Bijna bekeerd niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooien?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Bijna bekeerd niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooien?

Berichtdoor benefietdiner » 28 jan 2015 11:45

Bekeerd zijn niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooien?

Bijna bekeerd zijn is niet genoeg vertelt dominee P. Van Ruitenburg in zijn boek Bijna bekeerd.

http://www.cip.nl/artikel/46979/Veel-me ... na-bekeerd

Ds. P. Van Ruitenburg schreef:Jezus wel aannemen met je verstand maar niet in je hart dan doe je net alsof

Mensen moeten vastlopen zodat ze naar Gods genade toegetrokken worden.

Als genade iets vanzelfsprekends wordt, gaat het wonder eruit.

Uiteraard vlucht niemand in zielennood tot Christus zonder zijn ellende te kennen, maar ik geloof niet dat Gods kinderen ooit het gevoel kunnen hebben genoeg kennis van de zonde kan hebben.

Maar hoe kan iemand weten uitverkoren te zijn? Dat kun je helemaal niet weten

Zo probeer ik wat steentjes uit de weg te ruimen.


Wat mij in het interview over het boek van de predikant het meeste aansprak was: 'Jezus wel aannemen met je verstand maar niet in je hart dan doe je net alsof'.

Is het mogelijk Jezus wel met je verstand aannemen en niet met je hart?


Afbeelding

Maak de Bijbel dit onderscheid ook?

Gezond verstand dat is toch waar het hart bij zit?
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 28 jan 2015 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bekeerd zijn niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooie

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2015 13:09

Als eerste, wil je de topic-titel even aanpassen? Er Bijna voor zetten. Anders wordt het heel verwarrend en onjuist ;)

Verstand en hart gaan soms wel samen maar niet altijd. Soms weet je dat iets niet goed is maar doe je het toch. Je hart gaat verder dan je verstand. Vergelijk het met een geregeld huwelijk zoals je ze vroeger had. Huwelijken die belangrijk waren voor het koninkrijk, de familie, het bedrijf.... vanwege macht, politieke verhoudingen of wat dan ook. Je kan dan verstandelijk zeggen: Dit is goed, dit moet ik doen. Maar tegelijkertijd kan je hart helemaal niet naar die vrouw uitgaan. Het verstand gaat over kennis, het hart gaat over liefde. Zo is het met het geloof ook. Je kan geloven omdat je familie dat fijn vindt. Omdat je de tradities en gewoonten wel fijn vindt. Omdat je graag troost hebt in moeilijke tijden. Omdat je graag naar de hemel wil. Maar God wil een relatie met je. Niet een zakelijke, maar een liefdesband. Hij houdt van je zonder dat dat uit eigen belang is, dat Hij er beter van wordt. God wil dat je Hem niet alleen met je verstand volgt maar dat je Hem ook echt liefhebt. Niet voor niets wordt de kerk ook met een bruid vergeleken. Niet voor niets staat het Hooglied in de Bijbel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bekeerd zijn niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooie

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2015 13:17

Mooie vraag Benefietdiner.
Christenen hebben de plicht om zich van harte te bekeren en zich tot God te wenden. (Betert u dan en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden, Handelingen 3 vers 19)
Bekering is het fundament van de andere genadegaven "niet wederom leggende het fundament van de bekering, Hebreeën 6 vers 1.

I.t.t. velen denken dat de wet bekering eist, nee, het evangelie eist dit.

Hoe wordt bekering nu gewerkt?
Allereerst door het Woord. "En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart , Handelingen 2 vers 37.
Het Woord dat gepredikt wordt is het middel dat de Heere gebruikt om bekering te werken. In Jeremia 23 vers 29 wordt het vergeleken met hamer en vuur. De hamer is om het hart te breken, het vuur om het hart te doen smelten.

Ten tweede door de Geest. Toen Petrus nog woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen die het Woord hoorden, Handelingen 10 vers 44.

Josia had een teer hart en stortte tranen, net als zoveel anderen als zij geraakt worden door het Woord.

Een onwaarachtige bekering kan dus tot het verderf leiden, aldus Augustinus.
Wanneer iemand zich alleen maar voorneemt om niet meer (of zo min mogelijk) te zondigen, lijkt dit op een bekering maar dat is het dus niet.
Ook kan iemand door schrik bevangen worden, vanwege een ziekte, angst voor de dood.
De Bijbel spreekt over Achab en Judas. Zij hebben ook eerst een bepaald geloofsleven gekend. Schrik is dus niet hetzelfde als berouw over de zonden.

En wanneer iemand een ander leven gaat leiden, die vooreerst in zonde geleefd heeft, is dus ook een onwaarachtige bekering en niet genoeg, om op jouw vraag een antwoord te geven.

De zonde wordt pas echt nagelaten als we niet meer zondigen omdat er genade in ons hart is uitgestort.
Dat is dus een wezenlijk verschil.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Bijna bekeerd niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooi

Berichtdoor Jan » 28 jan 2015 21:25

Met het verstand begrijpen. Met het hart voelen. Beiden zijn nodig. De ene mens kan makkelijker voelen en de ander makkelijker begrijpen. Maar beiden zijn nodig en beiden kunnen misleid zijn. Dus is het zaak om te controleren met het Woord. Klopt het wat ik voel? Klopt het wat ik denk? Wat staat er geschreven?

Mat. 22 schreef: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet?
37 Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40 Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.


Luk. 10 schreef: 26 En Hij zei tegen hem: Wat staat er in de Wet geschreven? Wat leest u daar?
27 Hij antwoordde en zei: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel, met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.
28 Hij zei tegen hem: U hebt juist geantwoord. Doe dat en u zult leven.


Ef. 4 schreef: 17 Dit zeg ik dan en getuig ervan in de Heere, dat u niet meer wandelt zoals de andere heidenen wandelen, in de zinloosheid van hun denken,
18 verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven dat uit God is, door de onwetendheid die in hen is, door de verharding van hun hart.


Hebr. 8 schreef: 8 Want hen berispend zegt Hij tegen hen: Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
9 niet overeenkomstig het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb, op de dag toen Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte uit te leiden. Want zij bleven niet in Mijn verbond en Ik heb geen acht meer op hen geslagen, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.


Begrijpen wij Gods wetten? Kunnen we Gods hart erachter voelen?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Paul
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2014 19:33

Re: Bijna bekeerd niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooi

Berichtdoor Paul » 28 jan 2015 22:18

Maar hoe kan iemand weten uitverkoren te zijn? Dat kun je helemaal niet weten


Misschien begrijp ik de opmerking verkeerd maar door het oprechte geloof in Jezus Christus, gewerkt door de Heilige Geest in je hart, weet je toch dat God je heeft uitverkoren om door genade eeuwig bij Hem te mogen leven? Of word hier gedoeld op het worstelen met de uitverkiezing voor dat er sprake is van geloof?
1 Korinthiërs 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Bambi

Re: Bijna bekeerd niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooi

Berichtdoor Bambi » 29 jan 2015 08:59

Alle problemen op geloofsgebied, komen juist door alle boeken die er over geschreven zijn.
Terwijl in de Bijbel al genoeg verhalen staan, om er antwoorden uit te halen.

Kijk maar naar Petrus.
Hij werd geroepen om de Heere Jezus te volgen en gaf daar gelijk gehoor aan, terwijl hij Hem niet eens kende.
Na een tijdje heeft hij wel zoveel geloof, dat hij over het water kan lopen, maar wordt kleingelovigheid verweten als hij twijfelt en in het water zakt.
Daarna geeft hij een geloofsbelijdenis, dat de Heere Jezus de Zoon van God is.
En krijgt hij de belofte dat de Gemeente op hem gebouwd zal worden.
Daarna wordt hem weer verweten van de satan te zijn en teveel met zijn eigen verstand te denken.
En pas als de haan gekraaid heeft, beseft en doorvoelt hij 1 van zijn zonden echt.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Bijna bekeerd niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooi

Berichtdoor elbert » 29 jan 2015 09:00

benefietdiner schreef:Wat mij in het interview over het boek van de predikant het meeste aansprak was: 'Jezus wel aannemen met je verstand maar niet in je hart dan doe je net alsof'.

Is het mogelijk Jezus wel met je verstand aannemen en niet met je hart?

Maak de Bijbel dit onderscheid ook?

Gezond verstand dat is toch waar het hart bij zit?
In de Bijbel wordt gewaarschuwd tegen het halfhartig (of alleen uiterlijk) dienen van God. Bijvoorbeeld:
Jes. 29:13 De Heere zei:
Omdat dit volk tot Mij nadert met zijn mond
en zij Mij eren met hun lippen,
maar hun hart ver van Mij houden,
en hun vrees voor Mij
slechts een aangeleerd gebod van mensen is,
14 daarom, zie, ga Ik verder
met wonderlijk te handelen met dit volk, wonderlijk en wonderbaar;
want de wijsheid van zijn wijzen zal vergaan
en het verstand van zijn verstandigen zal zich verbergen.

Jezus gebruikt deze woorden om de Farizeeën en schriftgeleerden terecht te wijzen (Mark. 7:6-7), toch alleszins godsdienstige mensen met ijver voor God. Maar zo'n ijver voor God is nutteloos als het alleen met ons verstand gebeurt, of op een manier die niet door God wordt aangewezen, enz.
God vraagt ons hele hart, ons hele verstand, al onze kracht en niet alleen maar een deel van onszelf.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijna bekeerd niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooi

Berichtdoor Teus » 29 jan 2015 09:17

Chaya schreef:Mooie vraag Benefietdiner.
Christenen hebben de plicht om zich van harte te bekeren en zich tot God te wenden. (Betert u dan en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden, Handelingen 3 vers 19) Niet alleen christenen, alle mensen moeten zich bekeren.
Bekering is het fundament van de andere genadegaven "niet wederom leggende het fundament van de bekering, Hebreeën 6 vers 1.

I.t.t. velen denken dat de wet bekering eist, nee, het evangelie eist dit.
De wet eist inderdaad geen bekering maar evangelie ook niet. God eist dit en het evangelie is het middel.
Hoe wordt bekering nu gewerkt?
Allereerst door het Woord. "En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart , Handelingen 2 vers 37.
Het Woord dat gepredikt wordt is het middel dat de Heere gebruikt om bekering te werken.
Het Woord is niet altijd het middel tot bekering. Ik heb mensen tot bekering zien komen voordat zij het Woord lazen. Het woord kan het middel zijn tot bekering maar is meer om te groeien in het geloof, na de wedergeboorte.
In Jeremia 23 vers 29 wordt het vergeleken met hamer en vuur. De hamer is om het hart te breken, het vuur om het hart te doen smelten.

Ten tweede door de Geest. Toen Petrus nog woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen die het Woord hoorden, Handelingen 10 vers 44.
De wedergeboorte wordt niet door de heilige Geest gewerkt, de Heilige Geest komt tijdens de Wedergeboorte. De wedergeboorte komt na bekering.

Josia had een teer hart en stortte tranen, net als zoveel anderen als zij geraakt worden door het Woord. 

Een onwaarachtige bekering kan dus tot het verderf leiden, aldus Augustinus.
Wanneer iemand zich alleen maar voorneemt om niet meer (of zo min mogelijk) te zondigen, lijkt dit op een bekering maar dat is het dus niet. 
Ook kan iemand door schrik bevangen worden, vanwege een ziekte, angst voor de dood. 
De Bijbel spreekt over Achab en Judas. Zij hebben ook eerst een bepaald geloofsleven gekend. Schrik is dus niet hetzelfde als berouw over de zonden.

En wanneer iemand een ander leven gaat leiden, die vooreerst in zonde geleefd heeft, is dus ook een onwaarachtige bekering en niet genoeg, om op jouw vraag een antwoord te geven.

De zonde wordt pas echt nagelaten als we niet meer zondigen omdat er genade in ons hart is uitgestort. 
Dat is dus een wezenlijk verschil. Als een mens de Genade ontvangen heeft zal het zeker nog wel zondigen, niet een mens is op deze aardbol zonder zonden, hoe God daar tegenaan kijkt is wat anders, dat is juist het wonderlijke van Zijn Genade.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijna bekeerd niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooi

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2015 09:58

Paul schreef:
Misschien begrijp ik de opmerking verkeerd maar door het oprechte geloof in Jezus Christus, gewerkt door de Heilige Geest in je hart, weet je toch dat God je heeft uitverkoren om door genade eeuwig bij Hem te mogen leven? Of word hier gedoeld op het worstelen met de uitverkiezing voor dat er sprake is van geloof?


Misschien gaat het over "op voorhand". Dan kan je het niet weten. Maar gelovigen mogen ook zeker weten dat de gered en dus uitverkoren zijn. Zo gaat de Bijbel er ook mee om. Het is een zekerheid en troost voor Zijn kinderen. Waar het helaas tegenwoordig vaak een onzekerheid is geworden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijna bekeerd niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooi

Berichtdoor Teus » 29 jan 2015 10:22

benefietdiner schreef:
Is het mogelijk Jezus wel met je verstand aannemen en niet met je hart?
Gezond verstand dat is toch waar het hart bij zit?


Alleen met het verstand kun je God niet aannemen, daar is je hart ook bij aanwezig, Je zou het kunnen noemen als je gevoel.
Veel mensen beweren dat de Heilige Geest de bekering in de mens werkt maar dat is niet zo.
Toen God de mens schiep heeft Hij Zijn Heilige adem in ons geblazen, dat is de geest die wij hebben, ons gevoel, ons hart. Je tot God bekeren kan niet met je verstand alleen, God wil dat we oprecht, welgemeend, tot hem komen en om oprecht te kunnen zijn heeft God ons gevoel, onze geest, gegeven.

Oprechte bekering gaat dus altijd met verstand en gevoel, onze eigen geest. Na bekering wordt onze geest vermengt met de Heilige Geest van God, helaas probeert satan dat ook met zijn verrotte geest. Door het groeien in het geloofsleven krijg je steeds meer onderscheidingsvermogen, of het van God is of van satan.
In het wandelen met God wordt de aanwezigheid van de Heilige Geest, je gevoel, als maar belangrijker voor je. In het `gewone` leven moet je veel proberen te begrijpen met je verstand maar in het geestelijk leven steeds meer met je hart. Als je God wel eens kwijt bent, ben je als eerste kapot vanbinnen, niet in je hoofd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijna bekeerd niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooi

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2015 14:27

Precies. Wat ik ook aangaf. Je kan niet alleen op verstand met iemand trouwen. Dat doe je als het goed is ook met je hart. Want het gaat bovenal om liefde. En zo is het met het geloof ook. Het gaat niet maar om verstandelijk weten dat God bestaat. Het gaat er om dat je hart naar Hem uitgaat, je van Hem houdt. Want zo houdt Hij ook van ons.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Bijna bekeerd niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooi

Berichtdoor Jan » 29 jan 2015 19:50

elbert schreef:In de Bijbel wordt gewaarschuwd tegen het halfhartig (of alleen uiterlijk) dienen van God. Bijvoorbeeld:
Jes. 29:13 De Heere zei:
Omdat dit volk tot Mij nadert met zijn mond
en zij Mij eren met hun lippen,
maar hun hart ver van Mij houden,
en hun vrees voor Mij
slechts een aangeleerd gebod van mensen is,
14 daarom, zie, ga Ik verder
met wonderlijk te handelen met dit volk, wonderlijk en wonderbaar;
want de wijsheid van zijn wijzen zal vergaan
en het verstand van zijn verstandigen zal zich verbergen.

Jezus gebruikt deze woorden om de Farizeeën en schriftgeleerden terecht te wijzen (Mark. 7:6-7), toch alleszins godsdienstige mensen met ijver voor God. Maar zo'n ijver voor God is nutteloos als het alleen met ons verstand gebeurt, of op een manier die niet door God wordt aangewezen, enz.
God vraagt ons hele hart, ons hele verstand, al onze kracht en niet alleen maar een deel van onszelf.


In de Teksten die je quote is het meest opvallende dat ze een valse religie gemaakt hadden door "een aangeleerd gebod van mensen". Daarom konden ze wel de schijn van vroomheid hebben maar niet het ware ontzag voor Gods Woord. Het is onmogelijk God te dienen met het hele hart en verstand en kracht als men verzinsels van mensen volgt.

2 Tim. 3 schreef: 5 Zij hebben een schijn van godsvrucht, maar hebben de kracht ervan verloochend. Keer u ook van hen af.

8 Op de wijze waarop Jannes en Jambres tegen Mozes ingingen, zo gaan ook zij tegen de waarheid in. Het zijn mensen met een verdorven gezindheid en, wat het geloof betreft, verwerpelijk.


Het zijn deze mensen:

Mat. 23 schreef: 27 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u bent als de witgepleisterde graven, die vanbuiten wel mooi lijken, maar vanbinnen zijn ze vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid.
28 Zo lijkt u ook wel vanbuiten rechtvaardig voor de mensen, maar vanbinnen bent u vol huichelarij en wetteloosheid.


Met deze religie:

Mar. 7 schreef:13 en zo maakt u Gods Woord krachteloos door uw overlevering die u overgeleverd hebt; en veel van dergelijke dingen doet u.


Mat. 15 schreef: 6 En zo hebt u door uw overlevering het gebod van God krachteloos gemaakt.
7 Huichelaars! Terecht heeft Jesaja over u geprofeteerd, toen hij zei:
8 Dit volk nadert tot Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan;
9 maar tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen onderwijzen die geboden van mensen zijn.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

matbak83
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 mei 2014 06:46

Re: Bijna bekeerd niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooi

Berichtdoor matbak83 » 13 feb 2015 21:19

Hoe kun je spreken van gezond verstand terwijl de bijbel zegt dat niemand God zoekt

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Bijna bekeerd niet genoeg, steentje weg ruimen of opgooi

Berichtdoor gravo » 21 feb 2015 11:19

matbak83 schreef:Hoe kun je spreken van gezond verstand terwijl de bijbel zegt dat niemand God zoekt

Tegen wie zeg je dit?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten