Het belijden van zonde en schuld

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor Spreeuw » 08 dec 2014 23:02

Welke rol neemt het belijden van zonde en schuld in jullie leven?

Psalm 32:3 Berijming 1773
'k Bekend', o HEER, aan U oprecht mijn zonden;
'k Verborg geen kwaad, dat in mij werd gevonden;
Maar ik beleed na ernstig overleg,
Mijn boze daân; Gij naamt die gunstig weg.
Dies zal tot U een ieder van de vromen,
In vindenstijd, met ootmoed smekend, komen;
Een zee van ramp moog' met haar golven slaan,
Hoe hoog zij ga, zij raakt hem zelfs niet aan.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=3&s=rit


Psalm 32:4 NBG'51
Mijn zonde maakte ik U bekend,
en mijn ongerechtigheid verheelde ik niet;
ik zeide: Ik zal de HERE mijn overtredingen belijden,
en Gij vergaaft de schuld mijner zonden.


Doen wij dit ook? Maken we, net als David in Psalm 32, onze zonde aan de HERE bekend? Zo ja, hoe doe je dit? En wat ervaar je dan?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor Teus » 08 dec 2014 23:04

Doe jij dit ook? Maak jij, net als David in Psalm 32, je zonde aan de HERE bekend? Zo ja, hoe doe je dit? En wat ervaar je dan?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor Spreeuw » 08 dec 2014 23:07

Teus schreef:Doe jij dit ook? Maak jij, net als David in Psalm 32, je zonde aan de HERE bekend? Zo ja, hoe doe je dit? En wat ervaar je dan?


Jazeker, ik maak mijn zonden aan de HERE bekend door ze concreet te benoemen in het gebed tot Hem. En dan ervaar ik niet direct iets, maar ik weet dat Hij mij genadig is en mijn zonde vergeeft.

Durf jij ook heel concreet je zonden te belijden aan de HERE?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor Teus » 08 dec 2014 23:40

Teus schreef:Doe jij dit ook? Maak jij, net als David in Psalm 32, je zonde aan de HERE bekend? Zo ja, hoe doe je dit? En wat ervaar je dan?


Spreeuw schreef:Jazeker, ik maak mijn zonden aan de HERE bekend door ze concreet te benoemen in het gebed tot Hem. En dan ervaar ik niet direct iets, maar ik weet dat Hij mij genadig is en mijn zonde vergeeft.

Durf jij ook heel concreet je zonden te belijden aan de HERE?


Ik moet wel Spreeuw, God laat me geen rust als ik het niet doe.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2014 10:15

Inderdaad. Als je dicht bij Hem leeft doe je dat toch concreet? Dan is het toch geen snel afgeraffeld: Vergeef ons onze schulden amen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor Spreeuw » 09 dec 2014 18:55

Je moet echter wel concreet je zonden belijden, dus ook concreet nagaan welke zonden je begaat en dat aan God voorleggen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor Teus » 09 dec 2014 20:00

Spreeuw schreef:Je moet echter wel concreet je zonden belijden, dus ook concreet nagaan welke zonden je begaat en dat aan God voorleggen.

Soms zien we niet eens wat we fout gedaan hebben en weten we ook niet hoe het komt dat de relatie met Hem minder is. Dan moeten we God vragen wat er fout gegaan is, of Hij het wil laten zien en vragen of Hij wil helpen niet meer te zondigen.
Dan staat er iets in de weg dat opgeruimd moet worden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor ben db bd » 09 dec 2014 20:31

er was eens ... op dit forum een broeder welke mij zeer kwalijk nam dat ik psalm 51 niet meezong, na het wekelijkse voorlezen van de 10 geboden bij ons in de kerk.
ik had bij mijn weten niet mijn buurman laten vermoorden om vreemd met zijn vrouw te kunnen gaan.

Bij ons zingt de goegemeente de grootste onzin, als dat zo opgegeven wordt. En zulke totaal niet, (op uiteraard één 'benodigde' zin na) toepasselijke psalmen zijn er. Dat bewerkt dat men niet meer toegewijd en bewust blijft bij het psalmgezang in de kerk.
Gezangen voldoen doorgaans meer, maar ja, we willen als 'Gods volk' niet 'licht' bevonden worden.

Het zonder betekenis bidden: 'en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren' is m.i. ook één van de gevolgen van niet bewust oprecht met onze relatie met onze Schepper omgaan. Net als voor de rechtbank hier op aarde, behoort bij ons schuld belijden voor de hoogste Rechter ook een aanwijzing van het feitelijk bedreven kwaad. Dat is méér dan even een algemeen klassikaal 'schoon schip' murmelen.

En ja, een oprechte belijdenis blijft niet zonder gevolgen; hartelijke vrede!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor Teus » 09 dec 2014 22:31

David heeft berouw van zijn zonde. In 2 Sam. 12 : 13 lezen we: “Ik heb gezondigd tegen de Heere”. In deze Psalm lezen we hoe David om genade vraagt bij God. We zien hoe David PERSOONLIJK om vergeving vraagt. Hij houdt het niet algemeen, en hij spreekt niet in termen als “onze”. Hij spreekt over “mijn overtreding” (Psalm 51 : 3), “was mij” (Psalm 51 : 4) van “mijn ongerechtigheid” (Psalm 51 : 4). Hij zegt “ik ken mijn overtredingen” (Psalm. 51 : 5), en hij spreekt over “mijn zonde” (Psalm 51 : 5). We zien dat David de Heere niet vraagt om de straf van de zonde van hem weg te nemen. Wel vraagt David heel duidelijk voor reiniging van de besmetting daarmee. In Ps. 51 : 9 – 11 lezen we: “Ontzondig mij met hysop, en ik zal rein zijn; was mij, en ik zal witter zijn dan sneeuw. Doe mij vreugde en blijdschap horen; dat de beenderen zich verheugen, die Gij verbrijzeld hebt. Verberg Uw aangezicht van mijn zonden, en delg uit al mijn overtredingen”. Tevens benoemt hij de zonde: “bloedschulden” (Psalm 51 : 16). 

Zo ook vandaag de dag, wanneer wij zondigen, mogen wij het belijden, door de zonde bij name te noemen. 1 Joh. 1 : 9 zegt: “Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid”. En als wederom geboren kinderen van God weten we dan ook nog eens dat Hij ons de zonde niet toerekent (2 Kor. 5 : 19).

Het is iets persoonlijks van David, we hoeven niet min of meer gedwongen in de beklaagdenbank te zitten omdat David het doet.
Het is niet om het even om dit zomaar te zingen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Riska

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor Riska » 16 dec 2014 18:29

Ik ervaar het als goedkoop: zonden belijden voor de Heer, maar verder niks...
Naar mijn stellige overtuiging is het niet alleen een belijden van schuld aan God, maar ook als ik fout ben geweest naar iemand toe, dat aan die mens belijden en voorzover mogelijk de schade herstellen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor BladeStraight » 16 dec 2014 20:21

Het is beslist niet goedkoop als we beseffen dat eigenlijk alles wat we doen zonde is. Dat zelfs wie we zelf zijn zonde is.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor Teus » 16 dec 2014 23:59

BladeStraight schreef:Het is beslist niet goedkoop als we beseffen dat eigenlijk alles wat we doen zonde is. Dat zelfs wie we zelf zijn zonde is.


Verklaar je nader, alsjeblieft, BS?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor naamloos » 17 dec 2014 09:33

BladeStraight schreef:Het is beslist niet goedkoop als we beseffen dat eigenlijk alles wat we doen zonde is. Dat zelfs wie we zelf zijn zonde is.
Niet als je gelooft hoor, dan ben je een heilige en ontvangen je goede werken loon.
En de verkeerde dingen worden verbrand als hout hooi en stoppels.

Verder eens met Riska.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor Teus » 17 dec 2014 09:58

Riska schreef:Ik ervaar het als goedkoop: zonden belijden voor de Heer, maar verder niks...
Naar mijn stellige overtuiging is het niet alleen een belijden van schuld aan God, maar ook als ik fout ben geweest naar iemand toe, dat aan die mens belijden en voorzover mogelijk de schade herstellen.


Inderdaad Riska, het gaat niet alleen om de zonden belijden, het heeft ook weinig met geloven te maken. Maar ook ons leven in Zijn handen leggen en dat is niet altijd makkelijk.
We moeten een relatie met Hem opbouwen opdat ons hart ontvankelijk is voor de Heilige Geest, de nabijheid ervaren om de Heilige Geest te kunnen verstaan om te weten wat goed en kwaad is, te weten wat God ons te zeggen heeft om naar Zijn Wil te leven, om tot Zijn eer te zijn, daar gaat het om.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor Teus » 17 dec 2014 10:02

naamloos schreef: Niet als je gelooft hoor, dan ben je een heilige en ontvangen je goede werken loon.

Zeker, niet alleen hier maar eeuwig.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten