Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2017 14:06

Bambi schreef:Het ging mij niet om die tekst bij die foto, was de enige website waar die foto op te zien en te linken was.


Nee, maar die tekst staat er wél bij. Alsof je een punt wilt maken dat niks met racisme te maken heeft maar waarvoor je wel de KKK citeert.

Ach ja, als je kijkt naar de tekeningen over mensen in Egypte van vroeger, dan zien ze er ook aardig uit als de mens nu
Dus in duizenden jaren totaal geen veranderingen,


Inderdaad. Duizenden jaren is niks op geologische schaal. Maar bij 100.000 jaar wordt dat al wat anders. De mens is al ongeveer 200.000 tot 300.000 jaar 'modern' (dwz. anatomisch niet te onderscheiden van mensen van nu). Wat de Egyptenaren afbeelden is dus 1 tot 2 procent van die periode.

maar de wijzen van de laatste eeuw hebben kennis van zaken, dat het ervoor anders was, terwijl er nu nog mensen de gezichtskenmerken van de aapmens hebben in Afrika, waar die dan ook geleefd zou hebben


We hebben allemaal gezichtskenmerken van aapmensen.

Ja ik snap het, die vondsten van die aapmensen zullen wel miljarden jaar oud zijn -ahum-


Miljarden? Toe maar. Het leven op aarde begon pas 3,5 miljard jaar geleden en het duurde behoorlijk lang voordat er meer was dan eencellige wiertjes en algen. Zoogdieren ontstonden 320-300 miljoen jaar geleden en het geslacht homo voor het eerst 500.000 jaar geleden. Het duurde dus 200.000 jaar om van de archaische vorm van mens naar de moderne vorm van mens te gaan (anatomisch gezien). Het zou ontzettend handig zijn als je de tijdschaal een klein beetje in je hoofd had.

Je kunt ook je eigen verstand gebruiken en je afvragen waarom ze zo weinig resten van aapmensen gevonden hebben.


Zal ik mijn verstand eens gebruiken dan? Fossielen zijn uberhaupt al vrij zeldzaam omdat de natuur nogal goed is in die dingen afbreken. Verder geloof ik dat 95% van ALLE fossielen zeeorganismen zijn. Landorganismen fossiliseren over het algemeen vrij slecht en zijn dus nog veel zeldzamer. Ik heb wel eens gelezen dat als op dit moment de volledige bevolking van de Verenigde Staten dood neervalt (350 miljoen individuen), er statistisch genoeg fossielen zullen ontstaan om driekwart van één skelet mee te vormen.

Daarnaast moet je ook nog eens weten waar je moet zoeken; je kunt niet zomaar willekeurig ergens in Afrika gaan graven en hopen dat je wat tegenkomt. En omdat mensen in kleine stammen nomadisch leefden, is het dus lastig ze op één plek vast te pinnen. De fossielen moeten dus eigenlijk toevallig worden gevonden en dan hopen maar dat de vinder ze als zodanig herkent. Daarom zijn er zo weinig resten gevonden.

Misschien omdat er toen net zo weinig mensen met zo'n vorm van het gezicht waren als nu? In die 6000 jaar?


Precies! Helemaal goed. De mens van 4000 jaar geleden verschilt anatomisch niet van de mens nu. Alleen zijn de mensen waar jij aan denkt niet van 4000 jaar geleden maar van 400.000 jaar en de echte afsplitsing van aapachtige voorouders nog veel verder terug.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 11 dec 2017 15:36

Bambi schreef:Ik vind het erger om te zeggen dat iedereen van de apen afstamt.
En in ieder mens de aap te zoeken
Maar dat schijnen evolutionisten weer niet te snappen, dat dat waar beledigend is, net zomin als dat het zwaar beledigend zo niet pijnlijk is dat ze zeggen dat God alles niet uitgedacht heeft, maar het vanzelf ontstaan is, door verder te ontwikkelen enzo
(Zonder bewijs, maar uit conclusies van allemaal aparte fossielen, dus ook nog es dom)



Ik begrijp inderdaad niet wat daar nu zo erg en beledigend aan is. Kan je dat eens uitleggen?
Want ik begrijp dan weer niet waarom ik christenen serieus zou moeten nemen, als ze geen idee hebben waar ze over spreken en dan maar wat gaan uitkramen, zoals deze meneer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2017 11:01

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/254 ... estemming/
Iemand van 8 jaar die de vragenrubriek van refoweb vindt en deze vraag stelt.
Doet mij eerder aan een trol denken.....
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor blijblij » 15 dec 2017 11:22

Maar gezien het onderwerp zou Refoweb dan toch (al is het maar voor de zekerheid) antwoord moeten geven.
En dat is gebeurd.
Het lijkt me niet echt een vraag waarover gediscussieerd moet worden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 15 dec 2017 12:05

blijblij schreef:Maar gezien het onderwerp zou Refoweb dan toch (al is het maar voor de zekerheid) antwoord moeten geven.
En dat is gebeurd.
Het lijkt me niet echt een vraag waarover gediscussieerd moet worden.

Nou inderdaad...daar mag ook hoognodig de bezem weleens door de reacties.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 15 dec 2017 13:18

Ze kunnen beter de bezem door de vragen halen, alleen blijft er dan zo weinig over.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 15 dec 2017 13:26

Johan100 schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25485/aanraking-zonder-toestemming/
Iemand van 8 jaar die de vragenrubriek van refoweb vindt en deze vraag stelt.
Doet mij eerder aan een trol denken.....

Mij ook.
Niet echt het taalgebruik van een achtjarige.
Aan de andere kant: stel dat het wel waar is, een zekere omzichtigheid in het antwoord is dan gewenst.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 15 dec 2017 13:34

StillAwake schreef:Mij ook.
Niet echt het taalgebruik van een achtjarige.
Aan de andere kant: stel dat het wel waar is, een zekere omzichtigheid in het antwoord is dan gewenst.

Overigens (in aanvulling): inderdaad beangstigend (zoals enkele reageerders al hebben aangegeven) dat er direct vanuit gegaan wordt dat het om een man gaat.
Hoe waarschijnlijk dat ook is, het gebeurd ook door vrouwen, en hun slachtoffers worden hiermee wel "ontkend".
Hoe gemakkelijk was het geweest om dit antwoord sekseneutraal op te stellen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 15 dec 2017 13:42

Idd een kwalijke zaak, zeker in het huidige #metoo klimaat waar je als man in zekere zin kwetsbaar bent als je ten onrechte van iets beschuldigd wordt. Zie dan maar je onschuld te bewijzen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 15 dec 2017 15:50

StillAwake schreef:Overigens (in aanvulling): inderdaad beangstigend (zoals enkele reageerders al hebben aangegeven) dat er direct vanuit gegaan wordt dat het om een man gaat.
Hoe waarschijnlijk dat ook is, het gebeurd ook door vrouwen, en hun slachtoffers worden hiermee wel "ontkend".
Hoe gemakkelijk was het geweest om dit antwoord sekseneutraal op te stellen...

Ik als moeder denk dan, o help, dan heb ik me daar ook weleens schuldig aan gemaakt. Was een kindje op het luchtbed of bank in slaap gevallen, dan wreef ik het zachtjes over zijn buikje en gaf het een kusje, zonder enige bijgedachte. Dat is het vertrouwen dat er hoort te zijn tussen moeder en kind.
Dergelijke vragen zijn zo ongenuanceerd, dat je daar helemaal geen antwoord op kunt geven zonder meer achtergrondinfo.
Mag je als moeder je 10 jarige zoontje nog helpen onder de douche?
Kruipt een 11 jarig meisje nog op opa's schoot?
Bah, met dat #MeToo wordt alles op 1 hoop geveegd, omdat er jarenlang seksuele machtsvellustelingen hun gang konden gaan.
Het aanraken is pas een probleem als het tegen de zin van de ander gebeurd en met ongepaste bedoelingen. Eerder niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 15 dec 2017 16:19

Chaya schreef:Ik als moeder denk dan, o help, dan heb ik me daar ook weleens schuldig aan gemaakt. Was een kindje op het luchtbed of bank in slaap gevallen, dan wreef ik het zachtjes over zijn buikje en gaf het een kusje, zonder enige bijgedachte. Dat is het vertrouwen dat er hoort te zijn tussen moeder en kind.
Dergelijke vragen zijn zo ongenuanceerd, dat je daar helemaal geen antwoord op kunt geven zonder meer achtergrondinfo.
Mag je als moeder je 10 jarige zoontje nog helpen onder de douche?
Kruipt een 11 jarig meisje nog op opa's schoot?
Bah, met dat #MeToo wordt alles op 1 hoop geveegd, omdat er jarenlang seksuele machtsvellustelingen hun gang konden gaan.
Het aanraken is pas een probleem als het tegen de zin van de ander gebeurd en met ongepaste bedoelingen. Eerder niet!


Welnee, dat is toch een heel normale gang van zaken.
Helemaal met je eens.
Alertheid is goed, maar het moet niet doorslaan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 15 dec 2017 16:20

drernie schreef:Idd een kwalijke zaak, zeker in het huidige #metoo klimaat waar je als man in zekere zin kwetsbaar bent als je ten onrechte van iets beschuldigd wordt. Zie dan maar je onschuld te bewijzen.


Blijkt alleen dat in de praktijk het met valse beschuldigingen echt wel meevalt, en als het inderdaad zo is, de beschuldiger veel zwaarder wordt gestraft dan degene(n) die ze valselijk beschuldigde.

Ik weet het niet, maar in dit geval is de vraagsteller geloven en het blijkt een 'grap' veel minder kwalijk dan de vraagsteller niet geloven en het blijkt serieus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 16 dec 2017 20:29

Mortlach schreef:


Inderdaad. Duizenden jaren is niks op geologische schaal. Maar bij 100.000 jaar wordt dat al wat anders. De mens is al ongeveer 200.000 tot 300.000 jaar 'modern' (dwz. anatomisch niet te onderscheiden van mensen van nu). Wat de Egyptenaren afbeelden is dus 1 tot 2 procent van die periode.







Precies! Helemaal goed. De mens van 4000 jaar geleden verschilt anatomisch niet van de mens nu. Alleen zijn de mensen waar jij aan denkt niet van 4000 jaar geleden maar van 400.000 jaar en de echte afsplitsing van aapachtige voorouders nog veel verder terug.

Jij hebt gewoon je eigen waarheid hé, nietwaar?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby5 » 16 dec 2017 21:18

MoesTuin schreef:Nou inderdaad...daar mag ook hoognodig de bezem weleens door de reacties.

Ja inderdaad. Wat als het echt is?
Mijn zoon deed mee in een discussie over zwarte gaten op internet toen ie 8 was, onder mijn naam. Ze dachten dat ie een volwassene was.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2017 12:26

Johan100 schreef:Jij hebt gewoon je eigen waarheid hé, nietwaar?


Ik ben echt niet degene die dit heeft uitgedokterd hoor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anatomically_modern_human
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten