"Ik zal voor je bidden"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

"Ik zal voor je bidden"

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2005 15:47

Voordat ik aan mijn topic begin eerst een opmerking: ik wil niemand voor het hoofd stoten, ik bedoel niemand persoonlijk, maar ik wil alleen een vraag opwerpen.

Heel vaak als er op RW iets staat over iemand die iets erg meemaakt, dan schrijven medeforummers: "Ik zal voor je bidden" o.i.d.
De Farizeeërs stonden erom bekend dat zij op de hoeken van de straat stonden te bidden, voor iedereen zichtbaar...

De link is nu niet moeilijk meer. Zonder iemand van farizeïsme te willen betichten, maar waarom zet je op het forum neer dat je voor iemand zal bidden? Per PB kun je het toch ook aan iemand meedelen?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 jan 2005 15:52

Ik vind dat je iets te ver gaat, TK.

Dit heeft niets met farizeïsme te maken, enkel met het meeleven van mensen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2005 15:54

Ik kan mij er wel in vinden, mij besluipt altijd het gevoel van :roll: ja okay.. fijn maar, ach je bid maar.

Ik heb soms een beetje het gevoel dat het een automatisme is geworden hier, een soort mini programmatje..

IF erg THEN bid.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 17 jan 2005 16:01

Raido schreef:IF erg THEN bid.

t t t t [-X :wink:

Maar even serieus: als je werkelijk bewogen bent met het lot van degene waar je dat tegen zegt, mag je dat wel zeggen denk ik. De Farizeeërs baden niet omdat ze zo goed van God of de mensen dachten, maar omdat ze zo goed van zichzelf dachten...
Wel moeilijk om er 's avonds allemaal nog op terug te komen trouwens. Als je echt belooft: "Ik zal voor je bidden" kan het wel eens handig zijn het op te schrijven...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2005 16:13

Maak dan een knopje onder aan het forum, waarmee je een standaard gebedje bij curadomi laat bidden, sorry ik ben een nuchter kalf, maar als ik al die bid-voor-jes zie geloof ik er niet zo in..

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 17 jan 2005 16:20

Die curadomi-gebedsservice vind ik maar niks. Alleen dat woord "service" al :?

Verder moet je echt voorzichtig zijn met zulke dingen, denk ik. Ik ga niet zomaar voor jan en alleman apart bidden die ik niet persoonlijk ken. Heb ik toch altijd een beetje vreemd gevoel bij. Zal wel komen omdat je je niet 100% betrokken kunt voelen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 jan 2005 16:23

Retep schreef:Die curadomi-gebedsservice vind ik maar niks. Alleen dat woord "service" al :?

Verder moet je echt voorzichtig zijn met zulke dingen, denk ik. Ik ga niet zomaar voor jan en alleman apart bidden die ik niet persoonlijk ken. Heb ik toch altijd een beetje vreemd gevoel bij. Zal wel komen omdat je je niet 100% betrokken kunt voelen.

Ik ook eerlijk gezegd. Zeker als ik iemand slechts ken met z'n gebruikersnaam. 8)
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 jan 2005 16:46

Ik houd ook helemaal niet van dat 'ik bid voor je'. PB is daar een oplossing voor. Ik vind het niet zo nodig... Daarbij vind ik het allemaal zo vroom staan en zo van 'kijk mij braaf bidden en de goede gristen uithangen'... kan er niet zo goed tegen... Vind het hier en daar ook wat hypocriet, zeker als je mensen alleen kent via een forum... of van 1 keer zien...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 jan 2005 22:26

Ik heb er dan weer helemaal geen moeite mee. Ik vind het een heel prettig idee als ik weet dat mensen voor me bidden. Als ik bv zelf niet meer weet wat ik zeggen moet, of hoe ik bidden moet, dat er dan anderen zijn die het voor je doen.
En waarom zou je niet voor iemand kunnen bidden waarvanje alleen een nick kent. God weet toch wel wie het is!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2005 02:23

Maja de Bij schreef:
Retep schreef:Die curadomi-gebedsservice vind ik maar niks. Alleen dat woord "service" al :?

Ik ook eerlijk gezegd. Zeker als ik iemand slechts ken met z'n gebruikersnaam. 8)

Tja.... maar als je ergens mee zit en anderen bidden voor je, is het dan zo erg dat je iemand niet zo goed kent? Gaat het er om of degene die voor je bidt je goed kent of dat Degene waar die persoon zich tot richt JOU kent?

Wel hangt het van de situatie af.... Want het kan ook zijn dat mensen helemaal niet willen dat je voor hem/haar bidt.... en zich ergert als je zegt: Ik zal voor je bidden. Je zou het kunnen vragen als je het niet weet.... maar dan heb je wel kans op een negatief antwoord. En dan is het een beetje raar om alsnog er wel voor te gaan bidden. Je kan ook gewoon voor iemand bidden zonder het te vragen.... want als iemand het niet wil, moet je er dan maar niet voor bidden? Als ik iemand die een enorme hekel aan me heeft vraag: "Mag ik voor je bidden?" zal hij zeker nee zeggen en een nog grotere hekel aan me hebben. Maar Jezus roept wel op om te bidden voor wie je vervolgen en je vijanden lief te hebben.

Voordeel van het tegen iemand zeggen is dat in sommige situaties het ook een troost kan zijn als iemand weet dat ze er mensen met je meeleven, aan je denken, voor je bidden, om je geven. Dat kan soms echt ontzettend fijn zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 jan 2005 07:03

Bij mij in de kerk wordt er voorbede en dankzegging gedaan voordat we gaan bidden. Zo weet je wat er leeft in de gemeente (qua ziekte, blijdschap etc). Je kunt dan voor ze bidden. Nu denk ik dan even aan de kleine ernstige zieke tweeling bij ons in de gemeente.

Je weet dat er voor je gebeden wordt en dat merk je dan ook wel. N.a.v. een dankbetuiging in het kerkblad.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jan 2005 08:38

Acire schreef:Ik heb er dan weer helemaal geen moeite mee. Ik vind het een heel prettig idee als ik weet dat mensen voor me bidden. Als ik bv zelf niet meer weet wat ik zeggen moet, of hoe ik bidden moet, dat er dan anderen zijn die het voor je doen.
En waarom zou je niet voor iemand kunnen bidden waarvanje alleen een nick kent. God weet toch wel wie het is!!
Ja zeker wel maar toch.. gewoon het idee, als je niet meer kunt bidden, of niet meer wat weet te bidden, als jou gebed oprecht is, is het goed. Het gaat niet om het aantal gebeden, maar de inhoud,.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 jan 2005 09:18

Marnix schreef:Tja.... maar als je ergens mee zit en anderen bidden voor je, is het dan zo erg dat je iemand niet zo goed kent? Gaat het er om of degene die voor je bidt je goed kent of dat Degene waar die persoon zich tot richt JOU kent?

Je hebt wel gelijk natuurlijk, het is trouwens nooit erg als anderen voor je bidden. Het voelt alleen een beetje vreemd, dat bedoelde ik.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 18 jan 2005 11:31

Ik in deze gaat het natuurlijk om het hart. Ze je zoiets neer met het idee "dan ziet iedereen ff hoe een goeie christen ik ben" gaat het verkeerd. Als je het neerzet om iemand een hart onder de riem te steken door hem de wetenschap te weten dat er een broeder of zuster met diegene meestrijd is het een ander verhaal...

In het algemeen zouden PB's wel beter zijn ja, nuttige opmerking.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jan 2005 11:48

Het kan helpen ja, iemand het gevoel geven dat er gebeden voor je wordt, dat is inderdaad fijn.. Maar ik heb altijd zo'n gevoel van; ja ... fijn maar...

Aan PBtjes heb ik veel meer, dat doet me echt goed.

Terug naar “Archief”