Jezus, de Waarheid, een extern geestelijk object.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Jezus, de Waarheid, een extern geestelijk object.

Berichtdoor Bescheiden » 25 okt 2014 16:28

Door Jezus als de Waarheid te zien kreeg ik het gemakkelijker om in Hem te geloven, om op Hem te vertrouwen. Als ik gewoon aan de naam Jezus dacht kreeg ik niet bepaald een beeld van Hem. Door Hem te zien als de Waarheid kreeg ik een betere indruk van Hem en ook dat Hij de Weg en het Leven is.

Het gaf me een beter houvast en vertrouwen. Zo stel ik dat Jezus, de Waarheid, een extern geestelijk object is. Het hielp me veel vooruit om zo over Hem te denken en het heeft me al stukken dichter gebracht bij Hem. Ik voel mijn ganse leven transformeren, heb veel meer zelfvertrouwen nu en ik voel me ook goed en heb de indruk dat alles er alleen nog maar beter op gaat worden.

Kortom, ik voel me goed sinds dit bewustzijn aangenomen te hebben, en ik heb dit inzicht nog maar sinds enkele dagen. Hem als de Waarheid te zien brengt geeft mensen een duidelijker beeld van Hem vind ik en geeft een makkelijker idee over Jezus de Christus.

Even delen dus dacht ik maar.

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Jezus, de Waarheid, een extern geestelijk object.

Berichtdoor Roady » 26 okt 2014 11:34

Bescheiden schreef:Door Jezus als de Waarheid te zien kreeg ik het gemakkelijker om in Hem te geloven, om op Hem te vertrouwen. Als ik gewoon aan de naam Jezus dacht kreeg ik niet bepaald een beeld van Hem. Door Hem te zien als de Waarheid kreeg ik een betere indruk van Hem en ook dat Hij de Weg en het Leven is.

Het gaf me een beter houvast en vertrouwen. Zo stel ik dat Jezus, de Waarheid, een extern geestelijk object is. Het hielp me veel vooruit om zo over Hem te denken en het heeft me al stukken dichter gebracht bij Hem. Ik voel mijn ganse leven transformeren, heb veel meer zelfvertrouwen nu en ik voel me ook goed en heb de indruk dat alles er alleen nog maar beter op gaat worden.

Kortom, ik voel me goed sinds dit bewustzijn aangenomen te hebben, en ik heb dit inzicht nog maar sinds enkele dagen. Hem als de Waarheid te zien brengt geeft mensen een duidelijker beeld van Hem vind ik en geeft een makkelijker idee over Jezus de Christus.

Even delen dus dacht ik maar.


Mooi dat je je getuigenis hiervan wilt delen.
Bijzonder he? Dat de waarheid geen theorie is, zoals velen denken, maar een Persoon...
Als je Hem volgt, blijf je in de Waarheid. Ik meen te begrijpen wat je bedoelt.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Jezus, de Waarheid, een extern geestelijk object.

Berichtdoor Bescheiden » 26 okt 2014 12:26

Ja, je lijkt het alleszinds goed te begrijpen Roady.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Jezus, de Waarheid, een extern geestelijk object.

Berichtdoor gravo » 26 okt 2014 13:29

Ik begrijp alleen één ding niet.
Namelijk dat beiden het nu kennelijk eens zijn over Jezus als "extern geestelijke object" en Jezus als "persoon".
Volgens mij zijn dat twee diametraal tegenovergestelde begrippen.
Correct me if I'm wrong

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Jezus, de Waarheid, een extern geestelijk object.

Berichtdoor Bescheiden » 26 okt 2014 13:41

gravo schreef:Ik begrijp alleen één ding niet.
Namelijk dat beiden het nu kennelijk eens zijn over Jezus als "extern geestelijke object" en Jezus als "persoon".
Volgens mij zijn dat twee diametraal tegenovergestelde begrippen.
Correct me if I'm wrong

gravo


Njaa, met een beetje goede wil kan men een persoon als een object zien. :-k

Ik wist het anders niet goed te duiden. Iets geestelijk kan men ook niet bepaald een persoon noemen, niet? Of toch dan weer wel?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Jezus, de Waarheid, een extern geestelijk object.

Berichtdoor ben db bd » 26 okt 2014 14:42

ja, laten we nou eerlijk zijn; zo leer je iedere keer weer wat bij.
zo dacht ik eerlijk gezegd :wink: dat bescheiden een eigenschap was, een gedrag ook, maar dat zie ik nu ook anders: :) het is óók een persoon! (hij lijkt mij wel wat bokkig op het eerste gezicht).

nog meer eerlijkheid gebied mij te erkennen dat ik nog geen raad weet met ' een extern geestelijk object', maar dat komt wellicht nog?
Het is dus vooral het woordje 'extern' waar ik op blijf hangen: 'niet inwonend'. Maar dat wil Hij juist wel !!. (o wacht even, 'willen' is natuurlijk nog niet 'zijn'. Daar zijn we dus ook uit :)
Persoonlijk bid ik daar eigenlijk dagelijks om, om Zijn Waarheid in mij!
Waarom ik dat steeds doe? ik betrap mij er nog regelmatig op dat ik Zijn Geest Welke mij met Zijn Waarheid vervult, loop te weerstaan, tegen te werken. Waarheid is immers niet altijd leuk, niet naar het vleesch, om dat ouderwetse woord ook maar in de archaïsche :wink: schrijftrant neer te zetten.

toch is het heerlijk om in een wereld welke van leugen en bedrog aan elkaar hangt, vol van waarheid te mogen zijn hoor !! Het geeft zoveel vrede in je hart, zoveel rust en vertrouwen. Eigenlijk geeft het je zelfs een soort van 'verbeelding', van zéker weten immers. Van waarheid is er altijd ook maar één, van leugens net zoveel als je er weet te verzinnen. En binnen het postmodernisme mag je die leugens nog voor je eigen 'waarheidje' verkopen ook, als je maar 'respect' blijft houden. Erg hè?

bij ons in de kerk kwam er vanmorgen zo een ter sprake n.a.v. het 2e gebod: is er buiten Jezus nog een andere Weg tot God?, bijvoorbeeld via de islam of het boeddhisme? (nogal actueel naarmate er meer vreemden bij ons binnenstromen en hun invloed hebben) Het antwoord was zo heerlijk simpel zoals meestal wel: als Gods Woord Waarheid is, dan dus niet! (jammer voor de valse oecumene).

Waarheid, heerlijk onderwerp eigenlijk! Jezus Christus, onze HEER, één Bonk (Rots van!) volkomen Waarheid !!

naschrift n.a.v. 'nieuw bericht' : een object is o.a. een voorwerp van beschouwing. Voor mij kan een mens dat gewoon zijn hoor. We praten toch ook over 'een voorwerp van bespotting', een mens bedoelende? (m.i. zijn er trouwens mensen welke méér dan één ding niet begrijpen :( maar dat is zeker off-topic, toch?)

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Jezus, de Waarheid, een extern geestelijk object.

Berichtdoor Bescheiden » 26 okt 2014 15:22

Je doet me denken, misschien bevindt mijn hart zich wel buiten mijzelf. Jezus bevindt zich in de hemel toch, bij onze vader, in een ontoegangkelijk licht zoals Paulus schreef?

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Jezus, de Waarheid, een extern geestelijk object.

Berichtdoor Roady » 26 okt 2014 16:35

Bescheiden schreef:Je doet me denken, misschien bevindt mijn hart zich wel buiten mijzelf. Jezus bevindt zich in de hemel toch, bij onze vader, in een ontoegangkelijk licht zoals Paulus schreef?


Bezie het eens zo:
Door de Heilige Geest, bevindt Jezus Zich in jou.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Jezus, de Waarheid, een extern geestelijk object.

Berichtdoor Bescheiden » 11 nov 2014 14:50

Bescheiden schreef:Je doet me denken, misschien bevindt mijn hart zich wel buiten mijzelf. Jezus bevindt zich in de hemel toch, bij onze vader, in een ontoegangkelijk licht zoals Paulus schreef?



Mattheus 6; [19] Verzamel geen schatten op aarde, waar mot of houtworm ze aantast, en waar dieven inbreken om ze te stelen. [20] Maar verzamel schatten in de hemel, waar mot noch houtworm ze aantasten, en waar geen dieven inbreken om ze te stelen. [21] Want waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Jezus, de Waarheid, een extern geestelijk object.

Berichtdoor Bescheiden » 11 nov 2014 14:51

Roady schreef:
Mooi dat je je getuigenis hiervan wilt delen.
Bijzonder he? Dat de waarheid geen theorie is, zoals velen denken, maar een Persoon...
Als je Hem volgt, blijf je in de Waarheid. Ik meen te begrijpen wat je bedoelt.


Ja, zeer zeker en zeer goed dat ook jij dat begrijpt Roady.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten