De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor naamloos » 05 feb 2016 14:07

rotterdam schreef:Nee absoluut niet.

Het klopt n.l. van geen kant met 1 Tess. 1:6 En gij zijt onze navolgers geworden, en des Heeren.
Volg jij Paulus dan maar na en je voorgangers, maar ik ga voor wat Jezus zegt, wat Paulus ook bedoelt.(Ga je ook een Barnabas of Barbera zoeken om ruzie mee te maken? En zendingsreizen maken?) Elders kun je lezen dat Paulus helemaal niet wil dat we hem blind navolgen, want hij prijst de Bereërs omdat ze zijn woorden toetsten aan de Schrift. Plus dat hij het niet goed wanneer er gezegd wordt ''ik ban van Paulus, ik van Apollos ..."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 05 feb 2016 15:00

naamloos schreef:
Plus dat hij het niet goed wanneer er gezegd wordt ''ik ban van Paulus, ik van Apollos ..."


Half citaat, ook diegene die zeggen "ik ben van Christus" krijgen een veeg uit de pan.

Kijk beste naamloos jij bent een typische vertegenwoordigster van het (zoals ik dat noem) het “mij en Jezus” versie van het Christendom, je denkt dat het enige dat er uiteindelijk toe doet de eigen persoonlijke relatie met Jezus is, los van alle relaties met anderen. Terwijl je met de mond de gemeenschap der heiligen belijdt, negeer je in werkelijkheid toch de organische band en eenheid tussen gelovige Christenen.

Al die "groten" uit de Bijbel die ons voorgingen zijn als een wolk van getuigen om ons heen.
Het boek Hebreeën geeft ons een overtuigend beeld van de gemeenschap der heiligen in actie. Hoofdstuk elf roemt de heldendaden van de Oudtestamentische heiligen, en noemt o.a. Noach, Abraham, Saraï, Jozef, Mozes en Rachab.

Hoofdstuk twaalf herinnert ons eraan dat het nu onze beurt is om de loopbaan te lopen richting de zaligheid. De schrijver moedigt ons aan om de heroïsche deugden van de Oudtestamentische broeders en zusters goed te observeren en na te volgen: “Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor naamloos » 05 feb 2016 16:03

rotterdam schreef:Half citaat, ook diegene die zeggen "ik ben van Christus" krijgen een veeg uit de pan.
Klopt, ze maakten zelfs van Christus een partijschap. Lekker exclusief denken 'wij hebben de waarheid en de rest ... '
Het gaat erom dat je geen partijschappen mag maken, of er nu twee, drie of duizend aangehaald worden doet niet ter zake.
rotterdam schreef:Kijk beste naamloos jij bent een typische vertegenwoordigster van het (zoals ik dat noem) het “mij en Jezus” versie van het Christendom, je denkt dat het enige dat er uiteindelijk toe doet de eigen persoonlijke relatie met Jezus is, los van alle relaties met anderen. Terwijl je met de mond de gemeenschap der heiligen belijdt, negeer je in werkelijkheid toch de organische band en eenheid tussen gelovige Christenen.
Misschien mag ik voor mezelf denken :mrgreen: je zit er weer eens naast beste Rotterdam.
Zo zou ik kunnen zeggen, je denkt dat de eenheid van de kerk er uiteindelijk alleen toedoet, en negeert de persoonlijke relatie met Jezus.
Als je maar (doop)lid bent van een kerk en een mondbelijdenis doet zit het wel goed. :neeschudden:

Ik kan heel goed verbonden zijn met andere christenen en toch verschillend denken over heel wat bijzaken. Toevallig vorige week nog een conferentie bijgewoond met een stuk of 20 kerkverbanden door elkaar, zeker weten dat we eenheid ervaren hebben.
Ik ben me er heel goed van bewust dat de tempel waarin de Geest woont zowel individueel is als gezamenlijk.
B.G.T. 1 Ko 3: 16 Jullie weten dat jullie samen de kerk van God vormen, en dat de Geest van God bij jullie is.
1 Ko 6: 19 Jullie weten dat je lichaam heilig is. Want de heilige Geest is in jullie lichaam gekomen, toen God jullie die Geest gaf.

We kunnen er weinig aan doen wanneer we verschillend denken. Waar het dan om draait is of je elkaar accepteert, respecteert, verdraagt ... of moet die ander er persé zo tegenaan kijken als jij. En lukt het niet die ander te overtuigen ga je lekker vals beschuldigen, goed voor de eenheid!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 05 feb 2016 17:15

naamloos schreef:Misschien mag ik voor mezelf denken :mrgreen: je zit er weer eens naast beste Rotterdam.
of moet die ander er persé zo tegenaan kijken als jij. En lukt het niet die ander te overtuigen ga je lekker vals beschuldigen, goed voor de eenheid!


Dat voor jezelf denken..........dat is toch een retorische vraag hé neem ik aan, ik heb nog nooit gemerkt dat je daar moeite mee hebt. :mrgreen:

En "vals beschuldigen" ? Nee hoor dat doe ik niet. Ik heb er toch keurig bijgezet "zoals ik dat noem".

En ...........jou overtuigen ? #-o #-o #-o daar begin ik niet aan. Die last is mij te zwaar.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor naamloos » 05 feb 2016 18:28

rotterdam schreef:Dat voor jezelf denken..........dat is toch een retorische vraag hé neem ik aan, ik heb nog nooit gemerkt dat je daar moeite mee hebt.
Niet? Dan heb je nooit goed gelezen. Ik kan behoorlijk pissig worden als een ander voor mij gaat denken en invullen.
rotterdam schreef:En "vals beschuldigen" ? Nee hoor dat doe ik niet. Ik heb er toch keurig bijgezet "zoals ik dat noem".
Je hebt keurig gezegd hoe jij een bepaalde richting noemt ja, en daarna noem je mij onterecht een vertegenwoordigster van die richting.
rotterdam schreef:En ...........jou overtuigen ? #-o #-o #-o daar begin ik niet aan. Die last is mij te zwaar.
Luister goed, waarschijnlijk ga ik dit maar één keer zeggen. "Een zeer verstandig woord van je waar ik dubbel en dwars achter kan staan" :lol:

Oww, ik zit me net te bedenken. Je wilde toch een navolger van Paulus zijn? Paulus wil dat alle mensen waren als hijzelf: ongetrouwd! LOL!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 05 feb 2016 19:53

Met een dogma heeft het niet te maken, maar goed dat heeft het hele topic niet.

Fantastisch nieuws bereikte vandaag de pers:
http://www.trouw.nl/tr/nl/13912/Rooms-k ... eten.dhtml

Voor het eerst gaan paus en leider Russische kerk elkaar ontmoeten


Paus Franciscus schrijft volgende week geschiedenis: hij wordt de eerste paus die de leider van de Russisch-orthodoxe kerk gaat ontmoeten. Franciscus en patriarch Kirill treffen elkaar op 12 februari op het vliegveld van de Cubaanse hoofdstad Havana.

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 13 feb 2016 12:45

De ontmoeting heeft plaatsgevonden voor het eerst in bijna 1000 jaar.

http://www.nu.nl/algemeen/4213991/paus- ... avana.html

Prachtig nieuws.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 18 feb 2016 21:56

Ja erg mooi. Wat staat er in die verklaring die beide hebben ondertekend eigenlijk? Want dat komt in het stukje tekst niet echt naar voren.

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 20 feb 2016 16:01

pindas83 schreef:Ja erg mooi. Wat staat er in die verklaring die beide hebben ondertekend eigenlijk? Want dat komt in het stukje tekst niet echt naar voren.

Ik heb enkel een Engelse tekst kunnen vinden dus ik hoop dat je een beetje Engels kan. Zo niet meld het dan even dan zal ik eens kijken of ik een korte Nederlandse samenvatting kan maken; http://en.radiovaticana.va/news/2016/02 ... ll/1208117

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 22 feb 2016 22:54

Yoshi schreef:Ik heb enkel een Engelse tekst kunnen vinden dus ik hoop dat je een beetje Engels kan. Zo niet meld het dan even dan zal ik eens kijken of ik een korte Nederlandse samenvatting kan maken; http://en.radiovaticana.va/news/2016/02 ... ll/1208117


De taal is niet zo 'n punt, de strekking is wel duidelijk. Wat ik me afvraag is waarin de RKK en de OOK verschillen, behalve dat de tweede de paus' onfeilbaarheid niet erkent.

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 23 feb 2016 06:42

Ondanks dat ze zo'n duizend jaar gescheiden zijn komt het voor zo'n 99% qua leer overeen. Verder zijn er wat verschillen in vorm, liturgie en verschillen waar de nadruk op wordt gelegd.

Maar dus voor 99% hetzelfde qua leer, vandaar ook dat het zo komisch is als men weer komt met roomsche dwaling dit en roomsche dwaling dat. In feite bedoelen ze dan dat het algemene christendom zoals dat al sinds het begin van het christendom is ze niet aan staat.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2016 07:27

pindas83 schreef:Wat ik me afvraag is waarin de RKK en de OOK verschillen, behalve dat de tweede de paus' onfeilbaarheid niet erkent.


Enkele verschilpunten tussen de Rooms-katholieke Kerk en de Oosters-Orthodoxe kerk :

De universele jurisdictie en onfeilbaarheid van de paus wordt door de orthodoxen niet erkend.
Bisschoppen zijn enkel opvolgers van de apostelen en niet van Christus. Vandaar dat de laat middeleeuwse bewering van de paus van Rome, dat hij de plaatsvervanger van Christus zou zijn, voor de orthodoxen onaanvaardbaar is. De bewering "Plaatsvervanger van Christus" te zijn verdeelt de Hemelse en de aardse Kerk in twee entiteiten. Christus is voor orthodoxen hoofd van beiden.
Een historisch strijdpunt met de westerse kerken is de theologische kwestie over het ontstaan van de Heilige Geest; in het westen heeft men in de 8e eeuw aan de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel het zogenaamde Filioque toegevoegd: vanaf dat moment leerde de Rooms-katholieke Kerk dat de Heilige Geest niet alleen uit de Vader, maar ook uit de Zoon voortkomt.
De Orthodoxe Kerk verwerpt de leer van het Vagevuur, de doop met enkel besprenkeling (= alleen volledige onderdompeling), het niet toestaan van een scheiding tussen man en vrouw (in de Orthodoxe Kerk tot twee keer toe toegestaan) en het gebruik van ongezuurd brood bij de liturgie. De Onbevlekte Ontvangenis van Maria en de Hemelvaart van Maria zijn geen dogma's in de Orthodoxe Kerk.
Kenmerkend is het gebruik van de vele iconen, naast fresco’s en mozaïeken, in de Oosters-Orthodoxe Kerk. In de kerk van het Westen hebben afbeeldingen van Christus, Maria en heiligen een functie in het religieuze onderricht en in het devotieleven, als hulpmiddel om de meditatie en het gebed geconcentreerder en intenser te maken. In de kerken van het oosten vervullen ze samen met de overige kunstwerken, zoals voornoemde mozaïeken en fresco's, ook in de liturgie een functie die gelijkwaardig is aan het luisteren naar de Heilige Schrift. "Zoals de waarheid van het geloof zich aan de oren openbaart, zo openbaart zij zich aan de ogen via de icoon"
De liturgie is anders en wordt als onveranderlijk beschouwd. De mensen staan in plaats van te zitten. Tussen altaar en gelovigen bevindt zich een iconenwand of iconostase. Deze vormt de scheiding tussen de altaarruimte en het schip van de kerk.
In westerse kerken, met hun duidelijke lengte as, worden de gebeurtenissen afgebeeld in hun chronologische volgorde, van west naar oost. Zij vormen als het ware 'een boek aan de wand'. In de grote Byzantijnse kerken zijn de afbeeldingen vanwege de liturgische functie gerangschikt in een cirkel in de koepel.
De 12 grote kerkelijke feestdagen, afgebeeld in de koepel, staan voor een zich steeds herhalende cyclus in de kosmos. De feestdagen komen in het Oosten deels overeen met die in het Westen, maar er zijn ook verschillen in belangrijkheid. Dat zijn: de Geboorte van de Moeder Gods (8 september), de Kruisverheffing (14 september), de Opdracht van de Moeder Gods in de Tempel (21 november), Kerstmis (25 december), de Openbaring (6 januari), Presentatie van onze Heer en God en Verlosser in de Tempel (2 februari), de Verkondiging aan de Moeder Gods (25 maart), Palmzondag, Pasen, Pinksteren, de Transfiguratie (6 augustus) en het Ontslapen van de Moeder Gods (15 augustus). Opvallend is de belangrijke rol van de gedachtenis aan Maria in het verlossingswerk van haar zoon en het ontbreken van Witte Donderdag en Goede Vrijdag in de rij van die Oosterse 12 belangrijkste hoogfeesten.
De oosterse spiritualiteit is sterk beïnvloed door het monnikendom. Het Jezusgebed is een kort gebed dat door de monniken, maar ook door veel leken, voortdurend herhaald wordt bij alle bezigheden.
Priesters (en de lagere clerus) kunnen en mogen gehuwd zijn. Hun priesterwijding bevestigt hun gehuwde of celibataire levensstaat (vergelijkbaar met de diakens in de katholieke Kerk). Bisschoppen worden altijd uit monniken gekozen en zijn altijd ongehuwd.
De orthodoxe gelovigen slaan het kruis andersom. Bij katholieken begint men het slaan van het kruis van boven naar beneden en vervolgens van links naar rechts, terwijl de orthodoxen van boven naar beneden en vervolgens van rechts naar links hun kruis slaan. Ook is het verschil in het slaan van een kruis dat de orthodoxen daarbij hun duim, wijs- en middelvinger tegen elkaar aandrukken.
Een aantal kerken gebruikt de Juliaanse kalender.
De Rooms-katholieke Kerk en de protestantse kerken hebben een meer naar buiten gekeerd karakter dan de Orthodoxe Kerk, die het accent meer legt op mystiek, spiritualiteit en inkeer. Uit deze omstandigheid is de traditionele opvatting voortgekomen dat rooms-katholicisme en protestantisme "dynamischer" zouden zijn en de oosterse orthodoxie "statischer"

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 24 feb 2016 20:39

Yoshi schreef:Ondanks dat ze zo'n duizend jaar gescheiden zijn komt het voor zo'n 99% qua leer overeen. Verder zijn er wat verschillen in vorm, liturgie en verschillen waar de nadruk op wordt gelegd.

Maar dus voor 99% hetzelfde qua leer, vandaar ook dat het zo komisch is als men weer komt met roomsche dwaling dit en roomsche dwaling dat. In feite bedoelen ze dan dat het algemene christendom zoals dat al sinds het begin van het christendom is ze niet aan staat.


Bedoel je te zeggen dat de Roomse Kerk door de jaren heen, één op één gelijk te trekken is met de eerste gemeenten, dus qua leerstellingen, rituelen etc.?
En suggereer je hiermee dat andere Chr. Kerkgenootschappen, die het niet eens kunnen worden met de RKK (om wat voor reden dan ook) buiten het christendom vallen? Anders gezegd geen christenen zijn?

Als ik Rotterdams bijdrage lees (waarvoor dank), lijkt mij 99% overeenkomst wel wat hoog ingezet. Verschillen in zaken als: Maria dogma 's, onfeilbaarheid paus en vagevuur zou ik toch niet durven bestempelen als marginaal.

Maar goed.. Wat is het doel van deze toenadering? Volgens jouw artikel voornamelijk om de eenheid tussen beide te bevorderen. Dat zal ook ongetwijfeld waar zijn maar om echt weer één te worden zal één van beide partijen water bij de wijn moeten doen (of beide natuurlijk), en hoe wordt dat verkocht aan de achterban?
Hierbij ga ik er gemakshalve vanuit dat er niet zonder meer over de verschillen heengestapt kan worden.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor hans0166 » 24 feb 2016 22:08

Verschillen in zaken als: Maria dogma 's, onfeilbaarheid paus en vagevuur zou ik toch niet durven bestempelen als marginaal.


wel even oppassen dat een dogma of geen dogma niet zo'n groot verschil hoeft te betekenen,
Als er geen dogma afkondigd is wil het niet zeggen dat men dingen niet geloofd.
Dogma's zijn "alleen" maar een officiele bevestiging wat door de meerderheid, in eenheid met de traditie en leer, als waar geloofd wordt.
In de Orthodoxe Kerk als ook in de Oud Katholieke, heeft men minder dogma's afgekondigd of overgenomen maar betekent dus niet dat hetzelfde geloof er niet is.

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 24 feb 2016 22:14

pindas83 schreef:Bedoel je te zeggen dat de Roomse Kerk door de jaren heen, één op één gelijk te trekken is met de eerste gemeenten, dus qua leerstellingen, rituelen etc.?

Nee.
En suggereer je hiermee dat andere Chr. Kerkgenootschappen, die het niet eens kunnen worden met de RKK (om wat voor reden dan ook) buiten het christendom vallen? Anders gezegd geen christenen zijn?

Nee.

Je kan beter open vragen stellen als je een wat uitgebreider antwoord wil.
Als ik Rotterdams bijdrage lees (waarvoor dank), lijkt mij 99% overeenkomst wel wat hoog ingezet. Verschillen in zaken als: Maria dogma 's, onfeilbaarheid paus en vagevuur zou ik toch niet durven bestempelen als marginaal.

Ik zeg ook niet dat de verschillen marginaal zouden zijn. Van de verschillen die Rotterdam aangeeft zijn er maar enkelen die over kerkleer gaan en de kerkleer komt, op enkele verschillen na voor een zeer groot deel overeen.
Maar goed.. Wat is het doel van deze toenadering?

Uiteindelijk eenheid tussen de Kerk van het oosten (oosters orthodoxe kerken) en de Kerk van het westen (rooms katholieke kerk). Opdat de Kerk weer 1 is en het grote schisma tenietgedaan is.
Volgens jouw artikel voornamelijk om de eenheid tussen beide te bevorderen. Dat zal ook ongetwijfeld waar zijn maar om echt weer één te worden zal één van beide partijen water bij de wijn moeten doen (of beide natuurlijk), en hoe wordt dat verkocht aan de achterban?
Hierbij ga ik er gemakshalve vanuit dat er niet zonder meer over de verschillen heengestapt kan worden.

Voor eenheid heb je wat over, en ja dan moet er soms water bij de wijn, dat hoeft overigens niet ingrijpend te zijn. Vele Anglicanen zijn moeiteloos met behoud van eigen traditie de katholieke kerk binnengegaan in een eigen ordinaat. En enkele voormalig oosters-orthodoxe geloofsgemeenschappen hebben in het verleden als eens de stap naar de katholieke Kerk gemaakt ook met behoud van eigen traditie. De zogenaamde geünieerde kerken.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten