Irak en ISIS

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Optimatus » 14 aug 2014 14:39

En hoe wil je dat gaan doen? Het leger er op afsturen? Frankrijk heeft dat in Mali gedaan, ik ben daar op zich wel voor.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 14 aug 2014 14:42

Faramir schreef:Dat kan zonder meer. Gewoon maar lekker afwachten dus totdat er nog een christen (of andere religieuze minderheid) of 100.000 is afgeslacht. Afwachten op een wonder terwijl de christenen en andere onschuldigen per honderden over de kling worden gejaagd?

Nu leg je woorden in mijn mond die ik niet gezegd heb.

Je vijanden liefhebben en voor hen bidden, dat ze tot bekering zullen komen, hoeft niet te betekenen dat je je voor de rest helemaal passief opstelt.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 14 aug 2014 14:58

benefietdiner schreef:Ik ben van een ding overtuigd dat een christen van welke denominatie of helemaal geen denominatie uit zijn stoel dient te komen en actief iets moed doen.
Al eerder in dit topic stelde ik je deze vraag:
Waar denk je dan aan? Bidden en geld doneren is niet genoeg volgens jou, begrijp ik. Wat zou ik daarnaast nog meer kunnen doen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 aug 2014 15:09

elbert schreef:Het punt waarop de wet mijns inziens aangepast dient te worden, is dat mensen met een Nederlands paspoort die in Syrië en Irak (of wel ander land dan ook) vechten zonder toestemming van de Nederlandse regering, de cel in dienen te gaan danwel (als ze over een dubbel paspoort beschikken) hun Nederlands staatsburgerschap kwijtraken. Nu gaan zulke jihad gangers nog vrijuit. Zo'n wetswijziging lijkt me eigenlijk een inkoppertje, want ik kan me niet voorstellen dat er een politieke partij is die daarop tegen zou zijn.

Dit lijkt me op zich een heel goed idee, al moet het natuurlijk geen automatisme worden, en kunnen er automatische uitzonderingen zijn (dienstplicht in een ander NAVO-land, of vrijwillig dienen in het leger van een ander NAVO-land (als het toevallig je tweede vaderland is) geldt automatische vrijstelling voor bijvoorbeeld).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 aug 2014 15:20

elbert schreef:Het punt waarop de wet mijns inziens aangepast dient te worden, is dat mensen met een Nederlands paspoort die in Syrië en Irak (of wel ander land dan ook) vechten zonder toestemming van de Nederlandse regering, de cel in dienen te gaan danwel (als ze over een dubbel paspoort beschikken) hun Nederlands staatsburgerschap kwijtraken.

Paspoortnummer bij verlaten van Nederland al ongeldig verklaren voor eventuele terugkomst.
Scheelt weer 200 euro per dag wat de toch al kaalgeplukte belastingbetaler moet ophoesten aan een cel met een mekka kompas aan het plafond en halal kip , (kosten zijn per dag)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 aug 2014 17:03

maaarten schreef:Nu leg je woorden in mijn mond die ik niet gezegd heb.

Je vijanden liefhebben en voor hen bidden, dat ze tot bekering zullen komen, hoeft niet te betekenen dat je je voor de rest helemaal passief opstelt.

Zeker bidden om bekering van deze barbaren en bidden dat ze uit zichzelf de wapens neer leggen. Tegelijkertijd militair ingrijpen en er zoveel mogelijk naar de andere wereld helpen.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 14 aug 2014 18:22

Ik had dit in mijn PB-box zitten.

henkie schreef:Er is een waarschuwing naar je verstuurd door een beheerder of een moderator van dit forum. Inhoud van deze waarschuwing: Dit is een waarschuwing omtrent het door jou geplaatste bericht: Ik herinner je er even aan dat je hier te gast bent op dit forum. Gedraag je daar aub dan ook naar.
yobem schreef: Weet je wat me zo tegenstaat? Dat jullie een grote mond hebben over Isis, hoe vreselijk en afschuwelijk het allemaal wel niet is. Maar dat je werkelijk geen idee lijkt te hebben waar die ellende nu vandaan komt. En dat jullie eigen cluppie echt ook enge elementen in zich draagt die géén antwoord bieden op de vraag: hoe doen we het samen in deze wereld?

Jullie club heeft ook als enige antwoord: je moet het doen zoals wij het doen en dan pas gaat het goed. En je beseft niet dat zoiets het begin is van alle ellende.

Je dénkt dat jullie club een vreedzame club is, omdat die functioneert in een stelsel wat, zo goed en zo kwaad als het gaat, rust en vrede waarborgt voor een ieder. Maar als we jullie aan het roer laten dan trappen jullie in precies dezelfde kuilen als dat Isis trapt. Omdat jullie antwoord wel de hemel en het geluk beloofd, maar het in de praktijk niet levert. Ja, je cluppie zal goed voor zichzelf en haar eigen aanhangers zorgen in zo'n nieuwe machtsconstellatie. Maar ik weet zeker dat er heel wat mensen een afschuwelijke tijd tegemoet zouden gaan. Waaronder ikzelf als seculiere homo.

Maar de vrede hier in het westen komt niet uit de koker van de religie. Die komt uit de koker van het overleg, de dialoog, de weging en scheiding van macht. Het recht om te zeggen en denken wat je vindt. Het recht om af te wijken. Die vrede is te danken aan het passeren van de religie als maatstaf van het recht, maar aan de onderwerping van religie aan de spelregels van de democratie: laat ze er onder vandaan en er is hommeles.

"Als je werkelijk gruwt van de toestanden van Isis dan moet je die reformatorische club van je, die uitwassen van de islam, de neo-nazi en alle andere waarheidspredikers blijven knechten onder de democratische rechtsstaat. Dan moet je vechten voor de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van godsdienst, de persvrijheid. Dan moet je knokken voor het feit dat niemand zijn utopia krijgt, maar dat we allemaal kunnen leven binnen het samenspel van belangen. Maar als iemand dat zegt dan gaan jullie met een pruillip op het gekwetstenbankje zitten, waarom we zo hard kunnen spreken over jullie monotheïstische waarheid. Nou je zult het niet geloven, maar dat moet omdat de vrede en de leefbaarheid en jouw (religieuze) vrijheid daarmee gediend is."

Ik weet niet wie er op die meldknop heeft gedrukt, maar mijn hele bericht is uit de discussie geknipt... Wellicht is het een beheerdersactie maar dat is dus precies wat ik bedoel in die post. Als je niet KUNT en niet WILT samenleven met een voor jou onwelgevallige mening; sticht dan lekker een kalifaat...

In een beschaafde wereld zet je er in het OPENBAAR een argumentatie tegenover als je het er niet mee eens bent. En bescherm je jezelf tegen het al te kleinzerig gekwetst zijn door de mening van een ander.

Dat in tegenstelling tot het wegmoffelen van tegenstanders die iets anders zeggen dan dat jij zelf gelooft. Je komt geen steek verder met het de mond snoeren op basis van toegeëigende macht en het afdwingen van uniformiteit! Maar dat blijkt ook op dit forum een tergende en sluimerende ziekte te zijn, waarvan akte.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 aug 2014 18:28

Lijkt me meer iets voor een feedback topic. Open er een feedbacktopic over en bespreek het daar. De kans is vrij groot dat feedback in de normale topics gewoon verwijderd wordt ivm offtopic.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 14 aug 2014 20:04

maaarten schreef:Laten we ook niet vergeten om volgens het gebod van de heere Jezus onze vijanden lief te hebben, te bidden voor wie ons vervolgen en te zegenen wie ons vervloeken.

Matt 5:43-45
"Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen, opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen."

Luk 6:27-28
"Maar tot u, die Mij hoort, zeg ik: Hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten; zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen."

Paulus wilde ook de christenen uitroeien, maar God is ook Paulus genadig geweest. Zou niet niet hetzelfde kunnen doen voor de aanhagers van IS? Voor de mensen in de Schilderswijk?
Men maakt een vergissing wanneer beweerd wordt dat God nooit een oorlog zou ondersteunen. Jezus is geen pacifist (zo als b.v. jehova getuigen tegen militairen). In een wereld die gevuld is met boosaardige mensen is een oorlog soms noodzakelijk om een nog groter kwaad tegen te gaan. Als Hitler niet door de Tweede Wereldoorlog was verslagen, hoe veel miljoenen Joden zouden er dan nog meer zijn vermoord? Als de Amerikaanse Burgeroorlog niet was gestreden, hoe veel langer zouden de Afrikaanse Amerikanen dan nog als slaven hebben moeten lijden? We moeten in gedachten houden dat we ons geloof op de Bijbel moeten baseren, en niet op onze emoties (2 Timoteüs 3:16-17).

Prediker 3:8 verkondigt: “Er is een tijd om lief te hebben en een tijd om te haten, een tijd voor oorlog en een tijd voor vrede.” In een wereld die bol staat van zonde, haat en het kwaad (Romeinen 3:10-18), is oorlog onvermijdelijk. Sommige oorlogen zijn “rechtvaardiger” dan andere, maar alle oorlogen zijn uiteindelijk het gevolg van zonde. Christenen moeten niet naar oorlog verlangen, maar Christenen moeten ook niet de regering tegenwerken die God in de autoritaire positie over hen heeft geplaatst (Romeinen 13:1-4; 1 Petrus 2:17).

En inderdaad maaarten het belangrijkste dat we kunnen doen is bidden voor wijsheid van God voor onze leiders, bidden voor de veiligheid van onze Nederlandse bevolking , bidden voor een spoedige oplossing van het conflict en bidden voor een minimaal aantal slachtoffers – aan beide zijden van het conflict (Filippenzen 4:6-7).

maaarten

Berichtdoor maaarten » 14 aug 2014 20:38

Even voor de duidelijkheid: ik pleit ook niet voor pacifisme. Ik ben ook helemaal geen pacifist en ik denk niet dat de Bijbel pacifism voorschrijft. Misschien in persoonlijke omgang kun je dat beargumenteren, maar zeker niet voor een regering. De overheid heeft het zwaard van God gekregen als wreekster over de zonde, zo staat in Rom 13. En als er ooit een situatie is voor de overheid om dat zwaard te gebruiken, dan is dat nu wel in Irak. Allereerst de wettige Irakese regering, maar - ik ben niet van alle details op de hoogte, dus misschien heb ik het niet goed vernomen - ik meen dat in ieder geval voor het ingrijpen van Amerika middels bombardementen en bewapeing van de Koerden de wettige Irakese regering dat mandaat ook heeft gegeven.

Alleen vanmiddag werd ik geraakt door een artikel wat ik las over het liefhebben van je vijanden, wat Jezus gebiedt en bidden voor wie je vervolgen; dat is dus ook IS en aanhang. Ik realiseerde me dat hoewel ik wel voor mijn broeders en zusters in Irak en andere Irakezen die te lijden hebben onder de huidige toestand gebeden heb, ik het nagelaten heb om ook voor IS te bidden, wat duidelijk bevolen wordt in de Bijbel. Ik heb gewoon niet eerder stil gestaan hoe radicaal die oproep van de heere Jezus eigenlijk is. In het Westen hebben we over het algemeen namelijk helemaal geen vijanden. De mensen waar ik het misschien niet zo goed mee kan vinden die ik zelf hier in Europa tegenkom liefhebben en voor hen bidden gaat nog wel. Maar als ik zie hoe IS strijders broeders en zusters van mij in Irak op een gruwelijke manier vermoorden, kan ik hen dan nog steeds liefhebben en bidden dat God Zich toch over hen zal ontfermen? Bij mij gaat het niet vanzelf, maar het moet wel in gehoorzaamheid aan het gebod van Jezus. Nee, dat betekent niet passief toekijken wat er gebeurt; het is afgrijselijk wat die barbaren daar doen en ik hoop dat er zo snel mogelijk (met het benodigde geweld) ingegrepen wordt. Maar die gruwelen die de strijders van IS bewerkstelligen, zijn geen reden voor ons christenen om hen te haten, maar wij zijn geroepen om ook hen lief te hebben en te hopen dat ook zij tot inkeer zullen komen en behouden zullen worden. We moeten onze vijanden liefhebben en bidden voor wie ons vervolgen, maar we moeten ook niet passief toezien hoe onder onze ogen een groot onrecht zich voltrekt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 aug 2014 20:48

maaarten schreef:Even voor de duidelijkheid: ik pleit ook niet voor pacifisme. Ik ben ook helemaal geen pacifist en ik denk niet dat de Bijbel pacifism voorschrijft. Misschien in persoonlijke omgang kun je dat beargumenteren, maar zeker niet voor een regering. De overheid heeft het zwaard van God gekregen als wreekster over de zonde, zo staat in Rom 13. En als er ooit een situatie is voor de overheid om dat zwaard te gebruiken, dan is dat nu wel in Irak. Allereerst de wettige Irakese regering, maar - ik ben niet van alle details op de hoogte, dus misschien heb ik het niet goed vernomen - ik meen dat in ieder geval voor het ingrijpen van Amerika middels bombardementen en bewapeing van de Koerden de wettige Irakese regering dat mandaat ook heeft gegeven.

Alleen vanmiddag werd ik geraakt door een artikel wat ik las over het liefhebben van je vijanden, wat Jezus gebiedt en bidden voor wie je vervolgen; dat is dus ook IS en aanhang. Ik realiseerde me dat hoewel ik wel voor mijn broeders en zusters in Irak en andere Irakezen die te lijden hebben onder de huidige toestand gebeden heb, ik het nagelaten heb om ook voor IS te bidden, wat duidelijk bevolen wordt in de Bijbel. Ik heb gewoon niet eerder stil gestaan hoe radicaal die oproep van de heere Jezus eigenlijk is. In het Westen hebben we over het algemeen namelijk helemaal geen vijanden. De mensen waar ik het misschien niet zo goed mee kan vinden die ik zelf hier in Europa tegenkom liefhebben en voor hen bidden gaat nog wel. Maar als ik zie hoe IS strijders broeders en zusters van mij in Irak op een gruwelijke manier vermoorden, kan ik hen dan nog steeds liefhebben en bidden dat God Zich toch over hen zal ontfermen? Bij mij gaat het niet vanzelf, maar het moet wel in gehoorzaamheid aan het gebod van Jezus. Nee, dat betekent niet passief toekijken wat er gebeurt; het is afgrijselijk wat die barbaren daar doen en ik hoop dat er zo snel mogelijk (met het benodigde geweld) ingegrepen wordt. Maar die gruwelen die de strijders van IS bewerkstelligen, zijn geen reden voor ons christenen om hen te haten, maar wij zijn geroepen om ook hen lief te hebben en te hopen dat ook zij tot inkeer zullen komen en behouden zullen worden. We moeten onze vijanden liefhebben en bidden voor wie ons vervolgen, maar we moeten ook niet passief toezien hoe onder onze ogen een groot onrecht zich voltrekt.

Vertel eens wat Jezus ooit heeft gezegd over die vreselijke, wrede romeinen die de joden overheersten?
Betaal de Keizer wat hem toekomt, toch?
En dat was de bezetter !!!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 aug 2014 07:13

Een van de sleutels voor een gerichte aanpak van ISIS is mijns inziens een ommezwaai in Syrië: Assad is een dictator, maar het alternatief is nog erger. Als je Assad steunt, zal Iran - zijn bondgenoot - wellicht genegen zijn om actief tegen ISIS op te treden.

We hebben in Irak gezien dat het verwijderen van S. Hoessein een mislukt experiment was. Als eenzelfde mislukking in Syrië kan worden voorkomen, zou dat mooi zijn. Een tweefrontenoorlog kan ISIS waarschijnlijk niet aan: de reguliere strijdkrachten van Syrië en Irak kunnen gesteund worden om ISIS op te vegen. Dat er dan wellicht wat baarden worden afgeschoren door de desbetreffende strijdkrachten is, laten we zeggen, een bijkomstigheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 aug 2014 08:05

Optimatus schreef:Een van de sleutels voor een gerichte aanpak van ISIS is mijns inziens een ommezwaai in Syrië: Assad is een dictator, maar het alternatief is nog erger. Als je Assad steunt, zal Iran - zijn bondgenoot - wellicht genegen zijn om actief tegen ISIS op te treden.

We hebben in Irak gezien dat het verwijderen van S. Hoessein een mislukt experiment was. Als eenzelfde mislukking in Syrië kan worden voorkomen, zou dat mooi zijn. Een tweefrontenoorlog kan ISIS waarschijnlijk niet aan: de reguliere strijdkrachten van Syrië en Irak kunnen gesteund worden om ISIS op te vegen. Dat er dan wellicht wat baarden worden afgeschoren door de desbetreffende strijdkrachten is, laten we zeggen, een bijkomstigheid.

Van Damascus zal niets overblijven, zegt Jesaja. en nee dat is nooit eerder verwoest, het is de oudste, nog bestaande stad in het Midden Oosten.
maar goed, dat zullen de kanttekenaren ook wel vergeestelijkt hebben :wink:

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 aug 2014 09:00

Wat mijn betreft had Jozias van Aartsen niet terug hoeven komen van zijn vakantie. Het besluit wat hij nam had hij wel telefonisch door kunnen geven. Hij vind zichzelf een krachtige burgemeester maar dat is hij helemaal niet. Natuurlijk een burgemeester moet orde bewaren in zijn stad en dat heeft hij met een nootgreep gedaan om een verbod op demonstratie in te stellen. Maar weet u de rotten plek blijft in de Schilderswijk en groeit alleen maar verder en verder. Die radicale ISIS aanhangers nemen geen rust, zoals Jozias zei er moet rust komen in de wijk. Bespottelijk.
Als Jozias een krachtige man geweest was had hij iets gezegd over het bestrijden van die ideologische Islam aanhangers en gezwegen over mensen die internet spelletjes spelen.

Van Aartsen zei 'De overgrote meerderheid van de bewoners probeert er uit alle macht, en met bewonderenswaardig incasseringsvermogen, het beste van te maken. Ik wil de grote meerderheid van goedwillende Schilderswijkers niet in de steek laten.

Ik vraag mij af wat kunnen die schiderswijk bewoner anders doen dan tegen vernederende blikken aan kijken (waarvan sommige half mompelend zeggen ‘christen varken’) en deze kleding dragende mannen aan moeten kijken.
Afbeelding

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 aug 2014 09:45

Doe eerst even wat aan je eigen onverdraagzaamheid voordat je over die van anderen begint. #-o

Terug naar “Actualiteit & Politiek”