Gods wil

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gods wil

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2018 00:47

GDK schreef:Volgens mij is dat niet alleen gereformeerd, maar belijden alle kerken dat. In de apostolische geloofsbelijdenis wordt bijvoorbeeld als enige eigenschap van de Vader vermeld, dat Hij almachtig is. Als Zijn andere kwaliteiten (liefde, goedheid, geduld, vul maar aan) blijven onvermeld. Vaders wil is wet !

Dat God almachtig is wil niet zeggen dan alles wat gebeurt, is zoals Hij het liefst zou willen dat het gebeurt.Hij wilde de zondeval niet. Dat Hij almachtig is en de zondeval plaatsvond kan je niet uileggen als: God is almachtig. Zondeval vond plaats. Dus de zondeval is Gods wil. Waarom was God dan boos na de zondeval? De me s deed toch slechts Zijn wil?
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis

Nina
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Nina » 13 jan 2018 08:53

Laat ik voorop stellen dat ik absoluut geloof dat God almachtig is. Geen twijfel aan.

Wanneer het kwaad niet door God is gewild (op welke manier van 'willen' of 'toelaten' dan ook) dan is de consequentie van jouw gedachtegang dat het kwaad God is overkomen en dan is Hij niet Almachtig.

Deze gedachtengang is onjuist, wanneer ik zeg dat ik geloof dat God soms kwaad toelaat (wij mensen hebben zelf voor satan gekozen als overste van de huidige wereld) dan doet dat niks af aan Gods almacht. God kiest wat hij bewerkt, toelaat enz.

Ik heb bij de opvoeding van mijn kinderen wel eens bewust dingen laten misgaan, nadat ik hen herhaaldelijk had gewaarschuwd. Uiteindelijk dacht ik dan: ok, ondervind dan de gevolgen maar van je foute keuze. Kon ik het als ouder tegen houden? Zeker wel, maar waarschuwen bleek niet altijd voldoende en omdat ik in mijn liefde voor hen wilde dat ze zelfstandig goede keuzes leereden maken, liet ik ze het gevolg van een foute keuze wel eens ondervinden.
(Ik zeg hiermee niet dat dat bij God altijd de reden is waarom Hij dingen laat gebeuren die tegen Zijn geopenbaarde wil in gaan, maar ik wil mijn punt illustreren.)

gravo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gravo » 13 jan 2018 12:43

De kern voor een gelovige is niet wát God wil, maar dát God het wil.

Wij hebben ons leven geheel en al in handen van God gelegd. Buiten, boven, naast Hem is er geen goed leven mogelijk. In Hem komt alles wat goed is, waar en schoon samen. Niets kan zich verheffen boven God. Op elk gebied.
Dat is een kwestie van vertrouwen, van geloof.
Een onvoorwaardelijk geloof in God houdt in dat we er op vertrouwen dat alles wat Hij doet goed is. Dat betekent niet dat we alles begrijpen (geloven mag je wel het tegenovergestelde noemen van begrijpen), maar wel dat we Hem in alle omstandigheden blijven vertrouwen en Hem nergens van betichten.
Is dan alles wat gebeurt Gods wil?

Nee, want we weten dat het kwaad en de zonde zich diep genesteld heeft in de schepping. We leven in een gebroken wereld, in een zondige staat van nature. Alles verheft zich tegen God. Ongeloof, geweld, haat, egoïsme, het is er volop. Ook in onszelf als gelovigen, vreemd genoeg. Dat is allemaal tegen Gods wil. Want Gods wil valt samen met wat goed is, waar en schoon, niet met wat kwaad is, leugenachtig en verdorven.
Er is maar één mogelijkheid om in die wirwar van onze werkelijkheid verlossing en een uitweg te vinden: dat is de overgave aan God. Geef je geheel en al over aan God. Dan kun je er op vertrouwen dat alle omstandigheden zich niet definitief tegen je kunnen keren. Want ze zijn ondergeschikt aan wat God uiteindelijk wil. Gods wil zal prevaleren. Wat God wil zal uiteindelijk bestaan. Al het andere is een verloren zaak.

De omstandigheden zullen niet veranderen. Alle mensen maken hetzelfde mee. Het kwaad blijft ons treffen. De zonde blijft toeslaan, ook in ons eigen leven. En dat kwaad, die zonde, blijft strijdig met de wil van God.
Maar, en hier gaat het om, door het geloof wordt dat kwaad secundair gemaakt, van haar beslissende kracht beroofd. Want door het geloof zien we daar bovenuit en zien we er doorheen: God staat er nog boven. Hij zal ons verlossen. Sterker nog: al bevinden we ons nog middenin de chaos van deze gevallen werkelijkheid, door het geloof zijn we dan al zalig en verlost.

Dat is het tegenstrijdige, het paradoxale, maar ook het onverwoestbare van het geloof. Dat je iets anders (iets beters) hebt dan je kunt zien en dat je iets anders (iets beters) bent, dan je in de werkelijkheid kunt waarnemen.
Als ik zwak ben, dan ben ik sterk. Gods kracht wordt in zwakheid volbracht.
Daarom is het mogelijk zich geheel en al aan Gods wil over te geven, zonder dat jij of anderen daar nu bewijzen of garanties voor hebben.

De discussie wordt dus niet beslecht op ratio (hoe zit het nu precies met Gods almacht versus het kwaad etc.), maar op emotie: wij geloven God op Zijn Woord, omdat wij Hem vertrouwen, aanhangen, liefhebben. De liefde geeft de doorslag. Wij houden van Hem. Daar is alles mee gezegd.
Niets kan ons scheiden van de liefde van God die is in Christus Jezus onze Heer.

Een kwestie van het hart.

Deo volente

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 13 jan 2018 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 jan 2018 14:47

gravo schreef:

Maar, en hier gaat het om, door het geloof wordt dat kwaad secundair gemaakt, van haar beslissende kracht beroofd. Want door het geloof zien we daar bovenuit en zien we er doorheen: God staat er nog boven. Hij zal ons verlossen. Sterker nog: al bevinden we ons nog middenin de chaos van deze gevallen werkelijkheid, door het geloof zijn we dan al zalig en verlost.

Een kwestie van het hart

Rom.8:28
En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.

Mooi stuk gravo, sorry dat ik maar weinig ervan quote maar ik vind de tekst uit Rom. zo passend bij dit stukje.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Cathy
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Cathy » 13 jan 2018 16:57

schaapje schreef:God is Almachtig Hij heeft afgerekend aan het kruis met de zonden van de gelovigen in Zijn Zoon Jezus.
En met Zijn vijanden zal Hij nog afrekenen staat opgeschreven in het boek Openbaringen.

Geheel met je eens. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Cathy
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Cathy » 13 jan 2018 17:00

coby5 schreef:God wil niet dat iemand verloren gaat of dat mensen of engelen ongehoorzaam zijn, maar Hij gebruikt de duivel en kwaden gewoon. Hij verdraagt ze en gebruikt ze gewoon.
De satan heeft verlangd ulieden te ziften als de tarwe. Hij zei niet tegen de duivel: laat Mijn discipelen met rust, Hij bad dat hun geloof het niet zou begeven. Ze werden er alleen maar sterker door.
En wij moeten de duivel binden in Zijn Naam en bidden dat Zijn wil geschied.

Ook eens. :)
Wat ik belangrijk vind heb ik gecursiveerd.

Cathy
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Cathy » 13 jan 2018 17:12

Nina schreef:Laat ik voorop stellen dat ik absoluut geloof dat God almachtig is. Geen twijfel aan.
Dan zijn we het daar over eens.
Cathy schreef:Wanneer het kwaad niet door God is gewild (op welke manier van 'willen' of 'toelaten' dan ook) dan is de consequentie van jouw gedachtegang dat het kwaad God is overkomen en dan is Hij niet Almachtig.

Nina schreef:Deze gedachtengang is onjuist, wanneer ik zeg dat ik geloof dat God soms kwaad toelaat (wij mensen hebben zelf voor satan gekozen als overste van de huidige wereld) dan doet dat niks af aan Gods almacht. God kiest wat hij bewerkt, toelaat enz.
Maar je zegt toch eigenlijk hetzelfde als ik? God heeft de macht over het kwaad. Dat kwaad valt onder Zijn verantwoordelijkheid net als de rest van de kosmos. Het kwaad is God niet 'per ongeluk' overkomen. Was dat wel het geval geweest dan was Hij niet de Almachtige geweest.
Nina schreef: Ik heb bij de opvoeding van mijn kinderen wel eens bewust dingen laten misgaan, nadat ik hen herhaaldelijk had gewaarschuwd. Uiteindelijk dacht ik dan: ok, ondervind dan de gevolgen maar van je foute keuze. Kon ik het als ouder tegen houden? Zeker wel, maar waarschuwen bleek niet altijd voldoende en omdat ik in mijn liefde voor hen wilde dat ze zelfstandig goede keuzes leereden maken, liet ik ze het gevolg van een foute keuze wel eens ondervinden. (Ik zeg hiermee niet dat dat bij God altijd de reden is waarom Hij dingen laat gebeuren die tegen Zijn geopenbaarde wil in gaan, maar ik wil mijn punt illustreren.)
Dat begrijp ik. Ik deed hetzelfde en leerde inzien dat God (mogelijk) ook op deze manier werkt.
Hij wil ons vormen en gelijkvormig maken aan Zijn Zoon.
Daarom geeft die mooie tekst die Schaapje aanreikt ook zoveel troost: Rom.8:28
En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede...
Veel dingen leer je niet uit een boekje maar door ondervinding.

Terug naar “[Religie] - Dogmatiek/Kerkleer”