Relatie met ongelovige

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Relatie met ongelovige

Berichtdoor BladeStraight » 31 okt 2014 16:31

Wat denken jullie, kan het werken als er sprake is van wederzijds respect, liefde en tolerantie? Of moeten we 'geen juk aantrekken met een ongelovige'?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor Wim2600 » 31 okt 2014 16:36

Ik denk dat dat niet onmogelijk is, maar potentieel wel moeilijk.

Omgekeerd ook, trouwens... ik kan me heel moeilijk voorstellen dat ik een relatie zou beginnen met een gelovige. Tenminste, met een gelovige die ook actief met dat geloof bezig is. Want veel mensen zijn van thuis uit wel gelovig, maar zonder dat dat verder veel impact heeft op hun leven (niet kerkelijk bijvoorbeeld). Ik moet er niet aan denken dat ik in een relatie zou zitten met iemand die toch altijd nog ergens de hoop koestert dat ik tot geloof zou komen... dat zou ik als een serieuze afknapper ervaren.

Bambi

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2014 17:15

BladeStraight schreef:Wat denken jullie, kan het werken als er sprake is van wederzijds respect, liefde en tolerantie? Of moeten we 'geen juk aantrekken met een ongelovige'?

Je mening, je handelen en hoe je in het leven staat wordt bepaald door je geloof en is door geloofsgroei ook aan verandering onderhevig.
Iemand die niet gelooft, heeft een heel andere basis voor al die dingen.
Je kunt op bepaalde dingen wel overeenkomsten hebben, maar ik zou het toch als een gemis ervaren.
Want voor mij draait mijn leven met alles wat daarin is, om God.
En als ik dat niet met een partner kan delen, dan ga ik me toch erg eenzaam voelen.

En mensen die niet zo sterk in hun geloofsschoenen staan, lopen het gevaar om voor de harmonie in de relatie, toch dingen van hun geloof in te gaan leveren.

Dus die Bijbeltekst is vooral gegeven ter bescherming.

mohamed

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2014 17:25

Ik zou geen relatie willen met een gelovige, want ik heb er nagenoeg nog nooit iemand ontmoet die de zonde niet dagelijks gedenkt. Met de mond wordt beleden dat men dood is voor de zonde, maar ondertussen is het zonde dit, zonde dat. De zonde is dus alles behalve dood. Beetje hypocriet in mijn optiek. ;)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor Boerin » 31 okt 2014 18:05

BladeStraight schreef:Wat denken jullie, kan het werken als er sprake is van wederzijds respect, liefde en tolerantie? Of moeten we 'geen juk aantrekken met een ongelovige'?

Het kan werken als je een engelengeduld aan de dag kunt leggen zoals m'n moesje. Mijn ouders hebben nu lol tig jaar na dato een goed huwelijk. En er even voor over hebben dat je zelf behoorlijk lauw kunt worden of continu strijd hebben.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Evelien01
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 okt 2014 13:05

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor Evelien01 » 03 nov 2014 13:18

Lastig, maar zeker niet onhaalbaar. Samen veel praten en wellicht dat hij ook de mooie kanten van het geloof gaat inzien.

MrGuma
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2014 23:52

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor MrGuma » 14 nov 2014 12:30

Het is ongetwijfeld mogelijk. Ik heb echter besloten geen relatie meer te willen met een actief gelovige. In mijn voorgaande relatie probeerde mijn partner mij actief in het geloof te betrekken. Toen ik hier uiteindelijk op afhaakte nam zij dit erg persoonlijk op. Er zijn uiteindelijk twee hele andere perspectieven die proberen samen te komen, iets wat bij ons niet werkte. Sindsdien ging het bergafwaarts en werd de relatie beëindigd.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor BladeStraight » 14 nov 2014 14:43

Evelien01 schreef:Lastig, maar zeker niet onhaalbaar. Samen veel praten en wellicht dat hij ook de mooie kanten van het geloof gaat inzien.


Het is een zij in mijn geval, maar dank je voor je bijdrage ;)
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2014 15:22

Ik zou het toch lastig vinden, zeker als er in de toekomst kinderen zouden komen en je moet gaan kiezen hoe je die wilt opvoeden. Want daar is volgens mij weinig ruimte voor compromis, vanuit beide kanten en dan is respect voor elkaars opvattingen misschien niet genoeg. Vooral omdat kinderen toch duidelijke antwoorden willen. "Heeft papa of mama nou gelijk?" Ik zou niet weten wat je daar op zou moeten antwoorden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor BladeStraight » 17 nov 2014 15:34

Daar heb je een punt, Mortlach...
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor Boerin » 17 nov 2014 16:03

Bij mij werkte het niet. Als iemand nog een beetje dezelfde opvattingen heeft verder, misschien valt het dan nog mee, maar ik ben te extreem. Ik hield dat niet uit. Hij had me er overigens ingeluisd, want zogenaamd geloofde ie. De hele tijd die ergerlijke gromdemonen van WOW in m'n huis, die vreselijke rotmuziek. En dan willen je kinderen ook zo'n leuk spelletje doen, ga toch weg met die duivelse zooi! :lol: Dat was niet zo'n succes. Ik kan best vriendelijk zijn en begripvol naar een atheist toe hoor, maar als je ermee samenleeft gaat het mij mega irriteren en iemand meesjorren die niet wil heb ik een hekel aan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2014 12:10

Boerin schreef:Bij mij werkte het niet. Als iemand nog een beetje dezelfde opvattingen heeft verder, misschien valt het dan nog mee, maar ik ben te extreem. Ik hield dat niet uit. Hij had me er overigens ingeluisd, want zogenaamd geloofde ie. De hele tijd die ergerlijke gromdemonen van WOW in m'n huis, die vreselijke rotmuziek. En dan willen je kinderen ook zo'n leuk spelletje doen, ga toch weg met die duivelse zooi! :lol: Dat was niet zo'n succes. Ik kan best vriendelijk zijn en begripvol naar een atheist toe hoor, maar als je ermee samenleeft gaat het mij mega irriteren en iemand meesjorren die niet wil heb ik een hekel aan.

Ik ken voldoende atheïsten/agnosten die WOW ook niet kunnen waarderen, en ik ken christenen die dat wél kunnen.
Daarnaast: jouw ex is niet de gemiddelde atheïst (net zo min als ik dat was)...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor Boerin » 18 nov 2014 13:11

StillAwake schreef:Ik ken voldoende atheïsten/agnosten die WOW ook niet kunnen waarderen, en ik ken christenen die dat wél kunnen.
Daarnaast: jouw ex is niet de gemiddelde atheïst (net zo min als ik dat was)...

Nee, het was maar een voorbeeldje. Maar bij m'n ouders was dat ook wel. M'n pa deed die spellen natuurlijk niet in die tijd, maar hij zette wel moordprogramma's op. Nu niet eens meer trouwens. Bij hen gaat het echt heel goed, maar je wilt niet weten wat daar aan vooraf is gegaan. Het is het slimst om als God nee zegt te luisteren en sommigen hebben geluk dat de ander zich bekeert, anderen niet, beter wacht je daarop voor je een relatie begint. En wat als er opwekking uitbreekt en je bent dag en nacht alleen maar daarmee bezig en zit opgescheept met iemand die er niks mee te maken wil hebben en er geen hout van snapt? Als je allebei dezelfde visie hebt is veel makkelijker.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2014 13:45

Tja, als je daar niet tegenkunt, kun je er beter maar niet aan beginnen. Want respect gaat 2 kanten op. De atheïst brengt respect op voor de gelovige opvattingen, maar dan kan je als gelovige niet gaan lopen miepen om 'duivelse' computerspelletjes.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Relatie met ongelovige

Berichtdoor BladeStraight » 24 nov 2014 15:17

Mortlach schreef:Tja, als je daar niet tegenkunt, kun je er beter maar niet aan beginnen. Want respect gaat 2 kanten op. De atheïst brengt respect op voor de gelovige opvattingen, maar dan kan je als gelovige niet gaan lopen miepen om 'duivelse' computerspelletjes.


Ik hoop dat mijn toekomstige vrouw onze kinderen ook niet de hele dag computerspelletjes met veel geweld en sex laat spelen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten

cron