Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: johannes1, Moderafo's

Anne26
Verkenner
Verkenner

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Berichtdoor Anne26 » 16 jul 2017 19:48

Graag wil ik voor ongeveer een half jaar naar het buitenland.
Werk nu iets meer dan 8 jaar als doktersassistente en merk dat het tijd is voor een andere baan. Maar voordat ik hier in Nederland een nieuwe baan vind zou ik graag eerst een half jaar heel wat anders willen doen en tegelijkertijd meer van de wereld willen zien.
Nu lijkt Zuid-Afrika mij een erg mooi land, mede door wat ik van vrienden gehoord én gezien heb, en zou ik daar erg graag naar toe willen.
Heeft iemand ervaring met vrijwilligerswerk in dit land? Het vak doktersassistente kennen ze hier niet. Het mooiste zou zijn als ik in deze sector iets vind maar dit heb ik al een beetje uit m'n hoofd gezet en daarom op zoek naar vrijwilligerswerk, wat me zeker ook waardevol lijkt om te doen.

Rosarah
Verkenner
Verkenner

Re: Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Berichtdoor Rosarah » 17 jul 2017 09:12

Hoi Anne,

Super leuk dat je vrijwilligerswerk wilt gaan doen. Mijn ervaring hier mee is in het algemeen heel positief (niet in Z-A geweest maar in andere landen). Wel wil ik je (ongevraagd...) adviseren om goed te kijken naar de organisatie die het vrijwilligerswerk evt. aanbiedt. Er gaat zoveel over de ruggen van mensen en kinderen en helaas ook juist binnen het vrijwilligerswerk waar geld soms in hele verkeerde handen valt.
Mooi dat jij voor langere tijd wilt gaan; mocht je belangstelling liggen op het gebied van vrijwilligerswerk met kinderen is een langere tijd veel beter en fijner voor (de hechting van) die kinderen. Helaas kwam ik op reis vaak mensen tegen die goedbedoeld met elk schattig bruin kind knuffelden en er selfies mee maakten die vervolgens op social media belanden. Ziet er geweldig uit, maar is niet in het belang van de kinderen. Op reis merkte ik ook vaak dat kinderen enthousiast op je afrennen mede omdat ze gewend zijn (geraakt) aan vrijgevige en knuffelige blanke mensen. De verleiding was groot om hierin mee te gaan en aan toe te geven want wat is er nou liever dan van die schattige bruine armen om je nek en kinderen die je vol vertrouwen knuffelen. Maar het is absoluut niet gezond als kinderen leren dat ze iedereen maar kunnen knuffelen...dat zou ik mijn eigen kind ook niet willen leren en meegeven. Ik probeerde me bij alles wat ik deed dan ook af te vragen: wat zou ik doen als het mijn eigen kind was?

Sorry als het wat 'doorgeslagen' klinkt wellicht, maar ik wilde je dit graag meegeven en ik zou nog veeeel meer kunnen en willen zeggen omdat dit een beetje mijn 'stokpaardje' is :). Maar ik heb ook nog eventuele tips t.a.v. organisaties:

http://www.goeiehoop.nl/ -> NL familie die vrijwilligersplekken aanbiedt voor minimaal 6 mnd.

Het Andere Reizen; een organisatie die kleinschalig is en in hun vrijwilligerswerk samenwerkt met lokale organisaties. Daarnaast kun je evt. ook trips boeken via hen of zelf op pad gaan uiteraard. https://www.hetanderereizen.nl/

Er zijn nog veel meer organisaties en er is ergens een lijst waarop 'verantwoorde organisaties' staan maar die kan ik zo snel niet vinden... Mocht ik het vinden laat ik het nog weten. Succes en ook veel plezier!! Reizen verrijkt zeker weten :), en helemaal als je het combineren kunt met vrijwilligerswerk want zo leer je een cultuur en land beter en op een andere manier kennen en kun je daarnaast iets betekenen voor de ander.

Rosarah
Verkenner
Verkenner

Re: Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Berichtdoor Rosarah » 17 jul 2017 09:13

Sorry nog een toevoeging: 'het andere reizen' is overigens geen christelijke organisatie mocht je dat wel belangrijk vinden. Ik heb dit niet als een probleem ervaren omdat wij zelf invulling aan onze zondagen gaven en we het goed hebben aangegeven, maar wellicht vind je het fijn om te weten.

Goeie Hoop is wel christelijk.

Terug naar “Algemene Zaken”