Jij vind dat het nog in de toekomst ligt omdat de Joden zich nog niet massaal bekeerd hebben? Maar zelfs in die visie moet je toch nog rekening houden met het gegeven dat alleen een restant behouden wordt. Er zal een volk van God zijn. Dat is wat anders dan dat het hele volk zich zal bekeren.
ereunao schreef:Als Paulus zegt dat gans Israël zalig zal worden dan versta ik daar ook niet iedere Jood hoofd voor hoofd maar wel een zeer grote menigte zoveel als de ganse natie,zoals ook de kantt.St.V. hier hebben En ook Ezech 37:11 zegt; ‘Het ganse huis Israëls'. Het gaat hier dus om een nationale bekering
Israël is vanaf het prille begin een hardnekkig ongehoorzaam volk geweest. Met maar enkele perioden waarin er een gehoorzaam leiderschap was en 'de mensen' God vreesden. Toch hield God altijd een restant van ware gelovigen over. Bij elkaar genomen door al die eeuwen heen, kom je wel aan een grote menigte heiligen.
en dat is wat anders dan die enkele Joden die nu individueel het christendom aannemen. De kerk heeft de eeuwen door voor 99% uit niet-Joden bestaan en historieschrijvers getuigen dat het een grote zeldzaamheid is als een Jood zich bij de kerk voegde.
Ja het is voor een moderne Jood meestal onmogelijk om tot Jezus te komen. Ze hebben dat verlangen niet. Ze horen Zijn stem niet. Alleen Zijn schapen horen Zijn stem (Joh. 10).
Ik vind dat Paulus tegen Israël in de verstrooiing sprak en dat gelukkig velen zich wel bekeerd hebben.
Dat kan jij wel vinden, maar hier heb je de Schrift tegen zie Rom 11:13
Rom. 11:13 spreekt de uitleg waar ik in geloof niet tegen. Duidelijker is dit:
Rom 4 schreef:1Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze voorvader naar het vlees, verkregen heeft?
Onze voorvader naar het vlees. Hier vind ik de NBG vert. de komma's op de juiste plek zetten. Dan leest het nl. zo dat de mensen tegen wie Paulus spreekt dezelfde voorvader hebben en dat is niet in geestelijke zin. Ik doe hier niet aan vergeestelijking. Dat kan je wel doen, zet dan de komma's iets anders neer zoals dit:
"Wat zullen wij dan zeggen dat Abraham, onze vader, wat het vlees betreft verkregen heeft?"
Dan kan men misschien nog beweren dat "onze vader" in geestelijke zin opgevat moet worden. Maar ja... Abraham werd juist letterlijk nageslacht belooft door God... een echte zoon en echte kinderen zoveel als het zand aan de zee en de sterren aan de hemel. Als dat allemaal in geestelijk opzicht opgevat moest worden... zou Abraham heel verdrietig van geworden zijn denk ik. Hij wilde een echte zoon en echt letterlijk vleselijk nageslacht. En dat heeft hij gekregen!
De NBV die ik meestal afkeur, kiest voor een heldere vertolking:
"1Wat moeten wij nu zeggen over onze stamvader Abraham? "
Soms is de eenvoudigste uitleg de juiste. Als het gaat over "de twaalf stammen in de verstrooiing" (Jak.1) willen veel theologen mij laten geloven dat het dan moet gaan om een symbolische naam voor 'de kerk'. Ik geloof eenvoudig dat het letterlijk om de 12 stammen van Israël in de verstrooiing gaat. Er waren nl 12 stammen van Israël (13 zo je wilt) en het merendeel leefde toen in de verstrooiing.
Als het gaat om "niet mijn volk" in Hosea en Romeinen wil jij me laten geloven dat het om andere mensen gaat dan waar er daar over gesproken wordt. Ik geloof heel eenvoudig wat er staat geschreven. Nl. dat Israëlieten door God verstoten zijn zodat ze niet meer bij Israël hoorden. Ze werden als heidenen, een verwilderde olijf.
Toch blijft een olijf een olijf, een schaap een schaap, een Israëliet een Israëliet. D.w.z. van aard/soort/wezen/afstamming.
Je exegese van Hos.1 is goed,
Ik lees enkel wat er staat zonder de noodzaak te zien om van een letterlijk Israël een symbolisch Israël te maken. En zo ook voor het Israël in de Rom. brief. Laten we Israel niet vervangen door iets anders...
maar je toepassing niet. Want in Rom.9:24 richt Paulus zich tot Joden en Heidenen die samen het lichaam van Chr. vormen waarin noch Jood noch Griek is.Gal3:28 en Koll.3:11
Begrijp dan de enorm grote impact die de opsplitsing van Israël in twee koningshuizen heeft gehad. Dat was niet gering maar ontzettend ingrijpend. Oorlogen, broeders die broeders afslachten... achterdocht, verwerping.... verachting. Dat alles is in Christus teniet gedaan. Er is geen Jeruzalem meer waar God aanbeden moet worden onder leiding van Judeeers etc. De ware aanbidders vereren nu God in waarheid en Geest. Dat zei Jezus tegen 'een heiden'. Waar de Judeeers nog minachtend over spraken. Zoals zij vaker deden over 'de heidenen'. Zo ook over de Galileeers. Kan uit Nazareth iets goeds komen?
Ik schrijf het voorgaande om de gevolgen te laten zien van het 'wij zijn bijzonder en jullie niet' gedrag dat er in Jeruzalem door een schijnheilige elitaire kliek was ontstaan.
en De Joden worden dus geen heidenen, maar de heidenen ook geen Israël. Paulus gebruikt het woord Israël nooit anders dan voor de natie evenals de profeten trouwens En de bekeerde Joden zijn wel eerstelingen en vormen zo het onderpand, de garantie dat gans Israël zalig zal worden, Maar zij zijn niet de volle oogst. Ik bewijs dit uit Gods Woord, maar jij kunt dat niet!
Lees in de Bijbel wat er over schapen wordt gezegd. Het is een term voor Israëlieten. Geen algemene term voor elk volk. Zoals ook olijf niet op elk volk slaat maar alleen op Israël. Het is onmogelijk om van een hond een schaap te maken of van een appelboom een olijfboom.
Voorbeelden:
Mat. 10 schreef:6begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls.
Mat. 15 schreef:24Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls.
Ps 79 schreef:13Dan zullen wíj, Uw volk en de schapen van Uw weide,
U voor eeuwig loven;
van generatie op generatie
zullen wij van Uw roem vertellen.
Jes. 23 schreef:1Wee de herders die de schapen van Mijn weide ombrengen en overal verspreiden, spreekt de HEERE.
2Daarom, zo zegt de HEERE, de God van Israël, van de herders die Mijn volk weiden: Ú hebt Mijn schapen overal verspreid en verdreven, en u hebt niet naar ze omgezien. Zie, Ik ga u uw slechte daden vergelden, spreekt de HEERE.
3Ik echter, Ik zal het overblijfsel van Mijn schapen bijeenbrengen uit al de landen waarheen Ik hen verdreven heb. Ik zal hen terugbrengen naar hun schaapskooien, en zij zullen vruchtbaar zijn en talrijk worden.
4Ik zal over hen herders doen opstaan die hen weiden zullen. Zij zullen niet meer bevreesd zijn, ontsteld zijn of gemist worden, spreekt de HEERE.
5Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE,
dat Ik voor David een rechtvaardige SPRUIT zal doen opstaan.
Hij zal als Koning regeren en verstandig handelen,
Hij zal recht en gerechtigheid doen op de aarde.
6In Zijn dagen zal Juda verlost worden
en Israël onbezorgd wonen.
Dit zal Zijn Naam zijn waarmee men Hem noemen zal:
DE HEERE ONZE GERECHTIGHEID.
7Daarom zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat men niet meer zal zeggen: Zo waar de HEERE leeft, Die de Israëlieten geleid heeft uit het land Egypte,
8maar: Zo waar de HEERE leeft, Die het nageslacht van het huis van Israël geleid heeft en Die het gebracht heeft uit het land in het noorden en uit al de landen waarheen Ik hen verdreven had: zij zullen wonen in hun eigen land.
Joh. 10 schreef:16Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.
Twee koninkrijken. Twee olijven, Twee kuddes. Judeeers en heidenen. Maar nu in het nieuwe verbond is er geen onderscheid meer.
Het stukje ketterij zit hem in het verzinnen van meerdere heilsbedelingen waarbij voor sommigen blijkbaar het bloed van Christus niet voldoende is maar er weer een offercultus moet komen...
En wat de bedelingen betreft: het moest toch duidelijk zijn de Messias die als theocratisch Koning uit het huis van David over Israël en de volken in het messiaanse rijk regeert een andere relatie met Zijn gemeente, die Zijn lichaam. Zijn hemelse bruid is,heeft dan met Zijn volk op aarde. Wij lezen dan ook nergens dat Hij de Koning van de kerk is, Hij is de Koning van Israël ! zie Jes. 44:6 en Matt. 27. Maar wat die tempel- en offerdienst aangaat daar hoop ik morgen nader op in te gaan ereunao
En dan nu dus over die tempel en die offercultus:
Omdat ik weet dat dit voor veel oprechte christenen een breekpunt is wil ik hier wat uitvoeriger bij stil staan. Wie ook hier het Woord van God letterlijk gelooft krijgt onmiddellijk tegengeworpen dat het Nieuw Testament duidelijk leert, met name de Hebr. brief, dat met de komst van Christus alle schaduwachtige offerdiensten afgedaan hebben. Maar wat waar is voor de Gemeente die door de inwonende Geest organisch met Christus verbonden is in Zijn opstanding, geldt daarom nog niet voor Israël. Inderdaad hebben alle offers met dat doel en in die vorm opgehouden. Het gaat hier echter om een zuiver sacramentele instelling, terugziende op de dood van Christus zoals wij dit doen bij het Heilig Avondmaal. Het is een andere vorm van evangelie verkondiging door de rijke taal van de symbolen. Er zijn dan ook belangrijke verschillen: omdat Jezus buiten de poort geleden heeft komt deze tempel buiten de stad te staan. Als wij Ezech.45 goed lezen dan blijkt duidelijk dat de tempel in het Noordelijk deel en de stad Jeruzalem in het Zuidelijk deel van het heilig hefoffer komt te staan. Dit hefoffer is een afgezonderd stuk land dat de Heere geheiligd is, 25000 el, omgerekend ca. 14 km, in het vierkant, gelegen tussen het erfdeel van Juda in het Noorden en Benjamin in het Zuiden. Van Noord naar Zuid 10.000 el voor de tempel en de priesters (ca. 5,6 km) 10.000 voor de levieten en 5000 ca. 2,8 km voor de stad. Van hart tot hart is de afstand tussen de stad en het heiligdom dus ca. 10 km. Ook lezen wij van geen Hogepriester en van geen voorhangsel, want dat is gescheurd Math.27:51. 51. En zo zou er nog veel meer te noemen zijn. Al deze verschillen bewijzen duidelijk dat het feit dat Christus gekomen is en het offer gebracht heeft in deze offerdiensten duidelijk verdisconteerd is.De Hebreeënbrief leert ons dat het hogepriesterschap van Aäron overgegaan is naar dat van Melchizedek, maar nergens dat die afbeeldingen van Zijn offer hun functie en betekenis verloren hebben. Ze komen juist in het licht van het offer van het Lam Gods nu pas in het helderste licht te staan .
Hoewel de dan manifest wedergekomen Christus door alle volken als koning erkend zal worden (Ps.2), zal Hij geen volkomen aards bestaan aannemen, zoals bij Zijn eerste komst. Want de Schrift leert duidelijk dat Zijn regering menselijk bemiddeld zal worden Jes.1:26 En Ik zal u uw rechters wedergeven, als in het eerste, en uw raadslieden als in den beginne; daarna zult gij een stad der gerechtigheid, een getrouwe stad, genoemd worden. In Ezech.45 en 46 lezen wij van de vorst die als één der groten in Israël regeren zal, waarschijnlijk uit het geslacht van David Jer.33:17 Want zo zegt de HEERE: Aan David zal niet worden afgesneden een Man, Die op den troon van het huis Israels zitte. Sommige uitleggers denken hier aan David zelf, maar dat geloof ik niet. Want wij geloven niet in reïncarnatie dus dan zou het in een opstandingslichaam moeten zijn. En dat is een nieuwe schepping die niets met zonde en offerande te doen heeft. Met deze vorst kan onmogelijk de Messias bedoeld zijn want wij lezen hier ook van hem dat hij zonen heeft en offers voor zijn zonden brengt.
En hoewel de Gemeente ook een tempel genoemd wordt in overdrachtelijke zin staat alles zo gedetailleerd beschreven tot de maten van de drempels en de deurposten etc. toe dat het aan infantiliteit grenst dit te willen vergeestelijken en pasklaar voor de kerk te maken. H.groeten: ereunao
Dit soort... redeneren, doet me denken aan een goochelaar die moeite heeft om zijn publiek te laten geloven in iets wat logischer wijs helemaal niet mogelijk is. Zie ook deze video:
http://www.youtube.com/watch?v=UC5BwubD9gcwaar de goochelaar een konijn uit de hoed wil toveren maar het wil nog niet zo goed lukken ermee. Nou ja, op het laatst heeft hij dan toch nog een rabbit from the hat te pakken.
Mijn advies aan jou is om op te passen dat je geen rabbi te voorschijn tovert.