De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor elbert » 08 nov 2016 12:05

ben db bd schreef:kunnen jullie wel met droge ogen naar de dagelijkse NOS-verkiezingsreclamefilmpjes op ons nieuwsprogramma kijken? ik schaam mij zeer diep
Daar kijk ik niet naar. De NOS is mij te vooringenomen over een aantal onderwerpen en dit is er een van.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Boekenlezer » 08 nov 2016 12:53

Ik realiseerde het me zojuist: vandaag waren toch de Amerikaanse verkiezingen?! (Gisteravond ging het ook al even door mijn hoofd.)
Dat betekent dat er vandaag uit zal gaan komen, welke van de twee kwaden het gaat worden. Want dat het Amerikaanse volk voor twee kandidaten gekozen heeft die niet de beste keuze zijn, is wel duidelijk. Alleen, welke zal het gaan worden? Die geflipte gek van een Trump, waarvoor we ons hart kunnen vasthouden en die sowieso totaal ongeschikt is voor president (hoe dom en naïef moet je zijn om zo iemand te kunnen voordragen?!), of Hilary Clinton, bij wie ik wat minder een gevoel heb, maar die bijvoorbeeld qua moreel denken niet zo best is?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor elbert » 08 nov 2016 12:58

henkie schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar het bewijs van de voorgaande pagina's complottheorieen. Als het op Wikileaks staat of algemeen bekend is moet het niet zo lastig zijn om even een link te plaatsen lijkt me. Anders kan het verwijderd worden als off topic...
V.w.b. occultisme geeft Wikileaks een mail gericht aan de broer van John Podesta (de campagneleider van Hillary Clinton) waarbij hij wordt uitgenodigd om aan een "Spirit Cooking" maaltijd deel te nemen en waarin wordt gevraagd of John Podesta ook komt: https://wikileaks.org/podesta-emails/emailid/15893
Of hij hier daadwerkelijk aan heeft deelgenomen is niet bewezen. Er is ook geen bewijs dat de mail is beantwoord.
Zie ook: https://www.washingtonpost.com/news/the ... st-dinner/
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2016 13:34

Boekenlezer schreef:Ik realiseerde het me zojuist: vandaag waren toch de Amerikaanse verkiezingen?! (Gisteravond ging het ook al even door mijn hoofd.)
Dat betekent dat er vandaag uit zal gaan komen, welke van de twee kwaden het gaat worden.


Nou ja, in de loop van de nacht hier en dus morgenochtend voor de meeste mensen, tenzij je wilt opblijven om het nieuws te volgen. Het zou trouwens ook best nog eens kunnen als de marge heel klein is, dat er allerlei hertellingen zullen worden geeist net als tijdens Bush v. Gore in 2000.

Want dat het Amerikaanse volk voor twee kandidaten gekozen heeft die niet de beste keuze zijn, is wel duidelijk. Alleen, welke zal het gaan worden? Die geflipte gek van een Trump, waarvoor we ons hart kunnen vasthouden en die sowieso totaal ongeschikt is voor president (hoe dom en naïef moet je zijn om zo iemand te kunnen voordragen?!), of Hilary Clinton, bij wie ik wat minder een gevoel heb, maar die bijvoorbeeld qua moreel denken niet zo best is?


Jammer genoeg heeft Bernie Sanders het niet gehaald, want dat was wel een bijzondere keuze geweest. Dat Trump sowieso ongeschikt is, daar zijn we het 100% over eens.

Het probleem van het huidige stelsel daar is dat het "First Past the Post" is. Dat wil zeggen: degene met de meeste stemmen, wint. Wat is daar mis mee, zou je denken? Nou, stel dat er 10 kandidaten zijn, en de uitslag is 9% voor kandidaat 1 - 10% voor de volgende 8 en 11% voor kandidaat 10, dan wordt die laatste dus president terwijl 89% van de mensen niet op hem/haar hebben gestemd. Daar gaat je draagvlak.

Het leidt ook onherroepelijk tot een twee-partijenstelsel en uiteindelijk een twee-kandidatenstelsel, omdat stemmen op een kandidaat die toch niet zou winnen (zoals Sanders in dit geval) stemmen wegtrekt bij Clinton en dus zorgt dat Trump wint. Mensen die op Sanders zouden stemmen, hebben liever Hillary dan Trump, dus stemmen ze strategisch niet op hun eerste maar op hun tweede keus. En dus heeft het voor lui als Sanders geen zin om mee te doen. Dit heet het spoiler-effect.

Er zijn stelsels te bedenken waarbij zowel First past the Post en het Spoiler-effect worden vermeden, maar dat zie ik nu niet zo heel gauw worden ingevoerd daar. Het zou wel een stuk democratischer zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=s7tWHJfhiyo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2016 14:02

http://www.politico.com/2016-election/r ... /president

Hier een site met een (nu nog leeg) resultatenveld. Maar moet je eens zien naar al die onafhankelijke kandidaatjes. Colorado heeft er wel 20. En veel van die lui staan niet eens in elke staat op de lijst en maken dus alleen al daarom geen schijn van kans. Maar ze 'stelen' wel stemmen van de grote twee. En als de marge klein is, en je echt niet wil dat Trump/Clinton (doorhalen wat niet van toepassing is) wint, ga je dan echt stemmen op iemand die toch geen kans maakt?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor elbert » 08 nov 2016 14:39

Mortlach schreef:En als de marge klein is, en je echt niet wil dat Trump/Clinton (doorhalen wat niet van toepassing is) wint, ga je dan echt stemmen op iemand die toch geen kans maakt?
Waarom zou je op iemand anders gaan stemmen dan je eigenlijk wil, als je weet dat 1 stem uiteindelijk toch geen verschil maakt?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Chaya » 08 nov 2016 14:49

Als het een nek-aan-nek overwinning wordt, zou het zomaar eens kunnen dat geen van beiden het worden, omdat het benodigde aantal kiesmannen niet behaald wordt dan. (270)
Dan wordt er een vice president gekozen.
Spannend, toch. Ik denk dat het nog spannender gaat worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2016 16:22

elbert schreef:Waarom zou je op iemand anders gaan stemmen dan je eigenlijk wil, als je weet dat 1 stem uiteindelijk toch geen verschil maakt?


Omdat het voorkomt dat minder dan 10.000 stemmen de doorslag geven in een bepaalde staat met meer dan 1 miljoen uitgebrachte stemmen en die staat soms zelfs de landelijke uitslag bepaalt. In zogenaamde battle states weegt je stem dus zwaarder dan je misschien denkt. Kijk, in staten waar het toch niks uitmaakt, waar de winnende partij sowieso 80% van de stemmen in de wacht sleept, maakt het inderdaad wat minder uit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor rotterdam » 09 nov 2016 07:49

Trump met één been in het Witte Huis: nog drie kiesmannen te gaan

De hele wereld houdt zijn adem in: wie wordt de nieuwe president van de Verenigde Staten? Op basis van de voorlopige uitslagen staat Donald Trump al met een been in het Witte Huis. Hij heeft nog maar een paar kiesmannen nodig, maar omdat de uitslagen zo dicht bij elkaar liggen laat de definitief uitslag op zich wachten.

Tussenstand:
Hillary Clinton: 215 kiesmannen
Donald Trump: 267 kiesmannen
(270 kiesmannen nodig voor de overwinning)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2016 09:18

En zo blijkt maar weer dat peilingen weinig zeggen.

Trieste dag voor Amerika en de rest van de wereld. Een lompe racist (buitenlanders, vrouwen etc) aan de macht die alleen maar aan de klassieke witte Amerikaan denkt en die beter vindt dan de rest. En het meest triest is dat christelijk Amerika, met name de Evangelicals hier grotendeels voor verantwoordelijk zijn. Ik schaam me diep.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Boekenlezer » 09 nov 2016 10:00

Dus Trump heeft toch gewonnen. Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Gisteren had ik het beeld dat Clinton op voorsprong stond, en dat zij het dan waarschijnlijk wel zou winnen, ook al zou dat maar een nipte overwinning geweest zijn. Maar het kan dus verkeren.

Ik had nogal een afkeer van Trump. Maar nu zit je gewoon met het feit dat hij verkozen is. En dan heb ik zoiets van: we kunnen er alleen het beste maar van hopen. Zeggen dat hij geen president moet zijn, heeft niet zoveel zin. Dat is wensdenken, en daar schiet je niet veel mee op. Ik hoop bijvoorbeeld dat Pence een gunstige invloed heeft. Verder heb ik zojuist iets gelezen, wat ik wilde aanhalen, maar wat ik niet kan terugvinden. Dat ging over het politieke bedrijf wat gewoon doordraait, en waar Trump ook mee te maken krijgt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Cathy » 09 nov 2016 10:13

Marnix schreef:Trieste dag voor Amerika en de rest van de wereld. Een lompe racist (buitenlanders, vrouwen etc) aan de macht die alleen maar aan de klassieke witte Amerikaan denkt en die beter vindt dan de rest. En het meest triest is dat christelijk Amerika, met name de Evangelicals hier grotendeels voor verantwoordelijk zijn. Ik schaam me diep.

Ik deel je mening.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Sabra » 09 nov 2016 10:17

Marnix schreef:
Trieste dag voor Amerika en de rest van de wereld. Een lompe racist (buitenlanders, vrouwen etc) aan de macht die alleen maar aan de klassieke witte Amerikaan denkt en die beter vindt dan de rest. En het meest triest is dat christelijk Amerika, met name de Evangelicals hier grotendeels voor verantwoordelijk zijn. Ik schaam me diep.


Wat een overtrokken reactie. Hoezo schaam jij je? Heb je op Trump gestemd?

Blijkbaar is de politieke elite niet langer in staat om een groot gedeelte van het electoraat aan zich te binden. Dat is iets wat tot schaamte zou moeten leiden, niet omdat mensen afstand nemen van die politieke elite en een proteststem uitbrengen.

In Europa zie je overigens hetzelfde gebeuren, opkomend populisme in Duitsland, Nederland, Frankrijk, Hongarije, Verenigd Koninkrijk, etc. De kiezer hierop aanspreken is nogal laf. Het is de politiek-bestuurlijke elite die hiervoor verantwoordelijk is, omdat ze niet in staat zijn om de belangen van de gewone man, Henk en Ingrid, goed te verwoorden en te behartigen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 09 nov 2016 10:22

Boekenlezer schreef:Ik hoop bijvoorbeeld dat Pence een gunstige invloed heeft.


Pence is op bepaalde gebieden (vrouwen, minderheden) nog erger dan Trump zelf. Daar verwacht ik dus niet veel van.

Verder heb ik zojuist iets gelezen, wat ik wilde aanhalen, maar wat ik niet kan terugvinden. Dat ging over het politieke bedrijf wat gewoon doordraait, en waar Trump ook mee te maken krijgt.


Ja, het wordt interessant om te zien hoe Trump reageert als blijkt dat hij niet de CEO van het bedrijf Amerika is waar hij alle beslissingen neemt, maar dat er een Congres/Senaat is die hem kan tegenwerken.

De lijst met zorgelijke punten is lang, maar hier zijn degene die me te binnen schieten:
- Trump wil dat méér landen kernwapens ontwikkelen zodat ze niet afhankelijk zijn van de VS (met name Japan en Zuid Korea)
- Trump ontkent klimaatverandering. Als die regels wordt teruggedraaid, is er echt geen enkele hoop meer de gevolgen daarvan in te dammen
- Obamacare wordt teruggedraaid, wat betekent dat miljoenen mensen hun zorgverzekering weer verliezen
- Martelen wordt weer ingevoerd als valide ondervragingstechniek
- Vrouwen/kinderen van terreurverdachten zijn geldige doelwitten
- Die muur op de grens met Mexico
- Roe v Wade op de schop
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1933
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Pcrtje » 09 nov 2016 10:25

Mortlach schreef:Het probleem van het huidige stelsel daar is dat het "First Past the Post" is. Dat wil zeggen: degene met de meeste stemmen, wint. Wat is daar mis mee, zou je denken? Nou, stel dat er 10 kandidaten zijn, en de uitslag is 9% voor kandidaat 1 - 10% voor de volgende 8 en 11% voor kandidaat 10, dan wordt die laatste dus president terwijl 89% van de mensen niet op hem/haar hebben gestemd. Daar gaat je draagvlak.

Het leidt ook onherroepelijk tot een twee-partijenstelsel en uiteindelijk een twee-kandidatenstelsel, omdat stemmen op een kandidaat die toch niet zou winnen (zoals Sanders in dit geval) stemmen wegtrekt bij Clinton en dus zorgt dat Trump wint. Mensen die op Sanders zouden stemmen, hebben liever Hillary dan Trump, dus stemmen ze strategisch niet op hun eerste maar op hun tweede keus. En dus heeft het voor lui als Sanders geen zin om mee te doen. Dit heet het spoiler-effect.

Er zijn stelsels te bedenken waarbij zowel First past the Post en het Spoiler-effect worden vermeden, maar dat zie ik nu niet zo heel gauw worden ingevoerd daar. Het zou wel een stuk democratischer zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=s7tWHJfhiyo
Dank voor deze informatie, Mortlach! Dit verduidelijkt het een en ander voor mij. :)

Marnix schreef:En het meest triest is dat christelijk Amerika, met name de Evangelicals hier grotendeels voor verantwoordelijk zijn. Ik schaam me diep.
Ik had ook al vaker gehoord dat zij massaal achter Trump staan. Kun je uitleggen waarom precies?
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten