Dansen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen?

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2014 20:17

Mona, je zet in de vraag over dansen (gesteld in 2014) bijbels dansen wel heel erg tegen dansen anno nu. Mij reactie is dat dat niet helemaal terecht is. Ik heb in verschillende kerken en culturen mensen zien dansen voor God en dat is een heel ander genre dan dansen in 2014. Dat was mijn relativering, sorry dat ik eht flauw noemde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Dansen?

Berichtdoor BladeStraight » 23 okt 2014 12:14

Marnix schreef:Ik heb in verschillende kerken en culturen mensen zien dansen voor God


Het lijkt me een algemeen bekend gegeven dat blanke mensen niet kunnen dansen. :wink:

Ik denk deze tekst ons wat anders tegen deze discussie laat kijken: Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

Er staat: doet het al ter ere Gods. Wij schieten daarin altijd te kort. Dus of we nu dansen tot eer van onszelf, eten tot eer van onszelf of naar de kerk gaan en niet God's eer bedoelen: het is zonde.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Dansen?

Berichtdoor Teus » 23 okt 2014 13:21

Marnix schreef:Ik heb in verschillende kerken en culturen mensen zien dansen voor God


BladeStraight schreef:Het lijkt me een algemeen bekend gegeven dat blanke mensen niet kunnen dansen. :wink:
We kunnen niets uit ons zelf.

Als je tot eer van God danst dan kijkt God niet hoe je het doet. Als je het maar voor Hem doet.

BladeStraight schreef:Ik denk deze tekst ons wat anders tegen deze discussie laat kijken: Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

Er staat: doet het al ter ere Gods. Wij schieten daarin altijd te kort. Dus of we nu dansen tot eer van onszelf, eten tot eer van onszelf of naar de kerk gaan en niet God's eer bedoelen: het is zonde.

Het gaat erom wat je van God verwacht en wil doen wat God van jou verwacht.
We kunnen niets ter ere van God zonder de Heilige Geest.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen?

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2014 14:20

BladeStraight schreef:
Het lijkt me een algemeen bekend gegeven dat blanke mensen niet kunnen dansen. :wink:

Ik denk deze tekst ons wat anders tegen deze discussie laat kijken: Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

Er staat: doet het al ter ere Gods. Wij schieten daarin altijd te kort. Dus of we nu dansen tot eer van onszelf, eten tot eer van onszelf of naar de kerk gaan en niet God's eer bedoelen: het is zonde.


Ik ben het totaal niet met je eens. Natuurlijk is wat we doen vaak gebrekkig maar daarmee nog niet verkeerd. We zijn als kinderen die een tekening voor onze vader maken waarbij het poppetje grote niet ronde ogen heeft, handen als harken enz..... maar waar de vader toch blij mee is. Ook al is die vader een groter tekenaar dan Van Gogh of Rembrandt.

En zo kunnen we ook tot eer van God dansen. In de Bijbel worden mensen daartoe opgeroepen. David zegt als hij verwijten krijgt van Michal: Voor de Heer heb ik gedanst. We kunnen (in Chrirstus die ons en onze daden heiligt) tot eer van God dansen, eten enz. Dat is de oproep: Als je eet of drinkt of danst, doe het tot eer van God. Ja, als we het niet voor Hem doen is het zonde.... maar dat is geen reden om het niet te doen. Wel om het anders te doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Dansen?

Berichtdoor mona » 23 okt 2014 16:05

Geen idee of dit de achterliggende vraag van Spreeuw was, toen hij het topic opende.

De openingsvraag is erg vaag en oppervlakkig, en geeft geen enkele achtergrond info, waarom deze vraag besproken moet worden.
Zo als in heel veel topics van Spreeuw, schittert hij zelf van afwezigheid.
Jammer, want dan had hij wat meer kunnen uitleggen en aansturen.
(Maar met zoveel lopende onderwerpen is het voor Spreeuw ook niet makkelijk om het overzicht te houden :wink: )
Nu kan iedereen de bedoeling van Spreeuw z'n vraag op zijn eigen manier interpreteren,
en dat leidt gauw tot verwarring.
Ik heb de vraag heel anders geïnterpreteerd dan MB en Marnix doen.

Maar goed, zo'n hot item vind ik het nu ook weer niet direct.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Re: Dansen?

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 okt 2014 19:54

I will dance i will sing to be mad for my king
nothing lord is hindering the passion in my soul


:yahoooo:

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Dansen?

Berichtdoor Boerin » 23 okt 2014 21:23

Anoniem_89 schreef:I will dance i will sing to be mad for my king
nothing lord is hindering the passion in my soul


:yahoooo:

Yes!!! Helemaal vergeten dat lied, geweldig!
https://www.youtube.com/watch?v=OO66wcmvKtQ
Ik ga weer eens een vlag maken, lang niet meer gedaan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Dansen?

Berichtdoor janneke7337 » 24 okt 2014 13:59

Teus schreef:Als je tot eer van God danst dan kijkt God niet hoe je het doet. Als je het maar voor Hem doet.

Dit vind ik een vrij gevaarlijke uitspraak.
Zo wordt namelijk ook wel eens de slechte kerkmuziek verdedigd, of organisten die de linkerhand niet laten weten wat de rechterhand doet, wat maakt het uit, we doen het toch voor Hem, en Hij kijkt niet naar de kwaliteit. Tijdens de OTT tempeldienst dachten ze daar vast anders over, toen was het niet een versje voor en na de preek met wat muzikaal gerommel maar waren er 300 muzikanten (uit m'n hoofd gezegd). Prachtig!

Als je het met al je beschikbare vermogen doet en er alles aan doet om het goed te laten zijn ben ik het wel met je eens.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen?

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2014 14:12

Ik vind dat beiden gevaarlijk kunnen zijn. Streven naar kwaliteit is goed. Maar wij hebben een kerkkoor dat af en toe optreedt en een wisseldende zanggroep die liederen begeleidt. Moet je dan auditie gaan houden en mensen die ontzettend graag zingen, ook al zijn het niet allemaal topzangers afwijzen omdat je wil streven naar kwaliteit?

We hebben drie organisten, 1 is erg goed, de ander kan geweldig orgelspelen maar niet goed begeleiden... en de derde heeft er moeite mee maar doet zijn uiterste best om dat te verbeteren. Moeten we vanwege de kwaliteit die laatste twee vertellen dat ze geen orgel meer hoeven te spelen.... en de rest van de diensten (waarin nummer 1 niet kan spelen) maar zonder organist doen?

Streven naar kwaliteit is goed en als je die hebt zou ik die ook zeker inzet.... maar niet ten koste van mensen die die kwaliteit niet halen maar wel voor Hem willen spelen, zingen. Dan ziet God denk ik wel het hart aan. Ik vind dat wel eens een lastig spanningsveld. Streven naar kwaliteit houdt ook in dat je tegen mensen moet zeggen: Sorry maar je bent niet goed genoeg. En dat is nou juist weer niet waar het in de kerk om moet gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Dansen?

Berichtdoor BladeStraight » 24 okt 2014 14:35

Marnix schreef:Ik ben het totaal niet met je eens. Natuurlijk is wat we doen vaak gebrekkig maar daarmee nog niet verkeerd. We zijn als kinderen die een tekening voor onze vader maken waarbij het poppetje grote niet ronde ogen heeft, handen als harken enz..... maar waar de vader toch blij mee is. Ook al is die vader een groter tekenaar dan Van Gogh of Rembrandt.

En zo kunnen we ook tot eer van God dansen. In de Bijbel worden mensen daartoe opgeroepen. David zegt als hij verwijten krijgt van Michal: Voor de Heer heb ik gedanst. We kunnen (in Chrirstus die ons en onze daden heiligt) tot eer van God dansen, eten enz. Dat is de oproep: Als je eet of drinkt of danst, doe het tot eer van God. Ja, als we het niet voor Hem doen is het zonde.... maar dat is geen reden om het niet te doen. Wel om het anders te doen.


Ik denk niet dat je begrepen heb wat ik probeerde te zeggen, namelijk precies hetzelfde als jij in de laatste zin van je antwoord zegt. We schieten helaas in deze oproep om alles te doen tot eer van God, dus ook dansen. Ik heb eerder in dit topic Salomo geciteerd die zegt dat er een tijd is om te wenen en een tijd om te dansen. Echter, we moeten het gebod alles tot eer van God te doen altijd uitvoeren, of we nu eten en of we nu dansen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Dansen?

Berichtdoor Teus » 24 okt 2014 14:47

Teus schreef:Als je tot eer van God danst dan kijkt God niet hoe je het doet. Als je het maar voor Hem doet.

janneke7337 schreef:Dit vind ik een vrij gevaarlijke uitspraak.
Zo wordt namelijk ook wel eens de slechte kerkmuziek verdedigd, of organisten die de linkerhand niet laten weten wat de rechterhand doet, wat maakt het uit, we doen het toch voor Hem, en Hij kijkt niet naar de kwaliteit. Tijdens de OTT tempeldienst dachten ze daar vast anders over, toen was het niet een versje voor en na de preek met wat muzikaal gerommel maar waren er 300 muzikanten (uit m'n hoofd gezegd). Prachtig!

@Janneke, tot eer van God zijn is niet zo eenvoudig zoals als ik schrijf, ik had het misschien wat genuanceerder moeten omschrijven. Wellicht vindt je het daarom een gevaarlijke uitspraak.

janneke7337 schreef:Als je het met al je beschikbare vermogen doet en er alles aan doet om het goed te laten zijn ben ik het wel met je eens.


Hier ben ik dan het weer niet je eens.
Tot eer van God kunnen we niets, laten we dat vooropstellen, al span je je nog zo in. We zijn niet in staat tot enig goed.

Als we iets tot eer van God doen, alleen van daaruit weten we ook dat het goed is, is door de Heilige Geest. Daarom is het zo belangrijk dat we de Heilige Geest leren verstaan en om Hem te leren verstaan moet je dicht bij God leven.
Als je danst vanuit de Heilige geest dan dans je voor God en gaat God met je mee. Dan ervaar je Zijn nabijheid en zoveel vreugde, daar kunnen al die house-gasten met z'n alle samen niet aan tippen.

Wat kerkgangers betreft, als ze daar denken, “als ik me hier maar bevindt dan is het goed” Ik kan je wel vertellen dat God op die manier er niets mee heeft.
Het wordt zo makkelijk gezegd dat iets tot eer van God is maar het is niet makkelijk hoor om dicht
bij God te blijven, we zijn christenstrijders.
Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoelde.

't Was Zijn woord bij 't scheiden: volg Mij onvervaard.
Ook u wordt verdrukking, smaadheid niet gespaard.
Maar Ik heb verwonnen 's werelds vorst; Zijn macht
zal uw trouw beproeven. Waakt! Strijdt in Mijn kracht.
Ik hou niet zo van teksten,verzen en linken in mijn post, maar deze wilde ik wel ff delen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Dansen?

Berichtdoor Teus » 24 okt 2014 14:49

Marnix schreef:Ik vind dat beiden gevaarlijk kunnen zijn. Streven naar kwaliteit is goed. Maar wij hebben een kerkkoor dat af en toe optreedt en een wisseldende zanggroep die liederen begeleidt. Moet je dan auditie gaan houden en mensen die ontzettend graag zingen, ook al zijn het niet allemaal topzangers afwijzen omdat je wil streven naar kwaliteit?

We hebben drie organisten, 1 is erg goed, de ander kan geweldig orgelspelen maar niet goed begeleiden... en de derde heeft er moeite mee maar doet zijn uiterste best om dat te verbeteren. Moeten we vanwege de kwaliteit die laatste twee vertellen dat ze geen orgel meer hoeven te spelen.... en de rest van de diensten (waarin nummer 1 niet kan spelen) maar zonder organist doen?

Streven naar kwaliteit is goed en als je die hebt zou ik die ook zeker inzet.... maar niet ten koste van mensen die die kwaliteit niet halen maar wel voor Hem willen spelen, zingen. Dan ziet God denk ik wel het hart aan. Ik vind dat wel eens een lastig spanningsveld. Streven naar kwaliteit houdt ook in dat je tegen mensen moet zeggen: Sorry maar je bent niet goed genoeg. En dat is nou juist weer niet waar het in de kerk om moet gaan.


Als je maar weet wat tot eer van God is, wat het betekend, is het niet zo gevaarlijk.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Dansen?

Berichtdoor mona » 24 okt 2014 15:13

Wil iemand mij vertellen hoe spreeuw de vraag bedoelt heeft?
Ik heb zelf het idee dat hij een ander soort dansen bedoelt.
Discodansen, stijldansen, volksdansen weet wat niet al.
Hij vraagt: Hoe kun je als christen tegenover "dansen" staan.
En dan dansen tussen aanhalingstekens. Geen idee wat hij bedoelt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen?

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2014 15:15

Misschien bedoelt hij wel dansen in de volle breedte. En kan het antwoord zijn: We houden niet zo van het moderne tegen elkaar aan schuren enzovoorts.... maar als iemand uit blijdschap en dankbaarheid danst voor God is daar niets mis mee. Dat zou mijn antwoord zijn denk ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Dansen?

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 20:56

Marnix schreef:Misschien bedoelt hij wel dansen in de volle breedte. En kan het antwoord zijn: We houden niet zo van het moderne tegen elkaar aan schuren enzovoorts.... maar als iemand uit blijdschap en dankbaarheid danst voor God is daar niets mis mee. Dat zou mijn antwoord zijn denk ik.


Ik bedoel met name het moderne hedendaagse dansen, maar je zou ook andere vormen van dansen onder mijn vraag kunnen verstaan.

Concreet denk ik aan de kleding en het elkaar aankijken tijdens het dansen: kan dat stroken met een christelijke levenswijze, waarin m.i. soberheid en onkuisheid centraal staan?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten