Bijzondere ervaringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Teus » 16 mar 2015 22:26

mona schreef: Maar ik bedoelde je dat wel iets van God's machtige daden in de schepping kunt zien, maar dat het daar niet bij kan blijven,
want door alleen de natuur te bewonderen kan een mens niet wedergeboren worden en God leren kennen.

Dit zei ik toch ook niet????
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor mona » 17 mar 2015 09:26

Teus schreef:Dit zei ik toch ook niet????

Laat maar zitten Teus, lastig praten zo.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2015 14:17

Mona schreef:Het spijt me Marnix, maar op een reformatorisch forum mag ik toch best zeggen dat ik de muziek van radio 538 goddeloos vind.
Dat heeft niets met muziekstijl te maken, of ik die wel of niet mooi vind. Het is off topic, maar alle muziek die totaal op de mens is gericht, is per definitie God-loos, zonder God.


Ik dacht dat het over het metalfilmpje ging waar naar werd gelinkt. Ik vind dat we muziek moeten beoordelen op inhoud. Niet op stijl.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Bambi » 29 mar 2015 11:35

Hier een mooie preek over bijzondere ervaringen in het leven van Christen.
Hier gaat het niet over het focussen op je zonde, maar over hoe groot en goed is en hoe Hij werkt in ons dagelijks leven.
Voor een ieder die denkt dat God ons maar aan laat modderen of dat we alles zelf moeten doen, hier een goede eye-opener:

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... sodP0#t=80

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Teus » 29 mar 2015 15:15

Marnix schreef:
Ik dacht dat het over het metalfilmpje ging waar naar werd gelinkt. Ik vind dat we muziek moeten beoordelen op inhoud. Niet op stijl.
.

Dan kan de inhoud goed zijn maar wat vindt je Marnix,
Een afbeelding van het kruis met een Bijbelse tekst eronder, kan best he.
Een afbeelding van een gebouw met een Bijbeltekst eronder, kan ook nog wel he.
Een afbeelding van een ontklede vrouw van lichte zeden met een Bijbeltekst eronder, kan niet he.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Teus » 29 mar 2015 16:10

Marnix schreef:
Ik dacht dat het over het metalfilmpje ging waar naar werd gelinkt. Ik vind dat we muziek moeten beoordelen op inhoud. Niet op stijl.
.
Kijk deze maar eens, verschrikkelijk. Mooie inhoud maar......
https://www.youtube.com/watch?v=Rl6fyhZ0G5E
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2015 09:01

Ehm? Welk deel van "we moeten muziek inhouden beoordelen" snap je niet?

Je komt opeens met allemaal voorbeelden van afbeeldingen met naakte vrouwen, videoclips. Ik had het over muziek. Niet over clips, niet over afbeeldingen. En dan vind ik dat we inhoudelijk moeten kijken... en niet naar een stijl, genre, of dat ons een beetje ligt. En clips naar de inhoud van de clip en de muziek. En afbeeldingen naar de inhoud van de afbeelding.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Katlheen » 30 mar 2015 11:57

Ja, dan reciteer ik Bijbelteksten met afbeeldingen van concentratiekampen ofzo. Dan kunnen we de conclusie trekken dat de inhoud van die Bijbelteksten niet goed zijn. ](*,) ](*,) ](*,)
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Teus » 31 mar 2015 08:00

Marnix schreef:Ehm? Welk deel van "we moeten muziek inhouden beoordelen" snap je niet?

Je komt opeens met allemaal voorbeelden van afbeeldingen met naakte vrouwen, videoclips. Ik had het over muziek. Niet over clips, niet over afbeeldingen. En dan vind ik dat we inhoudelijk moeten kijken... en niet naar een stijl, genre, of dat ons een beetje ligt. En clips naar de inhoud van de clip en de muziek. En afbeeldingen naar de inhoud van de afbeelding.

Nee, dan begrijp ik het niet, kun je mij dan de inhoud van de muziek uitleggen?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Teus » 31 mar 2015 08:05

Katlheen schreef:Ja, dan reciteer ik Bijbelteksten met afbeeldingen van concentratiekampen ofzo. Dan kunnen we de conclusie trekken dat de inhoud van die Bijbelteksten niet goed zijn. ](*,) ](*,) ](*,)

Bij een afbeelding van een concentratiekamp kun je mooie Bijbelteksten neerzetten hoor, het is Gods oogappel die kwaad aangedaan wordt.
Ook bij een afbeelding van IS of oorlog.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Teus » 31 mar 2015 08:10

Neem de tijd maar eens om de volgende studie te volgen. Ik vind het een must voor iedere christen.

http://adventmedia.nl/video/series/het- ... ngsdilemma
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2015 09:11

Nee, dan begrijp ik het niet, kun je mij dan de inhoud van de muziek uitleggen?


Dat hangt af van de tekst bij muziek he.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Teus » 31 mar 2015 19:27

Nee, dan begrijp ik het niet, kun je mij dan de inhoud van de muziek uitleggen?


Marnix schreef:Dat hangt af van de tekst bij muziek he.


Ja dat klopt, er is verschil in een strijdlied, loflied of gebed.
Muziek is het voertuig van de boodschap en zo kan de verkeerde muziek bij tekst gekozen worden, evenzo de verkeerde tekst bij een afbeelding.
Bij sommige muziek dat gebruikt wordt bij geestelijke liederen hoor je buiten de tekst niet meer of het geestelijk of werelds is, dat bedoel ik.
Het lijkt soms wel of het besef er niet meer is dat we een heilig God toezingen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2015 21:03

Dan heb je het over aanbidding. Maar muziek is meer dan aanbidding. Je kan ook naar mensen getuigen met je muziek. Ik heb dan totaal geen moeite met een stevig rock- of metalnummer met christelijke inhoud.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Teus » 31 mar 2015 22:42

Marnix schreef:Dan heb je het over aanbidding. Maar muziek is meer dan aanbidding. Je kan ook naar mensen getuigen met je muziek. Ik heb dan totaal geen moeite met een stevig rock- of metalnummer met christelijke inhoud.

Een strijdlied is geen aanbidding en een loflied hoeft ook niet altijd aanbidding te zijn, met een loflied kun je ook getuigen.
Ik heb wel moeite met een stevig rock-nummer, maar het gaat er niet om wat ik er van vind maar wat God er van vindt.

Rock is een algemene term voor alle popmuziek die in het verlengde ligt van de oorspronkelijke rock-‘n-roll. Het is stoere muziek met een opstandig, tegendraads karakter.
Bron: goeievraag

Met deze wetenschap probeer ik het sowieso al te mijden. In samenspel met getuigen, God groot maken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten