Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 13 nov 2018 12:47

Dorpeling schreef:Waarom zou dan een verheerlijkt lichaam nog nodig zijn? Want het lichaam is goed en niet zondig zegt u.

Overigens was ik niet van plan om opnieuw een discussie te gaan voeren met Veendam. Dat is een gebed zonder einde. Ik wil alleen nog zeggen dat ik zó blij ben dat God gekomen is voor zondaren als zondaren! Daarom mag ik telkens naar Hem terug keren.
Maar dat zult u niet begrijpen, want als je volmaakt en zonder zonde bent, is dat niet nodig.
Ik las laatst een citaat en moest aan u denken. Mag u zelf bedenken waarom.

Sommigen raken zo verstrikt in hun eigen heiligheid, dat ze a.h.w. kijken naar de Drie-eenheid voor een mogelijke vacature – John MacArthur


Het menselijk lichaam is aards, maar het verheerlijkt lichaam is Hemels. In de Hemel is niks wat aards is.
Ik zal nog 1 voorbeeld geven waardoor je wellicht beter kunt begrijpen wat ik bedoel:
Als je een koffer vol kapotte kleren hebt dan kan je zeggen dat IN de koffer alles kapot is, maar de koffer zelf is niks mis mee.
Zo is het ook met het lichaam, de zonde die de niet wedergeboren mens IN ZICH meedraagt.
De zonde zit er dus IN, en het lichaam zelf is dus niet zondig.
Je hebt vaten tot eer en vaten tot oneer. Je lichaam is het aardse vat, maar wat er IN zit dat bepaald of het is tot eer of tot oneer.
Als de Heilige Geest in je woont dan ben je een vat tot eer, maar als de Heilige Geest niet in je woont ben je een vat tot oneer.
Dus wat er IN zit bepaald of het goed is of niet.
Het vat zelf wordt geen oordeel over gegeven in de Bijbel als zijnde verkeerd.

Helaas trek je een verkeerde conclusie over mij, wat betreft dat ik niet zou begrijpen dat Jezus is gekomen voor zondaren.
Juist omdat ik het begrijp wil ik niet bij God vandaan, en als ik dat wel zou doen weet ik dat ik terug kan gaan naar Hem.
Ja, Jezus kwam voor de zondaren, maar het doel was van het komen dat ze geen zondaren zouden blijven.
Dat is wat de Bijbel er over zegt, dus blijf geen zondaar, maar zie jezelf zoals God je ziet, namelijk HEILIG, ZONDER ZONDE, Gods zoon of dochter.

De uitspraak van John MacArthur had ik nog nooit gehoord, maar het klopt inderdaad dat je niet moet kijken naar een mogelijke vacature.
Je hebt niet te zoeken naar een vacature, maar het is je levenshouding en levensinstelling waar het om gaat en geen functie.
Iedere gelovige mag alles doen als je daarmee goed God eert en goed doet aan andere mensen, maar nee dat is geen functie.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 15 nov 2018 06:34

.
coby6 schreef:Dit alles om Hem te kennen en de kracht van Zijn opstanding. De Liefde van Christus dringt mij. Ik tuchtig mijn vlees en houdt het in bedwang. Eerst inderdaad God liefhebben en dan wil je dingen afleggen. Andersom werkt niet.

Filippenzen 3
7 Maar wat voor mij winst was, dat heb ik om Christus' wil als schade beschouwd.
8 Ja, beslist, ik beschouw ook alles als schade vanwege de voortreffelijkheid van de kennis van Christus Jezus, mijn Heere, om Wie ik dat alles als schade ervaren heb. En ik beschouw het als vuiligheid, opdat ik Christus mag winnen,
9 en in Hem gevonden word, niet met mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof in Christus is, namelijk de rechtvaardigheid uit God door middel van het geloof;
10 opdat ik Hem mag kennen, en de kracht van Zijn opstanding en de gemeenschap met Zijn lijden, doordat ik aan Zijn dood gelijkvormig word,
11 om hoe dan ook te komen tot de opstanding van de doden.
12 Niet dat ik het al verkregen heb of al volmaakt ben, maar ik jaag ernaar om het ook te grijpen. Daartoe ben ik ook door Christus Jezus gegrepen.
13 Broeders, ikzelf denk niet dat ik het gegrepen heb,
14 maar één ding doe ik: vergetend wat achter is, mij uitstrekkend naar wat voor is, jaag ik naar het doel: de prijs van de roeping van God, die van boven is, in Christus Jezus


Toepasselijk, mooi Coby :wink:

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 15 nov 2018 08:31

.
Veendam schreef:dat die werken in het lichaam leven: Het is dus niet het lichaam zelf dat zondig is !
op dat moment nog niet verlost uit het lichaam van deze dood: Nu wij nog op aarde leven met ons lichaam hebben we nog geen verheerlijkt lichaam, zoals wij die wel zullen hebben als we bij Hem zijn, maar dat wil niet zeggen dat het lichaam zelf zondig is.

Veendam schreef:Jouw visie is dat het lichaam alles omvat, en dat is ook zo, maar je beschrijft het anders als mij.
Jij zegt het lichaam is zondig, maar ik zeg dat het lichaam, oneerbiedig gezegt het OMHULSEL, dus de verpakking is, van wat er IN het lichaam zit, namelijk de geest en de ziel. De zonde komt voort uit je denken en gevoelens en emoties, en dat is je ziel.
De verpakking is dus niet zondig, maar het zondige komt van binnen uit namelijk de ziel.


