Lukas 22:35-38 (de twee zwaarden)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Lukas 22:35-38 (de twee zwaarden)

Berichtdoor Jvslooten » 31 jul 2014 20:09

mealybug schreef:En wie weet hadden de meesten al een zwaard. Alleen wie geen zwaard had, laat die zijn bovenkleed verkopen...

Twee hadden er een zwaard. Van de twaalf.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Lukas 22:35-38 (de twee zwaarden)

Berichtdoor mealybug » 31 jul 2014 20:25

Jvslooten schreef:Twee hadden er een zwaard. Van de twaalf.

Dat is genoeg .

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lukas 22:35-38 (de twee zwaarden)

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2014 09:29

Jvslooten schreef:Bedankt voor je uitleg Mealybug, dat klinkt best aannemelijk. Toch zitten er nog wel wat haken en ogen aan. Want wat is dan het verband met het zendingsbevel? En waarom zegt Jezus dan „En wie geen zwaard heeft, laat die zijn bovenkleed verkopen en er een kopen.”? Het was na de paasmaaltijd, dus diep in de nacht (ex. 12:42), en bovendien was het een feestdag. Het was onmogelijk om in de tussentijd een koper te vinden voor het bovenkleed en een verkoper die een zwaard aanbood. Of beter gezegd, tien zwaarden, want zoveel waren er nodig om "wie geen zwaard heeft ... er een te [laten] kopen.". Waarom dan toch dat bevel, als Jezus hier op gebeurtenissen duidde die slechts enkele ogenblikken later plaats zouden vinden?


Daarnaast, Jezus werd door zijn arrestatie tot de misdadigers gerekend. Niet vanwege Zijn discipelen. Hij werd tussen twee misdadigers gekruisigd. Ik vraag me sterk af of Hij de discipelen opdracht geeft om zwaarden te dragen met als doel dat zijn discipelen als misdadigers zouden worden gezien waar Hij dan weer onder gerekend wordt.

Ik heb wat bijbelverklaringen gelezen. Velen komen op een of andere manier ook uit bij geestelijke wapens. Maar unaniem is men het er mee eens dat het hier gaat om het ambt van apostel wat de discipelen nu snel zullen gaan oppakken, en bijbehorende gevaren. Vers 37 lijkt dan een vreemde eend in de bijt maar als je goed leest valt dat wel mee. Vers 37 heeft niet de maken met de zwaarden zelf maar is een aankondiging dat Hij snel zal lijden.

Even chronologisch:

- Jezus wijst op de uitzending van eerder waar de discipelen niets nodig hebben. Hun "stage" tot apostel.
- Jezus zegt: Nu hebben jullie echter een geld, een reiszak en zwaarden nodig want jullie gaan de wereld in. (de zwaarden zijn dan ter bescherming, gewapende mensen werden meestal nog wel door rovers met rust gelaten, zonder bewapening was je een makkelijk doelwit)
- Waarom nu? Omdat de tijd gekomen is dat vervuld wordt wat er staat geschreven, dat ik tot de misdadigers zal worden gerekend. Ik word opgepakt, opgesloten en als een misdadiger gekruisigd. Daarna zal alles anders zijn. Daarom moet je die spullen nu regelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten