Wie Mij vroeg zoeken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Wie Mij vroeg zoeken

Berichtdoor mohamed » 28 apr 2015 09:54

Het onderwerp BDE's vond ik ook zo leuk en ook de discussie over de hel vind ik enig. :roll:

Als je nog iets langer achter internet blijft zitten 's nachts, dan kun je voor het slapengaan om 4u 's ochtends nog even bidden. :lol:

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Wie Mij vroeg zoeken

Berichtdoor ben db bd » 28 apr 2015 12:16

BDE's bestaan m.i. niet eens, of niet zo veel.)* Voor mij zijn dat gewoon HDE's. Tenminste, als ik een lichaam welke door de ziel wordt verlaten, (die ziel ziet z'n/h'r lichaam dan vaak op de 'snijtafel' liggen, weten we nog?), mag duiden als Hartstikke dood. En ja, als die ziel dan terug geroepen wordt in dat lichaam, leeft dat weer samen en is niet meer dood. Simpel hè?
Wie vroeg leert om Gods heilig Woord serieus te nemen, erkent ook de opstanding uit de doden, t.w. weer levend worden. (zie ook Openb.20:4b-5)

klein vraagje: zijn levende christenverbrandingen door ISIS ook enig? De hel is ook voelbaar, lees ik in de Bijbel. Zie ook betreffend topic.

on topic vraagje: ik doe graag na middernachtelijk uur nog 'even' een posting op een forum. Mag ik >8 uur later (10 uur 's ochtends) dan ook nog vroeg noemen als pensionado?, of is gewoon enkel 'ernstig' zoeken ook wel ontvankelijk?

)* stervende mensen kunnen natuurlijk nog wel visioenen krijgen. Maar HDE's (vallend onder uittredingen) zijn m.i. méér.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Wie Mij vroeg zoeken

Berichtdoor mona » 28 apr 2015 14:58

Chaya schreef:De tekst uit Spreuken: Wie mij vroeg zoeken zullen Mij vinden, heb ik altijd gelezen als: je moet de Heere zoeken in je jeugd, als je jong bent. Maar de beleidsmedewerker van de SGP-fractie legt het uit als vroeg op de dag.
HET ARTIKEL OP CIP
De kanttekenaren zeggen nl. dat dingen die we in de vroege ochtend oppakken met veel meer vrucht worden gedaan.

Zijn jullie het hiermee eens?
Beginnen jullie de dag met Bijbelstudie, zet je je wekker een half uur vroeger daarvoor?


Ik begin en eindig de dag met stille tijd, maar ik merk altijd dat het in de ochtend beter gaat.
Meer concentratie, meer rust.
ben db bd schreef:weet u, het voordeel van vroeg in de morgen was, zoals ook hier eerder geopperd, dat je gedachten nog niet door alle beslommeringen van de dag in beslag worden genomen en het dus gemakkelijker is om je serieus, goed gericht, ernstig met de dingen van het geestelijke leven bezig te houden.

Zo bedoel ik het ook. En daarnaast denk ik ook dat het zo is bedoelt dat zoeken van God in je vroege/jonge jaren het beste is. Het bewaard je voor veel zonden, en foute beslissingen, en je mag des te langer tot Zijn eer leven. Daarvoor is het leven van een mens immers door God bedoelt?
Trouwens, tussen de ochtend en de avond kan er ook gezocht worden!
En als je Hem gevonden hebt, blijf je Hem zoeken, omdat je Hem voor alles in het leven nodig hebt.
Het maakt eigenlijk niet uit wat voor woord er genoemd wordt, vroeg of ernstig zoeken. Als je maar zoekt.
En als je het allebei doet, gaat Zijn belofte in vervulling.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wie Mij vroeg zoeken

Berichtdoor Chaya » 28 apr 2015 15:20

mona schreef:Zo bedoel ik het ook. En daarnaast denk ik ook dat het zo is bedoelt dat zoeken van God in je vroege/jonge jaren het beste is. Het bewaard je voor veel zonden, en foute beslissingen,

Maar ook, we weten niet hoeveel jaren wij toebedeeld krijgen op de aarde.
Hoeveel jonge mensen worden niet door de dood weggenomen, soms heel onverwachts, soms door een ernstige ziekte.
mona schreef:Ik begin en eindig de dag met stille tijd, maar ik merk altijd dat het in de ochtend beter gaat.
Meer concentratie, meer rust.

Eerlijk gezegd, met een druk gezin is dat lastig.
Ik begin de dag wel met een stil gebed, op de rand van mijn bed.
Als iedereen uitgevlogen is, heb ik vaak nog wel tijd om in mijn dagboekje te lezen, met het bijbehorende Bijbelgedeelte.

Maar is het zoeken in deze tekst niet daadwerkelijk roepen om de Heere, totdat Hij antwoordt?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Wie Mij vroeg zoeken

Berichtdoor mona » 28 apr 2015 21:22

Chaya schreef:Eerlijk gezegd, met een druk gezin is dat lastig.
Ik begin de dag wel met een stil gebed, op de rand van mijn bed.
Als iedereen uitgevlogen is, heb ik vaak nog wel tijd om in mijn dagboekje te lezen, met het bijbehorende Bijbelgedeelte.

Dan is het toch ook goed Chaya?
Je mag dat invullen naar jouw manier, het gaat er maar om dat je er tijd voor neemt.

Chaya schreef:Maar is het zoeken in deze tekst niet daadwerkelijk roepen om de Heere, totdat Hij antwoordt?

Volgens mij wel, zo heb ik het inderdaad wel altijd geïnterpreteerd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie Mij vroeg zoeken

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2015 07:24

De kanttekeningen van de statenvertaling zijn wel verhelderend. Met verwijzingen naar Job en Spreuken 7.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wie Mij vroeg zoeken

Berichtdoor Boerin » 29 apr 2015 08:27

ben db bd schreef:
on topic vraagje: ik doe graag na middernachtelijk uur nog 'even' een posting op een forum. Mag ik >8 uur later (10 uur 's ochtends) dan ook nog vroeg noemen als pensionado?, of is gewoon enkel 'ernstig' zoeken ook wel ontvankelijk?
.

Ik denk dat tijd niet uitmaakt, maar meer dat als er om 4 uur 's nachts iemand in gevaar is kan Hij je dan wakker maken om te bidden of vragen om 's nachts nog te bidden en later naar bed te gaan omdat er iemand op sterven ligt?
M'n moeder staat vaak om 11 uur pas op, die bidt de hele dag door. Ze kwam een keer in een dienst ergens waar ze d'r niet kenden en zij stond in de gebedsrij en kreeg een persoonlijk Woord van de Heer, Hij zei: Dank je. Voor het getrouw bidden voor zielen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie Mij vroeg zoeken

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2015 09:29

De inhoudelijke betekenis is "ijverig" zoeken.

34) vroeg zoeken,
Zie van het Hebreeuwse woord Job 7:21, en boven Spreuk. 7:15.

59) vroeg zoeken,
Het Hebreeuwse woord betekent eigenlijk in den morgenstond zoeken; maar omdat de dingen, die in den morgenstond gedaan worden, met groteren vlijt worden uitgericht, zo wordt het voor alle naarstige onderzoeking genomen; zie onder, Job 8:5; Ps. 63:2; Spreuk. 7:15.

Maar naast de inhoudelijk betekenis heeft de beeldspraak ook wel wijsheid in zich. Zoek Hem vroeg, in je leven..... vroeg op de dag. Begin de dag met Hem. En stel het zoeken naar Hem niet uit. Denk niet: Dat komt later wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Wie Mij vroeg zoeken

Berichtdoor mona » 15 mei 2015 12:42

Zomaar even om te delen.
Dit las ik gister:

's Morgens hoort U mijn stem, HEERE;
's morgens leg ik mijn gebed voor U neer
en zie naar U uit.


Psalm 5 vers 4
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten