Wat geef je de kerk/dominee bij trouwen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annerieke
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 mar 2004 19:49

Wat geef je de kerk/dominee bij trouwen?

Berichtdoor Annerieke » 03 aug 2004 11:02

Heeft iemand tips voor ons? Wij hebben echt geen idee wat we "in de collectezak" zullen doen als we gaan trouwen (nee, geen pepermuntjes :wink: ) en of het een gewoonte is om de dominee iets te geven?

Sowiezo vinden we dat we een mooi bedrag 'moeten' (willen) geven voor de kerk, maar ik heb geen idee hoeveel.

Wat hebben jullie gegeven en de dominee en ouderling ook een envelop bijv.??

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 03 aug 2004 11:08

Wij geven ongeveer € 150,00 dat is voor de dominee/kerk/koster.....
Laatst gewijzigd door Ikke21 op 03 aug 2004 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 03 aug 2004 11:08

Voor een bruidspaar lijkt € 100 me toch wel een minimum.... Tenminste... er worden ook kosten voor gemaakt, je krijgt een bijbel, er staat een dominee op de preekstoel, de lichtjes branden en er is een koster aanwezig, die natuurlijk de dienst ook nog op band of cd zet. (Jepzzz, mijn vader is een tijd penningmeester van de kerk geweest :mrgreen: ) Neej hoor... ik weet het ook niet, ben nog niet aan trouwen toe :mrgreen:

Gebruikersavatar
butterfly
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:43

Berichtdoor butterfly » 03 aug 2004 11:09

:roll:
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Annerieke
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 mar 2004 19:49

Berichtdoor Annerieke » 03 aug 2004 11:32

Wij betalen volgens afspraak (standaard bedrag) al 150 euro voor het huren van de kerk (is niet onze eigen kerk, vandaar dat we hem moeten huren) en 50 euro voor de koster en 50 voor de organist. Dit zijn bedragen die de kerk hanteert als er van buitenaf in hun gebouw getrouwd wordt.

Maar dat van die bijbel, daar zit natuurlijk wat in. Die moet ook betaald worden.

Maar stel dat we 100 euro in de collectezak doen, gaat daarvan dan een gedeelte naar de dominee? Die steekt er ook tijd en energie en zo. Of is het raar om de dominee na afloop een discreet envelopje te overhandigen?

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 03 aug 2004 11:43

Ik weet niet of jullie een eigen dominee hebben.... Maar die krijgt in ieder geval nix extra.. Die krijgt gewoon zijn loon en een trouwdienst zit bij zijn functie in.. Tenminste zo is het bij ons. Wordt er een dominee van ergens anders gevraagd, dan moet de kerkenraad die natuurlijk wel betalen, inclusief reiskostenvergoeding.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 aug 2004 11:49

Annerieke schreef:Maar dat van die bijbel, daar zit natuurlijk wat in. Die moet ook betaald worden.


dat is toch een kado van de kerk/kerkenraad... je geeft toch ook geen geld aan de andere mensen die savonds een kado gaan geven!!

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 03 aug 2004 11:55

Misschien wel..... Maar as de collecte nog niet eens de bijbel opbrengt :mrgreen: De kerk is geen filantropische instelling :lol: Die moet ook maar leven van de giften en de gaven :!:

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 03 aug 2004 11:56

Trouwens dat cadeau van die mensen 's avonds is misschien maar beter te zien als schadevergoeding voor wat ze allemaal opeten :mrgreen:

joepie

Berichtdoor joepie » 03 aug 2004 11:59

Volgens mij is dat inderdaad zo. En een collecte die er gehouden wordt is niet om de "kosten" te dekken maar voor een of ander doel.
Lijkt me beetje vreemd dat je de Ds een envelopje in zijn hand drukt.
Hij wordt tenslotte al betaald voor zijn diensten.
Ik zou in de collecte als bruidspaar wel iets extra doen.
Maar niet om daarvan de dingen die je krijgt te vergoeden.
Dan zou ik naar de winkel gaan en een eigen mooie bijbel kopen.
Maar gewoon om je blijdschap tot uiting te brengen.

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 03 aug 2004 12:11

Ik was zoals ik al zei zoon van een voormalig penningmeester van de kerk :mrgreen: Vandaar mijn visie :D

joepie

Berichtdoor joepie » 03 aug 2004 12:17

Arjanopurk schreef:Ik was zoals ik al zei zoon van een voormalig penningmeester van de kerk :mrgreen: Vandaar mijn visie :D


En? Moet je daarom dus gaan betalen voor een kerkdienst en al de andere zaken die daar bij komen?
Die worden toch gewoon uit de grote pot betaald.
Vanuit de algemene kerkelijke bijdrage die iedereen geeft.
Dus volgens mij hoef je niks extra te geven.
ALs dat wel zo was zou ik om een Rembrandt Bijbel vragen.
Is mooier dan zo een gewone ;-)

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 03 aug 2004 12:22

Die algemene kerkelijke bijdrage laat nog wel eens te wensen over. Vooral als er geen verplichting toe is, zoals bij ons. Het enige wat je verplicht moet betalen (generale kas heet dat bij de hervormde kerk) gaat naar de landelijke club, dus daar heb je als plaatselijke gemeente ook al nix an. En als je dan net als ons geen dominee hebt en die ergens anders weg moet komen en dus ook betaald moet worden, dan lijkt het me redelijk dat je daar een beetje voor betaalt. Je betaalt ook belasting en dergelijke genoeg, maar als je op het gemeentehuis komt dan is het ook eerst kassa voor je mag trouwen :mrgreen:

joepie

Berichtdoor joepie » 03 aug 2004 12:28

Misschien is het systeem dan wel geheel verkeerd. Want waarom wel betalen als je gaat trouwen maar niet als je gewoon naar de kerk gaat, en gebruik maakt van kerkelijke zaken?
Dus gewoon een VVB instellen, en ieder lid laten mee betalen.
Want tenslotte betaald ook iedereen belasting en niet alleen degene die trouwt ;-)

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 03 aug 2004 12:32

Lijkt me een strak plan.... Sommige kerken vragen gewoon een percentage van je inkomen is mij wel eens verteld. In Duitsland heb je trouwens Kirchensteuer. Iedere Duitser betaalt 2% Kerkbelasting en dat gaat naar de kerk, ik denk zomaar de Lutherse :D Je kan er ook onder uit, maar dan sta je geregistreerd als atheist en word je niet vanuit de kerk begraven. Zouden we in Nederland eens moeten proberen.... Kun je lachen :lol:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 90 gasten