Genesis 18:23 Gebed van Abraham

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hilbrand1988
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mei 2015 23:01

Genesis 18:23 Gebed van Abraham

Berichtdoor hilbrand1988 » 23 jul 2015 17:32

Genesis 18

23 En Abraham kwam dichterbij en zei: Zult U ook de rechtvaardige tegelijk met de goddeloze wegvagen?


Abraham pleit hier bij God dat hij de rechtvaardigen
Toch niet net als de goddelozen kan wegvagen.ik vroeg me alleen af, waarom Abraham daar bij God op pleitte. We moeten immers allemaal sterven. Ook degene die de Heere vrezen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Genesis 18:23 Gebed van Abraham

Berichtdoor pindas83 » 23 jul 2015 19:35

hilbrand1988 schreef:Genesis 18

23 En Abraham kwam dichterbij en zei: Zult U ook de rechtvaardige tegelijk met de goddeloze wegvagen?


Abraham pleit hier bij God dat hij de rechtvaardigen
Toch niet net als de goddelozen kan wegvagen.ik vroeg me alleen af, waarom Abraham daar bij God op pleitte. We moeten immers allemaal sterven. Ook degene die de Heere vrezen.


Ik zou zeggen dat Abraham dat niet kon rijmen met het beeld dat hij van God had.
Hij heeft hem (denk ik) leren kennen als een barmhartig en genadig Heer. Dan lijkt het me ook begrijpelijk dat hij dat moeilijk kan verteren.

Edit: zijn neef Lot, die hem blijkbaar erg aan het hart ging zou er ook aan gaan natuurlijk!

HNieuwkoop
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2015 21:46

Re: Genesis 18:23 Gebed van Abraham

Berichtdoor HNieuwkoop » 25 jul 2015 18:27

Natuurlijk zullen we allemaal moeten sterven, ook Gods kinderen.
,,Het is den mens gezet eenmaal te sterven, en daarna het oordeel", zegt de Heilige Schrift ergens.
Maar hier gaat het duidelijk over een uitzonderlijke straf.
De goddeloosheid was in Sódom en Gómorra zo zwaar toegenomen dat ze met vuur uit de hemel verteerd moest worden.
Dat is geen normale dood(wat trouwens sowieso een straf op de zonde is), maar een verschrikkelijke manier van sterven.
En omdat de rechtvaardigen in die stad (o.a. Lot) geen deel hadden aan die goddeloosheid pleitte Abraham voor hen dat God ze zou sparen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Genesis 18:23 Gebed van Abraham

Berichtdoor Teus » 26 jul 2015 21:06

hilbrand1988 schreef:Genesis 18

23 En Abraham kwam dichterbij en zei: Zult U ook de rechtvaardige tegelijk met de goddeloze wegvagen?


Abraham pleit hier bij God dat hij de rechtvaardigen
Toch niet net als de goddelozen kan wegvagen.ik vroeg me alleen af, waarom Abraham daar bij God op pleitte. We moeten immers allemaal sterven. Ook degene die de Heere vrezen.


Ik kan het ook niet helemaal volgen, voor die rechtvaardigen is het sterven niet zo erg, juist voor die goddelozen zou ik pleiten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Genesis 18:23 Gebed van Abraham

Berichtdoor BladeStraight » 28 aug 2015 23:10

hilbrand1988 schreef:Genesis 18

23 En Abraham kwam dichterbij en zei: Zult U ook de rechtvaardige tegelijk met de goddeloze wegvagen?


Abraham pleit hier bij God dat hij de rechtvaardigen
Toch niet net als de goddelozen kan wegvagen.ik vroeg me alleen af, waarom Abraham daar bij God op pleitte. We moeten immers allemaal sterven. Ook degene die de Heere vrezen.


Abraham gebruikt dit als argument om God te bewegen Sodom te sparen. Als God Sodom vernietigd zullen er ook rechtvaardigen sterven terwijl Sodom wordt vernietigd als straf voor de specifieke zonde van de Sodomieten, waar de rechtvaardigen dus geen deel aan hadden. Uiteindelijk worden de rechtvaardigen door God uit Sodom gehaald en wordt de stad vol goddelozen vernietigd.

De vergelijking met sterven gaat mank omdat dit een direct ingrijpen van God was als straf voor de specifieke zonden van de inwoners van Sodom.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Genesis 18:23 Gebed van Abraham

Berichtdoor Chaya » 29 aug 2015 13:23

Dit toont aan dat God lankmoedig en geduldig is en geen lust heeft in onze dood.
Maar dat er wel een einde komt aan dat geduld, want God is rechtvaardig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Genesis 18:23 Gebed van Abraham

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2015 12:42

De vraag van Abraham is toch niet zo vreemd? Hij had familie in Sodom wonen. Je zegt: "We moeten immers allen sterven". Maar dat is toch niet op zijn plaats? Stel, jij hebt familie in een plaats wonen en God wil die plaats vernietigen. Dan zeg je toch niet laconiek: Ach, we gaan allemaal een keer dood? Dan is Abrahams vraag toch heel begrijpelijk? En we leren dan vervolgens van Gods liefde en genade:

- Als er in die grote stad maar 10 oprechte mensen waren geweest had God haar niet vernietigd
- God vernietigt Sodom alsnog maar spaart het leven van Lot en zijn familie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten