Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Johan100 » 31 jul 2018 19:33

Dat is niet extreem, maar je beseft het dus niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 31 jul 2018 19:36

Johan100 schreef:Dat is niet extreem, maar je beseft het dus niet.

Dat zal het zijn...

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 31 jul 2018 21:01

Een opiniestuk over een nieuwe Israëlische wet; https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/28/is ... e-a1611453

Apartheid ligt dus niet achter ons.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 01 aug 2018 07:08

Yoshi schreef:Een opiniestuk over een nieuwe Israëlische wet; https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/28/is ... e-a1611453

Apartheid ligt dus niet achter ons.


NRC. Tja. Als er een IL-bashende krant is, is het NRC wel. Maar dat terzijde.

Maar, omdat je erg van de nuance bent:
Lees je ook het handvest van hamas dan even (met name art. 3)?
En realiseer je je dat er ondertussen wel Palestijnen in de Knesset zitten en op Israëlische universiteiten zitten? Hoeveel Arabische Israëliers er in het leger zitten enz. Hoeveel Joden leven er b.v. in Gaza met dezelfde rechten als Palestijnen in IL?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 01 aug 2018 07:21

Om maar eens een (eenzijdig) zinnetje uit het NRC-stuk te noemen: "Israël draait de internationaal nog altijd gewenste tweestatenoplossing actief de nek om."
Gelukkig hebben de Palestijnen altijd een zeer pro-actieve rol gespeeld v.w.b. de tweestatenoplossing......
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 01 aug 2018 07:44

dalethvav schreef:NRC. Tja. Als er een IL-bashende krant is, is het NRC wel. Maar dat terzijde.

Maar, omdat je erg van de nuance bent:
Lees je ook het handvest van hamas dan even (met name art. 3)?
En realiseer je je dat er ondertussen wel Palestijnen in de Knesset zitten en op Israëlische universiteiten zitten? Hoeveel Arabische Israëliers er in het leger zitten enz. Hoeveel Joden leven er b.v. in Gaza met dezelfde rechten als Palestijnen in IL?

Ik zie dat je gelijk met je vinger naar de ander wijst. Zonder meer dat daar ontzettend veel niet best is, maar misschien is het beter om inhoudelijk op het artikel in te gaan.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Geytenbeekje » 01 aug 2018 08:04

dalethvav schreef:Om maar eens een (eenzijdig) zinnetje uit het NRC-stuk te noemen: "Israël draait de internationaal nog altijd gewenste tweestatenoplossing actief de nek om."
Gelukkig hebben de Palestijnen altijd een zeer pro-actieve rol gespeeld v.w.b. de tweestatenoplossing......


Toch raar NRC is toch een behoorlijke rechtse krant maar inderdaad zij draaien de woorden zo dat het heel kritisch is

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 01 aug 2018 11:18

Yoshi schreef:Ik zie dat je gelijk met je vinger naar de ander wijst. Zonder meer dat daar ontzettend veel niet best is, maar misschien is het beter om inhoudelijk op het artikel in te gaan.

Op één inhoudelijk punt had ik al gereageerd. (Niet gelezen?).

Dan de openingszin: "Israël presenteert zichzelf graag als ‘de enige democratie in het Midden-Oosten’, een baken van licht te midden van duistere regimes."
Een redelijk ongenunaceerde en suggestieve openingszin. Israël ís momenteel de enige democratie in met M.O. Of kun je qua democratisch gehalte nog een staat noemen die vergelijkbaar is met c.q. op een hoger niveau staat dan IL?

NRC doet voorkomen alsof er een nieuwe situatie is ontstaan (2e alinea). "De wet legt", om de jurist Hans Knoop te citeren "De jure een situatie vast die al sinds jaar en dag de facto in Israël bestaat."

Op basis die suggestieve openingszin en op basis van de 2e alinea, borduurt het NRC-artikel vervolgens verder, waarmee het hele artikel een vrij wankele basis krijgt.

Het NIW levert, bij monde van diezelfde Hans Knoop behoorlijk wat kritiek op de nieuwe wet. Echter, niet vanwege de vermeende door NRC genoemde discriminatie, maar vanwege de overbodigheid ervan.

Er zijn trouwens meer Pro-IL media die negatief tegenover de wet staan, echter, opnieuw, niet vanwege de door NRC genoemde punten.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 01 aug 2018 19:25

dalethvav schreef:Op één inhoudelijk punt had ik al gereageerd. (Niet gelezen?).

Na je tirade en daarna het vingerwijzen ben ik gestopt met lezen.
Dan de openingszin: "Israël presenteert zichzelf graag als ‘de enige democratie in het Midden-Oosten’, een baken van licht te midden van duistere regimes."
Een redelijk ongenunaceerde en suggestieve openingszin. Israël ís momenteel de enige democratie in met M.O. Of kun je qua democratisch gehalte nog een staat noemen die vergelijkbaar is met c.q. op een hoger niveau staat dan IL?

Wat is er suggestief aan? Ik hoor, nu ook van jou regelmatig dat Israel de enige democratie in de regio is en oa daarmee (maar ook op andere vlakken) een baken van licht is. Deels lijkt me dat ook zeker waar en je geeft het zelf ook nog eens aan. Dus wat is er suggestief?
NRC doet voorkomen alsof er een nieuwe situatie is ontstaan (2e alinea). "De wet legt", om de jurist Hans Knoop te citeren "De jure een situatie vast die al sinds jaar en dag de facto in Israël bestaat."

Door een wettelijke bekrachtiging van een bestaande situatie veranderd er natuurlijk wel degelijk iets. Namelijk dat de apartheid nu ondersteund wordt met de wet.
Op basis die suggestieve openingszin en op basis van de 2e alinea, borduurt het NRC-artikel vervolgens verder, waarmee het hele artikel een vrij wankele basis krijgt.

Tot nu toe toon je daar helemaal niets van aan.
Het NIW levert, bij monde van diezelfde Hans Knoop behoorlijk wat kritiek op de nieuwe wet. Echter, niet vanwege de vermeende door NRC genoemde discriminatie, maar vanwege de overbodigheid ervan.

En dus is apartheid plots een goed iets?
Er zijn trouwens meer Pro-IL media die negatief tegenover de wet staan, echter, opnieuw, niet vanwege de door NRC genoemde punten.

En je punt is?

Wat vind jij van deze apartheidswet?

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 01 aug 2018 19:44

Daar waar zélfs de NRC het woord apartheid in dit artikel niet gebruikt meen jij dat in dit verband wel herhaaldelijk te moeten gebruiken. Mij best, maar het gemak waarmee je het woord apartheid hier gebruikt (graag misbruikt en kenmerkend voor zoiets als b.v. de BDS-beweging) geeft dan wel weer aan dat je:
1. Niet weet wat het begrip apartheid exact inhoud.
2. Het begrip apartheid degradeer door het al te gemakkelijk te gebruiken.

Ik schrijf zélfs de NRC (met de nadruk op zelfs). Over de NRC: Hoe De Nuance Verdween Uit Een Kwaliteitskrant Wellicht een aanrader?
Kennelijk heb je altijd baas boven baas...
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 01 aug 2018 19:50

Dus jij steunt deze apartheid als christen. Hoe geef je dat een plekje in het christen zijn in de dagelijkse praktijk? WWJD?

Ps; Ik kan het ook wel rassenwet noemen hoor, maar dat komt op hetzelfde neer.


Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 02 aug 2018 10:07

Geytenbeekje schreef:https://www.groene.nl/artikel/netanyahu-houdt-van-fascisten-racisten-en-neonazi-s

Klinkt mij in de oren als complete nonsens. Maar bedankt voor het delen. Ken de site niet, maar komt mij nogal extremistische over.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Geytenbeekje » 02 aug 2018 10:14

Yoshi schreef:Klinkt mij in de oren als complete nonsens. Maar bedankt voor het delen. Ken de site niet, maar komt mij nogal extremistische over.


Ik heb er spijt van dat ik een abonnement heb genomen, komt omdat ik eerder naïef links ben geweest denk ik :wink:
het is inderdaad een linkse magazine/krant iets minder extreem dan joop.nl

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Veendam » 02 aug 2018 16:54

Yoshi schreef:Dus jij steunt deze apartheid als christen. Hoe geef je dat een plekje in het christen zijn in de dagelijkse praktijk? WWJD?

Ps; Ik kan het ook wel rassenwet noemen hoor, maar dat komt op hetzelfde neer.


WWJD ??

Regeren met ijzeren staf. Buig voor de Koning der koningen en zo niet dan zorgt Hij wel dat je nie knikt.
Dat is wat Jezus zou doen. En oh ja, vooral niet aan het Volk Israël komen, anders heb je echt een groot probleem met Hem.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten