theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ben db bd » 24 feb 2015 22:53

Persoonlijk vind ik de ‘rots’ als beeld van Christus gezocht.

in deze context is die wel gezocht, maar in andere context is die wel goed, zoals Paulus ergens aanhaalt. (de rots bij Horeb, waar water uit kwam)
Het plaatje dat opgeroepen wordt is gruwelijk en vreselijk, zeker voor een modern mens, denk ik.

Weet je, het zal mij nog niet in dank afgenomen worden, maar ik heb sterk de neiging om uw woord 'modern' te vervangen door 'decadent'.
Maar de tijd is al weer aangebroken dat er eerlijke christenen zijn, welke niet meer de andere wang aan ISIS toekeren, (dan snijden ze immers je nek aan die kant ook door), doch de wapenen tegen hen oppakken. Zag u ze ook in de media? Ze lieten hun gezin er zelfs voor achter. Overigens heeft voor ons persoonlijk leven het 'oog om oog en tand om tand' uiteraard niet het minste nut, (= vaak puur gebrek aan incasseringsvermogen) maar 'vurige kolen op iemands hoofd stapelen' wel terdege. En dat doe je in gepaste omstandigheid met de andere wang toekeren.
en om te verderven wie de aarde verderfden.

Wat is dit een gestreng woord hè?! Dat oordeel gaat gebeuren hoor! Maar ook dat is weer t.b.v. pure eeuwige gerechtigheid. Zullen we dat vooral niet 'vergeestelijken' tot iets anders?
Die eerstgeborenen staan voor de toekomst van Egypte: Egypte is onthoofd en zijn toekomst is gesloten, zoals Egypte Israël trachtte te onthoofden en van toekomst beroofde (de dood van de jongetjes in de Nijl).

Laten we ook wel voor ogen houden dat er na het oordeel, ook nog beloften van ooit herstel voor Egypte in de profetieën voorkomen.

aangaande uw laatste alinea blijf ik waarschuwen: het eeuwige hemelse Nieuwe Jeruzalem lijkt in de verste verte niet meer (lees hst. 21 maar) op het in de profetieën beloofde herstelde aardse Jeruzalem van de Vredevorst op de troon van vader David naar de belofte aan o.a. Maria en in die profetieën gegeven.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ben db bd » 27 feb 2015 00:18

we hadden gisteren een gezellig samenzijn (veel zegeningen te vieren) waarbij enkele prominenten uit onze kerkelijke gemeente aanwezig waren en ik er weer eens achter kwam hoe vreselijk naïef autisten eigenlijk kunnen zijn.
Het kwam zo: iemand bracht de Jehova Getuigen ter sprake en ik vertelde toen dat die mensen bij ons altijd koffie aangeboden krijgen als ze aanbellen. We wonen ver in de polder en het zijn per slot van rekening immers ook broeders en zusters in de Heere. Maar ja, dat rare verdraaien van Gods Woord hè. Ja, daar plaagde ik hen dan wel altijd mee, om hen uit te kunnen nodigen om Gods heilig Woord ook voortaan serieus te gaan nemen.

'Zijn jullie nou ook zo blij met het vooruitzicht dat ons streelt?' ( u herkent wellicht ps.17:8 ber.en aangevuld) 'met dat heerlijke hemelse vergezicht?'
Pats, daar gaat het fout: De hemel is immers slechts voor de 144.000 heiligen. (zie Op.7) Nou, die plaatsen zijn al lang ingevuld door de mannen in top van de JG. En voor die lieve toegewijde vrouwtjes aan onze deur blijft er dus niet anders over dan hopelijk straks een plaatsje op de nieuwe aarde. (daar hebben ze gelukkig dan wel prachtige heerlijk paradijselijke plaatjes van in de Wachttoren en in hun boeken staan hoor, ik zou zo mee willen doen.)
Even er tussendoor: :wink: fijn dat de zee er dan ook niet meer is, denk ik dan, want dan kunnen wij van de PKN er wellicht ook nog wel bij, als zij gelijk hebben. :P
'Luister nou eens, zei ik dan, waar staat dat in jullie Bijbel, lees dat dan eens voor?' Dat duurt geen hele minuut en dra klinkt het dus:
"En ik hoorde het getal van hen, die verzegeld waren: honderd vier en veertig duizend waren verzegeld uit alle stammen der kinderen Israëls. Uit de stam Juda twaalf duizend verzegelden, uit de stam Ruben twaalf duizend, uit de stam Gad twaalf duizend, uit de stam Aser twaalf duizend, uit de stam Naftali twaalf duizend, uit de stam Manasse twaalf duizend, uit de stam Simeon twaalf duizend, uit de stam Levi dertien duizend, uit de stam Issaschar twaalf duizend, uit de stam Zebulon twaalf duizend, uit de stam Jozef twaalf duizend, uit de stam Benjamin twaalf duizend verzegelden." (Openb.7:4-8)

'Ho nou eens even, ik snap het niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet; wilt u het voor mij niet nog een keer lezen? Het is mij echt niet duidelijk!' (Dat zijn toch niet de voormannen van de Jehova Getuigen?)
En ja hoor, net zo serieus als ik daarbij keek, zo lazen die lieve mensen de hele riedel dan nog eens: "......... uit de stam van Juda twaalf duizend verzegelden, uit de stam Ruben twaalf duizend, uit de stam Gad twaalf duizend, uit de stam ............ enz., enz., enz.

ik weet van mezelf dat ik tergend kon zuigen als een aannemer de boel bed....... {verboden woord}. En ik geloof dat ik een oud lief vrouwtje het een keer of drie heb laten lezen, hahahahaha, maar daar schaam ik me eigenlijk achteraf wel voor, hahaha.
Maar beste mensen, geen van de prominente mannen broeders lachte met mij mee!! (dus hun dames ook niet). Was het dan zo vreselijk erg wat ik uithaalde? Ze bleven doodernstig kijken en er viel een pijnlijke stilte welke ik niet snapte, totdat ...................

Vanmiddag las ik bij geval de behandeling van Jeep van der Schoot in het laatste Zoeklicht van Openb.7.
Hij schreef o.a.: ' Belangrijk is dat we opmerken dat zowel bij de 144.000 als bij de ontelbare schare, de ziener begint met de woorden: 'daarna zag ik' (vers 1 en 9). Hij zag dus twee verschillende visioenen in hst 7. In de eerste de verlosten op aarde en in het tweede de geredden in de hemel. Zo zien we dat de 144.000 uit alle stammen van Israël komen en eerstelingen worden genoemd (Openb.14:4) Zij zijn namelijk een voorschot op 'gans Israël' dat behouden zal worden (Rom.11:26). Maar de ontelbare schare komt uit alle volken, stammen en natiën (vs.9) en is na de opname van de Gemeente tot bekering gekomen: 'Dezen zijn het, die komen uit de grote verdrukking...' (vs.14)
Ja, heel duidelijk verhaal, voor ons ook, toch?

Edoch, eerder merkte V.d. Schoot nog iets anders op; hij herinnerde ons er aan dat: 'er in de vervangingstheologie geen zicht is op Gods toekomstig heilsplan met Israël. De profetieën in het Oude Testament over het Vrederijk worden op de kerk op aarde toegepast, in plaats van op het gelovige overblijfsel uit Israël in het toekomstige Vrederijk. Als je geen zicht hebt op het Duizendjarig Rijk en op Gods reddingsplan met Israël, dan moet je ook wel de 144.000 uit de twaalf stammen vergeestelijken. Maar Johannes hoorde toch wel degelijk dat het er 144.000 uit alle stammen der kinderen Israëls zijn (vs.5-8). Het gaat hier daarom echt over Israël!

Ja, nu ben ik dus wakker gemaakt! Nu snap ik de pijnlijke stilte na mijn 'ontstellende afgang'. Ik vat m'n 8-delige Bijbel in de nieuwe vertaling van het NBG met (gereformeerde) verklarende kanttekeningen van dr. Bavinck, dr. Edelkoort met nog 24 doctoren in de godgeleerdheid er bij en lees daar:
"Ongetwijfeld (???) wil God ons hiermede te kennen geven, dat niet Israël naar het vlees, maar geestelijk Israël bedoeld is, de N. Tische gemeente, waarvan Ps. 87:5 zingt: "Ieder van hen is in haar /Sion/ geboren." Maar bovenal schittert hier de eeuwige verkiezing." sic !!

En ja hoor, de volgende kanttekening, bij vers 9 vertelt ons dan: "Somm. zien in de 144.000 de uitverkorenen, die de grote verdrukking hebben meegemaakt, die over de aarde komt als de vier winden worden losgelaten en in deze schare al de uitverkorenen. Beter (???) is in de 144.000 en in de schare die niemand tellen kan beide al Gods uitverkorenen te zien."

vraag: ziet iemand uwer kans om de niet onderbouwde 'interpretatie' der professoren alsnog te verdedigen, anders dan 'zij zeggen het, dus zo zal het wel zijn' ?

PS.: bij ons durft na 67 jaar niemand meer hardop het vervangingsgeloof te verdedigen, maar er is nog geen korreltje gevolgpuin geruimd!

Aad de Bruijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 okt 2014 15:56
Locatie: Voorschoten

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Aad de Bruijn » 28 feb 2015 15:58

Hallo Ben,

Ben zegt:
het eeuwige hemelse Nieuwe Jeruzalem lijkt in de verste verte niet meer (lees hst. 21 maar) op het in de profetieën beloofde herstelde aardse Jeruzalem van de Vredevorst op de troon van vader David naar de belofte aan o.a. Maria en in die profetieën gegeven.


Argumenten tegen “de eindtijd” en het 1000-jarige vredesrijk:

1.Vele, vele versies van “de eindtijd”:
iedere vrije en ook traditionele kerk/gemeente heeft zijn eigen versie, soms met de meest fantastische invullingen van de profetische teksten.
Wat zijn de 7 heuvels/bergen, waarop de hoer zit?
Wat is de kop, die dodelijk gewond was en weer genas?
Wat is de kleine hoorn uit Dan.7, die drie andere uitrukt?
Wat is het beest uit de zee?
Wat is het beest uit de aarde?
Wat is ‘die grote stad’, de moeder der hoeren?
Enz, enz.

Het duiden/interpreteren van deze visioenen leidt tot allerlei speculaties, die de tand des tijds niet doorstaan. De beesten worden dan bijv. uitgelegd als:
het afvallige christendom in de vorm van de Rooms Katholieke Kerk;
de Wereldraad van Kerken,
New York met de VN,
Moskou, de Sovjet unie,
de herbouwde stad Babel in Irak e.d.
Ik kan er nog een paar noemen:
de opkomende islam
de Europese unie
China

2. De Openbaring als schilderij:
Van groot belang bij het schilderen van een (klassiek) schilderij, zoals bijv. Rembrandt schilderde, is de vraag die de schilder zichzelf stelt, en dit geldt nog steeds bij schilderen, heb ik van horen zeggen:
Waar wil ik dat het oog van de kijker naar toe getrokken wordt?
Als je wel eens een schilderij bekijkt dan kun je dat bij jezelf merken: er is vooral één speciaal deel van het schilderij waar je oog naar toe getrokken wordt. De schilder wil daarmee iets zeggen natuurlijk.
De Openbaring is zo’n schilderij:
als jij naar de Openbaring kijkt, waar wordt jouw ‘oog’ dan naar toe getrokken? Ik denk: naar de plaats waar het licht op valt, dat gebruikt de schilder doelbewust. Zo werkt ook lichtinval bij schilderijen. Die plaats is het majestueuze gebeuren, de lichtende toekomst, van het eeuwige Koninkrijk van God, Op.21 en 22.
Op. 20 over de 1000-jarige heerschappij valt in het duister, het licht is nog niet gekomen. Het oog valt in het geheel niet op die paar verzen over het zgn 1000-jarige rijk. Het grote perpectief dat de schrijver biedt, en waar hij de lezer/gelovige naar toe leidt, en dat voor alle tijden geldt, is het nieuwe Jeruzalem van God, waar Hij aan bouwt, gedurende de hele wereldgeschiedenis.

3.Er is één hoop, Ef.4:4:
de hoop op de heerlijkheid van God in Christus (Col.1:27), anders gezegd: het Koninkrijk Gods. Dat is de ‘hoop van Israel’, die Paulus in zijn verkondiging van het Koninkrijk Gods op zijn reizen (beschreven in de Handelingen der Apostelen) aanhaalt. Zie Hand.28:20.23.
Dit rijk is voor eeuwig, zie 2Sam.7:13. God zal de troon voor de zoon van David voor “immer’ bevestigen.

Christus regeert vanuit zijn troon voor eeuwig: dit wordt beschreven in Op. 22:1-3.
Is dit de zgn. ‘troon van David’? Ja. Die troon staat voor eeuwig in Gods Jeruzalem, en is bedoeld voor zijn rechtmatige opvolger, de Gezalfde van de Heer, zoals ook David, de geliefde (dat is de betekenis van ‘david’) gezalfde van de Heer was. En Jezus is die Geliefde van God, Luk.3:22.
Die troon staat in Gods Jeruzalem, de mensen en volkeren komen er naar toe om hun heil te halen en hun heerlijkheid te brengen: dit is een realiteit voor de gelovige toen, nu en straks en tot in eeuwigheid.
Komt Israel hier onvoldoende aan zijn trekken? Nee, want over deze stad staat geschreven:
“Ze had een grote, hoge muur met twaalf poorten en bij elke poort stond een engel. Op de poorten waren namen geschreven: de namen van de twaalf stammen van Israëls zonen”. Op.21:12.
Dit is het Koninkrijk Gods, de hoop voor Israel, en ook voor de heidenen, want in deze stad zijn Israel en de heidenen verenigd (de scheidsmuur tussen hen is hier afgebroken) door het evangelische werk van de apostelen en het Lam (vers 14).

Er zijn geen 2 Koninkrijken Gods: een 1000-jarig rijk en een eeuwige koninkrijk van God.

4.De bekering van het volk Israel als geheel betekent niet minder dan de opstanding uit de doden Rom.11:15.
Een 1000-jarig rijk onder leiding van Jezus en het bekeerde volk Israel, is een ongerijmdheid. Tot aan de voleinding der wereld zal het volledig getal van de Joden (‘7000’) vergaderd worden evenals het volledig getal van de heidenen. Daarna is het einde gekomen, d.w.z. het begin , de opstanding der doden. De grote aandacht voor het ongelovige Israel van vandaag gaat ten koste van de aandacht voor de Kerk. Want de Kerk van de Heer is zijn oogappel (Jood en heiden in Hem). Dat wil niet zeggen dat het lot van Israel Hem niet aan het hart gaat, zeker wel. Maar ik vind het wel vreemd en ongepast dat het lijkt dat veel christenen meer liefde voor Israel belijden/betonen, dan zij voor de Kerk hebben. De Kerk is Jezus’ lichaam op aarde. Christus is het hoofd van die Kerk. Israel moet niets van Jezus hebben, Hij komt niet voor in de eigen geschiedschrijving van Israel (!). De Kerk moet Israel zegenen, voor haar bidden, zoals voor alle mensen, maar hoeft Israel niet als bron van heil achterna te lopen. Integendeel, de Kerk heeft de roeping om bron van heil te zijn voor Israel en de volken (bidt dat zij die roeping kan/mag waarmaken).

5. ‘De grote verdrukking’ als toekomstige gebeurtenis is in strijd met het getuigenis van Jezus.
Hij zegt in Mt.24:21 dat er een grote verdrukking zal zijn “zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal”. En Hij zegt dat zijn generatie, “dit geslacht geenszins zal voorbijgaan voordat dit alles geschiedt”, Mt.24:34. Jezus’toespraak is een waarschuwing aan zijn volk en volgelingen voor de aanstaande verwoesting van Jeruzalem, 70 na Chr. Zijn generatie zal dit nog zien. De verwoesting van Jeruzalem is in deze context het einde van de wereld. Het ondenkbare gaat daadwerkelijk gebeuren. Dat zijn toespraak ook betekenis heeft voor latere geslachten, voor alle tijden, is het profetische karakter van zijn woorden, die door de schrijver op universele wijze worden opgeschreven. Maar hier betreft het in eerste en directe lezing de realiteit van Jezus’eigen tijd, waar Hij midden in staat.

Vragen:
Hoe kan Jezus, in de glorie van God, zitten op een troon in het huidige Jeruzalem, en dan aan het eind van zijn regeerperiode van 1000 jaar de duivel loslaten uit zijn put, om de volkeren onder zijn eigen ogen naar de verdoemenis te laten gaan? Zou jij zo’n Jezus willen?

Als de dieren/beesten in de profetieen allemaal overdrachtelijk bedoeld zijn en verstaan moeten worden, waarom zou je dan aannemen dat de sprinkhanen uit Op.9:3-11 wel letterlijk genomen moeten worden?

Als De Openbaring, volgens de chiliasten, profetisch spreekt over een tijd die nog moet komen, waar in de heilige Schrift wordt dan profetisch gesproken over de afgelopen 2000 jaar? (Is er geen profetie over de afgelopen 2000 jaar?). Dat zou toch ongerijmd zijn?

Wordt vervolgd met argumenten tegen De Opname.

Vriendelijke groet
Aad

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ben db bd » 02 mar 2015 01:16

mijnheer De Bruijn, duidt het mij niet euvel als ik niet op al uw exclamaties inga, omdat dit topic een begrensde bedoeling heeft: het leren lezen van het Woord van de Allerhoogste God van hemel en aarde, zoals we dat bij alle andere lectuur ook doen; eerstens zoals de Auteur het blijkbaar bedoelde, omdat het er zo immers staat. Dat kan u extreem in de oren klinken, zoals het veel anderen hier op het topic en vooral in de theologie klaarblijkelijk wel doet, maar voor mij(* en ik hoop ook voor een aantal meelezers - waar we in feite natuurlijk altijd voor bedoelen te schrijven - behoort zo de orde te zijn. (*samen met nog miljoenen andere christenen hoor)
En zo lees ik het ook zelf reeds 40 jaar, wat mij steeds uitstekend bevalt, mij ook verbeeldend daar de zegen op te ontvangen van het verstaan, voor zover het mij aangaat. (echter niet alles wat in de Bijbel staat is voor mij bedoeld, of op het moment van lezen niet, dus behoef ik dat dan ook niet allemaal te snappen, vind ik) Simpel hè?

Eigenlijk zou ik best graag willen weten bij wat voor een geloofsrichting ik u moet veronderstellen in te delen, want u zei wel wat u niet was, maar niet wat u nou wel bent. Dat zou uiteraard een stuk gerichter praten. Zelf spreek ik hoofdzakelijk vanuit de beïnvloeding door de brede Maranathabeweging zoals die door alle christelijke kerken heen gevonden kan worden. Die is natuurlijk helemaal niet zo verdeeld als jullie voorstellen. Wij lezen gewoon wat er staat en vergelijken Schrift met Schrift. Daaruit kunnen uiteraard geen 5 'interpretaties' volgen bij een Bijbelgetrouw uitgangspunt. Maar ja, als we ons de vrijheid gaan permitteren tot hermeneutisch filosofisch wereldwijd contextueel exegetiseren (hierbij vergeet ik zeker nog een aantal 'wetenschappelijke' mogelijkheden tot 'kritisch' moeilijk doen), dan kunnen de uitkomsten ook wereldwijd van elkaar verschillen. Simpel: als groen geen groen meer mag zijn omdat het zo niet in mijn theologie past, welke kleur is er dan nog onmogelijk? Vaker gezegd: er is slechts één waarheid betreffende een zaak, maar net zoveel leugens als we weten te verzinnen, toch?

Wel moet u zelf eens uw eigen uitlegteksten nalezen in hoeverre u de letterlijke teksten in Gods Woord met uw lezing puur geweld aan doet!
Dan probeer ik nog wel antwoord op uw vragen te geven, voor zover mijn mening reikt.
Hoe kan Jezus, in de glorie van God, zitten op een troon in het huidige Jeruzalem, en dan aan het eind van Zijn regeerperiode van 1000 jaar de duivel loslaten uit zijn put, om de volkeren onder Zijn eigen ogen naar de verdoemenis te laten gaan? Zou jij zo’n Jezus willen?

Maar direct dan die nuchtere vraag: dat zal dus wel niét zo zijn dan?, omdat het niet in uw theologie past? Probeer a.u.b. eerlijk antwoord te geven!
Of ik zo'n Heere Jezus wil is voor mij totaal niet relevant; de relevante vraag voor mij is: geloof ik mijn Heiland en kniel ik voor Hem en Zijn Woord?

Dan eerst even inzake dat 'in de glorie van God zitten op een troon in het huidige Jeruzalem'. Heeft u o.a. Zach. 14 al gelezen? Doen hoor.
Houdt er a.u.b. rekening mee dat de Heere Jezus een verheerlijkte verschijning is, welke m.i. waarschijnlijk zelfs op meerdere plaatsen gelijk kan zijn, zoals Zijn Geest ook in de harten van miljoenen mensen tegelijk kan wonen. Dan bestaat voor Hem ook geen reistijd meer, als Hij vanuit het Vaderhuis even over stapt naar het dorpsgewijs bewoonde Jeruzalem in het (7e) rust en vredes (sabbats-)millennium. Daarnaast delegeert Hij aan ontelbare geheiligde mensen welke door Hem aangesteld zijn om 1000 jaar mee te regeren op aarde.

Nu inzake het loslaten van de duivel voor een korte tijd: Moeten we God daarin corrigeren, vind u? Eerlijk antwoord a.u.b.!
Bedenk dat wij nu in de genadetijd leven door het Geloof. Geloof is een kwaliteit, een genadegave zelfs. Straks bij de wederkomst gaat geloof over in aanschouwen, dus bestaat er in feite geen geloof meer. De mensen in het vrederijk leven dan gewoon onder paradijselijke omstandigheden en behoeven niet meer in Jezus te geloven, want Hij regeert zichtbaar over hen en de TV zal zeker ook nog prima functioneren.
Maar hoe staan ze geestelijk tegenover de Messias? Zijn ze graag onderworpen aan de Waarheid Zelf? Willen ze oprecht bij Hem horen? Komen ze in aanmerking voor het eeuwig heerlijk leven, straks op de nieuwe aarde? Nou, die hartgesteldheid gaat de Heere beproeven door de satan voor een korte tijd weer los te laten, zoals hij nu ook los is. En zoals wij nu beproefd worden door de duivel om onze ziel en zaligheid aan hem te verkopen voor roem en eer en rijkdom en zo, zo zullen de mensen in het vrederijk ook getest moeten worden, omdat na het vrederijk het rechtvaardig oordeel naar hun werken voor Gods grote witte troon op het programma staat, waarna de nieuwe aarde, lezen we in Gods onfeilbaar Woord. Eerlijke zaak hè?

Als de dieren/beesten in de profetieën allemaal overdrachtelijk bedoeld zijn en verstaan moeten worden, waarom zou je dan aannemen dat de sprinkhanen uit Op.9:3-11 wel letterlijk genomen moeten worden?

Al had u, zoals ik u vroeg, nou de uitleg van Mark Hitchcock op pagina 6 van deze draad gelezen (wo 18 dec. 2013), dan had u gezien dat het onmogelijk is die sprinkhanen letterlijk te nemen, want letterlijke sprinkhanen hebben geen leider, eten juist wel van het groen, steken geen mensen en manifesteren zich niet zo als deze gematerialiseerde demonen welke losgelaten worden uit m.i. het Hades.

Als De Openbaring, volgens de chiliasten, profetisch spreekt over een tijd die nog moet komen, waar in de heilige Schrift wordt dan profetisch gesproken over de afgelopen 2000 jaar? (Is er geen profetie over de afgelopen 2000 jaar?). Dat zou toch ongerijmd zijn?

Vraagje: Is chiliasten een scheldwoord? En mag je, als ergens een scheldwoord aan is gegeven, die Bijbelkennis dus dan ook minachtend verketteren? En moet dat 6x herhaalde 1000 jaar, dus dat zes keer duidelijk uitgesproken duizend jaar in één hoofdstuk maar weggeknipt worden omdat het niet in jullie theologie past? Daar gaat dit topic nou zo graag tegenin heer De Bruijn ! Laten we de Heere de Baas laten blijven over Zijn eigen heilig Woord en dat niet verkwanselen aan de theologie. Dat is niet tegen onze predikanten hoor, die kunnen er niets aan doen dat ze zich zo moeten laten conditioneren, manipuleren wellicht, om hun bevoegdheid te verwerven, los gemaakt van hun aanvankelijk wellicht nog eigen mening. Predikanten zijn voor zover de theologie afwijkt van Gods onversneden Woord voor mij slechts slachtoffer van de dwalingen, daar mogen we medelijden mee hebben. Daar gaf ik hier onlangs nog een paar zielige voorbeelden van, van onze eigen zo goed bedoelende en uitermate toegewijde predikant, welke zich ook nog in Heidepark moest laten bijspoelen. (inzake de eerste verzen van Openb. 11 en van 12, waar voor beiden de kerk ingevuld moest worden i.p.v. resp. de tempel en de vrouw welke het Kind baarde, zoals het er gewoon staat, weten we nog?)

Nou heb ik wel eens geleerd dat de voorbije bijna 2000 jaar een niet door de profeten voorziene en tussengelaste genadeperiode is, binnen de reeks heilsfeiten, (door Daniël ook niet gezien), welke de duivel ook niet mocht weten, omdat hij dan natuurlijk niet zo stom geweest zou zijn om de Heiland der wereld Zijn borgtochtelijk werk te laten verrichten middels Zijn kruisdood. Ook na de dood van Christus bleef het aanbod van het Koninkrijk actueel tot aan handelingen 28:28 toe. Daar pas lezen we dan ook in Gods Woord: "Dit moeten jullie weten: God laat Zijn boodschap van redding nu aan andere volken vertellen. En zij zullen er wel naar luisteren."
Heerlijk als het Woord des Heeren niet verkracht behoeft te worden om het ons te laten snappen hè? Daar is dus niets ongerijmds aan!

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ben db bd » 03 mar 2015 13:57

Wordt vervolgd met argumenten tegen De Opname.


wat een heerlijke draad is dit eigenlijk!! Wat een leuk topic !
Heeft de Heere God gelijk in Zijn Woord, zoals in onze Bijbel neergeschreven? Of heeft de theologie met haar macht over de kerk recht op het grote gelijk?
O, wat doet die theoloog hier op het forum (tenminste hij die daar voor uitkomt) toch altijd lelijk tegen - meer over uiteraard - mijn schrijvens.
Dat is in het kader van dit topic best interessant natuurlijk. Daar is discussie voor.

In het dagelijkse Hour of Power bericht van gisteren lezen we:
Geloof heeft te maken met instinctief gevoel en niet met geschoold intellect. '...Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben. Want ons heeft God het geopenbaard door de Geest...' 1 Corinthe 2:9-10


Nou keek ik even of ik nog nieuwe tegenspraak (c.q. mee-) heb en viel mijn oog bij geval op de laatste regel van Aad de Bruijn in zijn laatste posting.
Kan dat überhaupt nou ooit een interessante lezing worden?, zo vraag ik mij eerlijk af.
De opname staat gewoon in de Bijbel en als je daar niet in gelooft, dan lees je dat niet of verzin je daar een ander verhaal bij; wat er dus niet staat. Dat noem je 'theologische interpretatie' denk ik, want anders zou ik het gewoon Bijbelstudie noemen, 'gewoon lezen' dus onder dit topic.

Ach, we moeten er natuurlijk wel rekening mee houden dat het mogelijk zou kunnen zijn dat er sommige dingen niet kloppen, niet goed zijn in de Bijbel, of veel niet goed, of niks eigenlijk goed. Het is immers - op de twee tafelen van de wet wellicht na - allemaal ooit door mensen opgeschreven. En mensen kunnen falen en zelfs grof liegen! Of ook fantaseren en zich door de 'leugenaar van den beginne' laten misleiden. Dat kan je zelfs wetenschap noemen! De duivel wist immers het 'ongelijk' van de Heere God in de hof van Eden al aan te tonen:
"Toen zei de slang tegen de vrouw: U zult zeker niet sterven. Maar God weet dat, op de dag dat u daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden en dat u als God zult zijn, goed en kwaad kennend." (Gen.3:4-5)
Een klein beetje gelijk had de satan toen toch wel, op de keper beschouwd? Maar Gods waarheid ontkende hij!!
Kunnen 'argumenten tegen de opname' het er beter afbrengen??

We gaan hier de opname niet lezen, we vragen ons hier alleen af: past dit bij ons instinctief gevoel voor Gods Waarheid in Zijn Woord gegeven? Mag de Heere God van ons het Grote Gelijk in Zijn heilig Woord krijgen; de Heere Jezus zelfs in Persoon de Waarheid zijn?!! Of zijn de op twee na laatste twee verzen in de Bijbel eigenlijk flauwe kul? Heeft de Almachtige Zijn Woorden voor ons niet kunnen bewaren, niet kunnen beschermen in onze Bijbel?
Volgens mijn gereformeerde 'verklaringen' in mijn Bijbel met 'kanttekeningen' (door die 26 doctoren in de Godgeleerdheid) is de Allerhoogste dat blijkbaar niet steeds gelukt. Zo zeggen ze het natuurlijk niet, maar zo tonen ze het wel aan. (de KBS brengt het er niet beter van af, meen ik)
En gaat broeder De Bruijn dat straks voor ons ook inzake de opname doen?
We gaan het zien. (of niet ...............)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mar 2015 15:23

Ik begrijp dat deze discussie vooral over het chiliasme gaat. De titel suggereert een bredere belangstelling.
Verder stelt deze discussie teleur door enorme lappen tekst waarmee elkaar hier om de oren geslagen wordt. Dat bevordert de toegankelijkheid niet. Van een voorstander van 'gewoon lezen' zou je toch beter mogen verwachten.

ben db bd schreef:mijnheer De Bruijn, duidt het mij niet euvel als ik niet op al uw exclamaties inga...

Ik vind dat Aad de Bruijn best wel heel goede bedenkingen bij bepaalde zaken heeft ingebracht, die beslist het overwegen waard zijn. Om daar dan met een grote boog omheen te lopen, is niet erg sterk, en suggereert het niet hebben van goede antwoorden daarop.
Verder zou het antwoord op Aad de Bruijn zakelijker mogen zijn, in plaats van zo subjectief en op de persoon af. Het postuleren van naïeve vooroordelen als 'theologen theoretiseren en filosoferen er maar wat op los, maar ik lees gewoon objectief' komt ook niet erg sterk over.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Cathy » 03 mar 2015 16:19

dagelijks bericht van Hour of Power schreef:Geloof heeft te maken met instinctief gevoel en niet met geschoold intellect.

Wanneer je hiermee dagelijks wordt overgoten begrijp ik dat je een afkeer hebt van een beetje nadenken. :mrgreen:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mar 2015 17:59

Om de tuin geleid worden en bedrogen worden, volgens mij heeft dàt vooral te maken met afgaan op je gevoel en je verstand uitschakelen. Als iemand dan op de juiste wijze op je gevoel inspeelt, kan die je mooi bij de neus nemen.
Een tekst die verder heel erg vervelend is voor die stelling van Hour of Power, is Mattheüs 22:37:
    Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Aad de Bruijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 okt 2014 15:56
Locatie: Voorschoten

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Aad de Bruijn » 03 mar 2015 20:51

Ben zegt:
mijnheer De Bruijn, duidt het mij niet euvel als ik niet op al uw exclamaties inga, omdat dit topic een begrensde bedoeling heeft: het leren lezen van het Woord van de Allerhoogste God van hemel en aarde, zoals we dat bij alle andere lectuur ook doen; eerstens zoals de Auteur het blijkbaar bedoelde, omdat het er zo immers staat. Dat kan u extreem in de oren klinken,


Je hebt gelijk in die "begrensde bedoeling". Het thema is niet chiliasme op zich, maar "het leren lezen van het Woord van de Allerhoogste God van hemel en aarde". Ik geef toe dat de voorbeelden van hoe je de bijbel kan lezen een afleiding kunnen worden voor het bespreken van de vraag: hoe lees jij? Zomaar zit je in een discussie over de uitleg van De Openbaring bijvoorbeeld, en ben je van het pad van de draad af.
Toch illustreren die voorbeelden een groot verschil in lees-wijzen en de daarbij behorende uitleggingen.

Terug dan naar de vraag: Hoe lezen wij de bijbel en hoe verstaan wij de bijbel?

Ben zegt:
Eigenlijk zou ik best graag willen weten bij wat voor een geloofsrichting ik u moet veronderstellen in te delen, .......................Wij lezen gewoon wat er staat en vergelijken Schrift met Schrift.


Ik ben RK opgevoed, evangelisch-protestants gevormd, en al meer dan 30 jaar lid van de PKN (Hervormd). Ik lees ook wat er staat, vergelijk Schrift met Schrift en lees graag wat anderen daarover zeggen en gezegd hebben.

Aad zegt:
Hoe kan Jezus, in de glorie van God, zitten op een troon in het huidige Jeruzalem, en dan aan het eind van Zijn regeerperiode van 1000 jaar de duivel loslaten uit zijn put, om de volkeren onder Zijn eigen ogen naar de verdoemenis te laten gaan? Zou jij zo’n Jezus willen?
Ben zegt:
Maar direct dan die nuchtere vraag: dat zal dus wel niét zo zijn dan?, omdat het niet in uw theologie past? Probeer a.u.b. eerlijk antwoord te geven!
Of ik zo'n Heere Jezus wil is voor mij totaal niet relevant; de relevante vraag voor mij is: geloof ik mijn Heiland en kniel ik voor Hem en Zijn Woord?


Waar het mij om gaat is dit: uitleggen van de Schrift behoeft een criterium en een van de criteria is, wat Augustinus zei: de Liefde (gelezen in dat artikel van Prof. Verbeek), en voor mij is dat de barmhartigheid. Dat Op.20:1-10 lezen en uitleggen zoals jij doet betekent dat Jezus 1000 jaar regeert op aarde over de volkeren, hen leidt, hen liefheeft, met hen lief en leed deelt, het zijn Zijn kinderen zo langzamerhand, enz. enz. en dat Hij dan aan het einde van zijn regeerperiode de duivel loslaat om diezelfde volkeren te gronde te richten:
Op.20:8,9
en hij (satan) zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee.
En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en verslond hen...

Ik vraag dan:
staat er wel wat er staat? en Wat zegt de overige Schrift daarvan?

Ben zegt:
Heeft u o.a. Zach. 14 al gelezen?
Nu inzake het loslaten van de duivel voor een korte tijd: Moeten we God daarin corrigeren, vind u? Eerlijk antwoord a.u.b.!


Als voorbeeld dus over hoe je kan lezen:
Vergelijk dit gedeelte uit Op.20 nu eens met het elders door jouw aangehaalde tekstgedeelte van Zach. 14:
2 Dan zal Ik alle volken tegen Jeruzalem ten strijde vergaderen ....................
12 Dan zal dit de plaag zijn, waarmee de HERE alle volken zal treffen, die tegen Jeruzalem zijn uitgerukt: Hij zal ieders vlees, terwijl hij nog op zijn voeten staat, doen wegteren, en ieders ogen zullen wegteren in hun kassen, en ieders tong zal wegteren in zijn mond.

