lichaam afstaan voor wetenschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

lichaam afstaan voor wetenschap

Berichtdoor Lalage » 09 apr 2004 12:51

In de thread over crematie geven veel mensen aan daar tegen te zijn. Maar hoe denken jullie dan over mensen die hun lichaam afstaan aan de wetenschap? Is dat ook fout? En als je dat fout vindt, laat je je dan ook niet behandelen door een dokter? Artsen krijgen in hun opleiding namelijk veel te maken met lijken waar ze in moeten snijden om te leren hoe het menselijk lichaam in elkaar zit.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, ook omdat ik zelf dinsdag naar de snijzaal ga om hersenen te bestuderen, dat is voor het vak neurobiologie dat ik op dit moment volg. Ik heb er zelf absoluut geen problemen mee, maar wil wel graag weten hoe jullie hiermee omgaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 13:27

Hm, mijn gevoel staat er niet gelijk bij te juichen, maar m'n verstand kan geen bezwaren vinden. Ik weet dus niet of ik het zelf zou doen, maar vind het wel goed dat er mensen zijn die het wel doen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 apr 2004 13:56

Ik wil dat niet, maar in mijn familie zijn mensen die dat wel doen, en er niks van aantrekken hoe hun kinderen daar over denken. Dus die zitten met de nachtmerries, en dat kan ze niet schelen.
Ik vind dat egoistisch

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 14:02

Wat voor nachtmerries?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 apr 2004 14:17

ik weet niet of ik dat doe, maar principeel op tegen ben ik er niet. Als ik mensen in m'n leven moet proberen te helpen, waarom zou ik ze dan ook niet door m'n dood proberen te helpen. (kheb het nu niet over zelfmoord ofzo)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 apr 2004 14:59

Aragorn schreef:Wat voor nachtmerries?

Nachtmerries, dat bv de ogen uit je moeder worden genseden, maar verdere enge details zal ik je besparen :cry:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 apr 2004 13:30

Mariamagdalena schreef:

Nachtmerries, dat bv de ogen uit je moeder worden genseden, maar verdere enge details zal ik je besparen :cry:
....of dromen dat een blinde ogen krijgt en ze daardoor voor het eerst kan opslaan :wink:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 13 apr 2004 17:13

Geen problemen mee hoor. Je lichaam vergaat anders toch, kan je er beter nog iemand mee helpen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 17:16

Mariamagdalena schreef:

Dat is toch alleen maar een nachtmerrie als je nog in leven bent?

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 13 apr 2004 17:33

Mariamagdalena schreef:Ik wil dat niet, maar in mijn familie zijn mensen die dat wel doen, en er niks van aantrekken hoe hun kinderen daar over denken. Dus die zitten met de nachtmerries, en dat kan ze niet schelen.
Ik vind dat egoistisch

Is een kwestie van perspectief, je zou het ook egoistisch kunnen vindne om het NIET te doen enkel vanwege je kinderen terwijl je er zo velen mee helpt. Tis net van welke kant je kijkt. Dit ter relativering.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 apr 2004 20:58

Nou ik ben vandaag in de snijzaal geweest en het was echt heel mooi en niet eng. Alles was bruinig geworden door de fixatievloeistof. Ik snap steeds minder dat er zoveel mensen zijn die geloven dat alle levende wezens door evolutie zijn ontstaan...

De gezichten werden trouwens meestal bedekt, ik zag er wel eentje, maar die zag er gewoon als een slapend iemand uit. Ik denk niet dat je mensen snel zou kunnen herkennen (dat hoofd was trouwens al een jaar of 30 oud).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 21:19

30 jaar dood, of 30 jaar sinds de geboorte?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 apr 2004 14:07

Aragorn schreef:30 jaar dood, of 30 jaar sinds de geboorte?

30 jaar dood, want ze nemen alleen mensen van boven de 50 aan

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 14:09

Ow, je kunt ze ook meerdere malen gebruiken?

Ze zijn zegmaar al op maat gesneden zodat je erin kunt kijken en je hoeft zelf niet te snijden?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 apr 2004 14:55

Aragorn schreef:Ow, je kunt ze ook meerdere malen gebruiken?

Ze zijn zegmaar al op maat gesneden zodat je erin kunt kijken en je hoeft zelf niet te snijden?

Ja, we hoefden alleen maar te kijken.

Terug naar “Archief”