Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2017 19:58

In Hebreeën 12:6 kunnen we lezen dat de Heere degenen die Hij liefheeft kastijdt en Hij geselt een iegelijk die Hij aanneemt! En indien we zonder kastijding zijn, dan zijn we geen zonen, maar bastaarden.

Als we zonder kastijding zijn, zijn we dus geen echte kinderen van God. Want een bastaard is geen wettig kind. Goed om eens over na te denken lijkt me.

Hebr.12:4 Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde;
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.

Waaruit bestaat die kastijding dan?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor schaapje » 15 dec 2017 20:55

Johan100 schreef:In Hebreeën 12:6 kunnen we lezen dat de Heere degenen die Hij liefheeft kastijdt en Hij geselt een iegelijk die Hij aanneemt! En indien we zonder kastijding zijn, dan zijn we geen zonen, maar bastaarden.

Als we zonder kastijding zijn, zijn we dus geen echte kinderen van God. Want een bastaard is geen wettig kind. Goed om eens over na te denken lijkt me.

Hebr.12:4 Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde;
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.

Waaruit bestaat die kastijding dan?

Ik vraag mij af of de vertaling van het woord kastijden wel goed is, kastijding is toch een lijfstraf?
Ik denk meer in tuchtiging, wat je zeker kan ervaren in relatie met God, en is zeer pijnlijk, op geestelijk gebied dan.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2017 21:01

schaapje schreef:Ik vraag mij af of de vertaling van het woord kastijden wel goed is, kastijding is toch een lijfstraf?
Ik denk meer in tuchtiging, wat je zeker kan ervaren in relatie met God, en is zeer pijnlijk, op geestelijk gebied dan.

Ja tuchtiging is een synoniem voor kastijding. Je moet dan niet denken aan lijfstraffen. Het komt trouwens van het Griekse woord paideuei. Paideuo = daar is ons woord pedagogisch van afgeleidt. Maar het lijkt me inderdaad iets geestelijks, zoals je zegt.
Ook bij geselen moet je niet denken aan een lijfstraf. Dat weet ik wel, maar waar die geestelijke kastijding precies uit bestaat wilde ik eens over nadenken.

Misschien nog een praktisch voorbeeld; Stel dat je teveel opgaat in je bezittingen en je vertrouwen daar op stelt i.p.v. op God en dat God je dan dingen ontneemt om je af te leren je vertrouwen op je bezittingen te stellen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor schaapje » 15 dec 2017 22:13

Johan100 schreef:Ja tuchtiging is een synoniem voor kastijding. Je moet dan niet denken aan lijfstraffen. Het komt trouwens van het Griekse woord paideuei. Paideuo = daar is ons woord pedagogisch van afgeleidt. Maar het lijkt me inderdaad iets geestelijks, zoals je zegt.
Ook bij geselen moet je niet denken aan een lijfstraf. Dat weet ik wel, maar waar die geestelijke kastijding precies uit bestaat wilde ik eens over nadenken.

Misschien nog een praktisch voorbeeld; Stel dat je teveel opgaat in je bezittingen en je vertrouwen daar op stelt i.p.v. op God en dat God je dan dingen ontneemt om je af te leren je vertrouwen op je bezittingen te stellen?

Ja met je eens, of je kan opgaan in wat jij vind wat anderen moeten horen omdat je denkt het beter te weten, zonder een oor te hebben voor die ander, zie je ook wel eens gebeuren hier op het forum.
Ik heb deze les vaak gehad, is nu wat rustiger met zo maar van alles eruit te flappen, maar nog moet ik wel eens bidden om een wacht voor mijn lippen.
Al met al kan je er wel door in de put zitten.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2017 22:38

Heel herkenbaar.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Veendam » 16 dec 2017 08:01

Wanneer je de Hebreeënbrief leest dan zal zullen je meerdere dingen je opvallen als het goed is.
Ten eerste wie zijn de Hebreeën?
Dat zijn de Joodse gelovigen dus aan wie deze brief is geschreven.

Als je de lijn leest van deze brief dan zal het je ook opvallen dat er heel veel staat over de geschiedenis van het Joodse Volk, dat door de woestijn trok naar het beloofde land toe.

Eigenlijk volgt deze brief de hele lijn van het boek Exodus en Leviticus.
Na de verwoesting van de tempel zijn veel Joodse gelovigen in Christus een beetje de kluts kwijt geraakt.
Daarom zet de schrijver vanuit het de oudere Joodse boeken voor hen alles even netjes op een rijtje om hen te vertroosten.
Het gaat net meer om een Tempel in Jeruzalem en een Hogepriester die daar 1 maal per jaar het Heilige der Heiligen binnen gaat.
Het gaat om wat is vervult IN CHRISTUS en niet meer slechts om de belofte.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor hans0166 » 16 dec 2017 08:28

Johan100 schreef:Ja tuchtiging is een synoniem voor kastijding.


maar beiden zijn niet in de tekst te vinden... typisch voorbeeld van een vertaling die er niet staat.

dicipline en opvoeding, leren, zijn heel andere zaken dan waarop hier ingegaan wordt. Maar dat is wel wat er staat.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Johan100 » 16 dec 2017 12:13

hans0166 schreef:maar beiden zijn niet in de tekst te vinden... typisch voorbeeld van een vertaling die er niet staat.

dicipline en opvoeding, leren, zijn heel andere zaken dan waarop hier ingegaan wordt. Maar dat is wel wat er staat.

Het is maar net hoe je het interpreteert, welke betekenis je aan woorden geeft. Disciplineren is ook tuchtigen, opvoeden.

Alternatief voor deze discussie? 6 Want dien de Heere liefheeft, disciplineert Hij, en Hij geselt (vermaant) een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
8 Indien we zonder dit zijn, zijn we geen zonen, maar bastaarden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2017 13:36

@Johan100: Als je even op ZOEKEN had geklikt, had je kunnen zien dat ik vorig jaar een topic had geopend: :D
viewtopic.php?t=29409
Er kwam welgeteld 1 reactie, van Marnix.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Johan100 » 16 dec 2017 15:16

Oh oke, dat is niet veel inderdaad. Nu komen er meer reacties zo te zien. Gelukkig.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Johan100 » 16 dec 2017 17:10

Veendam schreef:Wanneer je de Hebreeënbrief leest dan zal zullen je meerdere dingen je opvallen als het goed is.
Ten eerste wie zijn de Hebreeën?
Dat zijn de Joodse gelovigen dus aan wie deze brief is geschreven.


Oké! Maar daar gaat het me niet om! Wat heeft het ons te zeggen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Veendam » 16 dec 2017 17:37

Johan100 schreef:Oké! Maar daar gaat het me niet om! Wat heeft het ons te zeggen?


Het is in lijn met wat er staat over het volgen van Jezus.
Zoals de Bijbel zegt staat ons dan verdrukking te wachten, lijden om de Naam van Jezus en nog vel meer van dat.
Die verdrukking is in het zogenaamde christelijke westen relatief, en lijkt ons te passeren omdat wij in het westen in de strik gevangen lijken te zitten van de welvaart en secularisatie. Je mag naar de kerk gaan en je mag geloven zoalang je tegen anderen er maar niet over begint.
Over God praten mag nog maar begin niet over Jezus. De Weg de Waarheid en het Leven........ maar iedereen heeft zijn eigen weg en zijn eigen waarheid dus dat Jezus de ENIGE Weg is en de ENIGE WAARHEID mag je bijna niet meer zeggen in het westen en in Nederland.

In landen waar je niet mag geloven zoals de lijst van Open Doors zie je dat daar wel verdrukking is tot en met de dood aan toe.

Jezus volgen betekend niet dat je bij voorbaat dus een makkelijk leven hebt, mdat wij bereid moeten zijn dezelfde weg te gaan als Jezus, namelijk in alles de Wil doen van de Vader.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Johan100 » 16 dec 2017 19:53

Veendam schreef:Het is in lijn met wat er staat over het volgen van Jezus.
Zoals de Bijbel zegt staat ons dan verdrukking te wachten, lijden om de Naam van Jezus en nog vel meer van dat.
Die verdrukking is in het zogenaamde christelijke westen relatief, en lijkt ons te passeren omdat wij in het westen in de strik gevangen lijken te zitten van de welvaart en secularisatie. Je mag naar de kerk gaan en je mag geloven zoalang je tegen anderen er maar niet over begint.
Over God praten mag nog maar begin niet over Jezus. De Weg de Waarheid en het Leven........ maar iedereen heeft zijn eigen weg en zijn eigen waarheid dus dat Jezus de ENIGE Weg is en de ENIGE WAARHEID mag je bijna niet meer zeggen in het westen en in Nederland.

In landen waar je niet mag geloven zoals de lijst van Open Doors zie je dat daar wel verdrukking is tot en met de dood aan toe.

Jezus volgen betekend niet dat je bij voorbaat dus een makkelijk leven hebt, mdat wij bereid moeten zijn dezelfde weg te gaan als Jezus, namelijk in alles de Wil doen van de Vader.

Ik denk dat vervolging niet per definitie een kastijding is of hoeft te zijn. Kan wel. Misschien kunnen we ook aan Paulus denken die een doorn in z'n vlees had. Satan die hem met vuisten sloeg. Of ervaar je de kastijdingen van de Heere zo heel persoonlijk in je eigen leven, maar kun je het moeilijk onder woorden brengen, zie je het meer als een persoonlijke zaak, maar je weet dat ze er zijn. Het kunnen misschien ook beproevingen zijn.

Misschien moeten we even verder kijken naar vers 10b en 11. maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden.
11 En alle kastijding, als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen die door dezelve geoefend zijn.

Wat blijft staan is dat als je hier geen kennis aan hebt, je geen echte zoon of dochter van God bent, maar een bastaard. Dat is nog al wat. Toch eens goed om nu eens stil te staan bij wat dit nu dus inhoudt. In vers 10b en 11 kunnen we in ieder geval lezen dat het tot ons nut is, opdat wij Zijner heiligheid deelachtig worden. Dat is het doel ervan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Jesaja40 » 17 dec 2017 16:27

Beste Chaya,

Vorig jaar hebt u het initatief genomen om dit te bespreken. Het tekstgedeelte wat u aanhaalt wil ik graag plaatsen in de context. Dan vallen er dingen op zijn plaats en ziet u de schoonheid van deze woorden. Als eerste is de Hebreeënbrief gericht aan de Messiasbelijdende Joden, waar zij ook zijn in de diaspora. Het is een korte verklaring van de gouden lijn die er loopt door de gehele Bijbel heen die hen vertroost in de situatie waarin zij als Messaiasbelijdende Joden verkeren. Zij hebben heel veel last van hun orthodoxe mede volksgenoten die hen het leven zuur maken en de Bijbelse gouden lijn niet willen zien en erkennen. Je kunt dan als Messiasbelijdende Jood afstand nemen van je volksgenoten die nota bene uit dezelfde voorvader voortkomt.

Dan komen die tekstregels in een heel ander daglicht te staan en zien we de schoonheid daarin. Is de Eeuwig zo wreed dat hij het Huis van Israël zo zwaar kastijdt? Of is het zo dat de Eeuwige een deel van Zijn volksgenoten nog onder het deksel wil houden omdat Hij daar een ell ander doel mee heeft. Is het dan niet waar wat er geschreven staat in de profeten Ik zal u als Mijn zoon aannemen? Zou de Eeuwige Zich dan vergissen? Of heeft de Eeuwige wat anders met beide groepen voor ogen en wil Hij het ene deel gebruiken om het Evangelie te verkondigen in deze wereld. Heeft de Eeuwige het op het oog om de oorspronkelijke taal en de kennis van de schrift te behouden om die te conserveren om het Woord altijd toegangkelijk te houden voor nadere uitleg.

We zien immers dat de Messiasbelijdende Joden in de eerste eeuw een minderheid zijn geworden en hier en daar volledig geassimileerd zijn door de kerken. Me dunkt, dat moet zeker een kastijding geweest zijn, als ik tenminste zo vrij mag zijn, voor wat betreft het Messiasbelijdende deel van mijn volksgenoten. Zou dat de stille troost geweest kunnen zijn die de Eeuwige hen kon geven? Ik ken heel veel Joden die in de kerken verkeren en hoor hen af en toe zuchten: zij begrijpen niets van onze Bijbelse feesten. Helaas kunnen zij zich nergens aansluiten waar dat wel zo is. Da Costa schikte zich in het kerkelijke keuslijf, voor hem was er geen ander alternatief. Had hij geleeft in deze eeuw dan was hij vast een oprichter geweest van een Joodse Messiasbelijdende gemeente. Daar kon hij volop Joods zijn en blijven. Ik denk dat veel Messiasbelijdende Joden die pijn hebben gevoeld en een beproeving moesten doorstaan vanwege het ontbreken van een eigenheid die zo karakteristiek is voor het Joodse leven.

Maar wat zegt het u, als kerkelijke meelevende? Zouden deze troostwoorden die vanuit de Hebreeënbrief ook door u worden gelezen u iets kunnen zeggen? In eerste instantie niet alle teksten hebben enige betrekking op de kerken. Een aantal daarvan zijn ook voor u van toepassing als u zich aansluit bij de G'dsdienst die vanuit Jeruzalem tot u is gekomen. U zult in deze brief de lijn ontdekken van het reddingsplan en de bemoeienis die de Eeuwige met Israël heeft tot op de huidige dag. Die tijdlijn gaat door, totdat alles wat er gesproken staat vervuld wordt. Dan zult u ook ontdekken dat u, die in de kerken verkeert, ook verdrukking en lijden te wachten staat. Dat is niet exclusief voor Israël, die voor haar overtredingen dubbele slagen (straf) heeft ontvangen. Ook u krijgt het voorrecht om te mogen schuilen bij de Allerhoogste. Dan gaat voor zover van u van toepassing is, de Hebreeënbrief open en mag u zich tegelijkertijd met ons, Messiasbelijdende Joden van alle eeuwen zich vertroost weten door de bemoediging die wij kregen van de briefschrijver.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Johan100 » 17 dec 2017 17:24

Jesaja40 schreef: In eerste instantie niet alle teksten hebben enige betrekking op de kerken.

De teksten hebben betrekking op een ieder die het leest.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten