Kerk wordt satanskerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Kerk wordt satanskerk

Berichtdoor Spreeuw » 20 jun 2014 18:24

Dit is het kerkje van Etersheim. Etersheim ligt ongeveer 10 km ten noorden van Purmerend.

Afbeelding

Vroeger was dit een hervormde kerk. In 1971 is het gesloten voor de hervormde eredienst. In 1975 werd het gebouw gedurende enkele jaren gebruikt door de Kerk van Satan. Dit was de eerste locatie van de Satanskerk in Nederland. Ik vraag me af hoe het zover heeft kunnen komen. Zo'n tegenovergestelde functie.

De Church of Satan is op 1 mei 1966 opgericht door Anton Szandor LaVey (1930-1997). De oprichter vond dat er in de naam van God veel ellende wordt veroorzaakt. De ellende werd volgens hem op naam van de satan gezet en hiermee werd de kerk volgens hem bevoordeeld.

Hierbij een filmpje over de satanskerk in Nederland: http://www.youtube.com/watch?v=qNBrL6cYIB8

Wat in Etersheim eerst een christelijke kerk was, werd later een satanskerk. Een verschrikkelijke herbestemming. De satan gaat door als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Laat het dan waar zijn:

Psalm 74:21 (Berijming 1773)
Rijs op, o God, rijs op, toon Uw gezag;
Betwist Uw zaak, wees onze pleitbeslechter;
't Is meer dan tijd; gedenk, o hoogste Rechter,
Wat smaad de dwaas U aandoet dag op dag.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... D=21&s=rit

Faramir

Re: Kerk wordt satanskerk

Berichtdoor Faramir » 20 jun 2014 18:29

Spreeuw schreef:Wat in Etersheim eerst een christelijke kerk was, werd later een satanskerk. Een verschrikkelijke herbestemming.

Dat lijkt mij ook. Maar ik heb begrepen dat een kerkgebouw voor protestanten slechts een stapel stenen is. Niet meer en niet minder. Verkopen aan de hoogste bieder dus.
De satan gaat door als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Zal wellicht zo zijn, maar dan niet in dit kerkje zo te zien. In je eigen tekst geef je namelijk aan dat het gebouw enkele jaren in gebruik was als satanskerk.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 20 jun 2014 18:37

Faramir schreef:Zal wellicht zo zijn, maar dan niet in dit kerkje zo te zien. In je eigen tekst geef je namelijk aan dat het gebouw enkele jaren in gebruik was als satanskerk.

Wegens bouwvalligheid van dit kerkje is men naar elders vertrokken.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 20 jun 2014 21:59

Voor de meeste protestanten is de Heilige Geest aanwezig, daar waar men samenkomt om te zingen, te bidden, te gedenken, te luisteren en te leren. Zodra het (kerk)gebouw een andere bestemming krijgt, is ook het heilige eraf, want de Geest vertoeft elders, waar men samenkomt in de naam van de Heer. Ik ken ook kerken, die nu café zijn, of meubelhal, of een appartementencomplex. De satanskerk is iets, wat ver van ons ligt, maar aan het gebouw ligt het niet. Als je vindt, dat de satan nog rondgaat als een briesende leeuw, dan ontken je het werk van Christus op aarde. De satan gaat rond, daar waar men hem de ruimte geeft. Het zelfde geldt voor de Heilige Geest. Negatief gerichte, sektarische geluiden lees ik hier.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 21 jun 2014 11:25

jaapo schreef:Voor de meeste protestanten is de Heilige Geest aanwezig, daar waar men samenkomt om te zingen, te bidden, te gedenken, te luisteren en te leren. Zodra het (kerk)gebouw een andere bestemming krijgt, is ook het heilige eraf, want de Geest vertoeft elders, waar men samenkomt in de naam van de Heer. Ik ken ook kerken, die nu café zijn, of meubelhal, of een appartementencomplex. De satanskerk is iets, wat ver van ons ligt, maar aan het gebouw ligt het niet. Als je vindt, dat de satan nog rondgaat als een briesende leeuw, dan ontken je het werk van Christus op aarde. De satan gaat rond, daar waar men hem de ruimte geeft. Het zelfde geldt voor de Heilige Geest. Negatief gerichte, sektarische geluiden lees ik hier.

Dat de satan rondgaat als een briesende leeuw, staat letterlijk in de Bijbel. Daarmee wordt het werk van Christus op aarde niet ontkend, maar wordt gewezen op de tegenstander van God.

1 Petrus 5:8-9 (NBG'51)
8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden. 9 Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jun 2014 20:31

Eigenlijk was de ware toedracht u niet sensationeel genoeg, in werkelijkheid loopt u achter de feiten aan en zijn ze al lang weer vertrokken uit die bouwval die ooit een kerk was zoals Faramir aantoonde.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 21 jun 2014 21:58

mohamed schreef:Eigenlijk was de ware toedracht u niet sensationeel genoeg, in werkelijkheid loopt u achter de feiten aan en zijn ze al lang weer vertrokken uit die bouwval die ooit een kerk was zoals Faramir aantoonde.

Het is maar goed ook dat ze daar weggegaan zijn. Je gaat een van oorsprong christelijk kerkgebouw toch niet omvormen tot een satanskerk? Dit is een verschrikking!

Weet iemand of de satan ook echt aanbeden wordt in de satanskerk?

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 21 jun 2014 22:05

Spreeuw schreef:
Weet iemand of de satan ook echt aanbeden wordt in de satanskerk?

Maakt dat wat uit dan? Als je een christen bent geloof je toch dat God sowieso almachtig is en dat daar geen kwaad tegen opgewassen is?
Dus al helemaal niet een handvol satansaanbidders?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 21 jun 2014 22:12

Je doet nu aan plak en knipwerk beste Spreeuw.
Je hebt een bericht gevonden dat een oud kerkje een tijdje in gebruik is geweest door aanhangers van de satanskerk. Da's inmiddels al weer (lang) achterhaald oud nieuws.
Vervolgens zoek je daar een Bijbeltekst bij die op zich wel waar is maar verder niet relevant voor dit bericht meer is..... slaat dus als een tang op een varken.

Ik neem aan dat je zelf wel info over de satanskerk kan vinden.
Het hele topic krijgt hiermee een wat onzinnig gehalte vind je zelf ook niet?

Neemt niets weg van het feit dat satan rond gaat als een briesende leeuw maar
daar lopen ook wel topics over....en voegt deze niets toe.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 21 jun 2014 22:22

Wim2600 schreef: Maakt dat wat uit dan? Als je een christen bent geloof je toch dat God sowieso almachtig is en dat daar geen kwaad tegen opgewassen is?
Dus al helemaal niet een handvol satansaanbidders?

Dat klopt, God is almachtig. Toch gaat ook de satan rond als een brullende leeuw. Wij moeten de satan weerstaan. Dan is het wel handig als je de satan herkent. Dus ook satanaanbidders.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 21 jun 2014 22:30

[quote="Spreeuw"

Dat klopt, God is almachtig. Toch gaat ook de satan rond als een brullende leeuw. Wij moeten de satan weerstaan. Dan is het wel handig als je de satan herkent. Dus ook satanaanbidders.[/quote]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Satanisme

Nou, begin hier eens zou ik zeggen :roll:

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 22 jun 2014 13:33

Spreeuw schreef:Weet iemand of de satan ook echt aanbeden wordt in de satanskerk?
Ja, ik. Alle leden van de Satanskerk van LaVey en alle kerken die daaruit zijn voortgekomen zijn atheïst. Dat klinkt misschien gek, maar er is niemand die daar werkelijk gelooft dat Satan als zijnde een persoon, een engel of een god, bestaat.

Wat dat betreft kun je er ook best eens een kijkje nemen, mits je een beetje stevig in je schoenen staat en een gezond kritisch verstand hebt, want Satan -voor zover de personificatie van het kwaad bestaat natuurlijk- waart daar niet echt rond. Ik ben er ook langsgelopen toen ze nog in Amsterdam zaten. Heel interessant. In feite is het een groot theaterspektakelstuk. Kijk eens hier.

Mohamed schreef:Men zou haast zeggen dat de duivel rondgaat als een postende spreeuw! :mrgreen:
:lol:
"Een libelle zweeft over het water..."

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 22 jun 2014 15:15

Net een stukje van die YouTube-video bekeken, en inderdaad: ik kan er niet meer in zien dan een niet onaardig stukje amateurtheater met symboliek en rituelen waarvoor overduidelijk inspiratie is opgedaan bij o.a. de katholieke kerk.
Het kon me niet bijzonder boeien, maar het lijkt me allemaal vrij onschuldig vermaak.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 25 jun 2014 12:50

Ja, ik. Alle leden van de Satanskerk van LaVey en alle kerken die daaruit zijn voortgekomen zijn atheïst. Dat klinkt misschien gek, maar er is niemand die daar werkelijk gelooft dat Satan als zijnde een persoon, een engel of een god, bestaat.

Waarom noemen ze zich dan "satanskerk"?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jun 2014 12:54

Spreeuw schreef:
Waarom noemen ze zich dan "satanskerk"?

Spreeuw: je vraagt hoe het zover heeft kunnen komen?
In de reformatorische kerken zeggen ze vaak:
Waar God Zijn kerk bouwt, zet de satan er direkt een kapelletje naast.
M.a.w. mensen die met Gods Woord en Zijn geboden niets van doen willen hebben, laat satan met rust, die zijn al voor hem. Maar juist mensen die nabij het Woord van God willen leven, zal hij het leven flink zuur maken en mogelijk zelfs trachten te verleiden. Dus als dan ook nog een symbool van het christendom hem toevalt, is dat helemaal goed.

Terug naar “[Religie] - Open forum”