Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2015 09:54

Ja er is ook een voorbeeld van een opwekkingsnummer die je achterstevoren kan afspelen. Met een hoop fantasie kom je een heel eind :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 20 apr 2015 07:32

Marnix schreef:Ja er is ook een voorbeeld van een opwekkingsnummer die je achterstevoren kan afspelen. Met een hoop fantasie kom je een heel eind :)

Fantasie, en de wil om aan te tonen dat iets slecht is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Chaya » 27 mei 2015 08:24

Ik las op AD.nl dat een oude hit (1971) There is no more corn on the brasos, van oorsprong een traditional was, die met Afrikaanse slaven
naar Amerika gebracht is.
Popmuziek heeft soms meer diepgang dan je denkt dus. :-k
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 02 jun 2015 12:40

Chaya schreef:Ik las op AD.nl dat een oude hit (1971) There is no more corn on the brasos, van oorsprong een traditional was, die met Afrikaanse slaven
naar Amerika gebracht is.
Popmuziek heeft soms meer diepgang dan je denkt dus. :-k

Sowieso heeft veel muziek veel meer diepgang dan je zou verwachten.
De reguliere hitjes komen misschien niet verder dan wat vlakke liefdesliedjes, maar teksten van groepen als U2, Metallica, Dream Theater, en Kansas zijn over het algemeen autobiografisch en behoorlijk doorleefd.
Niet automatisch christelijk verantwoord (in het geval van Metallica), maar van ontbreken van diepgang kun je deze groepen niet betichten [-X
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

poashoas
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2015 21:40

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor poashoas » 13 aug 2015 21:50

Omdat het oppervlakkig is, en vooral gebaseerd op andere muziek en op de tijdsgeest. Ze maken de muziek niet omdat ze het zelf zo geweldig vinden, maar vooral om bekend te zijn of bakken met geld te verdienen. Sommige artiesten schrijven niet zelf hun slechte teksten niet.
Een artiest moet er van kunnen leven uiteraard, maar je wilt niet noodgedwongen muziek alsof het huiswerk is.
Als je veel tijd investeert in het muziek maken zelf, dan ben je artiest. Als je onderdeel bent van een marketingmachine van 10-tallen of 100-tallen mensen dan ga je naar mijn mening al de mist in.
De kleine afzetmarkt in Nederland dwingt men haast wel om de commercie op te zoeken. Maar als je onderdeel junt zijn van een bekend platenlabel dan heb je denk ik ook meer vrijheid.

Anoniem_89

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Anoniem_89 » 13 aug 2015 21:57

Ik ken ook wel christelijke zangers die niet hun eigen liedjes schrijven en zo bakken met geld verdienen.
Laten ook anderen het werk doen, niet dat ik daar voorstander van ben :roll:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 14 aug 2015 07:22

poashoas schreef:Omdat het oppervlakkig is, en vooral gebaseerd op andere muziek en op de tijdsgeest. Ze maken de muziek niet omdat ze het zelf zo geweldig vinden, maar vooral om bekend te zijn of bakken met geld te verdienen. Sommige artiesten schrijven niet zelf hun slechte teksten niet.
Een artiest moet er van kunnen leven uiteraard, maar je wilt niet noodgedwongen muziek alsof het huiswerk is.
Als je veel tijd investeert in het muziek maken zelf, dan ben je artiest. Als je onderdeel bent van een marketingmachine van 10-tallen of 100-tallen mensen dan ga je naar mijn mening al de mist in.
De kleine afzetmarkt in Nederland dwingt men haast wel om de commercie op te zoeken. Maar als je onderdeel junt zijn van een bekend platenlabel dan heb je denk ik ook meer vrijheid.

Ook JS Bach maakte muziek die gebaseerd was op andere muziek en de tijdgeest.
Over het oppervlakkige van muziek: ja, als je slechts oppervlakkig luistert is het oppervlakkig.
Als je echter iets minder oppervlakkige muziek zoekt is er (vooral in de rockmuziek) echt wel e.e.a. te vinden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2015 08:59

poashoas schreef:Omdat het oppervlakkig is, en vooral gebaseerd op andere muziek en op de tijdsgeest. Ze maken de muziek niet omdat ze het zelf zo geweldig vinden, maar vooral om bekend te zijn of bakken met geld te verdienen. Sommige artiesten schrijven niet zelf hun slechte teksten niet.
Een artiest moet er van kunnen leven uiteraard, maar je wilt niet noodgedwongen muziek alsof het huiswerk is.
Als je veel tijd investeert in het muziek maken zelf, dan ben je artiest. Als je onderdeel bent van een marketingmachine van 10-tallen of 100-tallen mensen dan ga je naar mijn mening al de mist in.
De kleine afzetmarkt in Nederland dwingt men haast wel om de commercie op te zoeken. Maar als je onderdeel junt zijn van een bekend platenlabel dan heb je denk ik ook meer vrijheid.


Dat is waar maar dat geldt voor alle beroepen. En natuurlijk hoeven teksten niet oppervlakkig te zijn, ook als ze niet door de artiest zelf zijn geschreven. Of dat de artiest het helemaal geen goede tekst vindt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 14 aug 2015 17:27

Tegen welke criteria beoordeel je popmuziek op kwaliteit? Want volgens mij is het volkomen subjectief of muziek goed of slecht is.

Is minimalistische muziek van Philip Glass 'beter' dan een deun van One Direction? Niet als je criterium verkoopsucces en 'catchiness' is (de mate waarin het in je hoofd blijft hangen).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 17 aug 2015 14:41

Mortlach schreef:Tegen welke criteria beoordeel je popmuziek op kwaliteit? Want volgens mij is het volkomen subjectief of muziek goed of slecht is.

Is minimalistische muziek van Philip Glass 'beter' dan een deun van One Direction? Niet als je criterium verkoopsucces en 'catchiness' is (de mate waarin het in je hoofd blijft hangen).

op die manier is een MacDonalds maaltijd ook niet beter dan een goed stuk vlees bij een gerenommeerd restaurant...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Alblasserwaardje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2015 15:38

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Alblasserwaardje » 18 aug 2015 16:12

Waarom zijn wij als Christen met de Here Jezus in ons hart anders dan andere mensen?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2015 17:53

StillAwake schreef:op die manier is een MacDonalds maaltijd ook niet beter dan een goed stuk vlees bij een gerenommeerd restaurant...


Voor iemand die zich dat restaurant niet kan veroorloven, is de mac inderdaad beter. Aan de andere kant is eten en muziek ook weer niet volledig gelijk te trekken - mijn gevoel zegt dat de kwaliteit van voedsel toch meer objectief te meten is dan de kwaliteit van muziek.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Yoshi » 18 aug 2015 17:57

Waarom popmuziek per definitie slecht is weet ik niet. Waarschijnlijk omdat het geen rockmuziek is. ;)

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor hettys » 18 aug 2015 19:01

Alblasserwaardje schreef:Waarom zijn wij als Christen met de Here Jezus in ons hart anders dan andere mensen?


Christenen zijn in hun hart, noch fysiek niet anders dan 'andere mensen'.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 19 aug 2015 07:28

Yoshi schreef:Waarom popmuziek per definitie slecht is weet ik niet. Waarschijnlijk omdat het geen rockmuziek is. ;)

Dat wordt inderdaad al een stuk beter, maar het hoogtepunt van de muziekgeschiedenis vinden we toch echt in de progressieve metal...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten