat niet.....?

Was jij het niet eens met de inval in Afghanistan en Irak?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Prisma23 » 28 jun 2022 08:49

johannes1 schreef:Was jij het niet eens met de inval in Afghanistan en Irak?


Nee, daar was ik het niet mee eens. Maar ik besef mij terdege dat dit nu makkelijk praten is omdat nu bekend is dat er met deze invallen niets is bereikt, behalve dan dat de wapenindustrie weer geld heeft kunnen verdienen.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3133
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor johannes1 » 28 jun 2022 09:39

Dan snap ik je reactie niet dat je zegt mag Rusland dat dan niet. Dan had je daar ook van moeten zeggen dat had nooit gemogen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2022 08:46

Touché
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Prisma23 » 29 jun 2022 15:24

johannes1 schreef:Dan snap ik je reactie niet dat je zegt mag Rusland dat dan niet. Dan had je daar ook van moeten zeggen dat had nooit gemogen.

Rusland heeft zorgen om hun grenzen, sinds wanneer grenzen EU/VS/NATO aan Irak of Afghanistan? Wel op blijven letten bij aardrijkskunde!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2022 16:58

Prisma23 schreef:Rusland heeft zorgen om hun grenzen, sinds wanneer grenzen EU/VS/NATO aan Irak of Afghanistan? Wel op blijven letten bij aardrijkskunde!


Misschien zelf even opletten bij geschiedenis:
* De EU is nooit in Irak of Afghanistan binnengevallen.
* De NAVO is Irak niet binnengevallen.

En ook zelf even opletten bij aardrijkskunde:
* De NAVO grenst aan Irak (sinds 1952).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2022 08:10

Prisma23 schreef:Rusland heeft zorgen om hun grenzen, sinds wanneer grenzen EU/VS/NATO aan Irak of Afghanistan? Wel op blijven letten bij aardrijkskunde!

De Navo grenst via Turkije (sinds 1952) aan Irak.
EU / VS en Irak of Afghanistan delen geen grens.

Daarnaast: als je de invallen in deze landen (in beide gevallen NIET door de EU uitgevoerd) hiermee wilt vergelijken: in beide gevallen ging de veiligheidsraad (in het geval Irak achteraf op onzuivere gronden) akkoord.
En dat is toch wel een verschil met de situatie nu...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3133
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor johannes1 » 01 jul 2022 11:57

Prisma23 schreef:Rusland heeft zorgen om hun grenzen, sinds wanneer grenzen EU/VS/NATO aan Irak of Afghanistan? Wel op blijven letten bij aardrijkskunde!

Dan val je dus Oekraine maar binnen, waarbij de volgende situatie gebeurd mocht Rusland winnen:
Ze bezetten de Donbas: Dan is de situatie dus niet veranderd waarom ze binnen vielen, alleen is Rusland wat westwaarts gegaan
Ze bezetten heel Oekraine: Dan zijn ze willens en wetens omringd door NAVO/EU landen, dus dan hebben ze weer nieuwe zorgen

Zoals situatie nu is: Hebben ze opeens 1300 km nieuw NAVO-grens erbij.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 04 jul 2022 13:12

Prisma23 schreef:Rusland heeft zorgen om hun grenzen
Rusland heeft nu nog veel meer zorgen om de grenzen dan voor 24 februari. Nu komen er regelmatig raketten neer op Belgorod. Daar hadden de Russen voor 24 februari geen last van.
Maar dat krijg je ervan als je als grootste land ter wereld zo nodig nog groter wil worden. Dan loop je een keer tegen een land aan dat terugvecht.
Strategisch gezien is de Russische inval in Oekraïne een blunder van de eerste orde. Dat zal Poetin natuurlijk nooit toegeven, maar hij dacht dat hij er wel mee weg kon komen, net als bij de inval in de Krim en zijn verhulde inval in Donbas in 2014. Nu wordt de NAVO vergroot met Zweden en Finland en bovendien zit hij vast in een oorlog die zijn leger ruïneert.

Dit is trouwens een foto van Slangeneiland vandaag. Veroverd door Rusland op 24 februari, door de Russen vorige week verlaten. Nu wappert de Oekraïense vlag er weer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 29 jul 2022 10:40

Om nog even terug te komen op het feit dat de EU ineens wel veel mogelijkheden heeft om Oekraïners op te vangen, maar al jaren moeilijk doet over andere vluchtelingen (evenals sommigen hier die ook een vreemde voorkeur lijken te hebben voor blanke vluchtelingen) ..
https://nos.nl/artikel/2438686-mensenre ... criminatie

Nu nog afwachten of het gehoord wordt. Denk het niet.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 03 aug 2022 12:47

Dorpeling schreef:Om nog even terug te komen op het feit dat de EU ineens wel veel mogelijkheden heeft om Oekraïners op te vangen, maar al jaren moeilijk doet over andere vluchtelingen (evenals sommigen hier die ook een vreemde voorkeur lijken te hebben voor blanke vluchtelingen) ..
https://nos.nl/artikel/2438686-mensenre ... criminatie

Nu nog afwachten of het gehoord wordt. Denk het niet.
De reden waarom de EU wel Oekraïners opvangt, heeft van alles te maken met de Oost-Europese landen en met de specifieke aard van deze vluchtelingenstroom.
Om met het eerste te beginnen: Oost-Europese landen zijn tegen het opnemen van grote groepen vluchtelingen uit andere culturen. Zij zien dat als destabiliserend voor hun eigen land en cultuur. Vanuit West-Europa wordt daar met verontwaardiging op gereageerd en deels is die verontwaardiging ook terecht, maar feit is wel dat een banlieue problematiek zoals die in Frankrijk bestaat (en deels ook in Nederland) met kansarme migranten in buitenwijken niet in Oost-Europese landen te vinden is.
V.w.b. het tweede: Oost-Europese landen zijn dus wel bereid om Oekraïners, die ze als een broedervolk zien, op te vangen. Daar worden verreweg de meeste Oekraïnse vluchtelingen opgevangen. Daar komt nog eens bij dat de verwachting is dat die opvang van tijdelijke aard is. De meeste vluchtelingen zijn vrouwen en kinderen, die bovendien terugkeren zodra de situatie in hun eigen streek weer veilig is. Dit in tegenstelling tot vluchtelingen uit andere gebieden in de wereld, die vaak jonge mannen zijn (gevolgd door gezinnen) die bovendien niet van zins zijn om weer terug te keren zodra de situatie in eigen land stabiliseert. Het westen biedt namelijk niet alleen veiligheid, maar ook welvaart en dat is een extra reden om te blijven. Voor Oekraïners geldt dat laatste in mindere mate.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten