het Abrahamitiesche verbond

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 16 dec 2017 13:51

Hans 0166:
en hier doe je het gewoon weer...


O ja? Nou dan ben ik hier in goed gezelschap, want Paulus zegt in Hebr.5:12-14 precies hetzelfde! En Petrus:
2Pe 3:18 Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in den dag der eeuwigheid. Amen.

Als ik hier tracht de diepere, geestelijke lagen van de Schrift te ontsluiten en dat als inlegkunde afgedaan wordt bewijst dat de onvolwasenheid van een kind dat (nog ) geen vaste spijze verdragen kan. En stelde het zich dan nog maar leergierig aan dan was er nog hoop.

Maar de kinderachtige sprookjes uit een traditie die de primaire betekenis opoffert aan een dwaze, willekeurige ‘vergeestelijking’ waarmee m.n. de profetie van Israël afgetrokken en pasklaar voor de kerk gemaakt wordt worden wel grif geloofd ! Dan houd ik het liever met Da Costa bij Jes’60:
‘Maak u op, word verlicht! Ook dit is tot Israël gezegd, en Israël is niet de Christelijke kerk. Zeker, God doet veel meer dan Hij zegt, zodat hetgeen tot Israël gezegd wordt, tegelijk alle volken aangaat; doch dat Israël slechts een figuurlijke naam zijn zou, zodat God hier zegt: "lk heb u wel genoemd, maar niet bedoeld," is niet aan te nemen’.

Moes Tuin:
Even een paar kantt. bij Peter.Gerrets:
De Schrift is progressief van aard: Het ene komt voort en volgt uit het andere. En stenen voor de opbouw zijn niet geschikt voor het fundament . Zo zijn zowel de evangelieën als het begin van de Handelingen de heidenen nog niet in zicht. Daarom geloof ik dat Jezus met die andere schapen die niet van deze stal zijn de verloren 10 stammen op het oog heeft. En ook Petrus dacht in Hand. 2 met ‘die daar verre zijn’ in de verste verte nog niet aan heidenen, die kwamen trouwens niet naar Jeruzalem op het Pinksterfeest te vieren, stel je voor! En hij leerde in pas Hand.10 door dat visioen met het laken dat God ook de heidenen erbij wilde hebben. Het ging dus in de aanvang nog helemaal om het verbond met Abraham. zie Hand.3:25, Gr: ereunao

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor rotterdam » 16 dec 2017 14:44

pindas83 schreef:Nou ik vind het anders nogal denigrerend en arrogant overkomen die praat. Het doet overkomen alsof de mannen drie treetjes hoger op de ladder staan dan die onwetende, melkdrinkende, gereformeerde kerkgangers.


De schriftgeleerden maken hun gedenkcedels breed, en maken de zomen van hun klederen groot.
En zij beminnen de vooraanzitting in de maaltijden, en de voorgestoelten in de synagogen;
Ook de begroetingen op de markten, en van de mensen genaamd te worden: Rabbi, Rabbi!
Maar gij - geheel anders want Een is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor pindas83 » 16 dec 2017 16:00

Chaya schreef:En so what?
Als melkdrinkende gelovige is het juist fijn om je op te kunnen trekken aan een eikenboom in de genade.
Het is geen kenmerk van de ware Godsvrucht als iemand meteen zo boos in de verdediging schiet.
Dan ga je onder iemand staan, ipv erboven.
Persoonlijk lees ik liever een kritische reactie van iemand zoals Mortlach, dan die eindeloze zogenoemde theologische schrijfsels, die veel te lang zijn voor een forum en dan ook nog gelardeerd met liedjes. Ik sla die over.
Want, niet het vele is goed, maar het goede is veel!


Jaja, klinkt allemaal weer prachtig Chaya maar betrek het dan ook eens op jezelf i.p.v. een steek onder water te geven aan Moestuin.
Als je die dan toch overslaat, refereer er dan ook niet naar. Over Godsvrucht gesproken..

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor schaapje » 16 dec 2017 16:07

wij zijn weer behoorlijk off topique-smile
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor pindas83 » 16 dec 2017 17:50

schaapje schreef:Haha misschien is dat wel zo qua kennis, maar als mens hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn, en denk ook dat dat niet bedoeld wordt.
Ik heb die kennis niet ,.... jij wel dan?


Nou, ik wel :D !
Zonder gekheid, ik zal ook niet zeggen dat je er niks van kan opsteken of dat het allemaal flauwekul is maar het is de manier waarop het gebracht wordt. De meeste mensen houden er gewoon niet zo van als ze als idioten worden weggezet.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor hans0166 » 16 dec 2017 18:19

ereunao schreef:
Als ik hier tracht de diepere, geestelijke lagen van de Schrift te ontsluiten en dat als inlegkunde afgedaan wordt bewijst dat de onvolwasenheid van een kind dat (nog ) geen vaste spijze verdragen kan. En stelde het zich dan nog maar leergierig aan dan was er nog hoop.



nee je verheft jezelf tot dogmatische farizeer, alleen jouw visie is de juiste, en iedereen die het niet met je eens is: schofferen als onvolwassen, niet kunnen eten en zichzelf dom willen houden.

Jouw visie is niets meer dan dat, een visie.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor schaapje » 16 dec 2017 19:04

pindas83 schreef:Nou, ik wel :D !
Zonder gekheid, ik zal ook niet zeggen dat je er niks van kan opsteken of dat het allemaal flauwekul is maar het is de manier waarop het gebracht wordt. De meeste mensen houden er gewoon niet zo van als ze als idioten worden weggezet.

Ach dat is niet gezegd als je nog melk nodig hebt dan ben/blijf je een kind.
En kinderen zijn geen idioten.
Ik weet vaak van mijzelf niet of ik wel volwassen in de Heer ben, er is zoveel te leren, er daar schaam ik me niet voor hoor.

En laten we eerlijk zijn ik ken er genoeg hoor die alleen de beginselen van het evangelie weten, en nog nooit de Bijbel hebben door gelezen, geen enkel verband zien met het O.T. en het N.T.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor MoesTuin » 16 dec 2017 20:29

Chaya schreef:En so what?
Als melkdrinkende gelovige is het juist fijn om je op te kunnen trekken aan een eikenboom in de genade.
Het is geen kenmerk van de ware Godsvrucht als iemand meteen zo boos in de verdediging schiet.
Dan ga je onder iemand staan, ipv erboven.
Persoonlijk lees ik liever een kritische reactie van iemand zoals Mortlach, dan die eindeloze zogenoemde theologische schrijfsels, die veel te lang zijn voor een forum en dan ook nog gelardeerd met liedjes. Ik sla die over.
Want, niet het vele is goed, maar het goede is veel!

Dank Pinda mbt je laatste zeer terechte reactie aan Chaya die liever naar de ander wijst in bedekte termen dat het maar niet teveel opvalt maar het wordt opgemerkt.
Maar Chaya, zuster....je hoeft je echt je eigen er niet voor te schamen dat je *stiekumpjes* mijn postings leest.
Geeft niks, je hoeft je niet telkens je daarover bedekt te verontschuldigen. T is al goed.
Het beeld van de boom die diep geworteld is en vrucht draagt is een prachtig beeld wat je aankaart.
Daar is zoveel van te leren door de mens en de bomen worden geregeld in de bijbel en geestelijk aangehaald.




Afbeelding

Maar die Eikenboom Chaya
Hoe wordt je van een eikel een eikenboom?





Als MoesTuin zijnde kan ik hier lang en veel over uitweiden maar dat zal ik een andere keer doen.
Het is nu laat en zaterdag avond en het zal je vermoeien
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor schaapje » 16 dec 2017 20:41

--Ik wilde iets toevoegen van wat ereunao heeft gezegd, in mijn schrijven staat ach dat heeft hij niet gezegd ( dat anderen idioten zijn.)
ereunao heeft gezegd dat melk drinkende christenen kind blijven.
\
He wat een geklungel van mij ... ik denk dat het wel duidelijk is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Johan100 » 16 dec 2017 21:30

Ja helemaal duidelijk! Dan kunnen we nu weer over op het topic-onderwerp. :wink:

Alle waar gelovigen die opnieuw geboren zijn en dus van Christus zijn, door Hem gekocht met Zijn bloed, zijn Abrahams kinderen.

Galaten 3: 6 Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend; Gen. 15:6.
7 Zo verstaat gij dan, dat degenen die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
8 Want God wist van tevoren dat de volken door geloof gerechtvaardigd zouden worden, wat hij aan ʾAbrāhām verkondigde zoals gezegd in de heilige Schrift: "In u zullen alle volken gezegend worden." (...)
14 Opdat de zegening Abrahams tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Jesaja40 » 17 dec 2017 10:39

hans0166 citeert:
Nee je verheft jezelf tot dogmatische farizeer, alleen jouw visie is de juiste, en iedereen die het niet met je eens is: schofferen als onvolwassen, niet kunnen eten en zichzelf dom willen houden.

Jouw visie is niets meer dan dat, een visie.


Ik begrijp deze uitspraak niet al is die niet aan mij gericht. Spreekt de schrift zelf niet over onvolwassenheid. Wat staat er geschreven aangaande de heidenen die zich aansluiten bij de Messiasbelijdende Joodse gemeente? Laten zij zich in eerste instantie zich houden aan minimaal 4 opdrachten. Zij leren vanzelf wel in de synagoge de Thora voorlezen en uitgelegd krijgen. Daarin kunnen zij de gouden draad ontdekken. Nu wijst iemand onder u naar die diepte en u zet deze als een farizeeër neer. Het heeft niets te maken met schofferen, dat legt u er in vanuit waarschijnlijk onvoldoende inzicht. Blijkbaar ergert u zich aan de wijze, want die bent u niet gewend. Ook Yeshua haalt zeer scherp uit naar hen, die het kunnen weten. Niet om hen te schofferen maar hen wakker te schudden. Veel is er, ook in die dagen, onder het stof gerakt. En u voelt zich geschoffeerd als u wordt gewezen op wat er onder het stof is geraakt en tot een glans komt. Het gaat hier niet om elkaar af te kraken of af te branden. Eerder om het opbouwen en daarbij hoeven wij niet de hakken in het zand te zetten omdat we het er niet mee eens zijn. Laat staan dat iemand wel deskundig is en vanuit de praktijk en cultuur spreekt. Als u zo kijkt naar het verbond en de uitleg die u aangereikt krijgt staat u er heel ver vandaan. Het is de bedoeling om dit op een hoger niveau te brengen opdat velen onder u de glans weer gaan herontdekken.

Mijn stelling is altijd: iedere tekst bevat parels, die niet op zichzelf staan maar een lange keten vormen. Om die lijn daarin te ontdekken mag je die niet in kleine stukjes hakken en er alleen maar uit halen wat even prettig uitkomt.

We hoeven het ook niet allemaal met elkaar eens te zijn. Het niveau van de ene ligt nu eenmaal hoger dan dat van de ander. En wie dat hoge niveau heeft gaat daar niet prat op. Hij hoopt dat deze ook tot dat niveau komt om samen verder te zoeken. Dat is ook het doel geweest van Yeshua toen Hij in Israël rondwandelde en corrigerend en lerend de schriften openden voor het gewone volk en ook voor de leiders. Hij overtrof het niveau van de leiders van Israël. Toch verhief Hij zich niet over hen. Laat staan de afstand tussen Yeshua en de eenvoudige medebewoner van Israël. Velen, ook onder u, denken dat de discipelen maar eenvoudige vissers waren gebleven. Dan moet u direct uw menig bij gaan stellen door heel eenvoudig te aanvaarden wat er over hen geschreven staat. Na de opstanding leest u dat Yeshua hun verstand opende opdat zij de schriften verstonden. Deze, in uw ogen, eenvoudige vissersmensen kregen inzicht in de schriften wat ver boven het niveau van menige schriftgeleerde uit stak.

Deze discipelen voerden exact uit wat Yeshua hen opgedragen had. Zo af en toe komt er een geleerde op uw pad, die zou willen dat hij dat niveau van de discipelen zou kunnen benaderen. Hij heeft een hoger niveau en spreekt daar uit. U brandt dat af als zijnde farizeïsme. Dan beseft u niet wat de werkelijke functie en inhoud is van de Farizeeër, u ziet hem als een vrome prater. Dan hebt u helemaal niets begrepen wat het werkelijk inhoud.

Waar het werkelijk om gaat is om ook aan u het Evangelie bekend te maken door juist vanuit de diepte en de verborgen schatten die daarin opgesloten zitten u kenbaar te maken. Maar u, beste Hans bent daar geen eenling in. Laat het alstublieft niet meewarig overkomen, het tegendeel zelfs, het gaat er om kennis over te dragen en niet onze eigen prestatie of ontdekking. De parels die wij ontdekken in de schriften zijn niet ons eigendom. Die heeft de Eeuwige daarin gelegd. Als anderen u die aanreiken, en lang niet iedereen kan dat vloeiend overbrengen, dan mogen of kunnen we toch alleen maar blij zijn dat die u worden aangereikt. Ieder mens heeft zijn karaktertrek, dat wordt van huis uit meegegeven. De grote kerkverlating, dat is toch zo? Zien we om ons heen. Waarom haken mensen af en willen niet meer optrekken met elkaar? Is dat niet omdat wij constant tegen elkaar lopen hakketakken en te verketteren als zijnde on-Bijbels en zoveel andere bewoordingen. En natuurlijk zult u zeggen tegen mij en anderen: maar ik ga gelukkig wel naar de kerk en ik vind het heel storend dat anderen dat niet meer doen. De geslotenheid die er was halverwege de vorige eeuw is doorbroken. Kinderen zien een stukje inconsistentie en begrijpen iets niet. Voor hen blijft heel veel onder het stof en komt niet tot een glans. Dan haakt men heel gewoon af en zoekt een eigen weg.

Wat graag had u en allen die om u heen staan gezien dat uw kerkelijke gemeenschap zou groeien om te horen van het Evangelie en uitleg te krijgen over het verbond met Avraham. Die groei belemmert u door te wijzen naar anderen die u zogenaamd schofferen. Dat is een heel rare reactie, uw eigen predikant heeft, naar ik aanneem, een hoger geestelijk niveau. Dan zou zijn preek u ook schofferen. Kijk dat is nu precies wat mij prikkelt en ik het opneem voor ereunao die op zijn wijze woorden kiest om iets uit te leggen.

Het aanvaarden is gelijk een kolenvuur. Haal een gloeiende kool er uit en die zal geen warmte meer geven. Ik ben mij zeer bewust dat er grote verschillen zijn van inzicht in de kerken. Dat maakt het kleurrijk en ook uitdagend om elkaar te respecteren en niet te verketteren. Maar het aanwijzen van de zwakke plekken moet niet zo opgevat worden: dit is een aanval op onze integriteit en kom niet aan onze autoriteit.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 17 dec 2017 21:10

Aangezien ik die primair aan mijn adres gerichte en buitensporige idealisering van de politieke overwinning van het christendom in de 4e eeuw niet meer vinden kan bespaart het mij de moeite hierop adequaat te reageren. Maar voor allen die het natuurlijk ook gelezen hebben stel ik er prijs op te verklaren dat de repliek van mona hierop mij uit het hart gegrepen is. Keren wij dus nu weer terug tot het verbond met Abraham:


Johan:
Alle waar gelovigen die opnieuw geboren zijn en dus van Christus zijn, door Hem gekocht met Zijn bloed, zijn Abrahams kinderen.
Galaten 3: 6 Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend; Gen. 15:6.
7 Zo verstaat gij dan, dat degenen die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
8 Want God wist van tevoren dat de volken door geloof gerechtvaardigd zouden worden, wat hij aan ʾAbrāhām verkondigde zoals gezegd in de heilige Schrift: "In u zullen alle volken gezegend worden." (...)
14 Opdat de zegening Abrahams tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.


Dit Schriftwoord is eeuwenlang als bewijs gebruikt dat allen die in Chr.geloven nu samen het Israël van het N.V. vormen. Maar Abraham heeft 2 soorten kinderen:
Rom.4:11,12: 11 En hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, die hem in de voorhuid was toegerekend: opdat hij zou zijn een vader van allen, die geloven in de voorhuid zijnde, ten einde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde;
12 En een vader der besnijdenis, dengenen namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook wandelen in de voetstappen des geloofs van onzen vader Abraham, hetwelk in de voorhuid was.

De eersten zijn het dus Abrahams kinderen in geestelijke en overdrachtelijke zin. Maar die van vs 12 zijn uit het fysieke nageslacht van Abraham. Bovendien om Israël genoemd te worden moet je niet alleen uit Abraham, maar ook nog uit vader Jakob die voor het eerst de naam Israël van God gekregen heeft (zie Gen.2 en 1Kon.18 )geboren zijn. En Paulus gebruikt deze naam in Rom.9-11 en doorgaans altijd uitsluitend voor de ongelovige natie. Alleen in Gal.6:16 gaat het over gelovige Joden die God en Zijn Tora liefhebben en er zoveel als mogelijk is naar trachten te leven, nooit tot het christendom zijn overgegaan maar met het Sjema Yisraeel op de lippen de gaskamers zijn ingegaan.gr: ereunao

ereunao

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor ereunao » 17 dec 2017 23:03

Ik moet wat corrigeren; Die idealisering van de overwinning van het christendom in de 4e eeuw stond niet in deze, maar in een andere topic, daarom kon ik het hier niet terugvinden. Ik ben dus alsnog aan mijzelf verplicht hier adequaat op te reageren

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor Chaya » 18 dec 2017 10:25

pindas83 schreef:Jaja, klinkt allemaal weer prachtig Chaya maar betrek het dan ook eens op jezelf i.p.v. een steek onder water te geven aan Moestuin.

Ow??? Wel opmerkelijk dat jij dan meteen aan MT denkt. :-k
Chaya schreef:Persoonlijk lees ik liever een kritische reactie van iemand zoals Mortlach, dan die eindeloze zogenoemde theologische schrijfsels, die veel te lang zijn voor een forum en dan ook nog gelardeerd met liedjes.

pindas83 schreef:Over Godsvrucht gesproken..

Daar hoort gestook niet bij!
En voor jouw info, ik antwoord niet meer op MT vanwege dit soort reacties:
MoesTuin schreef:Maar die Eikenboom Chaya
Hoe wordt je van een eikel een eikenboom?

Beste Pindas: vind jij dat ik hierop moet reageren in een topic dat Abrahamietisch Verbond heet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: het Abrahamitiesche verbond

Berichtdoor MoesTuin » 18 dec 2017 10:31

Dat is toch niet zo moeilijk :wink:
We zijn hier een forum, ik ken geen uitzonderingen op forummers en reageer daarom ook gewoon op en met iedereen die wat schrijft alhier :D
On topic maar weer want we glijden ernstig af in dit zo belangrijke onderwerp 8)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 6 gasten