Is het bezoeken van een café verkeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor moderngelovige » 26 jul 2014 21:49

Treffend verhaal Bambi!
Heeft alles in zich wat er over te zeggen valt.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Boerin » 27 jul 2014 11:13

naamloos schreef:Niks op tegen, maar Moh doet net alsof je naar een café gaat onder het mom van evangeliseren, en zo een excuus te hebben om een alcoholist te worden. ](*,) ](*,) ](*,)

Dat is wel het gevaar. Ik ken wel iemand die ging evangeliseren en even met iemand meeging om in het cafe een colaatje te drinken, maar die gaf gelijk z'n hart aan de Heer. Een jongen uit m'n studentenhuis ging elke week in de locale kroeg hangen om de mensen te bekeren en eerst gezellig contacten te leggen. Verder dan die gezellige contacten is ie niet gekomen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor naamloos » 27 jul 2014 11:54

Ik vind alcohol sowieso een gevaarlijk goedje, het valt niet voor niets onder harddrugs.
Oké voor mensen die er mee om kunnen gaan, maar het is vaak anders.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor mona » 28 jul 2014 11:07

Bambi schreef:Dan is de vraag: "Mag ik daar heen?" niet meer wat telt, maar: "Ik wil er niet meer heen, want ik voel me daar niet meer tussen passen."
Zo zie ik het ook.
Ik heb niets tegen een gezellige avond, of tegen een wijntje (lekker!) maar de kroeg is niet een goede omgeving voor een kind van God.
En de Heere zegt tegen AL Zijn kinderen: Wees heilig, want Ik ben heilig.
Laat je niet besmetten door de wereld. Vermeng je niet mee, je bent apart gezet.
Niet dat je jezelf dan buiten het normale leven moet plaatsen.
Maar de kroeg is niet het normale leven, althans niet zoals God dat bedoelt heeft.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2014 11:47

Bambi schreef:Ging je zelf nuchter naar buiten?


Ik kon altijd nog prima op de fiets thuiskomen zonder omwegen (bosjes en sloten). Ik was niet broodnuchter (maar dat waren ze op de bruiloft te Kana ook niet) maar ik was zeker ook niet stomdronken.

schelpje3 schreef:Ha ha ja, want dan ervaar je het wellicht als "gezellig".

Marnix ik geloof niet dat het iets uitmaakt waar je woont.
In het Westland wordt gezopen in zuipketen (whats in a name) in dorpjes in het plaatselijke cafeetje en in allerlei steden in barretjes en discotheken.
Jij hebt het zeker over een eetcafé, een koffiebar (youth for christ) of iets dergelijks.
In het café wordt in de regel niet gekotst, maar net erbuiten wel of op de weg naar huis.
Ik kwam er vroeger ook wel, in zogenaamde nette cafés, maar overal wordt drank geschonken en drinken sommige mensen (veel te) veel.
En gewoon eerlijk zijn, je komt er voor kletspraat, niet voor een diepzinnig geloofsgesprek.


Ik heb het niet over een eetcafe of een koffiebar. Ik heb het gewoon over een kroeg. Ik kwam daar voor de gezelligheid maar ik heb in de kroeg ook genoeg goede gesprekken gevoerd met mensen, over het geloof. Wij gingen vaak na catechisatie ook naar het cafe met z'n allen en dan praatte je ook over de avond door en over zinnige dingen.... en ook met mensen om je heen.

Katlheen schreef:Ik ken Arnhem ook en ging daar ook regelmatig (soms dagelijks) naar mijn stamkroeg. Daar werd niet gekotst, en dronkenschap zag je daar ook niet snel. En als je dat al zag, dan zag je al gelijk, als stamgast, dat het niet iemand was die daar regelmatig kwam.
En ja, je hebt ook kroegen waar mensen komen die vooral zo snel mogelijk dronken willen worden. Ik heb in een klein christelijk dorp in Zeeland in een jaar meer dronken en kotsende jongeren gezien, dan in 5 jaar studententijd in Arnhem. En ja, dan heb ik het helaas wel over jeugd die om 5 voor twaalf op zaterdagavond naar buiten rennen om "voor de zondag" thuis te zijn.

Bottom line is dat er gewoon overal gezopen, gesnoven en gekotst kan worden. Het is maar net waar je komt en wie er zijn.


Precies. Cultuur in steden en dorpen verschilt wat dat betreft echt wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor schelpje3 » 28 jul 2014 11:49

Marnix schreef:
Ik heb het niet over een eetcafe of een koffiebar. Ik heb het gewoon over een kroeg. Ik kwam daar voor de gezelligheid maar ik heb in de kroeg ook genoeg goede gesprekken gevoerd met mensen, over het geloof. Wij gingen vaak na catechisatie ook naar het cafe met z'n allen en dan praatte je ook over de avond door en over zinnige dingen.... en ook met mensen om je heen.

Voor de gezelligheid ja.
En dan gezellig onder het genot van een glas (of 1, 2, 3, of nog meer) schuimende goudgele rakkers praten over de ernst van het leven, en de dood.
Ik zie het helemaal voor me.
De keren dat ik ooit in een kroeg geweest ben, ging het over van alles en nog wat, maar valt in de regel onder slap geo.h.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor mealybug » 28 jul 2014 11:55

schelpje3 schreef:Voor de gezelligheid ja.
En dan gezellig onder het genot van een glas (of 1, 2, 3, of nog meer) schuimende goudgele rakkers praten over de ernst van het leven, en de dood.
Ik zie het helemaal voor me.
De keren dat ik ooit in een kroeg geweest ben, ging het over van alles en nog wat, maar valt in de regel onder slap geo.h.

Beter 1 zondaar tot bekering gekregen vanuit de kroeg, dan 60 jaar een kerkbank warm houden voor jezelf.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor naamloos » 28 jul 2014 12:18

mona schreef:Ik heb niets tegen een gezellige avond, of tegen een wijntje (lekker!) maar de kroeg is niet een goede omgeving voor een kind van God.
En de Heere zegt tegen AL Zijn kinderen: Wees heilig, want Ik ben heilig.
Laat je niet besmetten door de wereld. Vermeng je niet mee, je bent apart gezet.
Niet dat je jezelf dan buiten het normale leven moet plaatsen.
Maar de kroeg is niet het normale leven, althans niet zoals God dat bedoelt heeft.
De Zoon des mensen is gekomen, Die wel at en dronk, en u zegt: Ziedaar, een vraatzuchtig mens en drinker, een vriend van tollenaars en zondaars. :-k :-k :-k
schelpje3 schreef:Voor de gezelligheid ja.
En dan gezellig onder het genot van een glas (of 1, 2, 3, of nog meer) schuimende goudgele rakkers praten over de ernst van het leven, en de dood.
Ik zie het helemaal voor me.
De keren dat ik ooit in een kroeg geweest ben, ging het over van alles en nog wat, maar valt in de regel onder slap geo.h.
En dat gebeurt thuis niet, op een verjaardag bijv?
En er is niks verkeerds aan een gezellig avondje, al dan niet met verantwoord alcohol gebruik.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2014 12:33

schelpje3 schreef:Ik kwam er vroeger ook wel, in zogenaamde nette cafés

Refocafé? (:)
En gewoon eerlijk zijn, je komt er voor kletspraat, niet voor een diepzinnig geloofsgesprek.
Welnee, ik zou altijd in zijn voor een goed gesprek, kun je me zelfs voor wakker maken :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor schelpje3 » 28 jul 2014 12:51

Anoniem_89 schreef:Refocafé? (:)Welnee, ik zou altijd in zijn voor een goed gesprek, kun je me zelfs voor wakker maken :D

Nee joh, die bestonden nog niet. :lol:
Ik ging zeker niet voor een goed gesprek, dat was onmogelijk met die muziek en mensen die "meeluisteren".
Dat goede gesprek gebeurde dan later, in de auto. :-({|=

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor schelpje3 » 28 jul 2014 12:55

naamloos schreef:De Zoon des mensen is gekomen, Die wel at en dronk, en u zegt: Ziedaar, een vraatzuchtig mens en drinker, een vriend van tollenaars en zondaars. :-k :-k :-k En dat gebeurt thuis niet, op een verjaardag bijv?
En er is niks verkeerds aan een gezellig avondje, al dan niet met verantwoord alcohol gebruik.

Ik lees nergens in de Bijbel dat de Heere Jezus zich in een herberg ging zitten bezatten.
De wijn die gedronken werd, was van een andere orde, er waren immers geen koelkasten, dus alles was aan bederf onderhevig.

En je kunt het voor jezelf goedpraten, maar de Bijbel doet dit zeker niet!

Spreuken:Zijt niet onder de wijnzuipers, noch onder de vleesvreters;

Want een zuiper en vraat zal arm worden.

Bij wien is wee? bij wien och arme? bij wien gekijf? bij wien het beklag? bij wien wonden zonder oorzaak? bij wien de roodheid der ogen?
30 Bij degenen, die bij den wijn vertoeven; bij degenen, die komen om gemengden drank na te zoeken.
31 Zie den wijn niet aan, als hij zich rood vertoont, als hij in den beker zijn verve geeft, als hij recht opgaat;
32 In zijn einde zal hij als een slang bijten, en steken als een adder.

Aldus...

En als thuis mensen ladderzat weggaan na een verjaardag, lijkt mij er wel iets zijn misgegaan.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor mealybug » 28 jul 2014 13:02

schelpje3 schreef:Ik lees nergens in de Bijbel dat de Heere Jezus zich in een herberg ging zitten bezatten.
De wijn die gedronken werd, was van een andere orde, er waren immers geen koelkasten, dus alles was aan bederf onderhevig.

Wijn werd in vaten bewaard en in rotsen koel gehouden, 18 C ideaal voor rode wijn.Hoe kom je er bij dat wijn van een andere orde was?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor mona » 28 jul 2014 13:46

naamloos schreef:En er is niks verkeerds aan een gezellig avondje, al dan niet met verantwoord alcohol gebruik.
Nee hoor, helemaal niet. Geniet er van.

Dat de Heere Jezus met tollenaars en zondaar at, was maar met 1 motief:
De liefde van de Vader laten zien, zodat ze zich zouden bekeren van hun dwaalwegen.
Dus weg uit de kroeg, of uit het tollenaarshuisje, en niet erin blijven zitten, ook niet in de kroeg
Bij Levi zie je dat duidelijk, een voorbeeld wat er gebeurd als God in je leven gaat werken.


mealybug schreef:Beter 1 zondaar tot bekering gekregen vanuit de kroeg, dan 60 jaar een kerkbank warm houden voor jezelf.
Zeker MB, ik hoop dat God jou wil gebruiken om zondaars tot Hem te brengen. Dat is immers de roeping van een christen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2014 13:53

schelpje3 schreef:Voor de gezelligheid ja.
En dan gezellig onder het genot van een glas (of 1, 2, 3, of nog meer) schuimende goudgele rakkers praten over de ernst van het leven, en de dood.
Ik zie het helemaal voor me.
De keren dat ik ooit in een kroeg geweest ben, ging het over van alles en nog wat, maar valt in de regel onder slap geo.h.


Tja, er zaten vast veel ongelovigen in de kroeg. Maar als jij daar ook was had jij toch een goed gesprek kunnen aangaan? Met 5 biertjes op kan dat nog steeds prima... maar je moet dat dan wel doen. Want mensen die niet geloven doen dat niet zo vaak nee.

En wat je over de Bijbel zegt, dat klinkt mooi. En we moeten ons ook niet iedere keer enorm bedrinken. Aan de andere kant heeft de Bijbel het wel over de wijn die het hart verheugt. In Kana maakt Jezus niet voor niets enorme hoeveelheden wijn. Een feestje met wat drankjes en dans.... helemaal niets mis mee. Dat is wat anders dan ieder weekend stomdronken in de kroeg zitten, zoals bij jou in het dorp blijkbaar gebeurt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor naamloos » 28 jul 2014 14:18

schelpje3 schreef:Ik lees nergens in de Bijbel dat de Heere Jezus zich in een herberg ging zitten bezatten.
Dat noem ik nou een misselijke streek.
Eerst mijn reacties aan jou en Mona samenvoegen, om me dan een conclusie in de mond te leggen die helemaal bij jezelf vandaan komt.
Dan kun je beter in de kroeg een fles wijn achteroverslaan, daar doe je alleen jezelf kwaad mee.
schelpje3 schreef:Spreuken:Zijt niet onder de wijnzuipers, noch onder de vleesvreters;

Want een zuiper en vraat zal arm worden.

Bij wien is wee? bij wien och arme? bij wien gekijf? bij wien het beklag? bij wien wonden zonder oorzaak? bij wien de roodheid der ogen?
30 Bij degenen, die bij den wijn vertoeven; bij degenen, die komen om gemengden drank na te zoeken.
31 Zie den wijn niet aan, als hij zich rood vertoont, als hij in den beker zijn verve geeft, als hij recht opgaat;
32 In zijn einde zal hij als een slang bijten, en steken als een adder.

Aldus...
Ga eens net zo ijverig opzoeken wat de bijbel zegt over laster, vrijheid e.d. =; =; =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten