Evangeliseren kinderen/tieners

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor onesimoes » 22 sep 2016 11:19

Wij zijn geroepen om het evangelie te verkondigen en discipelen te maken, maar wat moeten we met kinderen en tieners?
Is het juist als we naar speelvelden gaan om de kinderen (zonder bijzijn en weten van hun ouders) te evangeliseren?
Waarom wel en waarom niet? En tot welke leeftijd?

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Boanerges » 22 sep 2016 11:30

onesimoes schreef:Wij zijn geroepen om het evangelie te verkondigen en discipelen te maken, maar wat moeten we met kinderen en tieners?
Is het juist als we naar speelvelden gaan om de kinderen (zonder bijzijn en weten van hun ouders) te evangeliseren?
Waarom wel en waarom niet? En tot welke leeftijd?

Hoi Onesimoes, misschien wil je eerst de eerste regel die je schrijft verklaren. Zijn wij wel geroepen om dat te doen? Alle aanwijzingen die ik daarover in de Bijbel vind zijn altijd aan een select groepje mensen gericht. Neem bijvoorbeeld Matt. 28. Dit wordt gemakshalve het "Zendingsbevel" genoemd. Aan wie is dat bevel dan gericht? Volgens mij aan de hoorders daar ter plaatse; de 11 discipelen. Je kunt dat volgens mij niet zomaar één op één doorzetten naar vandaag. Ook de veel gebruikte zin "dring erop aan, gelegen of ongelegen" schrijft Paulus specifiek aan Timotheüs. Ik hoor daarin geen opdracht voor mij persoonlijk doorklinken. Natuurlijk zal ik spreken waar mijn hart vol van is maar dan meer vanuit dát gegeven. Niet vanuit een "roeping" die er volgens mij niet is.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor hans0166 » 22 sep 2016 13:17

onesimoes schreef:Is het juist als we naar speelvelden gaan om de kinderen (zonder bijzijn en weten van hun ouders) te evangeliseren?


een hele grote NEE, dit is niet juist, en in mijn open moreel verwerpelijk
Jij hebt je niet met de opvoeding van andermans kinderen te mengen, om welke idiologie dan ook.
Als je iemand aan wil spreken moet je de ouders hebben.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Chaya » 22 sep 2016 14:26

onesimoes schreef:Wij zijn geroepen om het evangelie te verkondigen en discipelen te maken, maar wat moeten we met kinderen en tieners?
Is het juist als we naar speelvelden gaan om de kinderen (zonder bijzijn en weten van hun ouders) te evangeliseren?
Waarom wel en waarom niet? En tot welke leeftijd?

De Bijbel zegt dat er overal een tijd en plaats voor is, een tijd om te spreken en een tijd om te zwijgen.
Langs de lijnen of op de tribunes van de sportvelden lijkt mij niet de juiste plaats en gelegenheid.
Onze kerk heeft een kinderclub, kinderen van onze kerk komen daar en nemen dan hun buitenkerkelijke vriendjes en vriendinnetjes mee.
Ook kindjes uit de buurt komen binnenlopen.
Er wordt gezongen, gebeden en een kort bijbelverhaal verteld en geknutseld.
Ik denk dat de ouders dit over het algemeen wel weten ja. We hebben nog nooit gehoord dat een kind niet meer mocht komen van de ouders.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor hans0166 » 24 sep 2016 12:44

Chaya schreef:Onze kerk heeft een kinderclub, kinderen van onze kerk komen daar en nemen dan hun buitenkerkelijke vriendjes en vriendinnetjes mee.
Ook kindjes uit de buurt komen binnenlopen.
Er wordt gezongen, gebeden en een kort bijbelverhaal verteld en geknutseld.
Ik denk dat de ouders dit over het algemeen wel weten ja. We hebben nog nooit gehoord dat een kind niet meer mocht komen van de ouders.


Dat hebben we hier op het dorp ook, en gaat allemaal erg leuk. Maar is iets totaal anders dan de OP neerzet.
Je moet er toch niet aan denken dat je kinderen in de speeltuin door elk mogelijke denominatie aangesproken gaat worden mbt tot geloven?

Yoshi

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Yoshi » 24 sep 2016 12:53

Daar moet je idd niet aan denken. Ik zou als ouder serieus kwaad worden indien iemand dat bij mijn kinderen zou doen. En bovendien kijken of aangifte mogelijk is.

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor onesimoes » 26 sep 2016 10:17

De vraag stelde ik naar aanleiding van een gesprek met iemand van de kerk die graag tieners wil bereiken met het evangelie. En daarbij komt de vraag dan: in welke vorm? Wat is ethisch gezien juist en wat niet?
Ook ik denk dat we hierin voorzichtig moten zijn, omdat jonge mensen zich niet kunnen verweren met hun denken.

Maar wanneer denken jullie dat de leeftijd gekomen is dat het wel verantwoord is om hun persoonlijk (dus zonder ouders) te benaderen? En waarom?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor hans0166 » 26 sep 2016 10:29

onesimoes schreef:Maar wanneer denken jullie dat de leeftijd gekomen is dat het wel verantwoord is om hun persoonlijk (dus zonder ouders) te benaderen? En waarom?


Het is gewoon onder de leeftijd van volwassenheid, cq zelfstandigheid gewoon niet verantwoord zonder medeweten en voorafgaande toestemming van de ouders.
Je bent behoorlijk van de werkelijkheid los als je er zelfs maar over denkt dit te kunnen doen. Geen weldenkend ouder zal dit ooit op prijs stellen.

Stel je eens een Iman voor in een speeltuin... diezelfde reactie moet je aan die "iemand" van de kerk geven.
De wereld zou te klein zijn.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 12:12

[quote="hans0166]
een hele grote NEE, dit is niet juist, en in mijn open moreel verwerpelijk
Jij hebt je niet met de opvoeding van andermans kinderen te mengen, om welke idiologie dan ook.
Als je iemand aan wil spreken moet je de ouders hebben.[/quote]

Ook kinderen hebben een ziel. Hen niet waarschuwen voor het komend oordeel wat ieder mens te wachten staat is pas moreel verwerpelijk.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 12:13

hans0166 schreef:Stel je eens een Iman voor in een speeltuin... diezelfde reactie moet je aan die "iemand" van de kerk geven.
De wereld zou te klein zijn.


Het verschil is uiteraard dat de islam onwaar is en het christendom wel waar. Met moraalrelativisme komen we nergens.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor hans0166 » 26 sep 2016 14:30

BladeStraight schreef:Het verschil is uiteraard dat de islam onwaar is en het christendom wel waar. Met moraalrelativisme komen we nergens.


je bedoelt vast dat de Islam voor jou geen waarheid is, maar dat maakt het principe van het willen handelen als voornoemd niet geoorloofd.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 14:31

hans0166 schreef:je bedoelt vast dat de Islam voor jou geen waarheid is, maar dat maakt het principe van het willen handelen als voornoemd niet geoorloofd.


Niet alleen voor mij, voor iedereen. En het is zeker geoorloofd om de zielen van jonge mensen voor de eeuwigheid te willen behouden.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2016 07:02

Waarom zou je mensen niet overJezus mogen vertellen? Of waarom kinderen niet? Het ligt er denk ik aan hoe je dat doet?!?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Yoshi » 03 okt 2016 15:32

Marnix schreef:Waarom zou je mensen niet overJezus mogen vertellen? Of waarom kinderen niet? Het ligt er denk ik aan hoe je dat doet?!?

Waarom zou men jouw kinderen die in de speeltuin spelen zonder ouderlijk toezicht niet kunnen vertellen over het vliegende spaghetti monster? Of wat te denken van Shiva, waarom daar niet mooie verhalen vol van bekeringsdrang aan kinderen vertellen? Wat zou je er eigenlijk van vinden als men je kinderen tracht te winnen voor de islam? Uiteraard allemaal zonder jouw toestemming en medeweten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2016 23:29

De vraag is toch of je de mensen de blijde boodschap die waar is mag vertellen? Niet of anderen mogelijk ook leugens gaan vertellen? Wat is dat nou voor argumentatie: Je kan beter niet evangeliseren want dan gaan moslims, hindoes, en mensen die in het vliegend spaghetti-monster geloven dat misschien ook wel doen?

Kijk, als het om kleine kinderen gaat heb je allicht een punt, maar wat is er mis met tieners over Jezus vertellen zoals Atletes in Action bijvoorbeeld doet? Of E&R? Enzovoorts?!

En de vraag: hoe doen ze het? Door er voor ze te zijn? Dingen samen te doen? Normen en waarden meegeven die Jezus ook aan mensen meegaf?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten