De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

* Teksten * Vertalingen * Uitleg
Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Radical
Sergeant
Sergeant

Re: De verwachting van de wederkomst in de Bijbel

Berichtdoor Radical » 13 aug 2017 08:13

ereunao schreef:Radical, ik aanvaard graag en v/h je verontschuldigingen. Maar niet mijn leeftijd maar mijn bewijzen uit de Schrift hadden je moeten overtuigen. Want die Schrift leert ons dat er arme, wijze jongelingen en oude, dwaze koningen kunnen zijn.( Pred.4:12) Maar nu spreek je opeens van alle waarheden die ik al ontdekt zou hebben die jij nog niet weet. Ik zie hierin dan ook geen reden om de discussie met jou voort te zetten.

Ik heb respect voor u leeftijd of mag ik je schrijven, ik vind u theologie achterhaald, en of dit "" De waarheid is"" we zullen het zien !!
heeft u nog tijd gehad om dit stuk te aanschouwen?? https://cip.nl/61948-koornstra-vs-ouweneel-is-jezus-nou-wel-of-niet-teruggekeerd-in-het-jaar-70/GxlXCAMPBHogbUtMQEhOdBUU

en hier een klein stukje uit het hele verhaal zeer interessant !

""Dat gezegd hebbende wijs ik Ouweneel nog graag op zijn aanname dat ‘de komst in Zijn koninkrijk’ van Mat. 16:28 vervuld zou zijn in Mat. 17:1-8, de verheerlijking op de berg. Wat doet hij met vers 27, waar gesproken wordt over het oordeel dat in geen geval plaatsvond bij de verheerlijking? Mogelijk knipt Ouweneel de verzen op, zoals we gewend zijn van futuristen, maar die praktijken leiden tot een verknipte theologie. Jezus zei dat sommigen van zijn omstanders nog niet gestorven zouden zijn bij Zijn komst. Dat duidt op een vervulling verder in de tijd, waarbij slechts een klein deel van deze mensen nog in leven zou zijn. De verheerlijking op de berg was slechts een week (!) na deze uitspraak. We kunnen dus gevoeglijk aannemen dat zowat iedereen nog in leven was. De claim van Ouweneel is dus enigszins absurd. Bovendien heeft Jezus ook nog gezegd dat de discipelen hun rondgang door Israël niet zouden hebben afgerond voor de Zoon des Mensen zou komen (Mat. 10:23), opnieuw een aanwijzing dat het om een gebeurtenis ging die plaats zou vinden in hun tijdsperiode. Daar kunnen we niet omheen.""

U ziet in de schrift u waarheid, en ik een andere, dat heeft met interpretatie te maken, maar ondanks deze verschillen zou je elkaar toch kunnen respecteren als Broer en zus in CHristus !!, of vindt u dat moeilijk ? want als u denkt dat deze mensen alleen bij u in de kerk zitten, of alleen gelovige en wedergeboren mensen zijn die u leer aanhangen en het met u waarheden eens zijn, dan wens ik u veel succes en heeeeeel veel genade toe :-({|=
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 11 sep 2017 21:46

Ja test, hebben jullie het al gezien vrienden; al onze laatste postings zijn weer gewist! Ik neem voorlopig aan dat dit op een misverstand berust. daarom plaats ik hier het meest cruciale bericht waarin ik uitleg waarom de Messias nog niet gekomen is opnieuw. Die is in ieder geval niet off-topic!

Hoezo dilemma?
Het antwoord hierop is eenvoudig dat Jezus niet gezonden was dan voor de verloren schapen van het huis Israëls en ook in Matt. 24 spreekt als profeet voor Israël. En in het profetisch perspectief sluiten komst en wederkomst naadloos op elkaar aan en wordt het dal wat er tussen ligt waarin de Heere een Gemeente als Zijn hemelse bruid vergadert niet gezien. Ook de bediening van de apostelen was ook na de pinksterdag nog geheel gericht op de bekering en het herstel van Israël. En als Israël zich toen bekeerd had zou de Koning toen ook wedergekomen het Koninkrijk toen doorgebroken zijn zie Luk.19:11-15. Maar de vroege kerkvaders hebben reeds kort na de dood van de apostelen zonder rekening te houden met dit interval in de profetie de kerk op de plaats van Israël gezet. Dan is het natuurlijk ook geen wonder dat wat God niet aan de kerk , maar aan Israël beloofd heeft nog steeds niet vervuld is! De profetie is altijd primair op Israël gericht; komst en wederkomst van de Messias worden in het profetisch perspectief in één blik samengevat en sluiten naadloos op elkaar aan, zie Zach.9:9 voor Zijn komst en vers 10 voor Zijn wederkomst. De profetische klok is dan ook stilgevallen toen Israël zijn Messias verwierp en in het jaar 70 als natie ophield te bestaan. Een duidelijk bewijs hiervan vinden wij bij Daniël hoofdstuk 9. Zeventig (jaar) weken zijn bestemd over uw volk, voor het totale en definitieve herstel. Negenenzestig (7+62) waren er vervuld toen de Messias gekruisigd werd (Dan.9:26). Als wij van de dood van Christus 69x7 jaar terug gaan, komen wij bij het jaar (ca.) 450 voor Christus uit. En dat was volgens betrouwbare geschiedschrijvers, (Usscher, Tregelles, Hengstenberg e.a.) het twintigste jaar van de koning Arthahsasta, toen Nehemia verlof kreeg om Jeruzalem te bouwen (Dan.9:25; Neh.2:1). Wij mogen dus veilig aannemen dat ook de 70e (jaar)week een periode van zeven jaar zal zijn. Want deze week is nog niet vervuld, maar ligt nog in de toekomst. Met name deze profetie van Daniël verklaart de gespannen Messias verwachting in Jezus’ dagen. De Joden wisten dat het niet lang meer duren kon. Math.11:3; 3 En zeide tot hem: Zijt Gij Degene, Die komen zou, of verwachten wij een anderen?
Laatst gewijzigd door ereunao op 11 sep 2017 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Radical
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Radical » 12 sep 2017 09:08

ereunao schreef:De profetische klok is dan ook stilgevallen toen Israël zijn Messias verwierp en in het jaar 70 als natie ophield te bestaan.

ze noemen deze redenatie: de lange tenen van daniel , niet wijst er op dat er een klok stil gezet wordt, dit noemen ze inlegkunde, om zo van allerlei teksten kloppende uitkomsten te krijgen.
Wat hier duidelijk niet wordt toegepast is contextuele historische hermeneutiek , en als je dit doet kom je dus duidelijk op een hele andere uitkomst.
Dat zijn koninkrijk begonnen is 2000 jaar geleden, en dat Hij ""Jezus nu regeert"" Het koninkrijk van God is de realiteit van Gods heerschappij die is gekomen in de harten van alle mensen die geloven in Jezus Christus. Het is geen zichtbaar koninkrijk, zoals een aardse regering. Gods koninkrijk is in ons innerlijk. Het is een geestelijke realiteit, die we ervaren door de Heilige Geest.

Toen Jezus Christus aan zijn bediening begon, was zijn boodschap: ‘bekeer je en geloof het goede nieuws dat Gods koninkrijk is gekomen!’ Hij zei nooit dat het nog lange tijd zou duren voor Gods koninkrijk zou aanbreken, maar benadrukte dat Gods koninkrijk nabij was gekomen. Telkens Jezus demonen uitdreef en zieken genas, zei Hij dat op dat moment Gods koninkrijk over mensen was gekomen.
Het evangelie dat Jezus Christus verkondigde: het goede nieuws van Gods koninkrijk dat onder de mensen is gekomen.

Wat is ‘Gods koninkrijk’? Een koninkrijk is het rijk van een koning. Wat doet een koning? Regeren!Jezus sprak dus voortdurend over Gods regering die op aarde kwam.

en niet stil gezet is door een futuristen klok die in de dispensatie leer geloven

Maar Jezus zelf gaf voorbeelden dat het koninkrijk zal gaan groeien zoals een mosterdzaadje naar een hele grote boom, of dat deeg waar een klein beetje gist in werd gedaan, dat zijn de woorden van "" Jezus zelf"" dit staat niet stil maar groeit geleidelijk !! nu al van de 120 man naar meer dan 2 miljard !!
als ambassadeur Van een koninkrijk Waar Jezus regeert "" Zoals in de hemel zoook op Aarde "" De Vader zijn wil, het gebed van Jezus, ook van U

benefietdiner
Majoor
Majoor

Berichtdoor benefietdiner » 12 sep 2017 12:48

Radical schreef:ze noemen deze redenatie: de lange tenen van daniel , niet wijst er op dat er een klok stil gezet wordt, dit noemen ze inlegkunde, om zo van allerlei teksten kloppende uitkomsten te krijgen.
Wat hier duidelijk niet wordt toegepast is contextuele historische hermeneutiek , en als je dit doet kom je dus duidelijk op een hele andere uitkomst.
Nee zo zou ik het niet willen noemen maar........
het is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed......., een dogma van ereunao.

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 13 sep 2017 09:26

Nee zo zou ik het niet willen noemen maar........
het is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed......., een dogma van ereunao.

Er is hier geen sprake van een dogma, ik bewijs dit uit de Schrift. Want als de 70e weeek naadloos aansluit bij de 69e had Israël 7jr na de dood van de Messias volkomen en definitief hersteld moeten zijn! zie Deut.32:43: 43 Juicht, gij heidenen, met Zijn volk! want Hij zal het bloed Zijner knechten wreken; en Hij zal de wraak op Zijn tegenpartijen doen wederkeren, en verzoenen Zijn land en Zijn volk.En Hos.3.:4.
Maar het is een kerkelijk dogma om de kerk op de plaats van Israël te zetten en de profetie door te laten lopen in de kerk geschierdenis!
En dat de hele Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond samenvatten heeft natuurlijk ook zijn desastreuze gevolgen voor lezen van het hele O.T. Want zo is er natuurlijk ook geen ruimte voor de geheel eigen en van de Gemeente v.Chr. onderscheiden identiteit en positie van Israël als heilsorgaan in het eschaton van het Koninkrijk..En daarom zitten we nu al bija70jr tegen het fenomeen Israël aan te hikken en weten het theologisch geen plaats te geven

En neem mij niet kwalijk benefiet, maar ik begrijp hier ook niets meer van. Ook op deze topic zijn alle postings van de laatste maand gewist. En die waren toch echt niet off-topic te noemen. Maar de kilometerslange verhalen waar Radical deze topic mee bederft en onleesbaar maakt blijven wel staan. Het zou mij weinig moeite kosten gehakt van zijn laatste bericht te maken want het staat bol van dwaas- en ongerijmdheden. Maar ik begin er niet aan, dan krijgen wij geheid een verhaal dat nog een kilometer langer is!

Radical
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Radical » 13 sep 2017 12:50

ereunao schreef:
En neem mij niet kwalijk benefiet, maar ik begrijp hier ook niets meer van. Ook op deze topic zijn alle postings van de laatste maand gewist. En die waren toch echt niet off-topic te noemen.

Nee dat dacht ik ook, maar wie weet komt de MOD met een goed antwoord..

ereunao schreef:Maar de kilometerslange verhalen waar Radical deze topic mee bederft en onleesbaar maakt blijven wel staan. Het zou mij weinig moeite kosten gehakt van zijn laatste bericht te maken want het staat bol van dwaas- en ongerijmdheden. Maar ik begin er niet aan, dan krijgen wij geheid een verhaal dat nog een kilometer langer is!

Nou nou ereuno, dat is toch niet de manier hoe we met elkaar om dienen te gaan, Jij bent slecht en ik ben goed, zitten we weer te eten van de Boom van Goed en kwaad ??

Houd het bij van de Boom van Het leven ""Jezus"" Die toen al in de Hemel was en nog geen Jood was overigens..

Ps. de laatste opmerking was grappig bedoeld :D

Radical
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Radical » 13 sep 2017 18:24

Het preterisme blijkt allerminst een hype te zijn. Het is een eindtijdvisie die al eeuwen bestaat, maar in Nederland weinig aandacht heeft gekregen door het hier overheersende futurisme. Juist vanwege de onbekendheid is het goed dat er geluisterd wordt. De argumenten die Ouweneel noemt zijn ook goed te weerleggen. Maar aangezien hij met hagel schiet, is het ondoenlijk zijn stellingen allemaal te weerleggen in een kort artikel. Bovendien zet ik geen tegenaanval in, maar wil een paar kanttekeningen plaatsen. Een terugkerend probleem in Bijbelverklaring is de keuze tussen een natuurlijke, fysieke of geestelijke, onzichtbare vervulling van profetie. Problematisch is dat iedereen een bepaalde mate van ‘vergeestelijking’ toepast. Is de symbolische taal die we tegenkomen bedoeld om een natuurlijke of geestelijke realiteit te illustreren? Futuristen verzetten zich tegen een geestelijke interpretatie, omdat volgens hen alles letterlijk in een fysieke realiteit moet worden geplaatst. Maar wordt er door futuristen dan echt gewacht op het moment dat de bomen in hun handen gaan klappen en de heuvelen gaan juichen? Een dergelijke benadering veroordeelt zichzelf.

Als je de werkelijke geestelijke dimensie verwerpt als ‘wegvergeestelijken’, dan wordt het lezen van het Nieuwe Testament een probleem. Wat doe je met Paulus die de woorden van Ezechiël ‘vergeestelijkt’? Waar de profeet nog sprak over een tabernakel en heiligdom die met een aardse verwachting dan toch fysiek in Jeruzalem zouden moeten komen (Ez. 37:26-27), daar blijkt Paulus de werkelijke vervulling van te zien in Christus en zegt hij dat de Korinthiërs Gods tempel zijn (2 Kor. 6:16), als vervulling van Ezechiël 37! Wat moeten we met Amos die profeteert over de heroprichting van de vervallen hut van David (Amos 9:11)? In Handelingen 15 wordt helemaal niets fysieks heropgericht maar ‘vergeestelijkt’ Jakobus de zaak als het tot bekering komen van de heidenen. De geestelijke benadering zoals die van de apostelen, zou ons de ogen moeten openen voor de werkelijkheid en ons een open houding moeten geven voor andere inzichten. Die vervulling van profetie is zoveel groter dan elke aardse fysieke verwachting die in wezen ongeestelijk is.

HET FUTURISME HAALT PROFETIEËN DIE HET EINDE VAN HET OUDE VERBOND EN DE KOMST VAN HET NIEUWE VERBOND AANKONDIGEN, UIT DE CONTEXT EN EIGENT ZE TOE AAN DE GEMEENTE ALSOF DÁÁR EEN EINDE AAN GAAT KOMEN DOOR DE OPNAME EN GROTE VERDRUKKING

Het woord ‘vervangingstheologie’ doet het ook altijd goed als je kritiek hebt, maar het is gelegenheidsretoriek. Ik ken niemand die werkelijk beweert dat Israël vervangen is door de gemeente. Laat ik zelf duidelijk zijn: de gemeente is absoluut geen vervanging van Israël. Punt. De gemeente is de vervulling van Gods belofte aan Israël. Dat is heel wat anders. Geheel logisch dat die eerste gemeente in Handelingen ook alleen maar uit Joden bestond. Het was Gods vervulling van profetie aan Israël. Niks vervanging. Later werden heidenen toegevoegd, maar niet ter vervanging van Joden. God had van oorsprong al op het oog om de heidenen bij Israël te betrekken (Jes. 49:6), dat is geen vervanging, maar uitbreiding. Sterker nog: volgens mij leert het futurisme zélf vervangingstheologie. Het futurisme haalt profetieën die het einde van het oude verbond en de komst van het nieuwe verbond aankondigen, uit de context en eigent ze toe aan de gemeente alsof dáár een einde aan gaat komen door de opname en grote verdrukking. Dat is desastreuze vervangingstheologie. Die leer claimt dat de gemeente van de aarde weggenomen wordt en gunt de achtergebleven Joden de grote verdrukking waar de meerderheid van hen dan zal omkomen. Wij het heil, zij de verdoemenis. Noem je dat een geweldig toekomstperspectief?

Nee, vervulde profetie (preterisme) ziet een betere toekomst, zonder grote verdrukking omdat die in de geschiedenis ligt, met de verwachting dat het koninkrijk van God zich uitbreidt over de hele aarde (Dan. 2:35; Jes. 11:9). Een prediker als Charles Spurgeon had het goed gezien toen hij over de nieuwe hemel en nieuwe aarde zei dat die in Christus zijn gerealiseerd. Hij verklaarde terecht dat het oude verbond verdwenen is en het nieuwe tot voltooiing is gekomen. Dat is de verbondstaal van Jesaja 65 over de nieuwe hemel en nieuwe aarde, die ook verwerkt is in 2 Petrus 3. Het oude verbond kwam tot een einde met de verwoesting van de aardse tempel en maakte plaats voor het nieuwe dat door Jezus Christus is gebracht. Laten we de geestelijke realiteit onder ogen zien en beseffen dat wij leven in het Koninkrijk van God.

https://cip.nl/61874-waarom-vergeesteli ... QkgYchYZGA

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 14 sep 2017 11:43

Hoe zie je in het kader van bovenstaand verhaal dan Mat. 24:21:
"Want dan zal er een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is vanaf het begin van de wereld, tot nu toe, en zoals er ook nooit meer zijn zal."
Tegen wie heeft Jezus het hier?

radical schreef:Houd het bij van de Boom van Het leven ""Jezus"" Die toen al in de Hemel was en nog geen Jood was overigens..

Ps. de laatste opmerking was grappig bedoeld :D

Vind ik helemaal niet grappig.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Radical
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Radical » 14 sep 2017 14:51

dalethvav schreef:Hoe zie je in het kader van bovenstaand verhaal dan Mat. 24:21:
"Want dan zal er een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is vanaf het begin van de wereld, tot nu toe, en zoals er ook nooit meer zijn zal."
Tegen wie heeft Jezus het hier?

heb je wel eens van de 7 W vragen gehoord ""toehoorders relevantie"" historische contextuele hermeneutiek !

Tegen wie heeft jezus het, dat staat er toch duidelijk bij tegen wie Hij spreekt !

Jezus sprak maar van één komst (in oordeel) en die vond plaats in het jaar 70 na Christus. Met betrekking tot het oordeel die van Jezus kwam over Jeruzalem, kijk naar wat Jezus zei:

“Zodra gij nu Jeruzalem door legerkampen omsingelt ziet, weet dan, dat zijn verwoesting nabij is. Laten dan die in Judea zijn, vluchten naar de bergen, en die binnen de stad zijn, de wijk nemen, en die op het land zijn, er niet binnengaan, want dit zijn de dagen van vergelding, waarin alles wat geschreven is, in vervulling gaat.” (Lucas 21:22-22)

Jezus zei dat met de verwoesting van Jeruzalem, “alles wat geschreven is, in vervulling gaat”.

Israel had Jezus gekruisigd en in het openbaar riepen hun eigen oordeel over hun uit: “En al het volk antwoordde en zeide: Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen!” (Mattheüs 27:25) Gods oordeel over Israel 70 na Christus bevestigde hun misdaad, de kruisiging van Jezus. Deze kruisiging was de ergste misdaad in de geschiedenis, dus hun straf was ook de ergste straf in de geschiedenis. Om aan de “grote verdrukking” een andere invulling te geven, bagatelliseer je deze immense misdaad van die generatie.

De verwoesting van Jeruzalem was veel meer dan de verwoesting van een stad. Jeruzalem en de tempel was het centrum van aanbidding van de ene en waarachtige levende God. Met zijn verwoesting kwam een verbondsverandering definitief tot stand. Gods Koninkrijk was van hun afgenomen, en niet langer zouden de heidenen regeren over het Koninkrijk van God want Zijn Koninkrijk was nu een geestelijk Koninkrijk, niet binnengaan door een fysieke geboorte maar door een geestelijke geboorte. De oude hemel en aarde van het Judaïsme waren vernietigd en de nieuwe hemel en aarde van het Geestelijke Israel werden daar bekrachtigd. Het gaf de “voleinding der eeuwen”, de “laatste dagen” aan. God had doelbewust de fysieke tempel vernietigd, samen met de genealogische archieven die het nageslacht van Aaron kwalificeerden om als priester te dienen, en de stad Jeruzalem. Het oude systeem van aanbidding was voor altijd voorbij, over en uit.

De verwoesting van Jeruzalem was niet de uitvoering van zo maar een plaatselijk oordeel, het was een verbondsoordeel, let op wat Jezus zei:

“opdat over u kome al het rechtvaardig bloed, dat vergoten werd op aarde, van het bloed van Abel, de rechtvaardige, tot het bloed van Zacharias, de zoon van Berekja, die gij vermoord hebt tussen het tempelhuis en het altaar. Voorwaar, Ik zeg u: al deze dingen zullen komen over dit geslacht.” (Mattheüs 23:35)

Het oordeel over Jeruzalem was niet zo maar een oordeel, het ging helemaal terug to aan Abel. Het bloed van Abel was gerechtvaardigd door Gods oordeel over Jeruzalem. Het was meer dan de val van een stad, het was de “voleinding der eeuwen”. En dat is waarom Jezus zei dat er een grote verdrukking zal zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal.

Ik vraag je, hoe kan men zeggen dat er in de toekomst een verwoesting van Jeruzalem plaats zal vinden die hetzelfde of nog groter dan die in het jaar 70 na Christus? Jezus zei, dat er zoiets als er geweest is, er nooit meer zal zijn. De grote verdrukking is geweest, ligt achter ons, en is geschiedenis. Met de verwoesting van Jeruzalem kwam de vervulling van alle profetieën. Wij leven in een eeuw van het nieuwe verbond die nooit zal eindigen (Hebreeën 13:20,21), het nieuwe Jeruzalem, de nieuwe hemel en aarde van Openbaring 21 en 22.

“De God nu des vredes, die onze Here Jezus, de grote herder der schapen door het bloed van een eeuwig verbond heeft teruggebracht uit de doden, bevestige u in alle goed, om zijn wil te doen, terwijl Hij aan ons doe, wat in zijn ogen welbehaaglijk is door Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid” (Hebreeën 13:20,21)

dalethvav schreef:Vind ik helemaal niet grappig.

sorry hoor, als je niet wilt en kunt beseffen, dat Jezus er al was voor de Mens bestond ""laat ons mensen maken"" Hij voor Abraham al bestond.
Hij toen absoluut geen Jood was, dan zit je het wel heel erg dwars !! Het betere verbond :D

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 14 sep 2017 22:16

@radical
Pff, ik ben echt wel een beetje klaar met je manier van "antwoorden".
Concrete antwoorden hoef je van jou kennelijk niet echt te verwachten. Steeds neem je de gelegenheid te baat om je bekende riedeltje af te steken.

N.B. Ken je die van die kat en die hete brij.....?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 15 sep 2017 10:24

dalethvav:
Vind ik helemaal niet grappig.

Dat was ook precies mijn 1e gedachte toen ik dit las!

@radical
Pff, ik ben echt wel een beetje klaar met je manier van "antwoorden".
Concrete antwoorden hoef je van jou kennelijk niet echt te verwachten. Steeds neem je de gelegenheid te baat om je bekende riedeltje af te steken. N.B. Ken je die van die kat en die hete brij.....

Maak je overigens maar geen illusies, concrete antw. zal je van hem nooit krijgen. Wij hebben sinds het jr. 70 niets meer tegoed. De wederkomst, de opstanding, het messiaanse rijk, het is er allemaal al! Want het gaat nu om een puur geestelijk Koninkrijk. Maar er is niets nieuws onder de zon. Reeds Augustinus was voor zijn bekering een groot bewonderaar van de Griekse wijsgeer Plato. In dit heidense denken was het stoffelijke, het aardse iets minderwaardig, iets van voorlopige aard, iets dat er eigenlijk niet bij hoorde. Het geestelijke, het bovennatuurlijke, daar gaat het eigenlijk om. Het zal intussen wel duidelijk zijn dat in deze denkwijze het bijbels evenwicht tussen het stoffelijke en het geestelijke volkomen zoek is! Want in de Schrift hoort het aardse, het stoffelijke er wel degelijk bij. Immers, ook het stof is dienstbaar aan God wanneer het door de Geest doorademd wordt! God schiep de mens uit het stof der aarde, blies er de levensadem in en alzo werd de mens tot een levende ziel (Gen.2:7; 1Kor.15:45: Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.Alles wat adem heeft love de Heere! (Ps.150:6). Het gaat in Gods heilsplan om de redding van heel Zijn schepping en daar behoort het concrete, aardse, het fyieke wel degelijk bij! Hij heeft dan ook gezworen bij Zijn grote Naam: Doch zekerlijk, zo waarachtig als Ik leef, zo zal de ganse aarde met de heerlijkheid des HEEREN vervuld worden! Num.14:21.

En het jr 70 was noch heilshistorisch noch in de wereldgeschiedenis een keerpunt. Het was een locaal gebeuren terwijl het voor overgrote deel van de Joden dat al sinds vele eeuwen in de diaspora leefde en totaal niets veranderde. Het was weliswaar het einde van de natie, maar niet van het Jodendom als religie. De sabbat, de besnijdenis en de hoge feesten worden nog steeds door al de Joden onderhouden en gevierd.
Ook na het jr.70 bleef Satan de overste dezer wereld doe rondgaat als een briesende leeuw 1 Petr 5:8. Want de Gemeente is de verborgen gestalte van Zijn koninkrijk. En dat zal zo blijven zolang de Koning nog verborgen is. zie Hebr.2 :8.
. En zo kregen wij een puur geestelijk Koninkrijk zonder Israël, zonder de wederkomst, zonder de eerste opstanding, terwijl honger, oorlogen, pestilentiën en allerlei rampen “gewoon” doorgingen, dat in flagrante tegenstelling is met dat wat de profeten over het vrederijk leren.
Jes.2:1-5:
1 Het woord, dat Jesaja, de zoon van Amoz, gezien heeft over Juda en Jeruzalem.
2 En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvelen, en tot denzelven zullen alle heidenen toevloeien.
3 En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, tot het huis van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem.
4 En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.
5 Komt, gij huis van Jakob, en laat ons wandelen in het licht des HEEREN.

En wat het ‘succes’ van die geleidelijke doorwerking betreft: Na 20 eeuwen verkondiging in prediking en evangelisatie is nog hooguit 20% van de wereldbevolking gekerstend, waarvan veruit de grootste helft R.K. die alleen in naam en door de doop christen geworden zijn! En dat hij zelfs die gelijkenis van het zuurdeeg als bewijs gebruikt bewijst dat hij de Schrift niet kent, Want dan zou hij weten dat die vrouw iets deed wat streng verboden was. Want iedere Jood denkt bij 3 maten meel onmiddellijk aan het spijsoffer. En dat mocht absoluut niet met zuurdeeg gemaakt worden Lev 2: 11. Want zuurdeeg is in heel de Schrift zonder uitzondering een type van de zonde! Zie 1Kor. 5:7.
Hier zal ik het maar weer bij laten

benefietdiner
Majoor
Majoor

Berichtdoor benefietdiner » 16 sep 2017 19:59

Wat opvalt in het Nieuwe Testament is dat we de ene keer lezen dat het Koninkrijk al gekomen is en dan weer dat het nog niet gekomen is en wij om haar komst moeten bidden. Dat laatste vinden we bijvoorbeeld in het Onze Vader "Uw Koninkrijk kome" ofwel "laat uw Koninkrijk komen' (Mat.6:10) en het eerste in Jezus' woorden "indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen' (Mat.12:28). Hoe zit het nu? Is het koninkrijk al gekomen of moet het nog komen? Waaruit blijkt de aanwezigheid ervan in het heden en hoe zal het er straks uitzien? Dit zijn de vragen waarop ik een antwoord zoek.

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 16 sep 2017 22:00

benefiet:
Wat opvalt in het Nieuwe Testament is dat we de ene keer lezen dat het Koninkrijk al gekomen is en dan weer dat het nog niet gekomen is en wij om haar komst moeten bidden. Dat laatste vinden we bijvoorbeeld in het Onze Vader "Uw Koninkrijk kome" ofwel "laat uw Koninkrijk komen' (Mat.6:10) en het eerste in Jezus' woorden "indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen' (Mat.12:28). Hoe zit het nu? Is het koninkrijk al gekomen of moet het nog komen? Waaruit blijkt de aanwezigheid ervan in het heden en hoe zal het er straks uitzien? Dit zijn de vragen waarop ik een antwoord zoek.

Ja dat lijkt tegenstrijdig, maar het is het niet. Want in Chr. is het er allemaal al, de opstanding van Chr. was de 1e dag van de n.schepping ( 2 Kor. 5:17 ) iedere gelovige is met Hem opgewekt en in de hemel gezet ( Ef.2:6 ) in het geloof is het net zo reëel als de aardse werkelijkheid. Maar historisch moet nog allemaal nog komen, nog werkelijkheid worden. Het is ermee als het verschil tussen D-day en V-day. Met de invasie in Juni 1944 was de beslissing gevallen, maar het heeft nog bijna een jaar geduurd voor de Duitsers capituleerden. En wij weten dat pas bij de 7e bazuin de koninkrijken der wereld definitief van onze Heere en Zijn Christus zullen worden. (Openb.11:15 ) De aanwezigheid in het heden blijkt uit de verborgen gestalte van het Koninkrijk in de Gemeente. Want die heeft al de eeuwen door een openbare zijde in het christendom met haar vele kerken en kathedralen, haar concilies, synodes en openbare erediensten.
En hoe het er straks uit zal zien weten wij niet, dat gaat ons menselijk begrip ver te boven zie 1 Kor.2:9.

Radical
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Radical » 19 sep 2017 14:53

benefietdiner schreef:Wat opvalt in het Nieuwe Testament is dat we de ene keer lezen dat het Koninkrijk al gekomen is en dan weer dat het nog niet gekomen is en wij om haar komst moeten bidden. Dat laatste vinden we bijvoorbeeld in het Onze Vader "Uw Koninkrijk kome" ofwel "laat uw Koninkrijk komen' (Mat.6:10) en het eerste in Jezus' woorden "indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen' (Mat.12:28). Hoe zit het nu? Is het koninkrijk al gekomen of moet het nog komen? Waaruit blijkt de aanwezigheid ervan in het heden en hoe zal het er straks uitzien? Dit zijn de vragen waarop ik een antwoord zoek.

Het koninkrijk van God is de realiteit van Gods heerschappij die is gekomen in de harten van alle mensen die geloven in Jezus Christus. Het is geen zichtbaar koninkrijk, zoals een aardse regering. Gods koninkrijk is in ons innerlijk. Het is een geestelijke realiteit, die we ervaren door de Heilige Geest.
Toen Jezus Christus aan zijn bediening begon, was zijn boodschap: ‘bekeer je en geloof het goede nieuws dat Gods koninkrijk is gekomen!’ Hij zei nooit dat het nog lange tijd zou duren voor Gods koninkrijk zou aanbreken, maar benadrukte dat Gods koninkrijk nabij was gekomen. Telkens Jezus demonen uitdreef en zieken genas, zei Hij dat op dat moment Gods koninkrijk over mensen was gekomen. In onderstaand artikel kun je meer lezen over het evangelie dat Jezus Christus verkondigde: het goede nieuws van Gods koninkrijk dat onder de mensen is gekomen.

Wat is ‘Gods koninkrijk’? Een koninkrijk is het rijk van een koning. Wat doet een koning? Regeren!Jezus sprak dus voortdurend over Gods regering die op aarde kwam.

Op welke wijze bracht Jezus Gods regering op aarde? Bijvoorbeeld door overal waar Hij kwam alle demonen bij mensen te verdrijven. Hij zei dat dit het kenmerk was dat Gods koninkrijk op dat moment bij de mensen was gekomen:

‘Het is dankzij de Geest van God dat ik de demonen uitdrijf, en dat betekent dat het koninkrijk van God bij u gekomen is.’ (Mattheus 12:28)

‘Maar indien Ik door de vinger Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.’ (Lukas 11:20)

Veel mensen denken dat Jezus Christus kwam om een nieuwe religie te stichten. Dat is absoluut niet zo. Hij kwam om Gods heerschappij op aarde te brengen. Dat deed Hij bijvoorbeeld door demonen uit te drijven, zei Hij. Maar niet alleen deed Jezus dit, Hij stuurde ook zijn leerlingen erop uit om hetzelfde te doen en in alle steden en dorpen van Israel de demonen bij de mensen te verdrijven, zieken te genezen en zodoende Gods regering te vestigen:

verder te lezen in https://www.ontdekgod.nl/koninkrijk/

Radical
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Radical » 19 sep 2017 22:49

Zal op 23 september 2017 de aarde vergaan?

Zal de grote verdrukking aanbreken?

Komt Jezus dan terug?

Staan ons allerlei gruwelijke rampen te wachten?

Voor de zoveelste maal worden door goedbedoelende christenen het einde van de wereld en de wederkomst van Jezus aangekondigd.

Ditmaal zal het gebeuren op 23 september 2017.

Velen stellen zich ongerust de vraag of het ditmaal waar is...

Zal de aarde vanaf 23 september ondergedompeld worden in catastrofale gebeurtenissen?

Ik stel je graag gerust: nee.

Dat zal niet gebeuren.

En wel om de eenvoudige reden dat de Bijbel nergens spreekt over het 'einde van de wereld' zoals veel christenen geloven.

De afgelopen tweeduizend jaar zijn er ontelbare 'einde van de wereld' voorspellingen verspreid en altijd (!) bleken ze vals te zijn.

Op Wikipedia is een lijst (http://app.getresponse.com/click.html?x ... =SIQ5&y=F& te vinden met slechts een kleine greep uit de talloze valse voorspellingen die door goedbedoelende maar helaas verkeerd geïnformeerde christenen de wereld in gestuurd werden.

Ook nu weer zal, voor de zoveelste maal, blijken dat de aankondiging van het einde van de wereld op 23 september een blunder was.

Een valse profetie die mensen het hoofd op hol bracht en hen afleidde van de ware boodschap van de Bijbel.

DE BOODSCHAP VAN DE BIJBEL

Om te begrijpen wat de ware boodschap van de Bijbel is, moeten we bepaalde principes in acht nemen, voor een juist gebruik van de Bijbel. Allereerst moeien bijbelteksten altijd binnen hun context gelezen worden. Zowel de bijbelse, historische als culturele context. Bovendien is het oorzakelijk de doelgroep van een tekst voor ogen te houden. Iets wat bedoeld was voor de Joden uit de eerste eeuw, is niet noodzakelijk aan ons gericht, westerlingen uit de 21e eeuw. Ook de Griekse en Hebreeuwse grondtekst moet opgezocht worden, omdat sommige hedendaagse bijbelvertalingen niet correct zijn. Tenslotte is er de Bijbelse beeldtaal die voortdurend gebruik maakt van symbolen en gelijkenissen, die niet letterlijk genomen kunnen worden.

Als we deze principes voor juist bijbel-gebruik in acht nemen, ontdekken we dat de ware boodschap van de Bijbel helemaal niet is dat het einde van de wereld in zicht is. Integendeel. De juiste bijbelse boodschap is dat we geweldige hoop en grote verwachting voor de toekomst mogen hebben. God heeft een plan van herstel van de schepping en een toename van Zijn aanwezigheid onder de mensen.

MISBRUIK VAN DE BIJBEL

Hoewel onheilsprofeten zich beroepen op de Bijbel, staan hun voorspellingen in feite haaks op de ware boodschap van de Bijbel. Hun misvatting komt voort uit foutieve bijbelvertalingen, bijbelverzen die uit hun verband gerukt worden, het negeren van de doelgroepen van de bijbelgedeelten, het verwerpen van de tijdskaders waarbinnen bepaalde gebeurtenissen zouden gebeuren, enzovoort.

Bovendien hebben eindtijd-predikers een gebrekkige kennis van de geschiedschrijving, waardoor ze niet weten dat de teksten die ze toepassen op de toekomst, allang vervuld weden in het verleden.

ONBETROUWBAARHEID EN BIJGELOOF

Het jammerlijke van de spookberichten over het zogenaamde 'einde van de wereld' is dat ze de betrouwbaarheid van de Bijbel onderuit halen. Door klakkeloos mee te doen met deze hysterie, maken christenen zichzelf, de Bijbel en het geloof in Jezus Christus belachelijk.

Christenen anno 2017 lijken wel net zo bijgelovig als de Middeleeuwse gelovigen die achter elke boom een dwerg, draak of demon meenden te zien, en elk kruidenvrouwtje als heks op de brandstapel wierpen. Of denk aan de oude indianen die elke zonsverduistering als een waarschuwing van de geesten beschouwden. Of de oude vikings die bij elke onweersbui vreesden dat de hemel op hun hoofd zou vallen.

Het is dwaas bijgeloof en het is schadelijk. Daarom is het tijd dat we er eens en voorgoed mee ophouden. Niet alleen is het volslagen onbijbels, het druist ook in tegen elk gezond verstand en maakt het geloof in Jezus Christus bespottelijk.

We leven toch niet meer in de oudheid, waar elk inzicht ontbrak en mensen in elk natuurlijk fenomeen een goddelijk voorteken zagen?

WAT ZEGT DE BIJBEL OVER HET EINDE?

Hoe komt men eigenlijk aan het concept van 'het einde van de wereld'? De Bijbel spreekt inderdaad over 'het einde' maar helaas hebben sommige bijbelvertalingen de Griekse grondteksten verkeerd vertaald, en geeft men de indruk dat er sprake is van 'het einde van de wereld'. Maar dat is absoluut niet wat de oorspronkelijke bijbelse geschriften zeggen.

In het Grieks is er steeds sprake van het einde van een 'AEON' wat TIJDPERK betekent. Er is geen enkele reden om het woord AEON als WERELD te vertalen. Het is een voorbeeld hoe mensen hun eigen denken in een bijbelvertaling gelegd hebben, met dramatische misverstanden als gevolg. Een tijdperk is slechts een tijdsperiode en betekent niet 'de hele wereld'.

Er is in het Nieuwe Testament dan ook sprake van het einde van EEN TIJDPERK. Welk tijdperk? Als we aandachtig lezen, dan zien we dat Jezus en de apostelen het einde aankondigde van het oude Israel. Het tijdperk van het oude verbond tussen God en Israel, zou ten einde komen. Dat was vele malen voorspeld door de profeten van het Oude Testament, die aankondigden dat de Heer zou komen op de wolken van de hemel, om Israel te oordelen voor haar zonden. Dat zou het einde zijn van het oude verbond en God zou iets totaal NIEUWS tot stand brengen.

Jezus Christus zei dat Hij was gekomen om dit einde aan te kondigen en het nieuwe te brengen. In Mattheus 23 tot 25 sprak Hij zeer gedetailleerd over het komende einde van Israel en zei met name dat heel Jeruzalem en de tempel zouden verwoest worden, waarbij een groot deel van het Joodse volk op gruwelijke wijze zou omkomen. Dat zou hun loon zijn, omdat ze doorheen de eeuwen, altijd Gods profeten vermoord hadden. Het bloed van de vele onschuldigen zou uiteindelijk op hun hoofd neerkomen.

HEMEL EN AARDE

In de context van de komende verwoesting van Jeruzalem en de tempel, zei Jezus 'de hemel en aarde zullen vergaan'. Onwetendheid aangaande de Bijbelse beeldtaal heeft ertoe geleid dat christenen, die dit vers uit zijn verband rukken (het verbande is immers de verwoesting van Jeruzalem) en ermee aan de haal gegaan zijn, overal verkondigen dat Jezus het einde van de stoffelijke hemel en aarde voorspelde. Maar in de context van de hemel en aarde die zouden vergaan, zei Jezus tegen de Joden die in Hem geloofden: 'Als je ziet dat de stad Jeruzalem omsingeld wordt, vlucht dan naar de bergen.'

Naar de bergen vluchten heeft uiteraard geen zin, als de hemel en aarde letterlijk zouden vergaan, want dan vergaan de bergen net zo goed. Daaruit blijkt dat Jezus met de woorden 'hemel en aarde' iets anders bedoelde. Een dieper onderzoek van de Bijbel onthult vervolgens dat Mozes, Jesaja, David, Petrus en Jezus de woorden 'hemel en aarde' gebruikten om het volk Israel en Gods verbond met hen aan te duiden. Jesaja begint zijn profetische boek bijvoorbeeld door te zeggen:

'Het visioen van Jesaja, de zoon van Amoz, dat hij gezien heeft over JUDA en JERUZALEM.... Luister, HEMEL, neem ter ore, AARDE! Want de Heer spreekt.' (Jesaja 1:1,2)

Jesaja richt zich tot 'Juda en Jeruzalem' en noemt hen 'hemel en aarde'.

De Joodse historicus Flavius Josephus vermeldt bovendien dat de tabernakel, ofwel de tempel, 'hemel en aarde' genoemd werd. Men verdeelde de tempel in drie delen: de hemel, de zee en de aarde.

Door deze beeldtaal te kennen, begrijpen we dan ook waarom Jezus en de apostel Petrus spraken over het vergaan van hemel en aarde, terwijl ze Gods oordeel over de Joden aankondigden.

Onderaan dit artikel vind je links naar studies die hier dieper op ingaan en elke twijfel over de symbolische betekenis van 'hemel en aarde' wegnemen.

GODS OORDEEL OVER ISRAEL

Jezus Christus sprak dus niet over de komende vernietiging van de hele schepping, maar over Gods toorn die over Israel uitgestort zou worden. Dat is ook logisch, want Jezus was in de eerste plaats gezonden tot Israel, niet tot andere volkeren. Hij sprak dan ook tot Israel, over HUN zonden en over Gods oordeel dat over HEN zou komen.

ZIJ hadden altijd Gods profeten vermoord en ZIJ zouden Gods oordeel ondergaan. HUN heilige stad zou verwoest worden, HUN tempel zou afgebroken worden, OP HUN HOOFD zou alles neerkomen, ZIJ zouden de grote verdrukking ingaan, ZIJ zouden Jezus zien verschijnen op de wolken, ZIJ werden opgeroepen tot bekering en ZIJ moesten er zich op voorbereiden, HUN wereld zou ten einde komen, HUN tijdperk was afgelopen. Aan HEN werd dan ook de waarschuwing over het komende einde gericht.

WANNEER ZOU HET EINDE KOMEN?

Dat is de 'eindtijd' waar de Bijbel over spreekt. Jezus en de apostelen maakten ook duidelijk wanneer dit einde zou aanbreken: de toenmalige generatie zou zeer zeker alles meemaken. Jezus verzekerde hen:

‘Ik verzeker jullie: de mensen van deze tijd zullen dit alles nog beleven.’ (Mattheus 24:34 GNB)

Ook de apostelen benadrukten het tijdstip van het einde:

‘Want nog een korte, korte tijd en Hij, die komt, zal er zijn en NIET OP ZICH LATEN WACHTEN.’ (Hebr. 10:36)

‘Zie, de Rechter staat voor de deur.’ (Jakobus 5:7)

‘En de wereld gaat voorbij met haar begeerte. Kinderen, het is HET LAATSTE UUR.’ (1 Johannes 2:17-18)

Het verwerpen van deze tijdsaanduidingen is een van de hoofdoorzaken van de onjuiste eindtijd-voorspellingen die rondspoken. Bijbelteksten over 'het einde' worden uit de bijbelse context van Gods oordeel over Israel gerukt. Bovendien schuift men het tijdskader voor deze gebeurtenissen terzijde. Dat is geen bijbel-gebruik, maar bijbel-misbruik.

OPENBARING

Het belangrijkste boek aangaande 'het einde' is het boek Openbaring. Op 23 september zou zogezegd een sterrenbeeld uit hoofdstuk 12 van Openbaring aan de hemel verschijnen, wat zogezegd het einde van de wereld zal aankondigen. Maar een eerlijk lezen van het boek Openbaring ontmaskert deze voorspelling als volslagen onterecht. In het eerste vers van het boek Openbaring wordt immers gezegd wanneer alle gebeurtenissen zouden plaatsvinden, die in het boek beschreven staan.

‘De openbaring van Jezus Christus, die hem door God gegeven is om zijn dienaars te laten zien wat er BINNENKORT gebeuren moet ... Want de tijd is NABIJ. ... Ik kom SPOEDIG.’ (Openbaring 1:1,3, 22:20)

Deze tijdsaanduiding voor de gebeurtenissen in het boek Openbaring wordt maar liefst NEGEN maal herhaald doorheen het boek.

Openbaring is tweeduizend jaar geleden geschreven, met als doelgroep de eerste christenen in Azie. Tegen hen werd gezegd dat alle voorspelde gebeurtenissen BINNENKORT, SPOEDIG, NABIJ waren. Zij zouden het meemaken en Openbaring werd dan ook geschreven om die christenen te bemoedigen, voor de komende moeilijke tijd.

Ook hier is het verwerpen van deze tijdsaanduidingen, alsmede het negeren van de doelgroep van het boek, oorzaak van de waanzinnige verhalen over het einde van de wereld in d e21e eeuw.

Velen stellen zichzelf op als expert van het boek Openbaring en schrijven er dikke boeken over, en sommigen maken er zelfs indrukwekkende films over. Maar ze negeren het meest basale van het hele boek: aan wie werd het geschreven en wanneer zou het gebeuren?

ALLES IS VERVULD

En inderdaad, slechts enkele jaren na het schrijven van het boek Openbaring werd alles wat door Jezus en de apostelen voorspeld werd, tot in detail vervuld. Jeruzalem werd omsingeld door de Romeinen, meer dan een miljoen Joden kwamen om, de tempel werd tot de laatste steen verwoest, het einde was gekomen.

Een juist lezen van de Bijbel toont dus aan dat alle voorspellingen over 'het einde' al tweeduizend jaar geleden vervuld werden. Dat is dan ook wat Jezus Christus zei, met betrekking tot de verwoesting van Jeruzalem:

'Dit zijn dagen van wraak, waarin ALLES vervuld wordt, wat geschreven staat.' (Lucas 21:22)

Jezus kondigde dus heel duidelijk aan, zodanig dat we er niet omheen kunnen, dat ALLE BIJBELSE PROFETIE vervuld zou worden tijdens de dagen van wraak.

Dat is een fundamentele uitspraak van Jezus Christus, die elke verdere speculatie over het tijdstip van de vervulling van Bijbelse profetie naar het rijk der fabelen verwijst. Alles wat geschreven staat, is vervuld gedurende de dagen van wraak, ofwel de verwoesting van Jeruzalem.

Ik betreur ten diepste dat zoveel predikers deze belangrijke uitspraak van Jezus Christus, evenals de concrete tijd- plaats- en doelgroepsaanduidingen van 'het einde' verwerpen en beweren dat het allemaal gaat over westerse christenen, tweeduizend jaar later, die in een heel andere wereld leven en niets te maken hebben met de doelgroep tot wie Jezus en de apostelen spraken.

DE GESCHIEDSCHRIJVING

Naast een verkeerd gebruik van de Bijbel, is er nog een belangrijke oorzaak voor de ontelbare valse eindtijd-voorspellingen, die de laatste eeuwen de revue gepasseerd zijn:

onwetendheid aangaande de geschiedschrijving.

De Romeinse, Joodse en vroegchristelijke geschiedschrijving bevestigt namelijk zeer uitvoerig dat alles wat Jezus Christus en de apostelen voorspelden, tot in detail is uitgekomen. Niet alleen werden Jeruzalem en de tempel verwoest door de heidenen, ook de bovennatuurlijke fenomenen die ze aankondigden, werden beschreven door de historici van hun tijd.

De Joodse historicus Flavius Josephus, de Romeinse geschiedkundige Gaius Tacitus en de Griekse geleerde Eusebius Van Caesarea beschrijven dat Jezus inderdaad in de lucht werd waargenomen als een zeer indrukwekkende verschijning, een man die mooier is dan men ooit gezien had. Tegelijkertijd zag men vurige legers engelen die door de wolken reden en alle steden van Israel omsingelden. Een geweldig lichtschijnsel verlichtte de tempel, zoals Jezus voorspeld had 'De komst van de Zoon des mensen zal zijn als een helder lichtschijnsel uit de hemel.' Ook het zogeheten 'teken van de Zoon des mensen' werd gezien aan de hemel, als een komeet in de vorm van een zwaard die een jaar lang boven Jeruzalem hing. Ook alle voortekenen van het einde, zoals een toename van aardbevingen, oorlogen, hongersnoden, valse profeten en besmettelijke ziekten worden beschreven in de geschiedschrijving.

Deze geschiedschrijving kan hier gelezen worden:
http://app.getresponse.com/click.html?x ... =SIQ5&y=q&

Iedereen die op de hoogte is van deze geschiedschrijving beseft dat elke verdere speculatie over de vervulling van de Bijbelse profetie irrelevant is. Alles is daadwerkelijk gebeurd, op de plaats, gedurende het tijdstip en op de wijze die Jezus Christus heeft aangekondigd.

NIEUW TIJDPERK

Naast het einde van Israel, kondigde Jezus Christus nog iets aan: een NIEUW begin. Zijn boodschap was hoofdzakelijk het GOEDE NIEUWS, ofwel het evangelie, dat er een NIEUW TIJDPERK aan kwam. Ook hier is er in de Griekse grondtekst geen sprake van een nieuwe wereld, zoals foutieve bijbelvertalingen suggereren. Jezus sprak ook hier over een nieuwe AEON, ofwel een NIEUW TIJDPERK. Hij noemde dit tijdperk het koninkrijk van God.

Jezus zei dat Gods koninkrijk klein zou beginnen - als een mosterdzaadje - en uiteindelijk zo groot worden, dat het de hele aarde zou bedekken. Hij bracht dus goed nieuws, een boodschap van hoop voor de hele mensheid, want Gods heerschappij van liefde en rechtvaardigheid zou uitbreiden tot het de hele aarde zou doordrenken.

Om die reden wordt Jezus Christus in de Bijbel de Nieuwe Dag, de Dageraad, de Opkomende Zon of de Blinkende Morgenster genoemd. Jezus kwam niet alleen het oude tijdperk oordelen, maar bracht ook een nieuw tijdperk, waarin Hijzelf als een opkomende Zon steeds meer licht zou brengen over de aarde.

DE GESCHIEDENIS BEVESTIGT HET EVANGELIE

Als we de geschiedenis bekijken, zien we dat ook deze voorspelling van Jezus is uitgekomen. Na de verwoesting van Jeruzalem was er slechts een klein aantal gelovigen over. Een mosterdzaadje... Ook dat had Jezus voorzien: 'Zal Ik nog geloof vinden bij Mijn komst?' Door de hevige vervolging die christenen ondergingen van de vijandige Joden, gaven inderdaad de meesten uiteindelijk hun geloof op.

Maar sindsdien is het christelijke geloof wel degelijk dramatisch gegroeid. Na tweeduizend jaar geven statistieken aan dat er naar schatting zo'n zevenhonderd miljoen mensen zijn die Jezus Christus als hun verlosser erkennen. Tientallen regeringsleiders erkennen openlijk hun vertrouwen in Jezus Christus. Vele landen werden uiteindelijk als 'christelijk' beschouwd.

Door de komst van het christendom (in feite het koninkrijk van God) zijn in het westen de eerste scholen opgericht, ontstonden de eerste ziekenhuizen, en werd er zorg voor armen opgericht. Zelfs de wetenschap vindt haar oorsprong in het christendom, door bekende christenen (waaronder Isaac Newton) die vanuit hun geloof in God de schepping beter wilden leren kennen, om Zijn grootheid beter te begrijpen.

Dankzij het christelijk geloof zijn talloze onmenselijke praktijken stopgezet, zoals slavernij, kannibalisme, mensenoffers, publieke martelpraktijken, extreme uitbuiting en onderdrukking, enzovoort. De verklaring van de rechten van de mens is gebaseerd op de Bijbel en ga zo maar door.

Zonder de komst van Gods koninkrijk aten wij nog steeds elkaar op, aanbaden we nog steeds de zon en allerlei demonische afgoden en was er geen plekje veilig op aarde. Dankzij de komst van Gods koninkrijk is er nu reeds zoveel vrede op aarde, dat we zonder zorgen naar de meeste gebieden op aarde op vakantie kunnen gaan, zonder te moeten vrezen voor allerlei roofmoorden onderweg, zoals voorheen het geval was. We hoeven niet langer te leven binnen ommuurde steden, waar bovendien corruptie, machtsmisbruik en corruptie de norm waren en waar allerlei ongeneeslijke ziekten dood en verderf zaaiden.

Er is inderdaad een forse uitbreiding gekomen van de vrede, die Jezus Christus brengt en dit zal blijven toenemen.

‘De heerschappij rust op Zijn schouder… aan de uitbreiding van deze heerschappij en aan de vrede zal geen einde komen op de troon van David en over zijn koninkrijk, om het te grondvesten en het te ondersteunen door recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid.’ (Jesaja 9:5, 6)

De huidige secularisatie van de maatschappij is slechts een fenomeen van de laatste decennia, en zal ongetwijfeld weer een kentering meemaken, naarmate de juistheid van de Bijbel weer bekend zal worden.

De geschiedenis toont dus aan dat Gods invloed op aarde inderdaad sterk is toegenomen, sinds het einde van het oude tijdperk en het begin van Gods koninkrijk.

Hieruit blijkt dat een juist gebruik van de Bijbel en de nodige kennis van de geschiedschrijving de betrouwbaarheid van de Bijbel bevestigt. Aan de andere kant ondermijnt een verkeerd gebruik van de Bijbel de geloofwaardigheid van het christelijk geloof, omdat men steeds weer voorspellingen de ether instuurt, die naderhand onjuist bleken te zijn.

HOOP VOOR DE TOEKOMST

Hoewel het hoopgevend is dat het Goede Nieuws van Jezus Christus waar blijkt te zijn en Gods koninkrijk op aarde is toegenomen, is er nog veel werk aan de winkel.

Het is noodzakelijk dat christenen zich ontdoen van elk onjuist denken aangaande het zogenaamde 'einde van de wereld'. De waarheid van de Bijbelse boodschap van hoop en herstel moet bekend worden. Dan kunnen christenen zich opnieuw bewust worden van hun taak om de heerschappij van Jezus te helpen uitbreiden, in elk gebied van de samenleving. Christenen zijn geroepen om met Jezus te regeren en Zijn koninkrijk op alle mogelijke manieren gestalte te geven op aarde. Zijn liefde en recht moeten doordringen en de norm worden in elk aspect van de maatschappij.

De boodschap van christenen is niet:
bekeer je, want God gaat de wereld vernietigen.

De ware christelijke boodschap is:
bekeer je, want God is de wereld aan het herstellen.

Het is de mooiste boodschap die een mens ooit kan horen: God heeft geweldige plannen met de mensheid en de aarde. Er is hoop voor de toekomst. Jezus Christus is onder de mensen gekomen en woont in ons midden, om door ons heen Zijn verlossing te brengen aan anderen. De toekomst is niet somber en onheilspellend, maar hoopvol, omdat Jezus Christus als Koning is gekomen. Zijn heerschappij breidt zich stap voor stap uit, in de harten van mensen die zich aan Hem onderwerpen. Zijn macht neemt toe op aarde, dwars door alles heen en ondanks de vele stormen die de mensheid nog teisteren.

Toen de twee wereldoorlogen uitbraken roepen velen dat 'het einde' gekomen was, maar na de wereldoorlogen is er meer vrede op aarde en zijn er meer christenen, dan ooit tevoren. Ondanks de duistere dalen leidt Jezus de wereld naar een toename van Zijn licht. Goddeloosheid zal uiteindelijk aan het laatste eind trekken en Jezus zal het laatste woord hebben. Hij is Koning.

Christenen moeten zich opnieuw bewust worden van deze boodschap van hoop, die de Bijbel ons geeft en hun plaats innemen om deze hoop in de wereld te brengen.

Daarom is mijn oproep aan alle christenen: herontdek de ware boodschap van de Bijbel. Herontdek het goede nieuws dat Jezus Christus bracht, het evangelie van het koninkrijk. Leer de Bijbel juist lezen en ruk niet langer bijbelteksten over het einde uit hun context. Wij leven niet in 'het einde' maar we zijn al tweeduizend jaar in van het NIEUWE, het koninkrijk van God dat klein begon en door de eeuwen steeds meer uitbreidt.

Terug naar “[Religie] - Bijbel”