Gij kunt niet God dienen en de Mammon!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Gij kunt niet God dienen en de Mammon!

Berichtdoor caprice » 21 jan 2004 18:58

Erger je je ook zo erg aan dat materialisme in de reformatorische wereld?

Dat kan toch niet samengaan met een leven uit de hand van de Heere?

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 21 jan 2004 19:15

We zijn wel heel erg op het uiterlijk gericht, vooral de laatste tijd. Maar als God je heeft gezegend in dit leven mag je dat toch wel tonen? In de Bijbel staan hier ook voorbeelden van, zoals Abraham, Job etc.

Maar je hebt gelijk, ik weet zelf wel een paar voorbeelden te noemen van mensen die door God gezegend zijn, maar dit, zeg maar, niet 'netjes' uiten.
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 jan 2004 19:18

is heel moelijk..

Aan de ene kant sta je een de realiteit van elke dag, en aan de andere kant zie je op de tv mensen sterven van de honger. What to do?
Ik heb wel eens ged8: "als heel het westen nou eens afstand zou doen van hun geld en hun luxe goederen en zouden geven aan hongerigen in afrika? zou dan alles opgelost zijn?
Ik weet het niet, ik denk dat het een enorme economische klap oplevert voor nederland waardoor er weer armoede onstaat in de westerse wereld. Daarom lijkt het me goed om veel te doen voor het buitenland en de armoede daar maar je moet ook niet de realiteit van de wereld verliezen waarin je leeft.

Het mooiste wat je kan aanbieden is gratis: en dat is de onuitputtelijke liefde van God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Gij kunt niet God dienen en de Mammon!

Berichtdoor hijwel » 21 jan 2004 19:20

caprice schreef:Erger

btw: ik vindt dit een verkeert woord..
in vindt het wel jammer en verdietig....
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jan 2004 19:32

Zolang bezit niet tussen God en de mens in komt te staan (wat volgens mij nogal eens gebeurd) heb ik niet veel tegen bezit. Tenslotte is bezit een zegening, zolang we de gever van die zegening niet vergeten....
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joris

Re: Gij kunt niet God dienen en de Mammon!

Berichtdoor joris » 21 jan 2004 20:27

caprice schreef:Erger je je ook zo erg aan dat materialisme in de reformatorische wereld?

Dat kan toch niet samengaan met een leven uit de hand van de Heere?
ik verbaas me er regelmatig over ja.
maar misschien komt het omdat bezit mij nu eenmaal gewoon erg weinig kan schelen. Ik heb liever dat een nader ook wat heeft.

materialisme lijk t mij afgoderij.

Ik vind het '' buitenkantisme'vele malen erger. De buitenkant lijkt zo belangrijk te zijn bij veel mensen. Als alles er goed uit ziet dan voelen mensen zich goed en erger nog: zijn ze goed christen voor hun gevoel.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 jan 2004 23:27

Mattheus 6:
19 Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen;
20 Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen;
21 Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.

joris

Berichtdoor joris » 21 jan 2004 23:28

een schat is iets wat je koestert en waar je veel voor over hebt. Inderdaad lijkt het met niet goed als materiaal de plaats van God inneemt. Maar we hoeven ook niet materiaal te schuwen. Abraham had een hoop vee, was een rijk man.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 jan 2004 23:39

joris schreef:een schat is iets wat je koestert en waar je veel voor over hebt. Inderdaad lijkt het met niet goed als materiaal de plaats van God inneemt. Maar we hoeven ook niet materiaal te schuwen. Abraham had een hoop vee, was een rijk man.

En wat te denken van Lot?

Maar je moet altijd bedenken: Staat de Heere op de eerste plaats, de Gever van dat geld en goed?

Een ronde wereld kan nooit een driehoekig hart vervullen. Dat kan alleen maar de drieenige God.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 jan 2004 08:01

Ik verbaas me ook regelmatig over het materialisme binnen de reformatorische kringen. Kerkleden die hun leven ten doel stellen van de cariëre. Dominees die er nooit over spreken (hoogstens over geestelijke rijkdom) en zelf in een groot huis wonen en in een mercedes rijden. Vrouwen waarbij het lijkt dat ze van de kerkdienst een modeshow proberen te maken. (Creatief met zwart... :mrgreen: ) En kinderen die meewarig wijzen naar een meisje met een bespottelijke combinatie kleding.
En dan aan de 1ne kant zeggen dat je onbekeerd bent en aan de andere kant beweren dat je rijkdom een zegen van God is.

joris

Berichtdoor joris » 22 jan 2004 08:03

caprice schreef:
joris schreef:een schat is iets wat je koestert en waar je veel voor over hebt. Inderdaad lijkt het met niet goed als materiaal de plaats van God inneemt. Maar we hoeven ook niet materiaal te schuwen. Abraham had een hoop vee, was een rijk man.

En wat te denken van Lot?

Maar je moet altijd bedenken: Staat de Heere op de eerste plaats, de Gever van dat geld en goed?

Een ronde wereld kan nooit een driehoekig hart vervullen. Dat kan alleen maar de drieenige God.
waar maak je je dan druk om?

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 08:20

Kaw schreef:Ik verbaas me ook regelmatig over het materialisme binnen de reformatorische kringen. Kerkleden die hun leven ten doel stellen van de cariëre. Dominees die er nooit over spreken (hoogstens over geestelijke rijkdom) en zelf in een groot huis wonen en in een mercedes rijden. Vrouwen waarbij het lijkt dat ze van de kerkdienst een modeshow proberen te maken. (Creatief met zwart... :mrgreen: ) En kinderen die meewarig wijzen naar een meisje met een bespottelijke combinatie kleding.
En dan aan de 1ne kant zeggen dat je onbekeerd bent en aan de andere kant beweren dat je rijkdom een zegen van God is.

Dat de dominee in een groot huis woont vind ik nog niet zo'n punt. Dat kan hij nodig hebben voor zijn ambt. Een dominee kan een groot gezin hebben, en hij heeft natuurlijk ook een ruime studeerkamer nodig waar hij zijn boeken ook onder kan brengen. Het is niet zijn huis, maar het is de pastorie, en die is eigendom van de gemeente.
Al kan ik zo gauw niet zo veel dominees bedenken die mercedes rijden.

Dat iemand in het kerkelijk leven voor een opleiding kiest waarmee hij een glansrijke carriere kan halen moet hij weten, maar ik leer voor een beroep waar ik mijn brood in kan verdienen, en waar niet na de villa en mercedes het jacht de derde aanwinst is.

joris schreef:
caprice schreef:En wat te denken van Lot?

waar maak je je dan druk om?

Om dat iedereen te laten zien.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 jan 2004 20:50

caprice schreef:
Al kan ik zo gauw niet zo veel dominees bedenken die mercedes rijden.

.

Ene D.s. W. uit Veenendaal rijd/reed een Mercedes

d.s. v.d M, oud ger gem reed/rijd een Mercedes
en zo zijn er nog een paar, niets op tegen verder hoor!
goeie auto
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Vin

Berichtdoor Vin » 25 jan 2004 20:53

Van mij mogen ze; zwaar beroep.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 25 jan 2004 21:52

caprice schreef:Dat iemand in het kerkelijk leven voor een opleiding kiest waarmee hij een glansrijke carriere kan halen moet hij weten, maar ik leer voor een beroep waar ik mijn brood in kan verdienen, en waar niet na de villa en mercedes het jacht de derde aanwinst is.

Nou dat jacht zie ik wel zitten! Bij welke kerk moet ik zijn?

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij valt het met die carrieres in het kerkelijke leven nog wel mee. Laten we ons niet druk maken over stereotypen.

Terug naar “Archief”