Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor oekaboeka » 27 apr 2015 11:45

Hettys : Maar het is ook voor een leek, zoals ik gewoon zichtbaar in de natuur. Mijn hond is een beagle. die lijkt niet meer echt op z'n voorouder, de grijze wolf. Om te beweren dat de grijze wolf alle eigenschappen van alle moderne honden al bij zich droeg lijkt mij gewoon ontzettend onwaarschijnlijk.


gewone logica volstaat. m.i.


:lol: :lol: gebruik jij logica , nou dat komt bij mij niet echt logische over :mrgreen:

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor hettys » 27 apr 2015 12:45

oekaboeka schreef:

:lol: :lol: gebruik jij logica , nou dat komt bij mij niet echt logische over :mrgreen:


oh nee. dat is waar. na de zondvloed zijn plotseling alle buideldieren ( kangoeroes, koala's, buideratten etc) uit één zogenaamd (verzonnen) 'basistype' ontstaan. nee. dat is logica.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor hettys » 27 apr 2015 12:46

Ook gif is geschapen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor ben db bd » 27 apr 2015 23:57

voordat we het na 50 pagina's weer vergeten zouden zijn, nog even voor de duidelijkheid:

micro-evolutie is een fout (suggestief) woord. Dit is gewoon mutatie, verandering van bestaande genen (wetenschappelijk bewezen voor >90% schadelijk, dus degeneratie betreffende).

macro-evolutie, het in levensvorm hoger, uitgebreider worden van een levend wezen, is nooit aangetoond, omdat daarvoor nieuwe, nog niet eerder aanwezige genen nodig zijn, (geen veranderde genen dus!) weshalve het evolutiegeloof na al die vele jaren nog steeds niet is te onderbouwen, anders dan met preken welke het kernprobleem ongemoeid laten.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor Pcrtje » 28 apr 2015 07:36

ben db bd schreef:micro-evolutie is een fout (suggestief) woord. Dit is gewoon mutatie, verandering van bestaande genen (wetenschappelijk bewezen voor >90% schadelijk, dus degeneratie betreffende).

macro-evolutie, het in levensvorm hoger, uitgebreider worden van een levend wezen, is nooit aangetoond, omdat daarvoor nieuwe, nog niet eerder aanwezige genen nodig zijn, (geen veranderde genen dus!) weshalve het evolutiegeloof na al die vele jaren nog steeds niet is te onderbouwen, anders dan met preken welke het kernprobleem ongemoeid laten.
Ten eerste, een dergelijk onderscheid tussen micro- en macro-evolutie bestaat alleen in de hoofden van bepaalde christenen. Ten tweede is allang aangetoond dat nieuwe genen ontstaan. Ten derde zijn mutaties, verandering van bestaande genen, niet voor meer dan 90% schadelijk.
"Een libelle zweeft over het water..."

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor ben db bd » 28 apr 2015 11:24

Ten eerste, een dergelijk onderscheid tussen micro- en macro-evolutie bestaat alleen in de hoofden van bepaalde christenen.

ja, dat is de gemakkelijke weg: als het bestaan van God lastig voor je is, dan ontken je gewoon Zijn bestaan.
Zo ook: als het lastig voor je is dat er spontaan geen nieuwe genen aan een levensvorm toegevoegd worden, anders dan wellicht in een laboratorium, waar ze zeker wel een aardappel met een slurfje zullen kunnen manipuleren, dan ontken je die wetmatigheid lekker en kun je met iedere verandering door mutatie van genen jouw evolutiegelijk aantonen. Probleem opgelost !

nu snap ik ook waarom evolutionisten, net als u hier, nooit op deze scheppingsorde ingaan, alleen dit ontkennen, wat op ons natuurlijk net zo dom overkomt als het ontkennen van God de Schepper Zelf, terwijl heel de wereld vol is van Zijn aanwezigheid, tot binnenin ons toe!
En net zo min als er ooit een dier heeft bestaan die ogen kreeg, terwijl die in zijn voorgeslacht niet voorkwamen, kan ik evolutionisten het Godsbestaan bijbrengen. Daar zullen ze wel geen 'ogen' - overdrachtelijk bedoeld - voor hebben zeker? (geestelijke degeneratie?)

Ten tweede is allang aangetoond dat nieuwe genen ontstaan.

Daar zouden wij m.i., voor de rest van de eeuwigheid :P , vernietigend mee verslagen kunnen worden !! Geef u nou wél voorbeeld !

nou hadden wij op CIP onlangs ook zo'n discussie, als uitvloeisel van het gekissebis binnen de Gereformeerde Bond (ook mijn stal).
Daar ging het ook zo: de bestaansbewijzen ontbraken of waren simpel op mutatie terug te voeren. En we weten allemaal dat mutatie z'n beperkingen heeft. Voorts weet iedereen dat er een grote mate van 'toevalligheid' bij mutaties voorkomt. Daarmee toonde een wetenschapper aan hoe het onmogelijk is om met een pistool een horloge te repareren, ook in 1000000000000000000000000000000000000000000enz. jaar niet.
Voor mij als digibeet is die discussie al weer een poosje achter 'de horizon' verdwenen, maar op m'n faseboek kreeg ik nog lang bericht van tegensprekers over mij heen. Voor jullie wellicht nog wel op te googelen.

Ten derde zijn mutaties, verandering van bestaande genen, niet voor meer dan 90% schadelijk.

En dan moet je weten (dat is ook goed te meten!) dat ik las dat 99% van de mutaties neutraal of negatief zijn. Maar ook hier weer; waarnaar ben je bereid om te kijken of kan dat wellicht helemaal niet zonder 'verlichte ogen des verstands.' ?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2015 11:51

ben db bd schreef:Zo ook: als het lastig voor je is dat er spontaan geen nieuwe genen aan een levensvorm toegevoegd worden, anders dan wellicht in een laboratorium, waar ze zeker wel een aardappel met een slurfje zullen kunnen manipuleren, dan ontken je die wetmatigheid lekker en kun je met iedere verandering door mutatie van genen jouw evolutiegelijk aantonen. Probleem opgelost !


Het is parels voor de zwijnen, maar ik probeer het toch nog maar eens. Wat er blijkbaar vaak gebeurt, is dat een gen in zijn geheel wordt verdubbeld. Die extra kopie van dat gen heeft vaak geen functie verder, dus kan hij vrijelijk muteren zonder effect op het organisme. En dan kan zo'n gen compleet nieuwe vormen aannemen en dus ook nieuwe functies krijgen.

En net zo min als er ooit een dier heeft bestaan die ogen kreeg, terwijl die in zijn voorgeslacht niet voorkwamen, kan ik evolutionisten het Godsbestaan bijbrengen. Daar zullen ze wel geen 'ogen' - overdrachtelijk bedoeld - voor hebben zeker? (geestelijke degeneratie?)


Ogen zijn geloof ik tot een keer of 8 onafhankelijk van elkaar geëvolueerd. Daarom bestaan er pinhole-camera-ogen, facetogen bij insecten en ogen met lenzen bij ons. Ook in computersimulaties kun je in vrij gemakkelijk van een laag lichtgevoelige pigmentcellen uitkomen op ogen met lens. Ogen zijn echt geen enkel probleem voor de evolutietheorie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor hettys » 28 apr 2015 13:33

ben db bd schreef:
nu snap ik ook waarom evolutionisten, net als u hier, nooit op deze scheppingsorde ingaan, alleen dit ontkennen, wat op ons natuurlijk net zo dom overkomt als het ontkennen van God de Schepper Zelf, terwijl heel de wereld vol is van Zijn aanwezigheid, tot binnenin ons toe!
En net zo min als er ooit een dier heeft bestaan die ogen kreeg, terwijl die in zijn voorgeslacht niet voorkwamen, kan ik evolutionisten het Godsbestaan bijbrengen. Daar zullen ze wel geen 'ogen' - overdrachtelijk bedoeld - voor hebben zeker? (geestelijke degeneratie?)


Ik protesteer tegen de insinuatie dat mensen die de evolutie accepteren niet gelovig zouden kunnen zijn, of het Godsbestaan zouden ontkennen.

http://www.kennislink.nl/publicaties/og ... e-evolutie
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor Pcrtje » 28 apr 2015 15:11

ben db bd schreef:ja Ja, dat is de gemakkelijke weg: als het bestaan van God lastig voor je is, dan ontken je gewoon Zijn bestaan.
Dat doe ik niet, dus deze opmerking slaat nergens op.

ben db bd schreef:...nu snap ik ook waarom evolutionisten, net zoals u hier,
Ik ben niet een evolutionist. Er is een significant onderscheid tussen het onderschrijven der evolutietheorie en het evolutionisme. De evolutietheorie onderschrijf ik, uiteraard. U heeft mij echter nergens kunnen zien zeggen dat ik een evolutionist ben en dat is ook niet af te leiden uit mijn vorige posts.

ben db bd schreef:...nooit op deze scheppingsorde ingaan, alleen dit deze ontkennen,
Ik ontken nergens een scheppingsorde.

ben db bd schreef:...wat op ons natuurlijk net zo dom overkomt als het ontkennen van God de Schepper Zelf, terwijl heel de wereld vol is van Zijn aanwezigheid, tot binnenin ons toe!
Ik ontken ook nergens het bestaan van God. Integendeel, zelfs. Ik schrijf al mijn posts op Refoweb vanuit het perspectief dat God bestaat.

ben db bd schreef:En net zo min als er ooit een dier heeft bestaan die dat ogen kreeg, terwijl die in zijn voorgeslacht niet voorkwamen, kan ik evolutionisten het Godsbestaan bijbrengen.
Dat mag je proberen maar dat hoeft niet bij mij. Ik geloof reeds in God. Tevens ben ik geen evolutionist, maar dat had ik al gezegd.

ben db bd schreef:Daar zouden wij m.i., voor de rest van de eeuwigheid :P , vernietigend mee verslagen kunnen worden!! Geef Geeft u nou wél voorbeeld !
Toevallig heb ik dat gisteren nog op het forum gedaan, dus u moet nu niet doen alsof ik me weer eens ga verschuilen achter anderen. Dat u mijn voorbeelden niet ziet is wat anders.

ben db bd schreef:Daar ging het ook zo: de bestaansbewijzen ontbraken of waren simpel op mutatie terug te voeren.
U maakte net een mooie vergelijking met 'evolutionistenogen'. Laat ik een dergelijke ook even gebruiken. Er bestaat namelijk ook nog een andere soort ogen: creationstenogen. Dat ziet geen bewijs voor de evolutietheorie omdat de bijbehorende oogleden aan elkander vastgeplakt zitten met een soort religieuze lijm. Wanneer men die oogleden toch heeft weten te openen dan is er nog het probleem van religieuze denkkaders, want creationisten denken alles op mutaties te kunnen werpen. In zekere zin klopt dat, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Een mutatie impliceert overigens niet per se degeneratie. Er zijn talloze voorbeelden van natuurlijke genetische veranderingen die niet het gevolg zijn van mutaties maar andere celbiologische processen.

ben db bd schreef:En we weten allemaal dat mutatie z'n haar beperkingen heeft.
Een mutatie is geen proces. Het is slechts een zeer kleine, irreversibele, genetische verandering. Er zit niet een 'beperking' daarin, ofzo. Iets met zorgvuldig formuleren...

ben db bd schreef:Voorts weet iedereen dat er een grote mate van 'toevalligheid' bij mutaties voorkomt.
Toevalligheid? Tot op zekere hoogte, ja. Maar mutaties kunnen natuurlijk ook geïnduceerd worden, al dan niet opzettelijk. Wat mensen ook vaak vergeten is dat niet alle locaties des genetischen materiaals met dezelfde nauwkeurigheid worden 'bewaakt' en hersteld. Ik verwijs graag even naar Mortlach: een gedupliceerd gen (of wanneer er sprake is van een inversie, translocatie, enzovoorts) wordt in veel gevallen gesilenced en kan dan vrij muteren zonder dat het betreffende organisme daar de nadelen van ondervindt.

ben db bd schreef:En dan moet je weten (dat is ook goed te meten!) dat ik las dat 99% van de mutaties neutraal of negatief zijn. Maar ook hier weer; : waarnaar ben je bereid om te kijken? Of kan dat wellicht helemaal niet zonder 'verlichte ogen des verstands.' ?
Hier begrijp ik niet wat u bedoelt te zeggen. Kunt u het nogmaals uitleggen?
"Een libelle zweeft over het water..."

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor oekaboeka » 28 apr 2015 23:23

Waar het op neer komt is dat variatie inderdaad bestaat maar dat een soort naar een ander soort veranderd is de grootste onzin en zo niet , waar zijn al die tussen vormen gebleven in de aarde ????

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor oekaboeka » 28 apr 2015 23:24

Gebruik gewoon je logische verstand.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor Pcrtje » 29 apr 2015 07:26

oekaboeka schreef:Waar het op neer komt is dat variatie inderdaad bestaat maar dat een soort naar een ander soort veranderd is de grootste onzin en zo niet , waar zijn al die tussen vormen gebleven in de aarde ????
Er zijn geen onontdekte (ontbrekendeschakel-)tussenvormen. Elke levensvorm is een tussenvorm.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor Mortlach » 29 apr 2015 08:12

Pcrtje schreef:Er zijn geen onontdekte (ontbrekendeschakel-)tussenvormen. Elke levensvorm is een tussenvorm.


En creationisten zijn alleen maar blij met tussenvormen, want voor elk gat dat wordt opgevuld in de lijn, onstaan er twee nieuwe gaten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor Pcrtje » 29 apr 2015 08:26

Ik zat net op de fiets en dacht er nog even over na. Het is ook gewoon praktisch onmogelijk om een volledig fossielenbestand van meer dan 100 miljoen jaar terug te vinden. Biochemische en natuurkundige processen maken dat de meeste kadavers natuurlijk gewoon vergaan zonder dat we er iets van terug kunnen vinden.

Gelukkig is het ook helemaal niet nodig om exact alle tussenvormen terug te vinden. De voorspellende waarde der evolutietheorie is hoog genoeg om bepaalde onontdekte tussenvormen te traceren. (Ik denk nu aan jouw voorbeeld van de Tiktaalik, Mortlach. Dat vond ik heel interessant!) Dat we niet alle tussenvormen terugvinden ligt eerder aan natuurlijke (ontbindings-)processen en tekortschietende traceer- en opgraafmethoden dan aan de onjuistheid der evolutietheorie.

Afbeelding
"Een libelle zweeft over het water..."

Lock&Stock

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor Lock&Stock » 29 apr 2015 09:44

ben db bd schreef:voordat we het na 50 pagina's weer vergeten zouden zijn, nog even voor de duidelijkheid:

micro-evolutie is een fout (suggestief) woord. Dit is gewoon mutatie, verandering van bestaande genen (wetenschappelijk bewezen voor >90% schadelijk, dus degeneratie betreffende).

macro-evolutie, het in levensvorm hoger, uitgebreider worden van een levend wezen, is nooit aangetoond, omdat daarvoor nieuwe, nog niet eerder aanwezige genen nodig zijn, (geen veranderde genen dus!) weshalve het evolutiegeloof na al die vele jaren nog steeds niet is te onderbouwen, anders dan met preken welke het kernprobleem ongemoeid laten.


Toch benieuwd hoe je vanuit jouw overtuiging ringsoorten uitlegt.... Of het e.Coli experiment van Lenski; http://en.wikipedia.org/wiki/E._coli_lo ... experiment


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten