Wanneer benader je de school?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Wanneer benader je de school?

Berichtdoor vanellus » 30 jul 2014 20:55

Eerst maar eens het concrete voorbeeld.

Mijn dochter, laat ik haar V. noemen, is van lente 2009. Ze gaat dus volgend jaar naar groep 2. Alles gaat prima, al begreep ik in oudergesprekken dat ze af en toe wat extra werk krijgt. Niets bijzonders verder. De laatste schooldag kreeg ze een rapport mee waarin al haar testresultaten op cito-toetsen ingetekend staan. Nu neem ik die testen met een korreltje zout, tenslotte ontwikkelt haar brein zich nog volop. Ik was als kind bijkans een genie en ik ben nu een tamelijk lome dame. Volgens die testen echter, scoort V. nu, eind groep 1 beter dan gemiddelde kinderen eind groep 2. Dat betekent dat er kinderen naar groep 3 gaan met slechtere testresultaten dan zij, puur omdat die wel 6 zijn en zij niet.

Nou wil ik niet dat ze versnelt, ik begrijp dat hele sociaal-emotionele verhaal wel en ze is nu niet zo geniaal dat het niet uit zou maken of ze aansluiting heeft. Maar ik had het fijn gevonden als de school me hier even over ingelicht had. Want misschien is het addertje onder het gras wel dat man en ik beide docent in het VO zijn. Wij zien testresultaten als harde gegevens, op basis waarvan we beslissingen nemen.

Eigenlijk wil ik maar een paar dingen van de juf weten, maar ik weet niet of dat gepast is om te vragen. Ik wil weten wat ze komend jaar met V. willen doen en wat ik daarbij kan ondersteunen. Ik wil weten of ik haar mag helpen met schrijven, want op basis van de letterherkenningsopdrachten heeft ze zichzelf halfbakken lezen en schrijven geleerd en dat eerste gaat prima, maar dat laatste ziet er niet uit. Man en ik hebben maanden geprobeerd haar af te leiden als ze over schrijven begon, maar dat is een gepasseerd station. Tekeningen worden voorzien van titels en ze schrijft briefjes aan haar vriendje.

Misschien ook een vraag aan jullie: wanneer mag je iets vragen? Wanneer ben je een zeur? Ik heb zelf weinig face-to-face-contact met ouders (ouderavonden, 10-minutengesprekken), voor de rest mail en bel ik veel. Er zijn echt moeders bij die me de rillingen geven. Ik wil niet zo'n moeder zijn.

Hoe lossen jullie dit soort zaken op? Of laat je het gewoon zo?

(Ik snap trouwens best dat je mijn verhaal misschien ongeloofwaardig vind. Iedereen lijkt een superintelligent kind te hebben.)

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor paprikameisje2 » 30 jul 2014 21:12

je hebt pb:)

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor Boaz » 30 jul 2014 22:17

Als jij vindt dat je een reden hebt om contact op te nemen met de juf, dan doe je dat toch gewoon??
Jij bent haar moeder, als jij niet voor haar opkomt, wie doet het dan wel?

Als jij de indruk hebt dat je kind vooruit loopt op de andere klasgenoten, doe je er goed aan met de juf een plan op te stellen om te voorkomen dat je kind zich gaat vervelen het komend jaar. Of erger: dat je kind zich gaat 'aanpassen' aan haar klasgenoten, doordat ze gaat merken dat ze 'anders' is.

Helaas is het nog altijd zo op veel scholen dat kinderen die slecht presteren veel aandacht krijgen, terwijl de slimmere kinderen ook extra hulp nodig hebben om alles in goede banen te leiden.

Zodra de school weer begint, zou ik (als ik jou was) een afspraak maken met de juf.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor Boaz » 30 jul 2014 22:18

per ongeluk bovenstaande mail 2x verstuurd..

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor Haai » 30 jul 2014 22:52

Ik vind eerlijk gezegd dat school hier wat steken heeft laten vallen - als testresultaten afwijkend zijn, het zij naar onder of naar boven, vind ik dat school daarover duidelijke uitleg moet geven naar ouders toe, en niet dat ze maar afwachten tot ouders met vragen komen. Ik zou dus zeker aan de bel trekken om te vragen hoe hun visie is op de testresultaten van je dochter.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor ajl » 31 jul 2014 12:54

Ik zou gewoon in het begin van groep 2 een gesprek aangaan met de juf en jullie bevindingen mededelen. Ook gelijk vragen in welk opzicht jullie dochter uitgedaagd kan worden en wat de school kan bieden.

Wij hebben vorig jaar hetzelfde gehad. Onze zoon zat 7 weken in groep 2 en de juf vroeg zich af wat hij eigenlijk leerde. Voor haar gevoel wist hij alles al wat verteld werd. Wij hebben er toen voor gekozen om hem in groep 2 te houden, maar hij kreeg wel veel meer uitdaging. Nu is dat op onze school wel standaard om dat te doen. Iedereen krijgt dezelfde lesstof aangeboden, maar de kinderen die meer kunnen krijgen moeilijker opdrachten over dezelfde lesstof dan de rest. Er schijnen 3 verdiepingsniveaus te zijn. Voor volgend jaar hetzelfde. Hij stroomt door naar groep 3, maar gelijk al met verdieping op taal en rekenen.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 31 jul 2014 15:08

Wat je absoluut niet moet doen, is je kind niet verder stimuleren, omdat ze 'anders' is. Dat is zó funest !! Als ze wil schrijven, laat haar schrijven !!

Zelf mocht ik halverwege groep 3 al naar groep 4 simpelweg omdat ik alles al kon. Sommige kinderen doen sommige dingen gewoon sneller dan andere, en daar moet je je echt niet voor schamen.

Faramir

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor Faramir » 31 jul 2014 15:24

EenVasteBurcht schreef:Wat je absoluut niet moet doen, is je kind niet verder stimuleren, omdat ze 'anders' is. Dat is zó funest !! Als ze wil schrijven, laat haar schrijven !!

Jij bied bij deze aan om het kind vervolgens in groep 3 een jaar lang extra te begeleiden met schrijflessen?

Als een kind in de kleuterklas bezig wil zijn met letters en dergelijke, wat overigens heel normaal is en zeker aan te moedigen dan doet een beetje basisschool met verstand van didactiek dat met behulp van letter stempels.

Aan de ouders; vraag gewoon de eerste of tweede dag aan de juf of ze ergens verderop in de week even een half uurtje tijd heeft om te praten over de ontwikkeling van je kind. Daar is niets vreemds aan. Als leerkracht had ik minimaal een paar keer in de week gesprekken met ouders.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor paprikameisje2 » 31 jul 2014 16:19

Gaat prima. Onze oudste had ook een eigen letteralfabet, wisselend tuzsen schrijfletters en blokletters... nu na een jaar groep drie.. schrijft ze netjes alles aan elkaar! Zelf ervaar ik het.. als niet extra moeilijk voor haar..

Mijn oudste werd abaoluut dol van de letterstempels.. ga maar eens bezig om daar een verhaaltje mee te maken! Doe et zelf maar eens.. zelfsnin een opgeruimde bak is dit niet motiverend.

Faramir

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor Faramir » 31 jul 2014 16:21

Het heeft de leerkracht van groep 3 waarschijnlijk bloed, zweet en tranen gekost om alle fout aangeleerde zaken weer af te leren en je kind op correcte wijze te laten schrijven.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 31 jul 2014 16:35

Sowieso ben ik tegen het jaren 50 didactische systeem van aan mekaar schrijven. Dat doet niemand meer na de basisschool en zelfs al niet meer tegen het einde van de basisschool. LAat kinderen gewoon los schrijven, is net zo snel en bij kinderen die niet zo netjes schrijven ook veel beter leesbaar.

Zelf ben ik pas heel laat overgegaan op het los schrijven, maar nu is wat ik schrijf tenminste leesbaar Ik heb aan mekaar nooit mooi kunnen schrijven op een acceptabel tempo.

We zitten hier niet in Arabische landen waar kalligrafie belangrijk is of zo, gewoon los schrijven alsjeblieft.

Faramir

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor Faramir » 31 jul 2014 18:05

EenVasteBurcht schreef:Sowieso ben ik tegen het jaren 50 didactische systeem van aan mekaar schrijven.

Prima hoor, maar wat voor professionele didactische argumenten kan je hier voor aandragen?

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor paprikameisje2 » 31 jul 2014 20:05

Faramir schreef:Het heeft de leerkracht van groep 3 waarschijnlijk bloed, zweet en tranen gekost om alle fout aangeleerde zaken weer af te leren en je kind op correcte wijze te laten schrijven.


absoluut niet, we kiezen ervoor om schrijven gelijk te laten lopen met de aangeleerde letters, dus met de kerst hebben ze alle letters gehad en is het consequent opletten dat er geen blokschrift meer te zien is in de schriften. Zelf groep drie gedraaid, geen moeite mee gehad.

Het is niet afleren van iets.. het is een nieuwe manier van schrijven aanleren! laten we het positief houden! Nogmaals.. vooral de slimme kinderen hebben absoluut geen last van deze verwarring, dit is eerder aan bod bij de kinderen die het al lastig op school hebben, maar die zie je vaak geen verhalen schrijven in groep 2

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor paprikameisje2 » 31 jul 2014 20:06

ben overigens ook kritisch tav van die lusletters... gewoon de leesletters zijn ook prima om te schrijven, dat heb ik vroeger geleerd en zijn lang niet zo moeilijk... of schrijf je met lusletters sneller? is dt beter voor het handmotoriek? zal mij er eens in verdiepen!

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Wanneer benader je de school?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 31 jul 2014 20:10

Nou heel sjiek hoor met je dure woorden, Faramir, maar daar heb ik geen boodschap aan.

Zal ik het eens heel simpel vragen: schrijf jij nog in lusletters? Ik ken echt bijna niemand die nog consequent in lusletters schrijft, namelijk. Iedereen gaat op den duur over op blokletters. In dit digitale tijdperk zie je overal enkel blokletters, op de computer zie je blokletters, getypte teksten zijn blokletters, etc. Dan is het ook logisch dat kinderen automatisch in blokletters gaan schrijven. Ze zijn leesbaarder, ze zijn makkelijker, er is gewoon geen voordeel aan lusletters t.o.v. blokletters BEHALVE dat het er mooi sjiek uit kan zien als je ze heel netjes schrijft (wat kinderen dus niet kunnen, behalve van die super brave stille meisjes die dan met het schriftje in de hand trots naar de juf lopen).

Waarom zou je zoiets in stand houden, als het het doel (namelijk dat het kind gewoon leert schrijven, en leesbaar ook) alleen maar in de weg zit?

Je kunt al die moeite veel beter steken in andere dingen, zoals taal en rekenen wat almaar achteruit gaat.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten