diversiteit Gereformeerde kerken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MoesTuin
Majoor
Majoor

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor MoesTuin » 04 nov 2018 21:30

Wat mooi en goed om te lezen Elburger
Ik vertrouw op Jezus....
Inderdaad...dat is hét Geloof
Hoe groot ook mijn zonden last...Jezus daar vertrouw ik op

"Hoe groot is Uw goedgunstigheid? (slechts 1 regel, veelzeggende regel uit Psalm 36 vers 2 die mij al tijden bezig houdt)

Spurgeon wie je ook eerder aanhaalde schrijft in zijn verklaring van Psalm 36: ‘In de verlossing, aangebracht door de Heere Jezus, heeft God, inzonderheid jegens Zijn eigen dienstknechten, een genade tentoon gespreid, hoger dan de hemel der hemelen en ruimer dan de ganse uitgestrektheid van het heelal.

En Calvijn schrijft erover; ‘Hoe schandelijk de goddelozen ook te keer gaan in hun kwaad doen, toch kan deze onderneming niet verhinderen, dat de gelovigen steunende op de goedheid Gods, zich vertrouwelijk overgeven aan Diens Vaderzorg…

Als we enkel al naar Psalm 36 vers 2 kijken, staat daar zo veel in!

Psalm 36 (berijming 1773)

Vers 2:

Uw goedheid, Heer', is hemelhoog,
Uw waarheid tot den wolkenboog,
Uw recht is als Gods bergen,
Uw oordeel grondloos; Gij behoedt,
En zegent mens en beest,en doet
Uw hulp nooit vruchtloos vergen.
Hoe groot is Uw goedgunstigheid,
Hoe zijn Uw vleuglen uitgebreid!
Hier wordt de rust geschonken;
Hier 't vette van Uw huis gesmaakt.
Een volle beek van wellust maakt,
Hier elk in liefde dronken.

Wat een slot, hier elk in liefde dronken

"Ik ben de Deur, indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden, en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden". Joh. 10:9.

In deze tekst ligt door het geloof de alles omvattende zaligheid en troostvolle zekerheid.
Hier doet de Heer zijn kinderen rusten, terwijl zij mogen eten en drinken.

Hier wordt de rust geschonken;
Hier ’t vette van Uw huis gesmaakt;
Een volle beek van wellust maakt
Hier elk in liefde dronken.

Hoe groot is Uw goedgunstigheid?
Want Gij, HEERE! zijt goed, en gaarne vergevende, en van grote goedertierenheid allen, die U aanroepen, HEERE!
beseffen we dit wel ten diepste?
O wat een heel ander en rijk Leven in Geloof in Hem zal u jij dan ontvangen, de Zekerheid des Geloofs in Hem!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Ignotus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ignotus » 08 nov 2018 14:59

gravo schreef:Jammer, je trekt het toch weer in het inhoudelijke. De woorden die je gebruikt zijn kennelijk beslist noodzakelijk, op een andere manier kan het niet worden gezegd.
Het is volgens mij toch een vergissing. Je zou de vraag kunnen stellen: hoe lang kunnen deze uitdrukkingen, puur taalkundig gezien, nog mee? Wanneer verliest een woord of een uitdrukking zijn functie en dus voor de toehoorders zijn betekenis? Dat is toch een reële vraag? Nu leg je toch weer de schuld van het niet kunnen begrijpen bij de generatie die deze taal niet machtig is.
Denk ook eens aan de steeds prangender vraag naar een begrijpelijker Statenvertaling of naar andere nieuwe vertalingen van de Bijbel. Dat heeft echt te maken met de wenkbrauwen die de jonge generatie fronst. Niet vanwege de inhoud, maar vanwege de archaïsche, onbegrepen taal. Op een dag zal het kennelijk anders moeten, onze taal. Pijnlijk voor wie in die taal is opgevoed, leeft en denkt, maar het is echt onvermijdelijk. De tijd gaat door. De taal verandert mee.
En als het onbegrip dan aan het tegenwoordige geestelijke onderwijs ligt, zoals jij zegt, dan ligt het volgens mij precies hieraan, dat men wél de klassieke benamingen netjes hanteert, de bekende begrippen, zegswijzen, uitdrukkingen en overgeërfde zinswendingen, maar dat men verzuimt om de betekenis daarvan helder en begrijpelijk te verwoorden in de taal die nu algemeen wordt toegepast. Daar spreekt ook een zekere luiheid uit. Alles is toch al gezegd in de juiste bewoordingen, denk men dan. Waarom zouden we dan nog de moeite nemen om dat opnieuw in de taal van nu te vertellen. En er spreekt ook een zekere angst uit. De angst die veel conservatieven aankleeft. Als we wat veranderen, veranderen we vast iets aan de inhoud. Dus dan maar niet doen. Maar juist dan kan het Kind met het badwater worden weggeworpen, vermoed ik. Omdat de afstand te groot wordt tussen de verouderde, maar geliefde taal en een nieuwe generatie die het wel hoort, maar niet snapt.
Genoeg hierover, denk ik.

gravo

Als bepaalde begrippen al decenia lang in de theologiebeoefening gangbaar zijn. dan vraag ik mij af aan wie het ligt dat het niet begrepen word. Allereerst heb ik gewezen op het onderwijs. Wordt onze geloofsleer nog aan de opkomende generatie ingescherpt? Het is te vrezen van niet. Termen als gerechtigheid, heiligheid, rechtvaardigmaking, wedergeboorte, Gods recht, waarheid moeten ingegraveerd worden bij onze jongeren. Net zo met de weg die de Heere doorgaans houdt om mensen van dood levend te maken. Anders gezegd: horen onze jongeren nog hoe God Zijn Volk bekeerd, dat Hij in de eeuwigheid verkoren heeft tot de zaligheid? Of moeten we hierin ook vrezen dat dit niet gedaan wordt? of nog erger dat het inzicht in Gods leidingen ontbreekt? Weten we nog wel hoe de Heere werkt?
Als tweede zou ik toch onze jongeren willen aanspreken op hun verantwoordelijkheid te vragen naar de waarheid. Onze jongeren zijn niet dom. Maar in de huidige maatschappij is alles consumeren. Het moet snel, efficient en niet te ingewikkeld. Gewoon doen. Nee, de waarheid van Gods Woord moet ingescherpt worden. Moet onderzocht worden. Daar moet de tijd voor genomen worden. Dat geldt ook voor de meest zuivere vertaling in het Nederlands; de Statenvertaling. Span je een beetje in; je zal er goed mee wezen.

Johan100
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Johan100 » 08 nov 2018 16:21

Ignotus schreef: Anders gezegd: horen onze jongeren nog hoe God Zijn Volk bekeerd,

Bedoel je de Joden?

In het algemeen genomen rechtvaardigt Hij de goddelozen. Daartoe moet het Evangelie gepredikt worden. Dat we ergens van verlost moeten worden en gered moeten worden en dat de goede boodschap is dat er een Middel is ter ontkoming. Als de verderfengel bloed aan de deurpost van ons hart ziet, zal hij straks voorbijgaan. Al zijn we nog zo vroom/rechtzinnig, nog zo godsdienstig, al spreken we de talen der engelen, etc., geen bloed van het Lam aan de deurpost van ons hart betekent onze ondergang. Wie we ook zijn. Laten we daarvan diep doordrongen zijn en er iedereen op wijzen, jong en oud. En niet alleen beseffen, maar mensen aansporen om te zoeken daadwerkelijk gerechtvaardigd te worden door het geloof.

Ignotus schreef: Termen als gerechtigheid, heiligheid, rechtvaardigmaking, wedergeboorte, Gods recht, waarheid moeten ingegraveerd worden bij onze jongeren.

Ben het helemaal met je eens dat we begrippen als deze moeten kennen, ook zielsbevindelijk.
Bijvoorbeeld de heiligheid van God. Waar dit niet of nauwelijks meer ter sprake komt gaat het besef ervan ook weg.
..en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd.

Ignotus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ignotus » 08 nov 2018 20:54

Johan100 schreef:Bedoel je de Joden?

In het algemeen genomen rechtvaardigt Hij de goddelozen. Daartoe moet het Evangelie gepredikt worden. Dat we ergens van verlost moeten worden en gered moeten worden en dat de goede boodschap is dat er een Middel is ter ontkoming. Als de verderfengel bloed aan de deurpost van ons hart ziet, zal hij straks voorbijgaan. Al zijn we nog zo vroom/rechtzinnig, nog zo godsdienstig, al spreken we de talen der engelen, etc., geen bloed van het Lam aan de deurpost van ons hart betekent onze ondergang. Wie we ook zijn. Laten we daarvan diep doordrongen zijn en er iedereen op wijzen, jong en oud. En niet alleen beseffen, maar mensen aansporen om te zoeken daadwerkelijk gerechtvaardigd te worden door het geloof.

Ben het helemaal met je eens dat we begrippen als deze moeten kennen, ook zielsbevindelijk.
Bijvoorbeeld de heiligheid van God. Waar dit niet of nauwelijks meer ter sprake komt gaat het besef ervan ook weg.

Nee, met het volk van God doelde ik op de kinderen Gods (wat zowel Jood als heiden zijn). Al is Israël natuurlijk in het bijzonder het volk van God.
Voor de rest hartelijk eens.

Terug naar “[Religie] - Dogmatiek/Kerkleer”