Het lichaam is geen verpakking. Het is geen dode materie, maar levend vlees. De mens is vlees: "Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest." (Johannes 3:6) De zondigheid zit in het vlees:

"Ik ben het levende brood, dat uit de hemel neergedaald is; als iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid. En het brood dat Ik geven zal, is Mijn vlees, dat Ik geven zal voor het leven van de wereld." (Johannes 6:51)

"Jezus dan zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als u het vlees van de Zoon des mensen niet eet en Zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in uzelf." (Johannes 6:53)

"En Hij nam brood en nadat Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het aan hen met de woorden: Dit is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis. Evenzo nam Hij ook de drinkbeker na het gebruiken van de maaltijd en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt." (Lukas 22:19-20)

"Als dan uw rechteroog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt. En als uw rechterhand u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt." (Mattheüs 5:29-30)

De Heere Jezus moest in een lichaam komen (Hebreeën 10:5-10) en Zijn lichaam voor het leven van de wereld geven. De mens moet uit God geboren worden, omdat hij naast zijn lichamelijke sterfelijkheid ook geestelijk dood is. Dat betekent dat de mens geestelijk van God gescheiden is. De natuurlijke mens doet de begeerte en wil van zijn vlees, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld en de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht (duivel).

"Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden, waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid, onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen." (Efeziërs 2:2-3)

De zwakte zit in het vlees, hoewel men best gewillig is, zoals de Heere zegt: "Waak allen en bid, opdat u niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak." (Markus 14:38)

Oneerbiedig gesteld: Voor de vervanging van elk component daar voorziet de Heere Jezus in. Hij geeft Zijn lichaam, vergiet Zijn bloed en geeft ons een nieuwe geest (wedergeboorte).

Je hebt nog meer geschreven, zoals over losbandigheid en dergelijke en daar hoop ik op een later tijdstip op terug te komen.

.
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 15 nov 2018 21:30

DeDwaler schreef:.
Het lichaam is geen verpakking. Het is geen dode materie, maar levend vlees. De mens is vlees: "Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest." (Johannes 3:6) De zondigheid zit in het vlees:

"Ik ben het levende brood, dat uit de hemel neergedaald is; als iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid. En het brood dat Ik geven zal, is Mijn vlees, dat Ik geven zal voor het leven van de wereld." (Johannes 6:51)

"Jezus dan zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als u het vlees van de Zoon des mensen niet eet en Zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in uzelf." (Johannes 6:53)

"En Hij nam brood en nadat Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het aan hen met de woorden: Dit is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis. Evenzo nam Hij ook de drinkbeker na het gebruiken van de maaltijd en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt." (Lukas 22:19-20)


De laatste 3 alinea 's klopt, daar heb ik geen probleem mee, maar de zondigheid zit in het VLESELIJKE DENKEN, dat is dus het ZIELSE denken.
Bij het laatste gedeelte in deze reaktie kom ik daar op terug.

DeDwaler schreef:"Als dan uw rechteroog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt. En als uw rechterhand u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt." (Mattheüs 5:29-30)

De Heere Jezus moest in een lichaam komen (Hebreeën 10:5-10) en Zijn lichaam voor het leven van de wereld geven. De mens moet uit God geboren worden, omdat hij naast zijn lichamelijke sterfelijkheid ook geestelijk dood is. Dat betekent dat de mens geestelijk van God gescheiden is. De natuurlijke mens doet de begeerte en wil van zijn vlees, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld en de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht (duivel).

Ja de NATUURLIJKE MENS heeft daar een groot probleem, zolang ze niet wederom geboren worden.

DeDwaler schreef:"Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden, waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid, onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen." (Efeziërs 2:2-3)


De reaktie op het volgende is een citaat hier van wat je hierboven zelf schrijft ! ik laat je het zelf citeren !!!

DeDwaler schreef:De zwakte zit in het vlees, hoewel men best gewillig is, zoals de Heere zegt: "Waak allen en bid, opdat u niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak." (Markus 14:38)


DeDwaler schreef:onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, en wij waren van nature kinderen des toorns

Wij VERKEERDEN !!! Verleden tijd !!!
Wij WAREN !!!!! Verleden tijd !!!
Wij zijn een nieuwe schepping, dus is niet op ons van toepassing, en als we zeggen dat het wel op ons van toepassing zou zijn dan ontkennen we daarmee de kracht van de Verlossing welke wij hebben door Jezus Christus onze Heer.
Deze uitspraak was VOOR de uitstorting van de Heilige Geest, dus toen was het zwak.
Als het goed is dan is alles van de wedergeboren mens vernieuwd, dus ook het hele denken, ZODAT je niet meer zondigd !
Wel kan ik zeggen dat je gedachten vernieuwen niet even in een paar dagen klaar is, dat kost tijd en energie en veel lezen in het Woord van God en dat op je eigen leven toepassen en dat als norm hanteren voor alles wat je denkt en doet.

DeDwaler schreef:Oneerbiedig gesteld: Voor de vervanging van elk component daar voorziet de Heere Jezus in. Hij geeft Zijn lichaam, vergiet Zijn bloed en geeft ons een nieuwe geest (wedergeboorte).

Je hebt nog meer geschreven, zoals over losbandigheid en dergelijke en daar hoop ik op een later tijdstip op terug te komen.

.


Ik zou je nog een reaktie geven waarom Jezus zei: in Uw handen beveel ik Mijn geest.
Dit is omdat God Geest is en geen mens.
Als mens zeg je in Uw handen beveel ik mijn ziel.

De reaktie van je zie ik graag verschijnen.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 26 nov 2018 10:13

.
Veendam schreef:Jezus heeft beloften gedaan en wij mogen gaan staan op de nakoming van de beloften welke Hij heeft gegeven aan de gelovigen.


Gaan staan op de nakoming van de beloften? Welke beloften zijn dat en hoe doe je dat dan; gaan staan op de nakoming van de beloften?

Veendam schreef:Het doel is dat wij allen steeds meer gelijkvormig worden aan Christus, dus dat we lijken op Jezus. Dat je dan eigenlijk een kleine Christus bent mag je dan ook best zeggen.


Ben je nu in alles gelijk aan Christus, ja of nee?

Veendam schreef:Helaas gaat het met de verantwoordelijkheden vaak mis, en dan zie je aan de buitenkant dat de daden van de gelovigen vaak niet overeenkomen met de standaard die God voor ogen had. Kort gezegt: De gelovige doet nog zonde.


Welke standaard?

Veendam schreef:Wanneer we dit nader bekijken dan zien we twee uitersten bij gelovigen in hun leven:
De ene zegt ik ben VRIJ dus ik trek me nergens meer van aan, dan als ik iets wil doen dan doe ik dat.
Wanneer de Christelijke vrijheid op die manier ingevuld wordt dan heeft God daar ook een naam voor, namelijk LOSBANDIGHEID.


Als je het hebt over 'de ene', bedoel je mij daarmee? Indien ja, dan heb ik niet gezegd dat ik me nergens meer iets wat van aantrek.

Stel, mijn wil en verlangens zouden slecht zijn en ik volg dat, ja, dan zou dat losbandigheid of wetteloosheid zijn. Maar wat als mijn wil en verlangens goed zijn en ik volg dat? Dan ben ik én vrij én kan ik doen en laten wat ik wil.

Wat jij omschrijft:

Veendam schreef:Onze wil moet hervomd worden naar het beeld van God, dat is de verandering die wij moeten doormaken in ons denken.
Het vlees (zo noemt Paulus dus onze ZIEL) wil dat niet, maar onze gevoelens en emoties zijn niet de baas, en door de leiding van de Heilige Geest zullen wij dat er wel onder krijgen, en in lijn brengen met Gods Woord. Gaat dat makkelijk ?? Nee dat kost tijd en strijd, maar is niet onmogelijk.
God zou ons namelijk nooit wat opleggen wat wij niet met hulp van de werking van de Heilige Geest wel zouden kunnen doen.


Dat zegt mij dat er iets schort aan je wil en verlangen. En waarom moest de Heere Jezus dan lijden en sterven als je alsnog moet doen wat alleen Hij kon doen en allang heeft gedaan, namelijk de zonde/de wereld/het kwaad overwinnen?

Paulus schrijft vlees, omdat hij het vlees bedoelt. Paulus noemt niet iets anders. Er staat vlees, niet ziel.

"Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet."(Romeinen 7:18)

Zie, aan het willen schort het bij Paulus niet en er is een verschil tussen willen en doen, maar de zonde zit in zijn vlees:

"Ik ontdek dus deze wet in mij: dat, als ik het goede wil doen, het kwade dicht bij mij ligt. Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God. Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is."(Romeinen 7:21-23)

De tekst is mijns inziens erg duidelijk. Dat gegoochel met vlees, ziel, geest, enzovoorts daar begrijp ik (in tegenstelling tot de eenvoudige Bijbelteksten) helemaal niets van. Je zou je gewoon moeten baseren op wat er geschreven staat en niet gaan morrelen aan Bijbelteksten, want die laten aan duidelijkheid niets te wensen over.

Veendam schreef:Ja, ik mag alles, omdat ik VRIJ BEN in Christus, maar juist daarom omdat ik vrij ben, WIL IK NIET ALLES MEER, namelijk ik wil niet zonde doen.
De andere kant is het steeds roepen van ik ben een ellendig mens en gevangen in de zonde, en dan de zonde doen en uitroepen ik kan niet anders dan de zonde doen.
Deze mensen schieten voorbij aan het doel, namelijk dat wij bevrijdt zijn van de macht der zonde. De zonde heeft dus geen macht meer over ons en het komt neer op je eigen verantwoordelijkheid om ons te houden aan ONZE verantwoordelijkheden van het verbond tussen Jezus en ons.
Veelal wordt de uitroep dat de mens niet anders kan dan de zonde doen gebruikt als EXCUUS om gewoon te blijven zondigen.


Beste Veendam, voor jouw informatie: ik ben uren bezig om een antwoord te typen, om te studeren en om zo zorgvuldig mogelijk recht te doen aan wat je me schrijft. Dat je de moeite neemt om me te woord te staan waardeer ik zeer, maar ik zou het nog fijner vinden als je ook recht doet aan wat ik schrijf, want het beeld dat je van mij schetst daar herken ik me niet in.

Ik blijf niet gewoon zondigen, maar ik probeer zo getrouw mogelijk naar de Geest te wandelen en de werken van het vlees met Gods hulp onschadelijk te maken. Mijn vlees volgt altijd de wet van de zonde. Het neigt naar zondigen en het lokt en verlokt. De kunst is dus om niet naar het vlees te wandelen, oftewel om het vlees niet te volgen in wat het begeert, zodat de zonde niet plaatsvindt (zie: Jakobus 1:13-16). Dat is mijns inziens wat heiliging is. Ik ben verre van volmaakt, maar ik ben wat het geloof en de heiliging aangaat nog maar een kind (wedergeboren in januari 2014) en ik moet nog veel leren.

.
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 26 nov 2018 16:30

DeDwaler schreef:.


Gaan staan op de nakoming van de beloften? Welke beloften zijn dat en hoe doe je dat dan; gaan staan op de nakoming van de beloften?

Wanneer je de Bijbel leest dan zie je dat God daar wel degelijk beloften doet. Het zijn er geen twee of drie of zo maar honderden.
Even een voorbeeld: Er staat in de Bijbel dat wat iemand zaait hij ook zal oogsten. Ook kan je lezen dat de woorden van mensen kracht hebben.
Als je het goede spreekt dan zaai je bijvoorbeeld ook, door het goede te spreken over je eigen leven en over anderen.
Dat spreken daar begint het mee, en dat hoor je jezelf ook dagelijks uitspreken. Het geloof is door het horen dus je gaat dan ook je uitspraken voor jezelf eigen maken, en die komen steeds vaster te staan ook in je denken. Zo hervorm je zelf je denken naar het Woord van God.
Spreek gewoon Bijbelteksten dat is Gods Woord.
In je gebed vraag je 1 keer aan God wilt u mij dat geven ? (Bidt en u zal gegeven worden)
Maar als je dat dan niet ontvangt wat doe je dan ?
Dan zoek je de beloften er bij die God ook aan jou heeft gegeven want God is niet een God die ieder mens anders behandelen zal omdat Hij geen aanziens des persoons kent, dus het is ook voor JOU. (Zoekt en gij zult vinden)
En als je dat dan nog niet hebt ontvangen zichtbaar in je leven wat doe je dan ?
Dan blijf je kloppen op die deur net zolang tot God het je geeft zichtbaar. (klopt en u zal opengedaan worden)
Zal God dan geen recht aan jou verschaffen, als jij dag en nacht tot Hem roept en laat Hij jou dan wachten ? Nee Hij zal JOU spoedig recht verschaffen.



DeDwaler schreef:Ben je nu in alles gelijk aan Christus, ja of nee?

Als ik naar mijzelf kijk dan zie ik wel dingen die nog niet zo zijn als bij Jezus, dus dan zeg ik nee, maar ik mag mij op basis van hoe God naar mij kijkt wel zeggen dat ik gelijk ben aan Christus, omdat er in Gods Woord staat dat wij zullen zijn gelijk Hij is.


DeDwaler schreef:Welke standaard?

De standaard is dat wij in alles gelijk zijn geworden aan Jezus, in ons denken en in al ons doen.
Dat we alles doen in de autoriteit van Jezus.



DeDwaler schreef:Als je het hebt over 'de ene', bedoel je mij daarmee? Indien ja, dan heb ik niet gezegd dat ik me nergens meer iets wat van aantrek.
Stel, mijn wil en verlangens zouden slecht zijn en ik volg dat, ja, dan zou dat losbandigheid of wetteloosheid zijn. Maar wat als mijn wil en verlangens goed zijn en ik volg dat? Dan ben ik én vrij én kan ik doen en laten wat ik wil.

Nee met de ene bedoel ik niet een persoon dus jou zeker niet.
De ENE stelling is we zijn vrij dus mogen we alles, wat zeker 100 % waarheid is, omdat in Christus geen veroordeling is.
De andere stelling is dat we dan alles maar moeten doen wat God afkeuren zal, zodat de genade zal toenemen, en dat is dus 100 % verkeerd.
Mensen die zeggen van ik mag alles en daarom zondig ik gewoon verder door dat wordt me toch wel vergeven hebben nooit echt de waarde leren kennen van het werk van Jezus en als ze dan zeggen van ik houd van Jezus dan zeg ik gewoon dat het niet uit hun daden blijkt en hun instelling die ze hebben in hun leven.
Wanneer je denken voor een deel al vernieuwd is dan weet je wat het goede is en wil je dat ook graag doen. Daar is helemaal niks mis mee.
Als jouw verlangens en wil overeenkomen met wat God Zijn wil en verlangens is het juist goed om het ook te doen en dat te volgen. Helemaal prima dus.


DeDwaler schreef:Dat zegt mij dat er iets schort aan je wil en verlangen. En waarom moest de Heere Jezus dan lijden en sterven als je alsnog moet doen wat alleen Hij kon doen en allang heeft gedaan, namelijk de zonde/de wereld/het kwaad overwinnen?


Ons denken is helaas nog niet in alles onderworpen en gelijk geworden aan de wil van God. Dat deel wat nog niet vernieuwd is daar moeten wij dus aan werken. Inderdaad, JEZUS HEEFT OVERWONNEN, maar er staat ook:

Onderwerp u dus aan God, en VERZET U tegen de duivel, dan zal die VAN U wegvluchten.
Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.
En zij hebben hem overwonnen door het bloed des Lams, en door het woord hunner getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot den dood toe.
Ik zal de duivel de kop vermorzelen onder UW VOETEN.

Het is dus de bedoeling dat wij ook een leven hebben met overwinning, net zoals Jezus in alles heeft overwonnen.
Dat betekend dus aktief bezig zijn met Gods Woord en veel tijd met Hem doorbrengen.


DeDwaler schreef:Paulus schrijft vlees, omdat hij het vlees bedoelt. Paulus noemt niet iets anders. Er staat vlees, niet ziel.

"Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet."(Romeinen 7:18)

Zie, aan het willen schort het bij Paulus niet en er is een verschil tussen willen en doen, maar de zonde zit in zijn vlees:

"Ik ontdek dus deze wet in mij: dat, als ik het goede wil doen, het kwade dicht bij mij ligt. Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God. Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is."(Romeinen 7:21-23)

De tekst is mijns inziens erg duidelijk. Dat gegoochel met vlees, ziel, geest, enzovoorts daar begrijp ik (in tegenstelling tot de eenvoudige Bijbelteksten) helemaal niets van. Je zou je gewoon moeten baseren op wat er geschreven staat en niet gaan morrelen aan Bijbelteksten, want die laten aan duidelijkheid niets te wensen over.


Verlangens van de mens komen voort uit de ZIEL van de mens. Ze komen niet uit bijcoorbeeld je been.
Paulus gebruikt soms drie aspecten, namelijk Geest en Ziel en Lichaam.
Andere keren gebruikt hij geest en vlees, maar dan bedoeld Paulus het verschil tussen het leven NAAR DE Geest en het leven NAAR HET VLEES.
Vleselijk dus. In het vleselijke zit niets goeds, dat klopt.
Wanneer je het menselijk lichaam daarvoor in de plaats zet dan krijg je dat er in je lichaam niets goeds woont, maar.......... JEZUS WOONT IN JOU DOOR DE HEILIGE GEEST, en ik denk niet dat we dan kunnen zeggen dat er NIETS GOEDS in ons lichaam woont.



DeDwaler schreef:Beste Veendam, voor jouw informatie: ik ben uren bezig om een antwoord te typen, om te studeren en om zo zorgvuldig mogelijk recht te doen aan wat je me schrijft. Dat je de moeite neemt om me te woord te staan waardeer ik zeer, maar ik zou het nog fijner vinden als je ook recht doet aan wat ik schrijf, want het beeld dat je van mij schetst daar herken ik me niet in.

Ik blijf niet gewoon zondigen, maar ik probeer zo getrouw mogelijk naar de Geest te wandelen en de werken van het vlees met Gods hulp onschadelijk te maken. Mijn vlees volgt altijd de wet van de zonde. Het neigt naar zondigen en het lokt en verlokt. De kunst is dus om niet naar het vlees te wandelen, oftewel om het vlees niet te volgen in wat het begeert, zodat de zonde niet plaatsvindt (zie: Jakobus 1:13-16). Dat is mijns inziens wat heiliging is. Ik ben verre van volmaakt, maar ik ben wat het geloof en de heiliging aangaat nog maar een kind (wedergeboren in januari 2014) en ik moet nog veel leren.

.

Je geeft aan dat je uren bezig bent met typen en het bestuderen van het Woord van God hierover, dat is je zeer te prijzen, GA DAAR VOORAL MEE DOOR !!!! Je hebt echter jammer genoeg verkeerd begrepen dat ik JOU NIET iets aansmeer of zo, maar voorbeelden geef. Nooit zal ik bij dingen zoals dit iets op de persoon richten dus al helemaal niet op jou.

Het is goed dat je niet door blijft zondigen en zo goed mogelijk je wilt laten leiden door de Heilige Geest en het Woord van God.
Ook is het goed dat je door het vernieuwen van je denken steeds meer en meer overwinning gaat halen over alle gebieden van je leven ook al kost dat tijd en moeite, ga daar ook vooral mee door !

Jouw vlees (dus je vleselijke denken/ je ziel dus) volgt altijd de wet van de zonde ?
Nou dat zou ik dus niet zo zeggen, omdat je steeds minder en minder onder die wetmatigheid staat in jouw leven doordat je geestelijk groeit en je gedachten en verlangens steeds meer in overeenstemming komen met wat God wil.
En ja, dan is het inderdaad "de kunst" om niet steeds naar het vlees te wandelen maar naar de wetmatigheid van de Geest, dat klopt ook.
Inderdaad is dat een deel van de heiliging, maar vergeet dan niet dat je heiliging is bij God die HEILIG is, dus breng vooral nog steeds veel tijd door met God samen.
Hoewel jij jezelf ziet als verre van volmaakt mag ik tegen jou zeggen dat God jou anders ziet.
Als God naar jou kijkt dan ziet God alleen maar Jezus en Hij is perfect.
God ziet dus niet eens de dingen die bij jou nog niet volmaakt zijn naar je eigen oordeel, omdat Hij er voor kiest om telkens alleen te zien op JEZUS.

Je mag opgroeien naar geestelijke volwassenheid, omdat het de bedoeling is dat een ieder tot geestelijke volwassenheid zal komen.
Nee je MOET niet veel leren, het is een voorrecht dat jij, net zoals ikzelf, heel veel MAG LEREN door het Woord van God te bestuderen en veel tijd met God door te brengen.

Maar ja, soms maak ik nog fouten !!!
Dat mag, maar leer dan vooral van die fouten.
Als je niks zou gaan doen en stil blijft zitten op je stoel dan zou je de grootste fout maken die er bestaat, omdat God een beloner is van hen die Hem ernstig zoeken.

Ik hoop dat je nu niet meer de indruk hebt dat ik aan jou als persoon geen recht zou doen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 27 nov 2018 10:28

Naar mijn idee zijn geest, ziel en lichaam niet zwart-wit af te bakenen maar heb je te maken met overlap.
Zo zijn hersenen fysiek, maar het heeft evengoed te maken met je bewustzijn, emoties, verstand ...
Het lijkt me ook helemaal niet zo belangrijk welke eigenschap je nou precies aan wat toeschrijft.
Uit de concext zul je moeten opmaken wat er inhoudelijk bedoelt wordt, en dáár moet je wat mee.
Je moet de Bijbel gebruiken waar die voor bedoelt is: heilsgeschiedenis en morele lessen. Geen wetenschap en biologie enzo.
Ik vind het erg vreemd om een tekst zo letterlijk te interpreteren dat je de conclusie trekt dat je fysieke lichaam zondig is.
Wat is er mis met je armen, benen, handen, ogen, mond ... enz? Het hangt er maar net vanaf wat je er mee uitvoert.
Als je je handen gebruikt om iemand mee in elkaar te timmeren of te stelen, je tong gebruikt om te liegen en kwaad te spreken ect ect ect ... tja dan kun je Romeinen 7: 21-23 aanhalen, maar niet omdat je 'leden' de oorzaak zijn van het kwaad.
Naar mijn mening doe je daarmee geen recht aan de kleine en grote context van de Bijbel.
Op deze manier creeer je juist allerlei tegenstrijdigheden, want het klopt net zo min met andere gedeeltes van de Bijbel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 28 nov 2018 18:46

@de dwaler:

New International Version
The mind governed by the flesh is hostile to God; it does not submit to God's law, nor can it do so.

New Living Translation
For the sinful nature is always hostile to God. It never did obey God's laws, and it never will.

English Standard Version
For the mind that is set on the flesh is hostile to God, for it does not submit to God’s law; indeed, it cannot.

Berean Study Bible
because the mind of the flesh is hostile to God: It does not submit to God’s Law, nor can it do so.

Berean Literal Bible
because the mind of the flesh is hostility toward God; for it is not subject to the Law of God, for not even can it be.

New American Standard Bible
because the mind set on the flesh is hostile toward God; for it does not subject itself to the law of God, for it is not even able to do so,

King James Bible
Because the carnal mind is enmity against God: for it is not subject to the law of God, neither indeed can be.

Christian Standard Bible
The mind-set of the flesh is hostile to God because it does not submit to God's law. Indeed, it is unable to do so.

Contemporary English Version
Our desires fight against God, because they do not and cannot obey God's laws.

Good News Translation
And so people become enemies of God when they are controlled by their human nature; for they do not obey God's law, and in fact they cannot obey it.

Holman Christian Standard Bible
For the mind-set of the flesh is hostile to God because it does not submit itself to God's law, for it is unable to do so.

International Standard Version
That is why the mind that focuses on human nature is hostile toward God. It refuses to submit to the authority of God's Law because it is powerless to do so.

NET Bible
because the outlook of the flesh is hostile to God, for it does not submit to the law of God, nor is it able to do so.

New Heart English Bible
because the mind set on the flesh is hostile towards God; for it is not subject to God's law, neither indeed can it be.

Aramaic Bible in Plain English
Because the mind of the flesh is hatred toward God, for it is not subject to the law of God because it cannot be.

GOD'S WORD® Translation
This is so because the corrupt nature has a hostile attitude toward God. It refuses to place itself under the authority of God's standards because it can't.

New American Standard 1977
because the mind set on the flesh is hostile toward God; for it does not subject itself to the law of God, for it is not even able to do so;

Jubilee Bible 2000
because the prudence of the flesh is enmity against God; for it does not subject itself to the law of God, neither indeed can it.

King James 2000 Bible
Because the carnal mind is enmity against God: for it is not subject to the law of God, neither indeed can be.

American King James Version
Because the carnal mind is enmity against God: for it is not subject to the law of God, neither indeed can be.

In nagenoeg alle Engelse vertalingen wordt gesproken over het vleselijk denken, wat niet goed is maar in oorlog met God.
Het is dus niet ons LICHAAM dat slecht is.

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 28 nov 2018 19:02

Veendam schreef:In nagenoeg alle Engelse vertalingen wordt gesproken over het vleselijk denken, wat niet goed is maar in oorlog met God.
Het is dus niet ons LICHAAM dat slecht is.

Ik heb hier verder geen standpunt in, maar hiermee toon je slechts aan dat veel Engelse vertalingen het op manier x vertalen. Niet mmeer en niet minder. Een vrij zinloze exercitie.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 29 nov 2018 01:15

Yoshi schreef:Ik heb hier verder geen standpunt in, maar hiermee toon je slechts aan dat veel Engelse vertalingen het op manier x vertalen. Niet mmeer en niet minder. Een vrij zinloze exercitie.


Dat is jouw mening, maar waarom zouden Engelse vertalingen het duidelijk allemaal op 1 lijn zo vertalen ?
Daar moet toch een reden voor zijn toch ?

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 29 nov 2018 07:52

Het kan ook zijn dat je zeer selectief shopt in Engelse vertalingen. Het kan ook zijn dat de vertalingen die jij gebruikt gebuikt allemaal uit dezelfde hoek komen. Het kan ook zijn dat deze vertalingen dezelfde bron gebruiken en er ook andere bronnen zijn voor dezelfde tekst. Kortom, het zegt helemaal niets.

welling82

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor welling82 » 29 nov 2018 22:13

iemand is wedergeboren als God eerst gekomen is om diegene het werkelijke vertrouwen in de Waarheid te geven, het vertrouwen in de Waarheid dat het werkelijke geloof is.

Wanneer iemand de Heere die allang klaarstaat en de Waarheid aanbiedt, omdat Hij de Weg tot het Leven is, mag krijgen te omarmen. Dit kan niet anders dan dat men tevoren aan zichzelf mocht krijgen te sterven, dat is met de apostel Paulus mag krijgen te zeggen zichzelf, alles van zichzelf en alles in de wereld niets te achten om 's-Heeren wil.

Geloven is iets wat men niet van zichzelf kan, zoals men niets kan, want mensen zijn onmachtig en onkundig van nature geboren en ontvangen in zonde, geloof is iets wat men moet krijgen van God.

Mensen die zichzelf gelovig verklaren weten niet waar over zij praten. Geloof is niet iets wat u zichzelf geeft of waar u degene bent die bepaald, geloof is van God gegeven en het is God Die werkt in het geloof, niet de mens zelf.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 29 nov 2018 22:24

.

Beste Veendam, ik loop een posting (of twee) achter, maar ik hou me maar gewoon aan de volgorde als je het goed vindt. Het kan zijn dat je elders al een en ander verduidelijkt of aangevuld hebt, maar dat blijkt dan wel.
Misschien is het handig om me eerst even de achterstand te laten inlopen :wink:

Veendam schreef:De laatste 3 alinea 's klopt, daar heb ik geen probleem mee, maar de zondigheid zit in het VLESELIJKE DENKEN, dat is dus het ZIELSE denken.


Waarom die vertaalslag? Het begrip vleselijk denken dat kan ik nog wel volgen.

Veendam schreef:Wij VERKEERDEN !!! Verleden tijd !!!
Wij WAREN !!!!! Verleden tijd !!!
Wij zijn een nieuwe schepping, dus is niet op ons van toepassing, en als we zeggen dat het wel op ons van toepassing zou zijn dan ontkennen we daarmee de kracht van de Verlossing welke wij hebben door Jezus Christus onze Heer.
Deze uitspraak was VOOR de uitstorting van de Heilige Geest, dus toen was het zwak.
Als het goed is dan is alles van de wedergeboren mens vernieuwd, dus ook het hele denken, ZODAT je niet meer zondigd !
Wel kan ik zeggen dat je gedachten vernieuwen niet even in een paar dagen klaar is, dat kost tijd en energie en veel lezen in het Woord van God en dat op je eigen leven toepassen en dat als norm hanteren voor alles wat je denkt en doet.


Dat we verlost en een nieuwe schepping zijn ontken ik ook niet. Ik haalde de tekst aan, omdat we het hadden over het zondige vlees. Dat heb ik onderstreept. Het lichaam is geen dood stof, maar een levend iets en dat levende iets dat is de geschapen mens. Het mag zo zijn dat de ziel het leven is en in het bloed zit, maar dat hoort bij het vlees of lichaam of leden. Zo begrijp ik het althans uit Deuteronomium. Als ik jou zou zien lopen dan denk ik niet: hey kijk, daar wandelt het stoffelijk omhulsel van Veendam! Nee, dan denk ik: hey wat leuk, dat is Veendam!

Veendam schreef:Ik zou je nog een reaktie geven waarom Jezus zei: in Uw handen beveel ik Mijn geest.
Dit is omdat God Geest is en geen mens.
Als mens zeg je in Uw handen beveel ik mijn ziel.


Tja, als je een god bent, of gelijk aan de Zoon van God, dan kan ik me voorstellen dat je denkt dat net als de Heere Jezus te kunnen bevelen. Je kunt even testen of het lukt, maar die macht hebben wij niet..., gelukkig (voeg ik er maar aan toe).

De geest van een mens moet behouden worden. Vandaar dat God ons met de wedergeboorte, naast Zijn Eigen Geest in ons binnenste, ook een nieuwe (levende) menselijke geest geeft. De geest is eeuwig. Daarom is het leven en de straf ook eeuwig. Zo zijn engelen ook geestelijke wezens die eeuwig leven. Dat de geest behouden moet worden blijkt bijvoorbeeld uit wat Paulus zegt: "... over te geven aan de satan, tot verderf van het vlees, opdat de geest behouden zal worden op de dag van de Heere Jezus." (1 Korinthe 5:5)

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 30 nov 2018 01:37

.
Veendam schreef:Wanneer je de Bijbel leest dan zie je dat God daar wel degelijk beloften doet. Het zijn er geen twee of drie of zo maar honderden.
Even een voorbeeld: Er staat in de Bijbel dat wat iemand zaait hij ook zal oogsten. Ook kan je lezen dat de woorden van mensen kracht hebben.
Als je het goede spreekt dan zaai je bijvoorbeeld ook, door het goede te spreken over je eigen leven en over anderen.
Dat spreken daar begint het mee, en dat hoor je jezelf ook dagelijks uitspreken. Het geloof is door het horen dus je gaat dan ook je uitspraken voor jezelf eigen maken, en die komen steeds vaster te staan ook in je denken. Zo hervorm je zelf je denken naar het Woord van God.
Spreek gewoon Bijbelteksten dat is Gods Woord.
In je gebed vraag je 1 keer aan God wilt u mij dat geven ? (Bidt en u zal gegeven worden)
Maar als je dat dan niet ontvangt wat doe je dan ?
Dan zoek je de beloften er bij die God ook aan jou heeft gegeven want God is niet een God die ieder mens anders behandelen zal omdat Hij geen aanziens des persoons kent, dus het is ook voor JOU. (Zoekt en gij zult vinden)
En als je dat dan nog niet hebt ontvangen zichtbaar in je leven wat doe je dan ?
Dan blijf je kloppen op die deur net zolang tot God het je geeft zichtbaar. (klopt en u zal opengedaan worden)
Zal God dan geen recht aan jou verschaffen, als jij dag en nacht tot Hem roept en laat Hij jou dan wachten ? Nee Hij zal JOU spoedig recht verschaffen.


Waar bid je dan zoal om? Kijk, we zullen zeker ontvangen wat we in Gods naam (naar Zijn wil) bidden, maar wanneer wij niet naar Gods wil bidden dan krijgen we het niet ook. Ons gebed of de reden waarom we iets willen kan onzuiver zijn. Willen we iets ter ere van onszelf of om ons eigen leven gemakkelijker/aangenamer te maken, in plaats van voor God, dan is de reden van het gebed onzuiver (vleselijk) en zul je ook niet worden verhoord. Daar zit volgens mij voor een hele hoop mensen (waaronder ikzelf) een harde les in. De apostel Jakobus schrijft erover (Jakobus 4:1-10).

Veendam schreef:Als ik naar mijzelf kijk dan zie ik wel dingen die nog niet zo zijn als bij Jezus, dus dan zeg ik nee, maar ik mag mij op basis van hoe God naar mij kijkt wel zeggen dat ik gelijk ben aan Christus, omdat er in Gods Woord staat dat wij zullen zijn gelijk Hij is.


Wat betekent Jezus dan als Verlosser? Je spreekt zelf ook over 'in' Hem zijn, maar als ik je goed versta dan kunnen we net zo goed naast Hem gaan staan. Hij heeft ons misschien overeind geholpen en verder redden we het dan wel. Zo komt wat je beweert namelijk op mij over.

Veendam schreef:De standaard is dat wij in alles gelijk zijn geworden aan Jezus, in ons denken en in al ons doen.
Dat we alles doen in de autoriteit van Jezus.


Ik durf het haast niet op te schrijven, maar: in de Naam van Jezus beveel ik dit en dat, zus en zo! Laat ik het de charismatische lezing van namens Jezus handelen noemen. Hebben we het dan ook over een dergelijke autoriteit?

Veendam schreef:Nee met de ene bedoel ik niet een persoon dus jou zeker niet.
De ENE stelling is we zijn vrij dus mogen we alles, wat zeker 100 % waarheid is, omdat in Christus geen veroordeling is.
De andere stelling is dat we dan alles maar moeten doen wat God afkeuren zal, zodat de genade zal toenemen, en dat is dus 100 % verkeerd.
Mensen die zeggen van ik mag alles en daarom zondig ik gewoon verder door dat wordt me toch wel vergeven hebben nooit echt de waarde leren kennen van het werk van Jezus en als ze dan zeggen van ik houd van Jezus dan zeg ik gewoon dat het niet uit hun daden blijkt en hun instelling die ze hebben in hun leven.
Wanneer je denken voor een deel al vernieuwd is dan weet je wat het goede is en wil je dat ook graag doen. Daar is helemaal niks mis mee.
Als jouw verlangens en wil overeenkomen met wat God Zijn wil en verlangens is het juist goed om het ook te doen en dat te volgen. Helemaal prima dus.


Oké, helder. Dat begrijp ik. Vrijheid is geen vrijbrief. Zo betekent vrijheid van meningsuiting ook niet dat je alles maar moet kunnen zeggen. Het is niet van: nou ik geloof in Jezus, en na mij de zondvloed! Welke (ware) volgeling van de Heere Jezus zou zo'n houding kunnen hebben?

Ik snap wel waarom je naar aanleiding van wat ik zeg dat bezwaar poneert, want Paulus moet dat o.a. in de Romeinenbrief ook expliciet benadrukken. Blijkbaar bestaan er naar aanleiding van de christelijke vrijheid nogal wat misverstanden. Vandaar dat ik me afvroeg of je het over mij had. Zou toch kunnen? Wat je zegt komt ook niet uit de lucht vallen. Dat ik me iets aantrek en dat met je deel is ook verder helemaal geen verwijt, hoor Veendam. Zo snel ben ik niet in mijn wiek geschoten. Het heeft meer met duidelijkheid verschaffen te maken en dat werkt over en weer. Alles goed hoor.

Veendam schreef:Verlangens van de mens komen voort uit de ZIEL van de mens. Ze komen niet uit bijcoorbeeld je been.
Paulus gebruikt soms drie aspecten, namelijk Geest en Ziel en Lichaam.
Andere keren gebruikt hij geest en vlees, maar dan bedoeld Paulus het verschil tussen het leven NAAR DE Geest en het leven NAAR HET VLEES.
Vleselijk dus. In het vleselijke zit niets goeds, dat klopt.
Wanneer je het menselijk lichaam daarvoor in de plaats zet dan krijg je dat er in je lichaam niets goeds woont, maar.......... JEZUS WOONT IN JOU DOOR DE HEILIGE GEEST, en ik denk niet dat we dan kunnen zeggen dat er NIETS GOEDS in ons lichaam woont.


Dat laatste klopt uiteraard. Ik snap wel wat je wilt zeggen, maar ik ben het niet met je eens dat het lichaam zelf niet zondig is. Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. Ik ben ziek, allerlei kwalen, maar waar ik het meeste last van ondervind is een huidziekte (constitutioneel eczeem). De ziekte zit in mijn vlees (of erop, het is maar hoe je het bekijkt :wink: ) en dat geeft maar aan dat mijn vlees ook zondig is. Jeuk, honger, moeheid, etc. zijn allemaal verlangens van mijn vlees. Het zijn prikkels, signalen en daar moet ik wat mee. Daar zitten ook een hele hoop zondige prikkels tussen.

Mijn lichaam vraagt nogal wat van me. Met bepaalde dingen kom ik er niet onder uit om 'naar het vlees' te handelen, maar met zondige verlangens die in mij (in mijn vlees, mijn lichaam) leven is dat anders. Vroeger was ik er blind voor en was er nauwelijks een rem, maar dat is veranderd, want ik zie in Gods licht alles en daar kan ik met Zijn hulp wat mee. Dat is met vallen en opstaan. Ondanks wat ik wil en doe, namelijk zoveel mogelijk niet naar het vlees wandelen, mijn vlees zondigt gewoon verder als vanouds. Dat is een modderstroom aan narigheid wat daar de hele dag uitkomt. Het kan niet anders doen dan dat.

Niet naar het vlees handelen is bijvoorbeeld net als honger, of trek hebben, maar niet eten. De prikkel is er, maar je handelt er niet naar. Zo is het met zondigen precies zo, de zondige prikkel is er, maar je wilt die dingen niet doen. Ik moet mijn vlees (of mijn oude ik, zo je wilt) als dood voor de zonde beschouwen, want dat is het, maar dat betekent niet dat het al daadwerkelijk dood is. Nee, het is nog sterfelijk (zondig, vervloekt) met alle gevolgen van dien. Mijns inziens moet dat zo zijn. Het vlees mag dan een zondig ding zijn, maar het heeft ons nog een hoop te leren. Over onszelf en over God.

Om die reden kan ik niet anders dan met Paulus beamen dat er in mij geen goed woont. Al het goede komt van God. De genade, Zijn Geest, het willen, het werken, de liefde en het geloof. Alles dus. Zonder de Heere Jezus kan ik niets goeds teweegbrengen.

Een ander voorbeeld van dat het vlees zondig is is de Joodse besnijdenis.

Veendam schreef:Jouw vlees (dus je vleselijke denken/ je ziel dus) volgt altijd de wet van de zonde ?


Het is wat lastig te omschrijven misschien, daarom herken ik wat Paulus erover schrijft en hoe hij het schrijft. Het is nogal ingewikkeld om alle processen in de innerlijke mens te adresseren. Ik zag dat je verderop nog met een hoos vertalingen komt, maar daar ben ik het ook in het geheel niet mee oneens. Wat dat betreft hang ik niet zo aan vertalingen. De Bijbel is een boek met een strekking en samenhang en geen verzameling verzen. We zullen altijd naar het geheel moeten kijken om elk vers op waarde te schatten en de volledige betekenis ervan te kunnen voor- en doorzien.

Dank je voor je lieve woorden, Veendam!

.
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 07 dec 2018 23:21

Yoshi schreef:Het kan ook zijn dat je zeer selectief shopt in Engelse vertalingen. Het kan ook zijn dat de vertalingen die jij gebruikt gebuikt allemaal uit dezelfde hoek komen. Het kan ook zijn dat deze vertalingen dezelfde bron gebruiken en er ook andere bronnen zijn voor dezelfde tekst. Kortom, het zegt helemaal niets.


Ik heb gewoon ff gezocht en alle engelse vertalingen zonder 1 weg te laten er op gezet dus is niet selectief.
Als ik de strongnummers er bij pak staat het er net zo.
De strongnummers worden ook bij Nederlandse vertalingen vaak gebruikt maar daar dus wel selectief wat de vertaling betreft naar het Nederlands, anders past het niet bij Calvinistisch Nederland.
Dat zegt wel iets van de Nederlandse vertalingen dus......


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten