ereunao schreef:In de Schrift is niets los verkrijgbaar, alles hangt met alles samen. Zo is het ook met de doop. Dit kan niet goed begrepen worden zonder de kerk- historische achtergronden te kennen. Er is geen enkel expliciet voorbeeld in de Schrift te vinden dat de apostelen en hun directe opvolgers ooit zuigelingen gedoopt hebben. Want die z.g.n. ‘huistekskten’bewijzen niets; het is een pure veronderstelling dat daar ook wel zuigelingen bij geweest zullen zijn. Maar het is wel waar dat reeds in de 2e eeuw de kinderdoop algemeen gebruik was.
Met kerkvaders die zeiden dat dit gebruik terugging tot op de apostelen (o.a. Origenes, Ep. ad Rom. 5:9). Ik wil dit er wel aan toevoegen, omdat het vervolg van je betoog uitgaat dat de kinderdoop direct of indirect teruggaat op een dwaling: ofwel het grieks-mythologische denken, dan wel de vervangingsleer. Maar nu zijn er 2 mogelijkheden:
1. ofwel de vroege kerkvaders (de zgn. apostolische vaders, waarvan een deel de apostelen nog hebben gekend) hebben gelogen en hebben zelf de kinderdoop uitgevonden, merkwaardigerwijs zonder discussie in de vroege kerk. Nog vreemder is het dat dit gebruik blijkbaar algemeen was in een kerk die door het hele Romeinse Rijk verspreid was. Maar eeuwen later hebben we nu gelukkig mensen die tenminste niet dwalen en die "ontdekt hebben" dat de kerk het hierin altijd bij het verkeerde eind heeft gehad.
2. ofwel de apostolische vaders spraken de waarheid en de kinderdoop gaat inderdaad terug op het apostolische gebruik. In dat geval is het vervolgens de vraag hoe je dit theologische duidt, en daarover is in de loop der tijd inderdaad verschillend gedacht, maar dat is dan een tweede vraag. De eerste vraag is of hun bewering klopt.
Het is de vraag wat je wil geloven in dit geval. De eerste optie lijkt me weinig overtuigend. In de vroege kerk is zwaar gestreden over allerlei zaken (m.n. de drie-eenheid, de 2 naturen, de gnostische dwalingen enzovoorts), maar niet over de kinderdoop. Daarmee lijkt mij de conclusie aannemelijk dat de doop van kinderen inderdaad teruggaat op het apostolisch gebruik. In elk geval komen we in de Bijbel nergens een verbod op de kinderdoop tegen, maar vinden we vanaf de vroegste kerkgeschiedenis wel dit gebruik.
ereunao schreef:Calvijn kon deze roomse sacramentsleer natuurlijk niet overnemen, maar wilde wel de kinderdoop behouden. Daarom heeft hij er als ‘bewijs' het verbond der besnijdenis bijgesleept. Maar de Jood is, gelovig of niet, bekeerd of onbekeerd van nature een kind van het verbond met Abraham, maar heeft zonder het geloof van Abraham nog geen deel aan de beloften van evangelie van het N.V. En daar gaat het nu juist over bij de doop! Dit motief berust dus op de verv-theorie, de gedachte dat God Zijn verbond met Abraham in de kerk heeft voortgezet.
Dat laatste (dat God Zijn verbond met Abraham in de kerk heeft voortgezet), is ook gewoon Bijbels te onderbouwen, zonder dat je daar een vervangingstheologisch etiketje op hoeft te plakken. De belofte aan Abraham was: "in u (d.w.z. in uw zaad, Christus) zullen alle volken van de aarde gezegend worden" en de apostel Paulus sluit hier in Gal. 3 naadloos bij aan. Het verbond met Abraham is niet beperkt tot Israël. De vraag die je hierbij kunt stellen, is of er bij de komst van Christus iets veranderd is m.b.t. de positie van kinderen. De Schrift zegt niet dat er wat dat betreft iets veranderd is (wel v.w.b. een heleboel andere dingen), dus geeft Calvijn (en zeker niet alleen hij) het antwoord dat ik in mijn vorige post van hem citeerde.
ereunao schreef:Want de praktijk bewijst dat als godvrezende ouders in het geloof hun kind laten dopen God dat geloof met Zijn zegen kroont en er toch Zijn kerk door gebouwd heeft al is het van het begin niet zo geweest.
Het onderstreepte kun je met geen enkel Schriftuurlijk of historisch bewijs ondersteunen. Je veronderstelt wel afwijkende theologieen/dwalingen, maar daarmee begeef je je op glad ijs. Je eigen theorie (dat het allemaal een gevolg is van vervangingstheologie) zou namelijk ook weleens niet kunnen kloppen. Dan kunnen we ons beter aan de feiten houden die zeggen dat de discussie over de kinderdoop pas sinds de 16e eeuw is losgebarsten.
Het feit dat God Zijn kerk erdoor gebouwd heeft, wat je terecht opmerkt, is trouwens gewoon als algemeen principe in de Bijbel terug te vinden, nl. dat God de God is van de gelovigen en hun kinderen (o.a. Gen. 17:7). Dus dat is compleet tegengesteld aan je opmerking dat het "van het begin niet zo geweest is". In elk geval zie ik geen bewijs dat dit algemene principe beperkt is tot een bepaalde bedeling, zoals in dit topic gezegd wordt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)