Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 27 jul 2015 18:06

De vorige keer dat ik naar de Mitra geweest ben, kwam ik met een paar volle fietstassen bier thuis. Al die lege flessen daarvan heb ik eens ingeleverd, en een paar nieuwe biertjes gehaald. Maar niet zo veel dat de bovenkast van mijn koelkast vol komt te staan met lege bierflesjes.
Deze keer heb ik gehaald:
- 2 flesjes Tongerlo Blond
- 1 flesje Tongerlo Bruin
- 2 flesjes Orval
- 1 flesje Mort Subite Original Gueuze

De Tongerlo en de Orval heb ik vooral gekozen vanwege mijn laatste vakantie, waarbij ik door België gegaan ben. Ik ben toen ook in de Abdij van Orval geweest.
De laatste is een bier van spontane gisting. Heb ik nog nooit gedronken. Dus geen idee hoe dat smaakt.

'k Heb bij de Mitra ook nog wat van Charles Quint gezien. Dat heb ik ook in België gezien. Een bier dat blijkbaar uit dezelfde brouwerij als Tongerlo komt. Grappig, zulk bier dat naar een bekende keizer genoemd is. Gentse strop heeft ook al een link met die tijd uit de geschiedenis.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 27 jul 2015 23:51

Ik drink voor de verandering Bit Burger, wat een zeer smakelijke pils is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2015 09:08

Ik hou op zijn tijd wel van een Gueuze maar de omstandigheden moeten er wel naar zijn. Wacht even tot het weer wat mooier weer is, drink hem buiten in de zon. Proef het fruit, te houttonen... Zuur bier is echt iets voor een mooie zomerse dag :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bier topic

Berichtdoor Chaya » 30 jul 2015 15:16

Grappig, hoe het kan verkeren.

„Ons volk zou krachtiger en gelukkiger zijn, indien het gebruik van jenever door dat van bier verdrongen en dit laatste in geheel het Rijk weder algemeene volksdrank wierd.” Een opmerkelijk pleidooi van een Tweede Kamerlid in 1863.

De situatie is er dan ook naar. In de strijd tegen de overmatige consumptie van jenever en brandewijn door de arme arbeidersklasse gaan halverwege de negentiende eeuw stemmen op om het (veel minder sterke) bier te promoten.

bron: rd.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 04 aug 2015 10:05

Dat heb ik ook gelezen, ja. Dat ze zich zo te buiten gingen aan sterke drank zal ook wel met hun financiële situatie van toen te maken hebben, vermoed ik zo. Er was vroeger veel armoede. Tegenwoordig staat een arbeider er financieel wel anders voor.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 04 aug 2015 10:06

Vorige week heb ik dus Tongerlo Blond twee keer gedronken. De eerste keer meende ik wat minder lekkere dingen daaraan te proeven, maar de tweede keer had ik dat niet zo. Verder deed het me nog een klein beetje aan Brugse Zot denken. Verder wel een aardig lekker blond bier.

Afgelopen zondag heb ik toen de Tongerlo Bruin aangebroken. Dat was een lekker bruin bier, zoals het hoort. Je moet bruin bier niet te vaak drinken, vind ik maar zo op z'n tijd is het wel eens lekker.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bier topic

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2015 13:56

Boekenlezer schreef:Dat heb ik ook gelezen, ja. Dat ze zich zo te buiten gingen aan sterke drank zal ook wel met hun financiële situatie van toen te maken hebben, vermoed ik zo. Er was vroeger veel armoede. Tegenwoordig staat een arbeider er financieel wel anders voor.

Ik heb wel geleerd dat men bier dronk in de middeleeuwen, omdat dit gezuiverd zou zijn. Water was immers toen niet veilig overal.
Misschien had het bier toen een lager alcoholpercentage?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2015 08:56

Waarschijnlijk wel ja. In eerste instantie hadden ze in de middeleeuwen bier van spontane gisting (kriekbier) en later werd pas gist toegevoegd maar ook toen was bier in eerste instantie een stuk lichter dan nu. Het was vaak kiezen tussen water uit de gracht drinken waar ook afval in werd geloosd, of bier. Tenminste, voor de gewone arbeiders wel. Dus dronk men meestal bier, zelfs de kinderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 05 aug 2015 15:16

Ik had het eigenlijk in gedachten om eens een bier van spontane gisting te drinken, maar ik had hem te laat in de koelkast gezet. Dus dat is er nog niet van gekomen.
In plaats daarvan heb ik wat anders genomen. Een Hoegaarden Grand Cru. We kennen Hoegaarden natuurlijk van het witbier. Maar ze maken ook nog ander bier. De Grand Cru bijvoorbeeld. Ondanks dat er 8,5% alcohol in zit, wordt het een licht bier genoemd. Dat zal dan gelden voor de smaak. Hij smaakt inderdaad niet zwaar. Het is een lekker bier, met een fruitige smaak. Allerlei zoete tonen proef je.

Orval heb ik kort geleden ook eens geprobeerd. Dat moest natuurlijk wel eens, nadat ik op een terrasje mensen nogal eens een Orval zag drinken, en na in de abdij van Orval geweest te zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2015 11:26

Orval vind ik ook een typisch fris biertje om buiten te drinken in het zonnetje. En vandaag is het met rond de 30 graden een heel geschikte dag om die geuze open te trekken :)

Paar dingen die ik recent heb gedronken:

- Fullers London Black Cap (stout van 4,5%, frisser en met wat meer koolzuur dan bijvoorbeeld Guinness
- Brewdog Punk (blijft een geniale IPA)
- Kristoffel Weizen/IPA. Leuke combinatie
- Erdinger Pikantus (duits bier van 8,5%, kom je niet vaak tegen. Leuk "warm" biertje
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Bier topic

Berichtdoor pindas83 » 15 aug 2015 19:40

Vandaag heb ik 2 maal 2 speciaalbiertjes meegenomen van de AH. Westmalle trappist Dubbel en een tripel van Chimay waarvan ik nog nooit gehoord had. Ik heb nu een Westmalle opengetrokken en die is heel donker en lekker krachtig. Ben benieuwd naar de Chimay. Heeft iemand die weleens gehad?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2015 07:23

Dat is met licht geel etiket toch? Erg lekkere tripel!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 20 aug 2015 09:26

Marnix schreef:Waarschijnlijk wel ja. In eerste instantie hadden ze in de middeleeuwen bier van spontane gisting (kriekbier) en later werd pas gist toegevoegd maar ook toen was bier in eerste instantie een stuk lichter dan nu. Het was vaak kiezen tussen water uit de gracht drinken waar ook afval in werd geloosd, of bier. Tenminste, voor de gewone arbeiders wel. Dus dronk men meestal bier, zelfs de kinderen.

Fout.
Kriekbier is inderdaad van spontane gisting, maar het bier waar jij op doelt is Lambiek.
Lambiek is een bier van spontane gisting.
Om Kriekbier te maken worden er rieken (zure kersen) aan toegevoegd, waardoor kriekbier een beetje een cassis-achtige smaak krijgt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2015 10:44

Je hebt gelijk :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 20 aug 2015 13:33

Marnix schreef:Je hebt gelijk :)

Altijd...
twee weken geleden bij Lidl een aantal Belgische biertjes gekocht.
Voortreffelijk!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten