Water(schaarste)?!

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2019 18:24

Arco schreef:Die rekensom is slechts ter illustratie om aan te geven dat de wereld nog niet zo vol is dan veel mensen denken. Hier in Nederland is het relatief druk, maar grote delen van de wereld zijn nagenoeg leeg. Ook vele delen die prima leefbaar zijn.

De beste manier om de groei van de wereldbevolking te temperen is ontwikkeling. Er gaan al decennia miljoenen, miljarden, euro's naar ontwikkelingssamenwerking, maar dat lijkt niet echt te werken. Dus, dan een andere oplossing. Een Marshall-plan voor ontwikkeling. Wij hebben 10 jaar nodig voor de ontwikkeling van Thorium-energiecentrales. Intussen kunnen we af met kolencentrales en kunnen we het drupsysteem voor de landbouw al uitrollen. West-Europa had 10 à 15 jaar om na de Tweede Wereldoorlog weer opgebouwd te zijn. Met een beetje ambitie en gebruik van de huidige technologieën is een Marshall-plan voor ontwikkeling in 25 jaar de armoede uit de wereld.


Allicht, ik zei al dat je vooral met idealen strooit. Over 25 jaar is armoede niet uit te wereld. En heeft ook niet de hele wereld al Thorium-energiecentrales.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2019 18:26

irmo schreef:Neuh. Ik vind het alleen vermakelijk om te zien hoe we aan onze eigen afgrond aan het werken zijn, zonder ook maar enige vorm van (collectieve) zelfreflectie.


Ja het zou hilarisch zijn he, als er een genocide nou ontstaat omdat mensen niet willen / kunnen inzien dat het op bepaalde vlakken niet helemaal goed gaat. Lachen man!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor irmo » 28 jun 2019 22:00

Marnix schreef:Ja het zou hilarisch zijn he, als er een genocide nou ontstaat omdat mensen niet willen / kunnen inzien dat het op bepaalde vlakken niet helemaal goed gaat. Lachen man!

Gaap.

Mocht het je ontgaan zijn de afgelopen 80 jaar, we zijn erg goed in elkaar uitmoorden.
Ik druk me misschien wat onhandig uit, maar veel anders dan dit kan ik het niet xien hoor.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2019 22:39

dat is nog geen reden om het anderen toe te wensen.... idd onhandig uitgedrukt.
Gelukkig weet je dat van je zelf ook wel. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor irmo » 29 jun 2019 23:18

Had ik dat gezegd dan? Volgens mij zei ik heel wat anders namelijk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2019 06:52

Jammer dat die massale genocide nog niet is begonnen. Komt nog wel, hoop ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elbert » 01 jul 2019 10:21

irmo schreef:Is dat echt zo? Volgens mij worden er juist nieuwe vormen van armoede gecreerd. En zo rijk zijn ze in zuid-Azie nog steeds niet hoor, over het algemeen genomen....
Er zijn meerdere studies die bevestigen dat extreme armoede spectaculair aan het dalen is:
Afbeelding
irmo schreef:En dat is dan ook het probleem, dat de wereldbevolking groeit. Eigenlijk zijn we met minimaal 3 miljard mensen teveel, maar om daar nou een epidemie voor te creeren...
Waarom is dat een probleem, als ik vragen mag? Ik hoor vaak dat er "teveel mensen" zouden zijn, maar niemand die de moeite neemt om het te onderbouwen. Qua voeding is de omvang van de wereldbevolking in elk geval geen probleem. Er kunnen nog miljarden mensen bij zonder dat de honger en armoede toeneemt.
Of het in sociaal opzicht (migratiestromen, spanningen) geen problemen oplevert, dat is dan weer een heel andere kwestie. De bevolking van Afrika neemt naar verwachting de komende tientallen jaren toe tot zo'n 4 miljard mensen. Als ook maar een klein gedeelte daarvan naar Europa wil, dan geeft dat geheid nog grotere migratieproblemen dan er nu al in Europa zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 20 mei 2020 10:55

Ik haal deze al wat oudere topic maar weer eens van stal nu ik zo juist een toch wel heel verontrustend bericht voor onze zuiderburen las.
De kans is reeel dat er deze zomer dagen kunnen zijn dat er geen drinkwater uit de kraan komt.
Er werd noal eens lacherig gedaan over deze opgestarte topic, maar ik heb deze problematiek al jaren geleden zien aankomen. Oorzaak, de droogte, klimaatverandering en een slecht watermanagment.
Wordt vervolgd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2020 11:00

elburger schreef:Ik haal deze al wat oudere topic maar weer eens van stal nu ik zo juist een toch wel heel verontrustend bericht voor onze zuiderburen las.
De kans is reeel dat er deze zomer dagen kunnen zijn dat er geen drinkwater uit de kraan komt.
Er werd noal eens lacherig gedaan over deze opgestarte topic, maar ik heb deze problematiek al jaren geleden zien aankomen. Oorzaak, de droogte, klimaatverandering en een slecht watermanagment.
Wordt vervolgd.


Ja het is wel weer erg droog. We hebben geluk dat er in februari zoveel neerslag viel maar desondanks zou een hoop regen wel weer goed zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 20 mei 2020 11:20

Het land is kurk en kurk droog. Op de klei al grote scheuren in de weilanden.
Ook al op sommige plaatsen sproei verbod met oppervlakte water.
Ben het paardenweitje al een enkele week aan het berekenen met water uit de sloot. Verleden jaar hier ook geen verbod op gehad. Hopelijk dit jaar ook, want ik heb geen puls die de pomp aan kan.

Een weekje met regen zou heerlijk zijn.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 22 mei 2020 12:09

21 mei 2020, paniek in de plaats Overijsse in Belgie. Er kwam geen water meer uit de kraan. Jongens toch, hoe kan dat nu, ik heb alleen maar mijn auto gewassen, de tuin besproeid het opblaasbare zwe.bad gevuld en ben daarna in bad gegaan. Er wordt teveel water verspild, dit scenario kan zich vandaag opnieuw voordoen in Belgie, maar Nederland mag, ja moet, ook maar eens wat gaan doen aan dit fenoneem wat zich veel vaker zal opnbaren.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2020 13:35

elburger schreef:21 mei 2020, paniek in de plaats Overijsse in Belgie. Er kwam geen water meer uit de kraan. Jongens toch, hoe kan dat nu, ik heb alleen maar mijn auto gewassen, de tuin besproeid het opblaasbare zwe.bad gevuld en ben daarna in bad gegaan. Er wordt teveel water verspild, dit scenario kan zich vandaag opnieuw voordoen in Belgie, maar Nederland mag, ja moet, ook maar eens wat gaan doen aan dit fenoneem wat zich veel vaker zal opnbaren.



Had wel voor een deel te maken met werkzaamheden. Maar dat gebied is de laatste maanden ook wel droger dan veel delen in Nederland. Heeft ook te maken met te hoog waterverbruik ja. Voor een deel moet de overheid ook rekening gaan houden met het veranderende klimaat en zorgen dat er meer water wordt oogeslagen voor droge perioden, waar men er eerder vanuit ging dat het grondwaterpeil meestal wel voldoende zou zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 22 mei 2020 18:25

Er zijn onderzoeken waar bij ze de Veluwe op de hoge gebieden een buffer willen maken d.m.v. het grondwaterpeil daar te verhogen en daar voor willen ze water uit de IJssel gebruiken.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 29 mei 2020 08:06

De laatste ontwikkelingen rondom het grondwaterpeil zijn voor Nederland erg verontrustend. Het vochtgehalte in de bodem zit nu al onder het gehalte van alle vorige droge zomers. Voor land- en tuinbouwers is dit na de coronacrisis een nieuwe tegenvaller, want oogsten zullen veel minder vrucht dragen dan normaal. Daar waar men nu nog mag beregenen valt de schade nog mee, maar vooral in Oost Nederland, de Veluwe en Zuid-Limburg is de toestand al slecht.

Deze waterschaarste is niet alleen een Nederlands probleem maar het is een globaal probleem.
In België is men, na de situatie vorige week in het zuiden van de provincie Vlaams Brabant tot besef gekomen dat er iets moet gebeuren en wel op korte termijn.
Er zijn plannen om het gebruik van schoon drinkwater extra te gaan belasten voor diegenen die veel verbruiken, . Mensen die juist minder gaan verbruiken kunnen een korting ontvangen van hun drinkwater voorzieningen bedrijf.
Op zich vind ik dat een prima idee, iemand die iedere avond het gazon besproeit, het zwembad vult en de auto wast, en wat al niet meer, is een "overmatige" gebruiker.
Voor de buren die zuinig omgaan met het leidingwater is het soms een doorn in het oog, wat die verspilling betreft.
Betalen naar verbruik is m.i. dan ook een prima idee, iets wat men in Nederland ook wel mag invoeren.
Het probleem lost men hiermee niet op, maar iedere liter minder verspilling is er 1, en als 1 miljoen huishoudens zo 1oo liter per jaar besparen levert dat toch een besparing op van 100000000 liter of te wel 1000000 kubieke meter.

Ik zou zeggen, komt u maar met uw suggesties.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor hans0166 » 29 mei 2020 08:54

elburger schreef:
Ik zou zeggen, komt u maar met uw suggesties.


nou ik zou zeggen ..politiek:.maak wat vaart met het plan om water langer vast te houden in de hogere gebieden. De laatste jaren is er veel over geroepen maar nog niet zoveel gebeurt.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten