Is het bezoeken van een café verkeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jul 2014 14:43

Bambi schreef:Als je zelf een slok op hebt, valt het niet meer zo op.
Als je zelf nuchter bent zie je meer. :wink:

Ha ha ja, want dan ervaar je het wellicht als "gezellig".

Marnix ik geloof niet dat het iets uitmaakt waar je woont.
In het Westland wordt gezopen in zuipketen (whats in a name) in dorpjes in het plaatselijke cafeetje en in allerlei steden in barretjes en discotheken.
Jij hebt het zeker over een eetcafé, een koffiebar (youth for christ) of iets dergelijks.
In het café wordt in de regel niet gekotst, maar net erbuiten wel of op de weg naar huis.
Ik kwam er vroeger ook wel, in zogenaamde nette cafés, maar overal wordt drank geschonken en drinken sommige mensen (veel te) veel.
En gewoon eerlijk zijn, je komt er voor kletspraat, niet voor een diepzinnig geloofsgesprek.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor mealybug » 25 jul 2014 15:48

schelpje3 schreef:In het Westland wordt gezopen in zuipketen (whats in a name) in dorpjes in het plaatselijke cafeetje etc...
ook in Urk en Staphorst is dat het geval... daarom zei ik al dat e predikant zelf eens het cafe in moest stappen, om zijn schaapjes bijeen te roepen.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Katlheen » 25 jul 2014 16:26

Ik ken Arnhem ook en ging daar ook regelmatig (soms dagelijks) naar mijn stamkroeg. Daar werd niet gekotst, en dronkenschap zag je daar ook niet snel. En als je dat al zag, dan zag je al gelijk, als stamgast, dat het niet iemand was die daar regelmatig kwam.
En ja, je hebt ook kroegen waar mensen komen die vooral zo snel mogelijk dronken willen worden. Ik heb in een klein christelijk dorp in Zeeland in een jaar meer dronken en kotsende jongeren gezien, dan in 5 jaar studententijd in Arnhem. En ja, dan heb ik het helaas wel over jeugd die om 5 voor twaalf op zaterdagavond naar buiten rennen om "voor de zondag" thuis te zijn.

Bottom line is dat er gewoon overal gezopen, gesnoven en gekotst kan worden. Het is maar net waar je komt en wie er zijn.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Anoniem_89

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 jul 2014 19:46

Spreeuw schreef:Ik heb al verschillende predikanten horen waarschuwen tegen het bezoeken van een café/kroeg. Het valt mij op dat predikanten vaak waarschuwen voor dezelfde zonden, zoals sportverdwazing, het luisteren van popmuziek, het bezoeken van een café enzovoorts. Is het terecht dat het bezoeken van een café afgewezen wordt?


Spreeuw,
die predikanten moet je helemaal niet naar luisteren want
Met sport en muziek luisteren krijg je juist goede gesprekken, wie weet of je iets over je geloof kan delen (evangeliseren dus).

Het bezoeken van een café kan ook gezellig zijn voor goede gesprekken.
Predikanten hebben zeker nog nooit gehoord dat je niet in de kerk moet blijven maar erop uit moet gaan?

Waarom zou het alleen maar kotsen zijn en dronken mensen, valt wel mee.
Als ik zo iemand zou zien zou ik er haast een goed gesprek mee willen voeren.

Valt natuurlijk niet altijd mee, maar ja, strijd hoort erbij..

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Boerin » 25 jul 2014 20:02

Spreeuw schreef:Ik heb al verschillende predikanten horen waarschuwen tegen het bezoeken van een café/kroeg. Het valt mij op dat predikanten vaak waarschuwen voor dezelfde zonden, zoals sportverdwazing, het luisteren van popmuziek, het bezoeken van een café enzovoorts. Is het terecht dat het bezoeken van een café afgewezen wordt?

Ik weet niet, ik mocht toen ook niet, maar we wilden een keer gaan met een paar lui uit de klas tussen de middag, vlak bij die school, mocht niet van m'n ex. Vond ik zo'n onzin, ik ging lekker toch, we dronken niet eens alcohol en het was niet eens 's avonds. Er kwam een hond aan, die liep recht op me af en deed z'n poot omhoog, serieus en m'n jas en helm zaten onder en aan de wand hing een spotprent van Jezus die verdronk in het water. Dat was echt van: Wat doe jij hier? Sindsdien dorst ik met een uitje met m'n werk niet eens op een terrasje van een cafe 's middags een kop chocomel te drinken, help, dat is duivels. Ik werd weleens uitgenodigd op m'n werk na een afgerond project en verexcuseerde me met: Nee sorry ik ben christen. LOL Een paar jaar terug bij een afscheid van een naaste collega toch maar voor het eerst gegaan, kon het echt niet maken om niet te gaan en ze dronken toch haast niks, het was een vrij normaal cafe, viel alles mee.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor JeeWee » 25 jul 2014 20:53

Mág je naar het café?
Mág je dansen?
Mág je naar de kermis?
Mág je naar het circus?
Mág je naar de bioscoop?
Mág je gezangen zingen?
Mág je op zondag wandelen?
Mág je....

Wat een trieste vragen allemaal!
Ik word zo triest van al dat gezeur over wat je allemaal wel en niet zou mogen.
Het enige dat je niet mag, is onbekeerd zijn...

Wereldgelijkvormigheid? Weet je wat dat is?
Dat is als je Jezus laat staan.
Want dat doet de wereld.
En de rest?
Dat zijn symptomen van een leven zonder Jezus!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Majiem » 25 jul 2014 20:59

schelpje3 schreef:In het Westland wordt gezopen in zuipketen (whats in a name) in dorpjes in het plaatselijke cafeetje etc...


mealybug schreef: ook in Urk en Staphorst is dat het geval... daarom zei ik al dat e predikant zelf eens het cafe in moest stappen, om zijn schaapjes bijeen te roepen.


Goed idee :D. Dan samen een biertje doen en een goed gesprek hebben. Wil best heel goed in een café.
deep water faith in the shallow end

Anoniem_89

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 jul 2014 21:05

mealybug schreef: ook in Urk en Staphorst is dat het geval... daarom zei ik al dat e predikant zelf eens het cafe in moest stappen, om zijn schaapjes bijeen te roepen.

Dat is tenminste een goed idee.

Ja want stel je voor dat je dit en dat niet mag.
Jezus ging toch ook naar de vrouw bij de waterput en ging toch ook naar Zacheüs om met hem te eten?

Zo nog wel veel meer voorbeelden, Rachab.. enz..

Oh wacht, volgens mij alleen datgene wat de dominee, dáár moeten we naar luisteren :-&
Hoepel op als je niet in de realiteit wilt leven maar val anderen er niet mee lastig ](*,)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor mealybug » 25 jul 2014 21:26

Anoniem_89 schreef:Dat is tenminste een goed idee.

Ja want stel je voor dat je dit en dat niet mag.
Jezus ging toch ook naar de vrouw bij de waterput en ging toch ook naar Zacheüs om met hem te eten?

Zo nog wel veel meer voorbeelden, Rachab.. enz..

Oh wacht, volgens mij alleen datgene wat de dominee, dáár moeten we naar luisteren :-&
Hoepel op als je niet in de realiteit wilt leven maar val anderen er niet mee lastig ](*,)

Ik denk dat Jezus de hoeren en tollenaren ook niet echt in de synagoge tegenkwam, wel?

Anoniem_89

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 jul 2014 21:46

mealybug schreef:Ik denk dat Jezus de hoeren en tollenaren ook niet echt in de synagoge tegenkwam, wel?


Hmm... nee.. :mrgreen:

Zou wel lekker makkelijk zijn.
Een gemeente leiden en iedereen in je veilige gemeente bij elkaar houden.
Alsof zij geen recht hebben op het Evangelie :roll:

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Byte » 25 jul 2014 22:12

schelpje3 schreef:Marnix ik geloof niet dat het iets uitmaakt waar je woont.
In het Westland wordt gezopen in zuipketen (whats in a name).


In Urk snuift de jeugd zich te pletter.... En dus valt zo'n keet wel mee?(cynische opmerking)

Het valt allemaal wel mee in het Westland net zoals de rest van het land.....
Erger maken dan het is vind ik niet koosjer.

Ik ben van mening dat een café bezoek absoluut niet verkeerd is.

Een kroeg waar ik een man ontmoette die opgegeven was, kanker, toen hij dit vertelde in de kroeg en de mensen vroegen ben je dan niet bang? Bang, zei de man glunderend, Nee zei hij want ik ga naar mijn Redder toe! Je had die gezichten moeten zien van de mensen. Ze werden wakker geschud!

Ander gesprek was,
Een ander jongeman die er erg slecht uitzag, ook bezopen vanwege het verdriet dat hij had omdat zijn vrouw bij hem was weggelopen , hij werd uitgenodigd en opgehaald om zondag naar de kerk te gaan

Hoe het verder afgelopen is weet ik even niet maar de moraal van het verhaal, is het verkeerd om een café te bezoeken Nee! Is het verkeerd om je te bezatten ? Ja, je weet namelijk nooit wanneer je van de Heer mag getuigen.

Gr en zegen,

Byte.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mohamed

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor mohamed » 25 jul 2014 23:16

Wordt er in Urk gesnoven? Ja, alleen als er een paap voorbij komt. :lol:

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor naamloos » 26 jul 2014 09:30

Ik heb wel eens een boek of film gelezen of gezien van Adrian Plass, 'het bezoek'.
Ik weet niet meer precies hoe het ging, maar het kwam er op neer dat Jezus de aarde zou komen bezoeken maar niemand herkende hem.
In de kerken was geen plaats voor hem, daar hadden ze het veel te druk om te zorgen dat alles ordelijk en stichtelijk verliep.
Maar bij de mensen waarop werd neergekeken, zoals verslaafden en degenen waarop uiterlijk nogal wat was aan te merken, daar was hij welkom.

Er is nog niet veel verandert .... :!:
In de preek hoor je van alles, maar o wee als je het in de praktijk wilt brengen en je begeeft je onder 'zulk soort mensen' :-& :-& :-&
Als je naar een café gaat, dan begin je niet in de eerste plaats te evangeliseren.
Je zult eerst contacten moeten leggen, gewoon betrokken zijn bij de mensen.
En dan hopen dat er vroeg of laat een opening komt om te getuigen. En met je houding kun je ook heel wat doorgeven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor mohamed » 26 jul 2014 10:03

JeeWee schreef:Ik word zo triest van al dat gezeur over wat je allemaal wel en niet zou mogen.
Het enige dat je niet mag, is onbekeerd zijn...

Voor de verandering zijn we het eens roerend eens. Al dat gezeur is net Farizees zuurdesem.

mohamed

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor mohamed » 26 jul 2014 10:05

naamloos schreef:Als je naar een café gaat, dan begin je niet in de eerste plaats te evangeliseren.
Je zult eerst contacten moeten leggen, gewoon betrokken zijn bij de mensen.
En dan hopen dat er vroeg of laat een opening komt om te getuigen. En met je houding kun je ook heel wat doorgeven.

Nou ja, je kan dan ter verdediging aankaarten dat je alcoholist werd omdat je het beste met anderen voor had. :mrgreen:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten