Irak en ISIS

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor jamillah » 01 sep 2014 21:04

Ik zie ze nu alleen nog maar vluchten, maar jij hebt een vooruitziende blik zo lijkt het 8-[

Maar om eerlijk te zijn, ik weet het ook niet. Ik weet ook niet wat ik zou doen als ik oog in oog kom te staan met een IS man. Als ik mijn kinderen moet beschermen en ik heb daar een wapen in mijn hand.
Of ik dan mijn vijand op dat moment lief kan hebben, zegenen, ze weldoen en ook nog voor ze bidden.

Wat doet een mens in zo'n situatie? Wie het me kan vertellen, graag.. En dan met 'gij zult niet doodslaan' in het achterhoofd.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor hettys » 01 sep 2014 21:06

Faramir schreef:Het christendom als pasifistische godsdienst. Nee, slechts de eerste eeuwen was dat het geval. Christenen zullen keihard terugslaan indien dat nodig is om te overleven.


christenen hebben keihard geslagen om het christendom te verspreiden. kerstenen heette dat.
Ook gif is geschapen.

Faramir

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Faramir » 01 sep 2014 21:10

Zeker hebben ze dat. Kerstenen kon overigens ook heel vreedzaam. Christenen hebben door de eeuwen heen standgehouden tegen van alles en nog wat. Ook de IS zal niet slagen. Ze zijn nu al over het hoogtepunt heen.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor hettys » 01 sep 2014 21:20

Faramir schreef:Zeker hebben ze dat. Kerstenen kon overigens ook heel vreedzaam.


Zeker.
Christenen hebben door de eeuwen heen standgehouden tegen van alles en nog wat. Ook de IS zal niet slagen. Ze zijn nu al over het hoogtepunt heen.

Dat mogen we hopen en bidden.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Boekenlezer » 02 sep 2014 10:02

Dat er groeperingen zijn die onder de vlag "christelijk" opereren, maar ondertussen op eigen initiatief allerlei wreedheden uitvoeren en zich onchristelijk gedragen, en dat daartegen wordt geageerd in dit topic, ja, daar kan ik inkomen. Maar op een gegeven moment zie ik hettys met een lijst komen van christelijk milities, en als ik dan die link over Forces Libanaises bekijk, dan lees ik niet over dat soort dingen. Dan krijg ik meer de indruk van iets wat meer op gewone verdediging van eigen belangen neerkomt. Iets vrij normaals, als je het mij vraagt. Als ik hettys met zo'n lijst zie aankomen, krijg ik het gevoel dat je als christen al verdacht bent als je ook maar even een mes oppakt (bijvoorbeeld omdat je van plan bent om de groenten te gaan snijden).
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Optimatus » 02 sep 2014 10:39

Boekenlezer schreef:Dat er groeperingen zijn die onder de vlag "christelijk" opereren, maar ondertussen op eigen initiatief allerlei wreedheden uitvoeren en zich onchristelijk gedragen, en dat daartegen wordt geageerd in dit topic, ja, daar kan ik inkomen.


Zo zijn er ook groeperingen die onder de vlag "islamitisch", "boeddhistisch" of "watdanookistisch" opereren, maar ondertussen op eigen initiatief allerlei wreedheden uitvoeren. Door echter de hele godsdienst te vereenzelvigen met deze groeperingen, laat je mensen van die godsdienst, die niet dergelijke wreedheden willen uitvoeren, in de kou staan en drijf je hen in de armen van extremisten. Juist nu moet je juist deze mensen beschermen tegen hun extremistische geloofsgenoten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor hettys » 02 sep 2014 14:44

Boekenlezer schreef:Dat er groeperingen zijn die onder de vlag "christelijk" opereren, maar ondertussen op eigen initiatief allerlei wreedheden uitvoeren en zich onchristelijk gedragen, en dat daartegen wordt geageerd in dit topic, ja, daar kan ik inkomen. Maar op een gegeven moment zie ik hettys met een lijst komen van christelijk milities, en als ik dan die link over Forces Libanaises bekijk, dan lees ik niet over dat soort dingen. Dan krijg ik meer de indruk van iets wat meer op gewone verdediging van eigen belangen neerkomt. Iets vrij normaals, als je het mij vraagt. Als ik hettys met zo'n lijst zie aankomen, krijg ik het gevoel dat je als christen al verdacht bent als je ook maar even een mes oppakt (bijvoorbeeld omdat je van plan bent om de groenten te gaan snijden).


Ik probeer alleen duidelijk te maken wat Optimatus zo goed heeft verwoord in z'n laatste posting.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Boekenlezer » 02 sep 2014 18:35

Dat je er goed aan doet om sjiïeten of minder extreme soennieten te beschermen tegen IS, daar stem ik helemaal mee in. Was dat trouwens ook niet een eigenschap van, in ieder geval het oorspronkelijke christendom, om niet alleen oog te hebben voor de eigen geloofsgenoten, maar ook voor anderen? Om klaar te staan voor alle mensen, ongeacht geloof?

Of daarmee de islam qua leer wel oké is, is iets heel anders.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Optimatus » 02 sep 2014 18:42

Dat is een vraag van een heel andere orde, wel een terechte vraag overigens..
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor hettys » 02 sep 2014 19:02

Boekenlezer schreef:Dat je er goed aan doet om sjiïeten of minder extreme soennieten te beschermen tegen IS, daar stem ik helemaal mee in. Was dat trouwens ook niet een eigenschap van, in ieder geval het oorspronkelijke christendom, om niet alleen oog te hebben voor de eigen geloofsgenoten, maar ook voor anderen? Om klaar te staan voor alle mensen, ongeacht geloof?


Dat is eigenschap van menselijke mensen. de mensen van het rode kruis, artsen zonder grenzen, amnesty international etc zijn over het algemeen niet christelijk, maar begaan met de medemens. Ik heb geen idee of vroege christenen zich bezighielden met humanitaire zaken.


Of daarmee de islam qua leer wel oké is, is iets heel anders.


De leer van de Islam is, net zoals de christelijke leer multi- interpretabel.

Islam een religie van vrede
Het standpunt van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap is dat de leerstelling van de Heilige Koran vrede bevordert. Laten we in ieder geval zien wat de Heilige Koran beveelt met betrekking tot het stichten van vrede. De Almachtige God zegt in de Heilige Koran:

Wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij het gehele mensdom had gedood (5:33).

http://www.ahmadiyya-islam.org/nl/islam ... van-vrede/


In de bijbel wordt gezegd dat een mens beter vermoord kan worden dan dat hij anderen op een dwaalspoor brengt. Die tekst kan toch ook leiden tot een hoop ongemak. zou je zeggen.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor mona » 02 sep 2014 20:52

Opnieuw een journalist onthoofd door IS:
http://nos.nl/artikel/693974-is-onthoof ... st-vs.html
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Faramir » 02 sep 2014 20:54

Dat ze mogen branden in de hel. En dat ze daar maar zo snel mogelijk heen geholpen worden.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor johannes1 » 03 sep 2014 12:20

Ik las gister ergens dat er onder de bevolking de roep leeft om te gaan vechten. Ik denk dat Obama geen andere keus meer heeft als het zo door gaat.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Optimatus » 03 sep 2014 18:14

Dat lijkt me zeer wenselijk, gezien de genocide die daar openlijk plaatsvindt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor jamillah » 04 sep 2014 12:34



Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten