Dus, ik begrijp wat je zegt maar ik denk dat je te snel kritisch reageert. Wat voor jou misschien wat anders aanvoelt, of wat je persoonlijk anders ziet hoeft niet direct te betekenen dat dit de enige mogelijke manier van naar de tekst kijken is.
heer BS, het lukt mij niet om alles wat u schreef een plaats te geven in de discussie waardoor ik de functie ervan snap. Maar op deze uw laatste zin kan ik hopelijk wel gericht ingaan:
Als u zegt dat bij een bepaalde beeldvorming bij ons allemaal andere gedachten opkomen en dat bijvoorbeeld bij zee, de éne mens aan gevaar denkt en een ander aan vis en nog een ander aan golven enzovoort, dan heb ik daar niets op tegen. Bekend zijn in het christendom de van elkaar verschillende gedachten die het woord Vader oproept, toch?
Maar Vader blijft wel Vader en mag zélf geen esoterische gedachte of zo worden. En schandelijkheid (SV) blijft wel schandelijkheid en mag geen 'andere seksuele voorkeur' gaan heten, omdat sommigen onder ons dat zo gaan beleven, om maar een duidelijk voorbeeld van scheef 'interpreteren' te noemen. Als ik even bij Rom.1:27 kijk in de BGT, dan blijft daar homoseks verkeerd seksueel gedrag genoemd worden. Dat is eerlijk vertalen!
(dat behoort Bijbels gezien dus niet tot inzegening binnen de kerk des Heeren te leiden. Wat heel veel 'theologisch contextueel interpreteren' van Gods Heilig Woord wel heeft gedaan!)
En als ik homo was, dan zou ik ook andere gedachten krijgen bij die tekst als wat er staat.
We kunnen dus gerust op tien verschillende manieren naar een tekst kijken. De Bijbel heeft heel veel 'lagen'. Maar Gods Woord heeft niet heel veel vertalingen welke tot verdraaiingen mogen leiden.
De Boodschap moet heel blijven !!
Maar theologische interpretaties welke in de kerken tot dogma's zijn verheven: 'zo moet je dat zien!' of 'nee, dat moet je anders zien!', belerend dus, hebben grote schade aangaande de saamhorigheid voortgebracht.
"Voeg niets toe aan dit Boek. Als je dat toch doet, zal God je straffen zoals in dit boek beschreven staat. Haal ook niets weg uit dit Boek. Als je dat toch doet, krijg je niet de beloning die in dit boek beschreven staat. Je mag dan de heilige stad niet in en je mag ook niet eten van de boom die eeuwig leven geeft." Openb.22:18-19.