Zou het dan ook zo gelezen kunnen worden? :
De schrijver/schilder van De Openbaring (die Zacharias en de andere profeten heel goed kende) geeft in een paar penseelstreken, een paar zinnen en beelden een majestueuze samenvatting van de gehele huidige wereldgeschiedenis tot aan de voleinding der wereld. De Heer heeft zich (met Hemelvaart/Pinksteren) op de troon gezet en zijn heiligen met Hem, en Hij regeert daarvanuit. De duivel is bedwongen voor eeuwig, maar aan het eind van deze periode is daar de finale strijd tegen het kwaad: de duivel breekt los in een hevige laatste stuiptrekking a.h.w. En dat tegen de Heer en zijn Kerk , Zijn Geliefde verzameling kinderen/volgelingen uit alle volkeren (zie Joh.10:14-16 waarin de Goede Herder spreekt over zijn schapen en de schapen, "die niet van deze stal zijn: dus de heidenen). Dat is het laatste Pasen (lijden en sterven), waar de Kerk en de wereld door heen moeten.

Dat God de duivel "uit de put" loslaat betekent voor de gelovige dat NIETS buiten God om gaat, ook de openbaring van het Kwaad niet, want Hij zit op de troon. De duivel kan niets doen, of God moet hem daarvoor de ruimte geven. Deze heerlijke waarheid, die veel troost met zich mee brengt voor de gelovigen, geldt voor alle tijden en alle mensen: zelfs de dood is nu onderworpen aan Hem.
Jouw interpretatie wijst op een verre toekomst, waar het gros van de mensen, gelovigen verder niets aan hebben. Want wij weten niet wanneer zijn tijden en gelegenheden zich zullen voordoen.

Vraag:
Als Zach.14 handelt over de eindtijd-strijd voorafgaande aan het 1000-jarige rijk, gebeurt dan ditzelfde aan het einde van dat 1000-jarige rijk nog een keer? (Op.20).

Ben zegt:
Vraagje: Is chiliasten een scheldwoord? En mag je, als ergens een scheldwoord aan is gegeven, die Bijbelkennis dus dan ook minachtend verketteren? En moet dat 6x herhaalde 1000 jaar, dus dat zes keer duidelijk uitgesproken duizend jaar in één hoofdstuk maar weggeknipt worden omdat het niet in jullie theologie past? Daar gaat dit topic nou zo graag tegenin heer De Bruijn ! Laten we de Heere de Baas laten blijven over Zijn eigen heilig Woord en dat niet verkwanselen aan de theologie.


Chiliasme is geen scheldwoord, zover ik weet, en ik gebruik het niet als zodanig. Ik hoop niet dat ik die indruk gewekt heb.
:)
vr groet
Aad

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor gravo » 03 mar 2015 22:31

Aad de Bruijn schreef: Waar het mij om gaat is dit: uitleggen van de Schrift behoeft een criterium en een van de criteria is, wat Augustinus zei: de Liefde (gelezen in dat artikel van Prof. Verbeek), en voor mij is dat de barmhartigheid.


Dat vind ik heel goed en kernachtig uitgedrukt. De Bijbel is een heel dik boek, het is in verschillende tijden en omstandigheden ontstaan, zeer diverse personen komen aan het woord, maar toch geloven we dat het Gods Woord is en dat er een diep verband ligt tussen al die boeken en tussen de verschillende teksten die we lezen.
Maar hoe moeten we die rode draad nu vinden tussen liederen, visioenen, gedichten, verhalen, allegorieën, historische en dogmatische teksten?

Dat is het zoeken inderdaad naar een criterium. Wat maakt de Bijbel tot Bijbel?
Die vraag is in de eerste eeuwen van het christendom ook letterlijk zo gesteld:
Welke boeken moeten wel en welke niet in de canon worden opgenomen?

Het criterium daarvoor is gevonden door de leer en de sfeer van alle voorliggende Bijbelboeken met elkaar te vergelijken. De meest afwijkende, vreemde boeken, brieven, traktaten of verhalen vielen af. Ze dreven te ver af van wat je de grote gemene deler zou kunnen noemen. Door sterk afwijkende boeken of meningen in de Bijbel op te nemen zou de eenheid van de Bijbel ter discussie komen te staan.
In de canon moesten boeken worden opgenomen die pasten in de grote traditie van Gods Woorden door de eeuwen heen.

Daarom denk ik dat je uit het opnemen van het boek Openbaring in de Bijbel kunt aflezen dat het binnen dit criterium paste. Dat het niet heel afwijkend werd gevonden en dat het niet de bedoeling was dat dit boek de gehele theologie en alle andere Bijbelboeken (met terugwerkende kracht) zou gaan domineren en bepalen.
Ik denk dan ook dat men het boek in die tijd heel anders las dan sommige christenen met een letterlijke Bijbellezing nu doen.
Er was veel meer begrip voor de symbolische en allegorische voorstellingen die we zo rijkelijk aantreffen in Openbaring. Aad heeft er mooie dingen over gezegd. In die tijd werd dat zo gedaan. Het was de stijl van een weelderige literatuur, die kon bloeien in een tijd van ingrijpende veranderingen, grote gevaren en diepe angsten. Vurige, catastrofe, overdadige en bruisende kunst.
Dat dit boek als enige sleutel zou moeten dienen voor de Bijbel, de profetie van het OT, de betekenis van het NT, de heilsgeschiedenis en de toekomst, gaat er bij mij dus niet in. We moeten heel wat van de vorm afpellen om de strekking en de inhoud van het boek te begrijpen.

Persoonlijk word ik ook niet erg getroost door de uitleg die minutieus op de letter afgaat. Het versterkt mijn geloof niet, omdat deze uitleg constant vraagt om een wetenschappelijke, verstandelijke en intellectuele houding. Ik moet tellen, vermenigvuldigen, 1+1=2 sommetjes bevestigen en "gewoon lezen wat er staat". Maar ik kan niks met letterlijke beesten en ruiters en fiolen en bazuinen.

Dat raakt mijn hart niet en verdiept mijn geloof niet. Ik kan heus wel lezen wat er staat. Net als de kamerling van Candacé.
Lezen, lezen, lezen, tot je een ons weegt. En maar denken dat het zo makkelijk is. "Simpel he", hoor ik ben db bd al weer zeggen.
Maar de eigenlijke vraag is natuurlijk: "verstaat gij ook hetgeen gij leest?"
Ik wil weten wat er met die beesten, ruiters, fiolen, en bazuinen bedoeld wordt.
En dan heb ik het niet over de oubollige grammofoonplaat met allerhande onvolwassen wist-u-dat bangmakerijtjes, die hier steeds weer grijs gedraaid wordt. Van het verlepte dispensationalisme, dat het allemaal zo goed en zo precies kon uitleggen.

De teksten van Openbaring zijn en blijven duister, cryptisch, geheimzinnig, symbolisch, visionair en allegorisch. Ik ben dolblij dat dit boek in de canon is opgenomen. Want het is fascinerend en aantrekkelijk tegelijk. Maar het is helemaal niet zo'n 1-2-3 tje.
Als je ergens kenners voor nodig hebt, dan is het wel voor de exegese van dit raadselachtige boek.
Die taak moet je niet zomaar in handen geven van theologische bouwvakkers.

Juist door het geestelijk gehalte van deze teksten te erkennen, juist door deze teksten tegen het licht van alle beschikbare Bijbelteksten te houden, kunnen ze rijker en diverser worden uitgelegd. Als ergens Schrift met Schrift vergelijken op z'n plaats is, dan wel bij dit boek.

En dan betekent 'Schrift met Schrift vergelijken' niet dat we de kruiswoordpuzzel van de zaterdagbijlage hebben opgelost of dat we de oplossing van Gods Grote Cryptogram op de achterkant van een briefkaart kunnen invullen.
Maar dan betekent het dat we eindeloos veel betekenissen, uitleggingen en diepe verbanden in die prachtige woorden kunnen zoeken en vinden, nieuwe en oude schatten.

Mijn geloof vaart er wel bij. En de troost die ik vind in mijn wijze van Bijbellezen, die troost is en blijft natuurlijk het sterkste argument om daar mee door te gaan. Een Bijbellezing die mij niet troost, geen geloof wekt en geen hoop biedt, zo'n lezing laat ik aan mij voorbij gaan.
Vaak zijn dat extreme Bijbellezingen, ongeloofwaardige en buitensporige Bijbellezingen, die in tegenstrijd zijn met de Geest die de Bijbel in z'n geheel ademt.

Ook Openbaring wordt door mij gewaardeerd op grond van het altijd geldige criterium dat de Bijbel als geheel aanlegt:
Gaat het om de liefde of niet?
Waar liefde is, daar is God. Waar de liefde ontbreekt, daar ontbreekt God.

Openbaring legt de Bijbel niet uit, maar de Bijbel legt Openbaring uit.
Dat geldt overigens voor elk Bijbelboek.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Aad de Bruijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 okt 2014 15:56
Locatie: Voorschoten

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Aad de Bruijn » 04 mar 2015 11:19

Ben zegt:
O, wat doet die theoloog hier op het forum (tenminste hij die daar voor uitkomt) toch altijd lelijk tegen - meer over uiteraard - mijn schrijvens.
Dat is in het kader van dit topic best interessant natuurlijk. Daar is discussie voor.


Je bedoelt hier dat ik die "theoloog" ben en lelijk doe over jouw schrijven?
Ik wil niet lelijk doen, laat dat duidelijk zijn. Ik reageer op jouw 'gewone lezen' en jouw verklaring dat de millennialistische lezing van de Bijbel het ultieme resultaat/gevolg is van gewoon lezen. En waarom ik vooral in het geweer kom daartegen (N.B. tegen die ideeen, niet tegen jou persoonlijk) is omdat ik om te beginnen dat knagende gevoel heb: hier klopt iets niet, maar wat? En daar ga ik dan mee verder, wat voor jou lijkt op "lelijk doen".

Datzelfde proces heb ik ook bij de theorie van de Opname, vooral die van de pre-tribulationistische en pre-millenialistische lezing van de Bijbel. (huh? :shock: wat is dit, op welke school ben jij geweest dan: wikipedia :P ).

Argumenten tegen De opname (niet persoonlijk bedoeld dus!):
1. er is heel weinig echte degelijke grond voor in de Schriften; wel is er een flinterdunne verwijzing naar wat op een 'Opname' zou kunnen wijzen, maar andere lezingen van die tekst zijn veel aannemelijker volgens mij (1Thess.4:7, dat is de pastorale en troostende lezing).

2.Er lijkt een onderscheid gemaakt te worden tussen eerste klasse en tweede klasse christenen. De 'beste' christenen worden in de armen van de Heer opgevangen, de anderen blijven achter ("Left behind"). Zo'n onderscheid is onbijbels. Als er al onderscheidingen gemaakt worden dan zijn dat er vele: ieder mens is met eigen niveau en eigen ontwikkeling in zijn persoonlijke omgang met God een eigen klasse apart.

3.De Opname getuigt van een vorm van onbarmhartigheid, die onbijbels is:
Barmhartigheid overwint het oordeel: Gods barmhartigheid overwint zijn eigen oordelen. De Heer Jezus heeft met zijn leven, lijden, sterven het oordeel van God overwonnen, dit gebeurde heel zijn leven, in alles wat hij deed en sprak. Hij had een opstandige wereld lief, Hij veroordeelde niet. De Kerk heeft dezelfde roeping: verzoenend werken in de wereld, gestalte geven aan Gods barmhartigheid.
De Opname van de gemeente laat de wereld in de steek. Ook als die wereld opstandig is (kan het nog opstandiger dan in de eerste eeuw, in die volheid van de tijd?) dan is er alle reden om bij de wereld te blijven, trouw te zijn aan God en een verzoenende rol te spelen, en voor de wereld tegenover Gods oordeel in de bres te springen. Dat deed Jezus, en dat doet ook de Kerk als het goed is.

"Waar Ik ben, daar zal ook mijn discipel zijn", zegt Jezus. Jezus is bij een verloren wereld, en daar wil ik ook zijn.

Ik wil gewoon niet 'opgenomen' worden. En ik ben tegen een gedwongen opname. 8-[

Ben zegt:
Kan dat überhaupt nou ooit een interessante lezing worden?, zo vraag ik mij eerlijk af.
De opname staat gewoon in de Bijbel en als je daar niet in gelooft, dan lees je dat niet of verzin je daar een ander verhaal bij; wat er dus niet staat. Dat noem je 'theologische interpretatie' denk ik, want anders zou ik het gewoon Bijbelstudie noemen, 'gewoon lezen' dus onder dit topic.


Waar staat De Opname in de Bijbel geschreven?
Ik lees ook gewoon en ik zie dat nergens staan.

Ben zegt:
We gaan hier de opname niet lezen, we vragen ons hier alleen af: past dit bij ons instinctief gevoel voor Gods Waarheid in Zijn Woord gegeven? Mag de Heere God van ons het Grote Gelijk in Zijn heilig Woord krijgen; de Heere Jezus zelfs in Persoon de Waarheid zijn?!! Of zijn de op twee na laatste twee verzen in de Bijbel eigenlijk flauwe kul? Heeft de Almachtige Zijn Woorden voor ons niet kunnen bewaren, niet kunnen beschermen in onze Bijbel?



Op.22:
18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn;
19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.


Wij mogen niets afdoen aan de Schrift, noch toevoegen.

Lees dan ook 2Petrus3:13-16 eens goed:
Maar wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.

Omdat u hiernaar uitziet, geliefde broeders en zusters, moet u zich inspannen om smetteloos, onberispelijk en in vrede door hem te worden aangetroffen.

Bedenk dat het geduld van onze Heer uw redding is. Dat heeft ook onze geliefde broeder Paulus u geschreven met de wijsheid die hem is geschonken.

Hij schrijft dit overigens in alle brieven waarin hij dit onderwerp ter sprake brengt. Daarin staat een en ander dat moeilijk te begrijpen is en dat door onwetende en onstandvastige mensen, tot hun eigen ondergang, wordt verdraaid; dat doen ze trouwens ook met de overige geschriften.



Petrus en ook Paulus, zien uit naar .....het 1000-jarige Vredesrijk?
Nee, zij (en "u" zegt Petrus) zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont. Dat is hun hoop, hun perspectief, hun uitzicht, hun troost onder moeilijke omstandigheden. De Heer is geduldig, en dat is onze redding, daarom zijn die nieuwe hemel en aarde er nog niet, "omdat Hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat", 2Petr.3:9.

Pauze.
:)
groet
Aad

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2015 11:47

gravo schreef:Dat raakt mijn hart niet en verdiept mijn geloof niet. Ik kan heus wel lezen wat er staat. Net als de kamerling van Candacé.
Lezen, lezen, lezen, tot je een ons weegt. En maar denken dat het zo makkelijk is. "Simpel he", hoor ik ben db bd al weer zeggen.
Maar de eigenlijke vraag is natuurlijk: "verstaat gij ook hetgeen gij leest?"
Ik wil weten wat er met die beesten, ruiters, fiolen, en bazuinen bedoeld wordt.
En dan heb ik het niet over de oubollige grammofoonplaat met allerhande onvolwassen wist-u-dat bangmakerijtjes, die hier steeds weer grijs gedraaid wordt. Van het verlepte dispensationalisme, dat het allemaal zo goed en zo precies kon uitleggen.
Joh, als het dispensationalisme op sterven na dood is waarom verdoe je je tijd dan om het elke keer weer te vuur en te zwaard te bestrijden? :-k
@ereunao wacht nog steeds op een antwoord van jou, maar ik verwacht het niet meer want het duurt al zooooo lang. Een symbolische 2000 jaar!
Daarom ben ik inmiddels in slaap gesukkeld en heb aangenomen dat je antwoord in een verre toekomst ligt die wij niet meer gaan meemaken, of anders dat je je antwoord hebt vergeestelijkt.
In dat geval zweeft het hier vast ergens op het forum rond, en misschien dat enkele weleldele geleerden er dan vat op kunnen krijgen .
Simpele zielen begrijpen het toch niet, die denken gewoon dat je geen goede argumenten kunt inbrengen. :lol:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor gravo » 05 mar 2015 00:48

naamloos schreef:(...) waarom verdoe je je tijd dan om het elke keer weer te vuur en te zwaard te bestrijden?


Ja, naamloos, daar heb ik zo mijn redenen voor.
Ik kijk er echt heel anders tegen aan dan jij.

Maar je hebt het goed gezien, theologisch, pastoraal, maar ook op missionair en apostolair gebied, ben ik hoegenaamd niet geïnteresseerd in de opvattingen die jij huldigt. Ik vind al die bijna louter op Openbaring gebaseerde opvattingen erg onvolwassen en eenzijdig. Ook de domme alleenheerschappij van de letterlijke Bijbeluitleg waarop ze gebaseerd zijn, pleit er niet voor. En dan is er nog het feit dat het vaak van die vreemde fanatieke types zijn, die ik vooral in evangelische kring rond dit thema tegenkom.
Het belangrijkste argument tegen is misschien nog wel, dat het zulke meewarige blikken oplevert bij hele normale mensen, christen of niet. Het komt echt heel onnozel over, als je elke gebeurtenis rücksichtslos in verband weet te brengen met Openbaring: Paus Franciscus, Obama, de tsunami, Einstein, Wake Up of de vertraging van tramlijn 11. Dan zit je echt in de wereld van de You-Tube complotten kitsch. Oftewel...aan de medicijnen.

Ik herken het vuur, de koortsachtige spanning, de neiging tot suspense, horror thriller direct bij die types. Iets dergelijks vind je ook bij game-verslaafden die fanatiek World of Warcraft spelen. Die hebben dan niets beters te doen. Onvolwassen gedrag, instant bevrediging van behoeften, opgesloten, narrow-minded en ogen op stokjes. Zo vergapen sommige christenen zich ook aan spektakelstukken over Apocalypse, Armageddon, Opname, het einde van de wereld en meer van dat moois. Lekker veel ongelukken, bloed, vuur en rookdamp.
Leuk allemaal, maar kom op zeg, gaan we dat nu letterlijk nemen?
Sylvester Stallone komt met twee nasmeulende shot-guns aan in de hemel: "Heer, het klusje is geklaard hoor"?. Ik moet er vaak erg om lachen. Om dat foute Hollywood christendom.
Maar je ontkomt er toch niet helemaal aan, als je eenmaal begint aan die letterlijke Bijbellezing. Dan wordt je toch een beetje een slangenmens die zich in duizend bochten moet wringen om het op een rijtje te krijgen.

Het druipt er vanaf dat die hele theologie gebaseerd is op een diepe angst voor de grote veranderingen die plaatsvinden in de wereld van vandaag. De teloorgang van het christelijk geloof, de kracht van het moderne denken, de effectieve verklaringen van de wetenschap en de opkomst van een veel individuelere godsdienst waarmee het grote, algemeen geldende verhaal niet meer bestaat. Jazeker de westerse beschaving kraakt in haar voegen. Ze dreigt haar ziel kwijt te raken. We raken los van elkaar, van de gemeenschap, van God.
Ik herken die angst. En het is een reële angst. Ik deel de zorgen die je daar over kunt hebben. De westerse wereld is in crisis, in een morele crisis. En dat heeft alles te maken met het verbroken contact met God. Maar moet je jezelf dan gaan uitleveren aan een toekomstscenario van de verschroeide aarde? Met de gedachte dat alles voorbij is? Dat er nooit meer verbetering komt? Dat het einde aanstaande is?

Zo word je als christen toch mede verantwoordelijk voor de teloorgang of niet soms? Ik vind dat onchristelijk.

Angst is een slechte raadgever. Ze doet je schuilen bij pseudo zekerheden, bij complotten en bij valse beloften van handige charlatans. Wanhopig wordt gezocht naar zekerheden en die worden dan gevonden in verzonnen scenario's waarin alles dat schrik aanjaagt vernietigd wordt, en waarin jij zegevierend wordt gered. Ik zie de logica wel in van zo'n geconstrueerde ontsnappingsroute en Openbaring biedt de perfecte tekst om dit eigentijdse verzinsel aan op te hangen, maar het is en blijft een modern, eigentijds construct, dat niet voortkomt uit geloof en hoop, maar uit angst en schulpgedrag.

Het punt is dat te gemakkelijk de sprong wordt gemaakt van een boek dat eigenlijk alleen verstaan kan worden in de tijd en de omstandigheden van toen. Apocalypsen waren toen een stijlvorm, een genre dat vaker werd gebruikt. Het ontstond tegen de achtergrond van een tomeloze onrust alom. Niet in het minst voor christenen die zich middenin die storm bevonden. Zij zijn in staat geweest om een Magnus Opus te schrijven dat zijn weerga niet kent: het boek Openbaring. Zonder dat er ook maar een fractie van de beschreven gebeurtenissen in het echt hebben plaatsgevonden.

Ik heb er niets op tegen om ook onze tijd te vergelijken met die tijd. Ook wij leven in tijden waarin er dramatisch veel verandert. Zeker kan Openbaring dan een lichtend en troostend geschrift zijn. Ik vind het ook een hoogtepunt uit de Bijbelse literatuur. Maar wat niet kan is de gedachte dat uit dit boek een adequate beschrijving of voorspelling gegeven kan worden over duizenden jaren na het schrijven van het boek, over onze tijd, of over de toekomst. De voorspellingen in het boek zijn verwachtingen, wensen, verlangens van christenen toen. Niets uit onze geschiedenis wijst er op dat Openbaring onze recente geschiedenis (van bijna 2000 jaar) goed heeft voorspeld. Niets wijst erop dat onze tijd adequaat in Openbaring wordt beschreven. Niets wijst erop dat de toekomst precies valt af te leiden uit de teksten van Openbaring.
Iedereen die dat wel beweerd heeft altijd 8 kantjes wazige tekst nodig om het aan te tonen: dit is dit en dat is dat en zus is zo en zo is zus....Gaap.

Mijn "te vuur en te zwaard" bestrijden moet je dan ook opvatten als een pastorale waarschuwing. De obsessie met alleen het boek Openbaring, de eenzijdige focus, de krampachtige poging om allerlei gebeurtenissen in verband te brengen met dit boek, ze leiden alleen maar tot steeds extremere posities. Want het gaat uit van de gedachte: "het moet en zal kloppen". En als het dan wat tegenvalt (als het op zich laat wachten, om het wat netter te zeggen), ja, wat dan?
Dan gaan we het kloppend maken. Dat moet en zal er iets gevonden worden om de tekst van toen te koppelen aan de tijd van nu.

Lees en gebruik Openbaring nu zoals het bedoeld is: als een boek dat de vervreemding en angst van gelovigen beschrijft, maar daar ook verwachting en hoop tegenover stelt, door zich voor te stellen dat er ooit een overrompelende en machtige zege van het goede over het kwade zal zijn. Dat God het laatste Woord heeft. Neem dat geloof over, die hoop, dat verlangen en die liefde tot God. En breek de woorden niet uit hun verband.
In een steeds weer herhaalde uitbarsting van dramatische taferelen wordt die verwachting bezongen en geschilderd. Het is een kunstwerk dat bijna ontploft van extatische emoties: woede, wraak, angst, verlangen, hoop, geloof.
Dat kan ons meer dan inspireren. Maar verwar de taal en het kunstwerk nu niet met de realiteit.

Het is net als een schilderij van Rembrandt. Groots, ontroerend, emotioneel, dramatisch. Je wordt er in meegezogen met hart en ziel. Maar neem de vorm niet letterlijk. Zou de verloren zoon er echt zo uitgezien hebben als Rembrandt schilderde? Of de oudste zoon? Of de Vader die hem met open armen ontvangt?
Daar gaat het toch niet om. Het gaat in zo'n kunstwerk om de uitbeelding van de genade en de redding. Om het moment van liefde, vergeving en omarming.
En o ja, dat schilderij kun je helemaal niet letterlijk nemen, want het is niet gebaseerd op een ware gebeurtenis, maar het is gebaseerd op een verhaal, een gelijkenis, een allegorie die Jezus heeft verteld. Er is geen direct band met een letterlijk te nemen werkelijkheid. Maar toch is het in al zijn beeldende kwaliteit een zuivere vertolking van Gods Woord. De ontroering, de werking, de waarheid, de echtheid en de waarde zijn er niet minder om.

Als je je hoofd zou gaan breken over de vraag naar welke land de verloren zoon nu in werkelijkheid gereisd heeft en in welke kleur de mantel van de oudste zoon is geschilderd, dan neem je het veel te letterlijk, dan mis je de bedoeling van de afbeelding en maak je jezelf belachelijk door triviaal en plat met het grote kunstwerk van Rembrandt (en met de allegorie van Jezus) om te gaan. Het gaat niet om de afbeelding als zodanig, maar om de betekenis. Het gaat niet om de vorm, maar om de inhoud. Het gaat niet om de letter, maar om de Geest van het kunstwerk.

Zo zie ik het ook met het boek Openbaring. Uiteindelijk verval je in een hele platte uitleg van het boek, als je het letterlijk gaat toepassen op gebeurtenissen die nu, duizenden jaren later, gebeuren. Ook van de klakkeloze aanname dat de stichting van de staat Israël een rechtstreekse vervulling is van Bijbelse profetieën ben ik bijvoorbeeld helemaal niet zeker.
Ik proef veel te veel fanatisme, onnadenkendheid, absolute overtuigingen en dogmatische verstarring bij mensen voor wie dit een uitgemaakte en absolute zaak is. Nogmaals, er zijn teveel verknipte types die dit soort opvattingen als een mantra herhalen. Soms heel beangstigend, om eerlijk te zijn.
Te vaak zie ik er godsdienstfanatici door ontstaan. Nooit meer lachen. Altijd een verbeten trek. Een wijzend vingertje dat priemend wijst naar inktzwarte agenda's, "alles gaat kapot", echte eindtijd-calvinisten.

Ik vind dat gevaarlijk. Want als het even anders loopt dan je dacht (misschien valt het wel mee en is er nog ongedachte genade), dan stort je hele wereld in elkaar. het enige teken dat gegeven werd was dat van Jona. Ook zo'n zeurkous: "Ik wist wel dat u barmhartig was..." zeurt hij tegen God. Dat had ie liever anders gezien. Hij had het prettiger gevonden als die hele stad in rook was opgegaan. Daar zat ie eigenlijk op te wachten. Niet dus.

Een instortende wereld, dat is wel het laatste dat in de Bijbel voorspeld wordt.
Het Koninkrijk van God is aangekondigd. Dat betekent: groei. Een nieuw begin. Zo lief heeft God de wereld gehad.
De nieuwe hemel en de nieuwe aarde, dat wordt het.
Zet dat geloof niet bij de vuilnis, omwille van een verdrukking van (slechts) 10 dagen.

Goede moed, de Heer vertraagt de belofte niet. Kom uit die schulp en leef in vreugde.
Dood en hel....ze kunnen me wat.
En eindtijd...daar doe ik niet aan. Mij is het eeuwige leven geschonken uit genade.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor naamloos » 05 mar 2015 10:52

gravo schreef:Van het verlepte dispensationalisme
naamloos schreef:Joh, als het dispensationalisme op sterven na dood is waarom verdoe je je tijd dan om het elke keer weer te vuur en te zwaard te bestrijden?
gravo schreef:Soms heel beangstigend, om eerlijk te zijn.....Ik vind dat gevaarlijk.
Kom kom, niet zo bang voor die verlepte theologie. Maar wellicht is de wens de vader van de gedachte!
En heus, dispensationalisme houdt heel wat meer in dan het eenzijdige karikatuurtje over openbaringen wat jij er doorgaans van maakt.
Er mogen dan een aantal vreemde figuren rondlopen, maar daar kun je niet een hele geloofsrichting op afrekenen.
Zo zou ik ook een karikatuurplaatje van gereformeerden kunnen maken wat het minstens even 'goed' zou doen.
gravo schreef:Het belangrijkste argument tegen is misschien nog wel, dat het zulke meewarige blikken oplevert bij hele normale mensen, christen of niet.
Da's een sterke!!! Als ik jouw verhaaltje bij een bepaalde samenkomst zou voorlezen kan ik zeker zijn van een zaal vol meewarige blikken, en dus kan jouw theologie de prullenbak in.
En niet-christenen kijken ook met grote regelmaat meewarig als je zegt dat je een christen bent, dus hebben we hier een belangrijk argument tegen het christendom.
gravo schreef:Het druipt er vanaf dat die hele theologie gebaseerd is op een diepe angst voor de grote veranderingen die plaatsvinden in de wereld van vandaag....Angst is een slechte raadgever.
Ik kan je vertellen dat angst mij en vele andere totaal geen parten speelt, die probeer jij aan te praten.
Zelf zeg je even verderop: "Ik proef veel te veel fanatisme, onnadenkendheid, absolute overtuigingen en dogmatische verstarring bij mensen voor wie dit een uitgemaakte en absolute zaak is. Nogmaals, er zijn teveel verknipte types die dit soort opvattingen als een mantra herhalen. Soms heel beangstigend, om eerlijk te zijn."
Kom jongguh, niet bang zijn. Angst is een slechte raadgever!
Ik heb een tip voor je, laat die doorgeslagen fanatiekelingen er gewoon buiten en je houd een doodnormale theologie over.
Daar kun je het mee oneens zijn, maar dan kun je tenminste op een normale manier van gedachten wisselen en elkaar blijven respecteren.
Dan hoef je niet alles uit de kast te trekken om mensen die een andere interpretatie hebben dan jij belachelijk te maken, en als gevaarlijk weg te zetten. Dat is ook heel wat gristelijker, niet?
gravo schreef:Lees en gebruik Openbaring nu zoals het bedoeld is .... Het is net als een schilderij van Rembrandt. Groots, ontroerend, emotioneel, dramatisch. Je wordt er in meegezogen met hart en ziel. Maar neem de vorm niet letterlijk. Zou de verloren zoon er echt zo uitgezien hebben als Rembrandt schilderde? Of de oudste zoon? Of de Vader die hem met open armen ontvangt?
Daar gaat het toch niet om. Het gaat in zo'n kunstwerk om de uitbeelding van de genade en de redding.
Openbaring 1 ... om Zijn dienstknechten te laten zien wat spoedig moet geschieden,...Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat.... Openbaring 22 18 Want ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn.
19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn.

Er staat onweerlegbaar duidelijk dat Openbaring van begin tot het eind een profetie is, dus dat gaan we niet lezen als een gelijkenis.
Er kunnen voorbeelden en gelijkenissen in een profetie gebruikt worden, maar dat is echt iets anders dan de hele profetie tot een gelijkenis bombarderen.
Je voorbeelden die je over gelijkenissen schrijft kloppen, en daarom vind ik dat sneaky want je past het toe op profetie maar daar trapt naamloos niet in.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor ben db bd » 05 mar 2015 11:03

@ broeder Aad, wat moet ik inmiddels ver terug scrollen om uw posting die voor mij aan de beurt is om op in te gaan te lezen en beantwoorden.
Laat ik er twee zaken uit kiezen, een korte en een lange. En bedenk, als we niet overal op in kunnen gaan, gezien ons persoonlijk verdere leven; andere mensen lezen wel mee (deze draad heeft er al > 1300 gehad, is 't niet? ) en nemen uw visie wellicht in dank over.
Heb overigens dank voor het ons vergunnen een verdere blik te mogen werpen op uw achtergrond.

u schreef:
Ik vraag dan: staat er wel wat er staat? en Wat zegt de overige Schrift daarvan?

zoals eerder gezegd maak ik daar dan van: 'mag er staan wat er staat?'

Heel lang geleden heeft men mij buiten mijn eigen denominatie geleerd om Bijbelkritiek achterwege te laten. Daarbij noem ik ook graag het verhaal van wijlen dr. Eta Linnemann, welke haar prof. titel aan haar leerstoel Schriftkritiek te danken had en later tot een levend geloof kwam. Zij verbrandde toen haar eigen boeken, meen ik, waar ze minzaam om leerde glimlachen, net als haar HEER in de hemel. Academisch werd ze uiteraard toen buiten gesloten, maar het werd een van de interessantste mensen in Gods eeuwige Koninkrijk.

Mag ik u uitnodigen om er ook voor te kiezen Schriftkritiek in de vuilnisbak te gooien? Ik garandeer u uit ervaring dat uw geloofsleven daar veel baat bij krijgt! Lees wat er staat, geloof wat er staat en volg, doe wat er staat. (of juist niet uiteraard). En ooit leert u het nog begrijpen ook, voor zover de Heere vindt dat het goed voor u is. (ik snap veel niet, heerlijk voor m'n rust).

Wat hebben we dienaangaande veel kunnen leren van prof. Harry Kuitert met zijn 'Algemeen betwijfeld christelijk geloof.' Wat is hij rijk geworden van zijn bestsellers in de kerken. Wat heeft hij met zijn kritiek zijn duizenden verslagen! Wij kregen in onze SOW kerk aan de gereformeerde kant een net afgestudeerde dominee van de VU, welke helemaal begeesterd was, en studiegroepen wilde gaan vormen om deze 'wetenschap' in te nemen. Binnen het presbyterie heb ik toen voorgesteld dat alleen te doen met een opengeslagen Bijbel. Daar was iedereen vóór en we tekenden allen een verklaring van Bijbelgetrouwheid. Edoch onze eigen NH predikant, welke toen net terug kwam van 3 mnd. studieverlof t.b.v. een drs. titel, sprak zijn veto er over uit en wierp zijn 'Joker in het spel': 'dan ga ik weg!'
'Ja maar dát is niet de bedoeling dominee' zeiden alle dames en namen hun steun voor een opengeslagen Bijbel terug. (met de ds. een meerderheid)
Harry zelf eindigde ook (na zijn boek tegen de Heilige Geest) in volslagen ongeloof en gaf dat nog toe ook.
Bij de 60.000 mensen /jaar welke de PKN verlaten, neem ik ook jammerlijk velen waar uit bedoelde kerkgemeenschap.

Staan er dan geen foute dingen in onze Bijbel? Dat zou best eens mogelijk kunnen zijn hoor. Hoewel allen welke daar studie van hebben gemaakt, zich verwonderden over hoe wonderlijk heel de boodschap door de eeuwen heen is gebleven. (daar is verslaglegging van) Maar als de Heere fouten accepteert in Zijn Woord, wie zijn wij dan om Hem te willen corrigeren? Die mogelijke fouten zijn ook niet van invloed op de Blijde Boodschap, kunnen we constateren, toch? Ondeugend denk ik wel eens dat God misschien wel expres fouten toeliet, omdat Hij zich toch als de Almachtige niet behoeft te bewijzen?
En wat kan mij het nou schelen of er één of twee bezetenen in het land van Gardara waren? (maakt voor de Heere Jezus ook niks uit hoor, al waren het er 12, dan had Hij ze gewoon allemaal bevrijd en genezen, immers?!)

Zoals vaker gezegd; goede vertalingen zijn zeer kostbaar, en daar mankeert het wel eens aan, zo weten we allemaal. Maar foute uitleg, foute verklaring, goede theologische interpretatie genaamd, daar zouden dikke boeken over te schrijven zijn, vandaar onze '987654321' kerkjes.
En wat een ontstellend grote ego's behoren daar dan toch bij. (was vroeger wel veel erger hoor)
Mijn lieve moeder zaliger mocht 't nog zo zeggen: 'ootmoed, ootmoed en nog 'ns ootmoed jonchie!'


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten