parsifal schreef:Ik ken het wel een beetje. Zelf geloof ik dat de Bijbel consistent is, met de logica. Goed nadenken zou dus in principe je geloof niet aan kunnen tasten. Is een geloof dat bang is om het met de logica of met God's andere woord, de natuur, te confronteren, wel een echt geloof?
Inderdaad. Ik las eens een uitspraak van iemand de gewaarschuwd werd om geen filosofie te gaan studeren: als het me afleidt van het geloof is of het christendom niet waar, of m'n geloof niet echt.
Ik hoor regelmatig mensen zeggen: daar moet je maar niet teveel over nadenken, etc. Dat vind ik een enorm zwaktebod waarmee je de geloofwaardigheid van het christendom schade mee aandoet. Alsof het christendom een vijand van het gezonde verstand is..

De reden hiervoor is denk ik dat er te weinig kennis is van apologetiek. De redeneringen tegen het geloof komen we dagelijks tegen, maar de weerwoorden niet. Als je je daar een beetje in verdiept kom je er al snel achter dat elke aantijging te weerleggen is. Wel niet definitief, maar je strandt dan tenminste nog ergens bij het agnosticisme en dat is al beter dan atheisme.
Aan de andere kant ik weet dat ik vaak te einig weet. Onvolledige informatie kan gevaarlijk zijn hierin en je op verkeerde gedachten brengen. Daarbij komt dat zeker informatie van internet veel beschikbaar is, maar ook vaak onbetrouwbaar is. Juist op dit soort informatie worden veel meningen gebaseerd.
Inderdaad, dat is sowieso het eeuwige euvel bij menselijke kennis, vooral op dit gebied. Je kent nooit de volledige werkelijkheid en kunt er dus nooit volledige objectief zuivere uitspraken over doen. Maar kennis is macht, dus als je meer weet dan de ander win je het meestal wel.