Uitvaartdienst.

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: johannes1, Moderafo's

tulp
Sergeant
Sergeant

Re: Uitvaartdienst.

Berichtdoor tulp » 18 aug 2018 16:24

Mijn man en ik benoemen regelmatig iets wat we mooi zouden vinden voor de rouwdienst maar uiteindelijk komen we altijd uit bij: 'doe het maar zoals het jou het meeste troost want zelf ben ik overleden dus ik maak het niet meer mee'.
Maar zeker voor mij geldt dat ik, op zo'n moment, bijvoorbeeld graag een orgelstuk laat spelen wat hij mooi vond en dan moet ik in alle consternatie nog wel weten welk stuk dat ook al weer was.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2018 12:28

tulp schreef:Mijn man en ik benoemen regelmatig iets wat we mooi zouden vinden voor de rouwdienst maar uiteindelijk komen we altijd uit bij: 'doe het maar zoals het jou het meeste troost want zelf ben ik overleden dus ik maak het niet meer mee'.
Maar zeker voor mij geldt dat ik, op zo'n moment, bijvoorbeeld graag een orgelstuk laat spelen wat hij mooi vond en dan moet ik in alle consternatie nog wel weten welk stuk dat ook al weer was.

Precies. Kan me wel voorstellen dat als iemand alleen overblijft, hij / zij zoiets vastlegt of bespreekt want je partner weet zoiets doorgaans wel het beste van je.

Verder snap ik het punt dat je er zelf niets meer aan hebt als je bent overleden. Maar ik kan me wel voorstellen dat je vastlegt wat je op dat moment toch nog graag aan anderen wil meegeven, wat je heel belangrijk vindt dat daar nog eens klinkt. Of iets wat jou erg heeft geholpen, getroost... woorden, een tekst, een lied. En waarvan je hoopt dat ook die uitwerking mag hebben op anderen.
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis

elburger
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor elburger » 19 aug 2018 15:38

Hans schreef

Als je familie ongelovig is, wat heeft het voor zin er een dominee te laten preken, niemand luistert en wekt alleen maar meer verzet op.

Ik wil hier toch even dieper induiken.
Kan het niet zo zijn dat een "ongelovige" geraakt wordt door hetgeen er gesproken wordt tijdens die dienst in de kerk?
Alleen daarom zou ik het doen, ook al hebben mijn gezinsleden en veel familieleden niets met God en de kerk.
En zij die God en gebod kennen hebben dan toch een leerzame dienst.
Want wat ik niet wil is dat er gepreekt wordt over die lieve aardige man, maar dat het een eerlijk levensverhaal wordt wat wordt verteld.
En daar hoort ook de waarschuwing bij.

Ik denk dan maar aan die ene zondaar die in de hel zit en vraagt om zijn broeders te waarschuwen om niet te zondigen. Luc 16:19-31
Waarschuwen voor de hel is toch juist heel belangrijk, ook al geloofd men niet?
Het kan toch zijn dat die woorden - het zaad van het evangelie - vruchtbare grond bereikt?

Of zie ik dat nu verkeerd.
Ik ben ook getrouwd in de kerk en heb daar Psalmen en lieden gezongen, men was er toen ook, dus waarom zou ik het nu niet doen?
Tja, en als het verzet oproept, dan is men doemwaardig en een steen des aanstoots voor den Here.
Dat is spijtig.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Jesaja40
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jesaja40 » 19 aug 2018 15:46

Aanhakend wat anderen naar voren hebben gebracht: wat zou het mooi zijn als de nabestaanden weten wat er gedaan moet worden. Natuurlijk kan ik mijn eigen dankdienst uitschrijven. Dan zet ik mijn gedachten op papier met de wens: zo wil vader het uitgevoerd hebben.

Maar ben je niet aan het buikspreken? Leg je daarmee jouw woorden in de mond van de nabestaanden, die dat maar keurig moeten uitvoeren. Wat is dan hun inbreng daarin? Het zou fijn zijn om tijdens het leven enkele zaken te benoemen. In overleg met "de toekomstige nabestaanden" kan een en ander op papier gezet worden. Laat het altijd een uitvaartwens zijn. Een uitvaartgebod: "zo moet het" is dictatoriaal en is een blokkade voor de nabestaanden.

Bij een uitvaartwens zou het gaaf zijn als een van de kinderen of kleinkinderen de gelegenheid krijgt om een keuze te mogen maken uit liederen die er ten gehore worden gebracht. Van nabij heb ik meegemaakt dat de stervende aangaf: mogen deze liederen tot troost klinken tijdens de uitvaartdienst.

Zorg altijd voor een actuele adressenlijst en werk die altijd bij als uw vriendenkring kleiner wordt. Van nabij heb ik meegemaakt dat een rouwkaart gezonden werd naar iemand die al lang is overleden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Terug naar “Algemene Zaken”