Moderators: Memmem, Moderafo's
Mortlach schreef:het is dat je het het land niet wilt aandoen, maar een positie waarin Wilders ook eens echt wat moet DOEN in plaats van alleen dingen roepen, zou geweldig zijn om hem van zijn voetstuk te doen storten.
Marnix schreef:Op zich zou dat ook wel een keer goed zijn alleen wil je daar liever geen 4 jaar aan opofferen...
StillAwake schreef:Eens, maar hoe groot acht jij de kans dat een kabinet met een Wilders, een Baudet, een Klaver of een Marijnissen de volle 4 jaar uitzit?
Dergelijke partijen zijn niet gewend aan regeringsverantwoordelijkheid, niet gewend constructief mee te denken, niet gewend om hun ideeen daadwerkelijk door te laten rekenen, en niet bereid om op de voor hun Heilige Graal water bij de wijn te doen...
Wat dat betreft zou je het wel kunnen doen, het kost namelijk minder dan 4 jaar
StillAwake schreef:Daar heb je zeker gelijk in, maar ik ging meer in op de stelling dat Wilders zou gaan regeren, waarin werd geimpliceerd dat hij dat als MP zou doen (toegegeven, dat heb ik er zelf in gelezen, strict genomen stond dat er niet)
Historisch gezien is de kans dat een kabinet de volle 4 jaar uitzit klein, ongeacht de samenstelling ervan. Verreweg de meeste kabinetten na de Tweede Wereldoorlog zijn voortijdig gesneuveld. Dus dat is nauwelijks een argument om bepaalde partijen of personen uit te sluiten. De partijen die het meeste aan kabinetten deelnemen (CDA, VVD, PvdA, D66) doen het wat dat betreft toch al slecht, dus hebben ze boter op hun hoofd als ze andere partijen daarover de maat gaan nemen.StillAwake schreef:Eens, maar hoe groot acht jij de kans dat een kabinet met een Wilders, een Baudet, een Klaver of een Marijnissen de volle 4 jaar uitzit?
We gaan nu van 4 jaar naar 1 jaar, dat gaat hard.StillAwake schreef:Daar heb je zeker een punt, maar als je al van te voren weet dat een kabinet waarschijnlijk zelfs het eerste jaar niet volmaakt, omdat een one-issue partij slechts op 1 punt is ingestapt, en al snel ziet dat zelfs dat ene punt niet 100% verwezenlijkt zal worden, moet je je afvragen in hoeverre je er uberhaupt aan moet beginnen.
Ieder kabinet kan vallen, en dat is ergens ook wel één van de sterke punten van de democratie, maar als je al vantevoren weet dat een kabinet gaat struikelen is dat weer het andere uiterste.
Wat dat betreft is jouw eigen mening over een potentieel instabiel kabinet in Israël (met als enige bindende factor de wens om van Netayahu af te zijn) niet helemaal in lijn met de mening die je nu geeft over een kabinet met een one-issue-partij.
In het geval van de PVV heeft Wilders dat geprobeerd te voorkomen door er een eenmanspartij van te maken. Daardoor is de partij behoorlijk stabiel. Het enige is dat deze partij dus een eenmanszaak is geworden zonder interne partijdemocratie. Nou is dat geen vereiste voor de Tweede Kamer, maar merkwaardig is het wel. Aan de andere kant snap ik dat ook wel weer.StillAwake schreef:Hoewel ik dank dat een eenpersoonspartij als de PVV toch ook wel zeer veel LPF-kenmerken heeft, en ook partijen als D66 en (bij de vorige verikiezingen) GL puur op de uitstraling van de lijsttrekker, en nergens op de inhoud campagne hebben gevoerd denk ik dat LPF-vergelijkingen met meer partijen getrokken kunnen worden.
Marnix schreef:Nee maar ik snap je gedachte, de kans dat hij dat als niet-mp gaat doen is niet zo groot omdat de meeste andere partijen dat niet willen. Ik heb alleen het idee dat Wilders zich dat inmiddels ook lijkt te realiseren en daardoor zich de laatste tijd iets gematigder opstelt en wat minder dingen roept die op of over het randje gaan. Dan doel ik niet op stevig oppositie voeren maar wel op racistische uitlatingen en zo. Ik zie op dat gebied wat minder langskomen, ook niet van media doe daarop inspelen. Kan ook zijn omdat Baudet wat van die aandacht afleidt.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten