Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor elbert » 08 mei 2009 14:23

Iets wat bijna nooit voorkomt: 2 Space Shuttles tegelijk op het lanceerplatform.
Voor a.s. maandag staat een lancering naar de Hubble ruimtetelescoop op het programma door het ruimteveer Atlantis (voorgrond). Op de achtergrond de Endeavour, die als reddingsboot fungeert, mocht dat nodig zijn.
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mandelbrot
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mandelbrot » 08 mei 2009 15:34

Toen ik klein was, kreeg ik op mijn verjaardag een boek, mijn eerste boek over het heelal (zo heette het ook)

Moet zo begin jaren 80 geweest zijn. Toen waren de maanlandingen nog vers in het geheugen. Het boekje met mooie tekeningen maakte de werking van het zonnestelsel duidelijk, en de saturnus raket, en de ruimtepakken. Ieder jongetje dat het las, wilde daarna wel astronaut worden.

Als je de stormachtige ontwikkeling bekijkt van de ruimtevaart tussen 1955 en 1975 (dat hoort echt bij de grootste prestaties ooit van de mens) , dan is het ook logisch dat men dacht dat we in 2000 zeker wel op de maan zouden wonen en in 2020 op mars. Zo hard ging die lijn toen omhoog.

Nu weten we dat het allemaal slechts spierballen vertoon was, twee machtsblokken die kijken wie het verst kan pissen. Na de openingsgoal van de russen, stond het in de rust gelijk, uiteindelijk wist de USA een voorsprong te nemen in de 2de helft, en vlak voor het eindsignaal klonk scoorden ze nog een paar keer waardoor de overwinning uiteindelijk ruim uitviel.

Was het mooi? Ja.. Was het nuttig? mwaw, niet echt. Zeker geen weg gegooid geld, maar het is niet voor niks dat 'we' er niet mee doorgegaan zijn. Zo'n ruimte basis dan hè.... Satellieten en sondes voor allerlei onderzoek is wel nuttig.

Persoonlijk denk ik niet dat de mensheid deze planeet nog gaat verlaten. Misschien in de verre toekomst na 2300 ofzo, als hebben geleerd hoe we op deze planeet moeten leven. De vraag is of we dat ooit leren

bassie76
Mineur
Mineur

Berichtdoor bassie76 » 14 mei 2009 20:38

Vanmiddag was live de lancering van de satellieten Herschel en Planck m.b.v. een Ariane-5 draagraket te zien. De Herscheltelescoop gaat onderzoek naar het ontstaan van sterren en sterrenstelsel bestuderen. Met een spiegeldiameter van 3,5m is de Herschel de grootste telescoop ooit gelanceerd, groter dan de Hubble.
Met de Planck wil men meer te weten komen over de kosmische achtergrondstraling.

Meer is hier te vinden:
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article1198567.ece/Lancering_Europees_duo_een_succes

promofilmpje van de ESA:
http://www.youtube.com/watch?v=YLHcYFMbRSg&feature=related

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 mei 2009 13:14

De Hubble wordt momenteel gerepareerd en er worden nieuwe instrumenten aan toegevoegd:
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 17 mei 2009 13:56

elbert schreef:De Hubble wordt momenteel gerepareerd en er worden nieuwe instrumenten aan toegevoegd:
Afbeelding

Nice hoor. Laten we hopen dat we nu nog meer over het heelal komen te weten :)
*onderschrift verwijderd door moderator*

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 17 mei 2009 23:10

Ik zat een tijd geleden wat op de site van NASA rond te neuzen maar ze lijken toch nog steeds serieuze plannen te hebben voor een maan-basis. Zo rond 2020 - 2025 stond er toen in de beschrijving.
In ieder geval moet eerst de Space Shuttle uitgefaseerd worden en moet er een nieuw herbruikbaar ruimteschip komen. Het zou me niet verbazen als dat nog wel wat vertraging op gaat leveren.

Ik hoop in augustus toch in de buurt te zijn. Ik ga de mogelijkheid onderzoeken om de lancering van de Discovery met eigen ogen te gaan bekijken. Lijkt me echt zó ontzettend gaaf om te zien, te voelen en te horen nu het nog kan!
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 aug 2009 10:02

Mortlach schreef:Te gek, kunnen ze eindelijk aan die maanbasis en ruimtelift beginnen :mrgreen:

President Obama heeft een ruimtevaartcommissie (de Augustine commission) ingesteld die moet adviseren wat de toekomst van de bemande ruimtevaart moet worden. Nu heeft president Bush de visie ontwikkeld dat we weer terug moeten naar de maan (in 2020) en daarna naar Mars. Het bijbehorende programma heet Constellation. Daarvoor worden de Ares 1 en Ares 5 raketten ontwikkeld plus het Orion ruimteschip. Er zijn een paar problemen: het budget van de NASA is de afgelopen jaren gekort en de VS verkeert in een recessie. Om het nog erger te maken, zijn er technische problemen bij de ontwikkeling van de Ares 1 raket. Daardoor is de commissie al tot de slotsom gekomen dat met het huidige budget de missie naar de maan onmogelijk is voor 2030. Bovendien was er in het originele plan rekening gehouden met het afstoten van het internationale ruimtestation ISS in 2016, wat op weerstand stuit, aangezien dit ruimtestation nog niet eens af is en het een hoop geld heeft gekost. De politieke druk om de ISS te handhaven en de Space Shuttle voorlopig niet uit te faseren is dus groot. Met andere woorden: de kans is groot dat de Ares 1 en 5 raketten worden geschrapt, de ISS en Space Shuttles blijven vliegen en de VS dus over 10 jaar nog steeds hetzelfde doen in de bemande ruimtevaart en niet naar de maan gaan, laat staan naar Mars.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 02 sep 2009 21:56

smArtjan schreef:Ik hoop in augustus toch in de buurt te zijn. Ik ga de mogelijkheid onderzoeken om de lancering van de Discovery met eigen ogen te gaan bekijken. Lijkt me echt zó ontzettend gaaf om te zien, te voelen en te horen nu het nog kan!

En? De lancering meegemaakt? Of toch nog misgelopen vanwege de uitgestelde lancering?
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 11 sep 2009 12:29

Neej, helaas; ik zit nog steeds in Canada

Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 sep 2009 10:38

Afbeelding
Foto gemaakt met de in mei gerepareerde Hubble ruimtetelescoop.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 sep 2009 12:57

geweldig mooi he!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 28 sep 2009 10:15

Lijkt wel alsof er 2 objecten frontaal op elkaar gebotst zijn

Afbeelding

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 09 okt 2009 13:10

Of dat er iets in het midden zat wat uit elkaar geknald is.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 okt 2009 13:19

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/art ... tertje_bij

Altijd leuk: een raket op de maan laten storten op zoek naar ijs/water

AMERSFOORT -
Om 13.31 uur Nederlandse tijd is een lege rakettrap met hoge snelheid volgens plan te pletter geslagen nabij de zuidpool van de maan. Doel van het experiment: zoeken naar ijs.
De LCROSS-sonde (voorgrond) schiet een lege Centaur-rakettrap af op een donkere krater nabij de zuidpool van de maan. (NASA)

NASA bevestigde direct het inslaan van de raket en van de sonde die minuten later door de wolk van opspattend gas en puin vloog en daarna ook te pletter sloeg. Binnen enkele uren worden daarvan ook beelden verwacht, vanuit het rondcirkelende zusterschip. Analyses van het materiaal, met daarin mogelijk aanwijzingen voor waterijs, volgen later.

Het experiment moet aantonen of er zich water bevindt in de bodems van sommige diepe kraters bij de noord- en zuidpool van de maan. Die liggen altijd in de schaduw. Het is er ijskoud. Misschien heeft zich daar water opgehoopt in de vorm van ijskristallen in de maanbodem.

Als er ijs in de maanbodem zit, is een toekomstige maankolonie voor het watergebruik niet afhankelijk van duur transport vanaf de aarde. Ook kan het maanwater worden gebruikt om raketbrandstof te maken.
9000 kilometer per uur

Om naar maanijs te zoeken, liet de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA een lege rakettrap met een snelheid van 9000 kilometer per uur te pletter slaan in de poolkrater Cabeus. Daarbij is naar verwachting een kratertje van twintig meter ontstaan.

Bij de inslag is een grote wolk van een paar honderd ton stof en gas de ruimte in geblazen, tot een hoogte van enkele tientallen kilometers. Als er ijs in de bodem zit, zal die inslagpluim waterdamp bevatten.

De samenstelling van de inslagpluim wordt opgemeten door de LCROSS-ruimtesonde (Lunar CRater Observation and Sensing Satellite), die er dwars doorheen vloog en vier minuten na de rakettrap zelf ook te pletter is geslagen.
Video (tekst gaat hieronder verder)
Studie

De meetgegevens waren al naar de aarde geseind. Ook NASA's maanverkenner Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) zal de inslag bestuderen, evenals tientallen telescopen op aarde.

De LCROSS-sonde is op 18 juni samen met de maanverkenner LRO gelanceerd. Afgelopen nacht is hij met succes losgekoppeld van de Centaur-rakettrap.
Geen bombardement

Vanuit Nederland was van de inslag van vanmiddag niets te zien: om half twee stond de maan onder de horizon. Vanaf ca. 12.15 uur was alles wel live te volgen op www.nasa.gov/ntv.

NASA benadrukt dat er geen sprake is van een 'bombardement'. Er zijn geen explosieven in het spel. Het materiaal waaruit de rakettrap bestaat, zal door de energie van de inslag verdampen, net zoals dat bij de vele natuurlijke meteorieten gebeurt die op de maan inslaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 okt 2009 09:37

Een testversie van NASA's nieuwe raket (Ares I-X) is gisteren naar het lanceerplatform gerold voor een testvlucht a.s. dinsdag:
Afbeelding
Deze raket is bijna 100 meter hoog.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”