Moderators: Memmem, Moderafo's
roodwit2 schreef:In de bijbel staat dat we niet bang hoeven te zijn, ook niet voor oorlogen. Ik probeer meer vertrouwen op God te krijgen. Als mijn tijd komt om dood te gaan, dan zij dat zo. Wie zijn leven liefheeft zal het verliezen. Ik hoop niet dat ik gemarteld ga worden, dat lijkt me verschrikkelijk. Deze mensen krijgen volgens mij een kroon in de hemel?
Chaya schreef:Zo simpel is het niet echt. Angst is menselijk. Zelfs de Heere Jezus was bang, hij zweette druppels bloed.
En hoe doe je dat, meer vertrouwen krijgen?
Zoals je er nu bij zit, is het logisch dat je angst hebt om gemarteld te worden.
Maar is God niet bij machte die angst weg te nemen, op het moment dat dat moet?
Boekenlezer schreef:Wat ik mij afvraag: wat gaan we dan doen? Dat rustig zitten afwachten tot er weer diverse bommen ontploffen en kelen doorgesneden worden en dan uit de stoel omhoogkomen met "we denken dat we toch wat maatregelen moeten nemen", of dat tuig preventief uitroeien? Het laatste lijkt mij het veiligste.
Boekenlezer schreef:Wat ik mij afvraag: wat gaan we dan doen? Dat rustig zitten afwachten tot er weer diverse bommen ontploffen en kelen doorgesneden worden en dan uit de stoel omhoogkomen met "we denken dat we toch wat maatregelen moeten nemen", of dat tuig preventief uitroeien? Het laatste lijkt mij het veiligste.
Boekenlezer schreef:Opmerkelijke nieuwtjes leek me toch iets minder geschikt voor dit, dus ik plaats het maar in dit topic. Het betreffende bericht heeft wel duidelijk raakvlakken met het bericht.
FBI verwacht honderden jihadisten in Westen na nederlaag IS
Wat ik mij afvraag: wat gaan we dan doen? Dat rustig zitten afwachten tot er weer diverse bommen ontploffen en kelen doorgesneden worden en dan uit de stoel omhoogkomen met "we denken dat we toch wat maatregelen moeten nemen", of dat tuig preventief uitroeien? Het laatste lijkt mij het veiligste.
Mortlach schreef:De westerse reacties op dit soort aanslagen is cruciaal. Het zijn echt geen IS-mensen die uit Irak/Syrië hierheen komen om een metro op te blazen. Nee, het zijn mensen die hier al jaren wonen die zich achtergesteld, gefrustreerd en niet geaccepteerd voelen. En als je dan als maatschappij gekke dingen gaat roepen zoals "preventief alle moslims ruimen", dan is dat niet bepaald behulpzaam om die gevoelens van die einzelgangers weg te nemen.
Elke keer dat de respons op een aanslag er een is van saamhorigheid, acceptatie en liefde, is een slag voor IS. Dat betekent natuurlijk niet dat we alles maar op ons moeten laten afkomen; ik vertrouw erop dat de veiligheidsdiensten hier ondertussen echt wel mee bezig zijn. Maar laten we alsjeblieft IS niet in de kaart spelen met onze reacties en hen juist meer recruten leveren ipv minder.
Mortlach schreef:Dat laatste lijkt me alleen niet bepaald stroken met de Westerse normen en waarden, dus lijkt zo'n reactie me absoluut niet wenselijk. Gelukkig zijn er meer opties dan alleen de twee die jij schetst.
Boekenlezer schreef:Het zure is natuurlijk ook, dat IS een probleem is, dat Amerika en Europa zelf hebben gecreëerd. Zoals George W. Bush met zijn "war to support terror". Hij zei (en bedoelde?) het anders, namelijk "war on terror", maar zo werkte het uiteindelijk uit. Bush en Blair, die met vuile leugens het volk misleidden om Irak maar aan te kunnen vallen (de smoes van massavernietigingswapens en banden van Saddam Hussein met Al-Qaida, vooral dat laatste is uitermate lachwekkend en ongeloofwaardig), en zo het Midden-Oosten te destabiliseren. Bovendien vielen ze een land binnen, waarvoor ze niet eens de moeite genomen hadden om het voldoende te kennen. Totaal onverantwoord dus. Dat, en nog wat zaken, gaven IS de mogelijkheid om te worden wat ze geworden zijn. Wat dat betreft zie ik wel reden tot een rechtszaak en veroordeling van o.a. G.W. Bush en T. Blair. Ze hebben wat op hun geweten staan!
In het licht van de schuld aan het ontstaan van IS is het ongetwijfeld wat inconsequent om dan vervolgens mijn voorgestelde lijn te gaan volgen.