Zondag - rustdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Zondag - rustdag

Berichtdoor schelpje3 » 19 aug 2013 09:41

Als ik na de zondag hier kom bijlezen, zie ik hoeveel forummers er actief zijn geweest. Ik heb nu net zitten lezen en zie dat de zondag behoorlijk misbruikt is. Dat is te lezen in diverse topics. :-&
Een vraag voor diegenen die naar de kerk gaan: hebben jullie nu echt behoefte om na een dienst hier te gaan lezen en posten?
9 van de 10 keer voegt het niets toe, sterker nog, het breekt af.
Is het verveling? Dagopvulling?
Onze kinderen blijven UIT ZICHZELF, szondags van hun facebook en twitter weg.
In sommige gezinnen moeten de mobieltjes worden ingeleverd op zaterdagavond, wij geloven daar niet in. Je moet leren er zelf op goede wijze mee om te gaan.
Ze zitten op zondag heus wel eens met hun smartphone in handen, maar er wordt dan geappt naar elkaar of een gedownload spelletje gespeeld.
Mijn man en ik hebben zoveel mogelijk het goede voorbeeld gegeven, door op zondag vanaf het begin de computer uit te laten, alleen luister ik wel eens naar een preek. Ik check mijn mail bewust ook niet, want van het één komt het ander.
Zitten hier nog mensen, al is het een enkeling, die op zondag hier niet (willen) zijn?
Er ook geen behoefte aan hebben!
Wat wordt er gezien als een goede en verantwoorde besteding van de zondag?
Kan het alsjeblieft zonder steken onder water!!! Respecteer elkaar. Als iemand niet de vrijmoedigheid heeft om op zondag te gaan fietsen, laat dat dan!

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor coby » 19 aug 2013 09:44

schelpje3 schreef:Als ik na de zondag hier kom bijlezen, zie ik hoeveel forummers er actief zijn geweest. Ik heb nu net zitten lezen en zie dat de zondag behoorlijk misbruikt is. Dat is te lezen in diverse topics. :-&
Een vraag voor diegenen die naar de kerk gaan: hebben jullie nu echt behoefte om na een dienst hier te gaan lezen en posten?
9 van de 10 keer voegt het niets toe, sterker nog, het breekt af.
Is het verveling? Dagopvulling?
Onze kinderen blijven UIT ZICHZELF, szondags van hun facebook en twitter weg.
In sommige gezinnen moeten de mobieltjes worden ingeleverd op zaterdagavond, wij geloven daar niet in. Je moet leren er zelf op goede wijze mee om te gaan.
Ze zitten op zondag heus wel eens met hun smartphone in handen, maar er wordt dan geappt naar elkaar of een gedownload spelletje gespeeld.
Mijn man en ik hebben zoveel mogelijk het goede voorbeeld gegeven, door op zondag vanaf het begin de computer uit te laten, alleen luister ik wel eens naar een preek. Ik check mijn mail bewust ook niet, want van het één komt het ander.
Zitten hier nog mensen, al is het een enkeling, die op zondag hier niet (willen) zijn?
Er ook geen behoefte aan hebben!
Wat wordt er gezien als een goede en verantwoorde besteding van de zondag?
Kan het alsjeblieft zonder steken onder water!!! Respecteer elkaar. Als iemand niet de vrijmoedigheid heeft om op zondag te gaan fietsen, laat dat dan!

Als je dan ook degenen die het wel doen of gaan internetten zou laten, zouden ze er ook geen probleem mee hebben.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Evelien » 19 aug 2013 09:55

Ik ben ook zo op gevoed, vreselijk vond ik dat. Nu doen wij het toch anders.
Wij gaan er op uit met elkaar als gezin. Eerst met z'n allen naar de kerk, daarna blijven we thuis of gaan we weg. Tijdens het slaapje van onze zoon zitten we gewoon te relaxen.

Een zondagse besteding is voor iedereen weer anders. Laat elkaar daarin gewoon vrij.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Speedy » 19 aug 2013 10:00

Evelien schreef:Ik ben ook zo op gevoed, vreselijk vond ik dat. Nu doen wij het toch anders.
Wij gaan er op uit met elkaar als gezin. Eerst met z'n allen naar de kerk, daarna blijven we thuis of gaan we weg. Tijdens het slaapje van onze zoon zitten we gewoon te relaxen.

Een zondagse besteding is voor iedereen weer anders. Laat elkaar daarin gewoon vrij.


Ik denk niet dat dat de essentie is van schelpje haar posting. Dat ze begrijpt wat je schrijft, maar ik denk juist het punt zit in dat mensen naar een dienst gaan en vervolgens op de dag postings plaatsen waarin zaken worden afgebrand. Harde postings over anderen en dat op de zondag.

En zelf zeg ik, heeeeeeeeeeeeeerlijk de zondag als rustdag. Geen computer (muv diensten beluisteren) en heerlijk met het gezin praten, lezen, zingen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Evelien » 19 aug 2013 10:05

En dan nog... ik stoort me er absoluut niet aan. Ik lees het en denk: doe niet zo zielig zo met elkaar en tegen elkaar. Ieder moet het voor zich weten toch? Dat iemand zo afgebrand en spottend reageren na een dienst? ach kan er niet wakker van liggen.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor alexander91 » 19 aug 2013 10:06

schelpje3 schreef:Als ik na de zondag hier kom bijlezen, zie ik hoeveel forummers er actief zijn geweest. Ik heb nu net zitten lezen en zie dat de zondag behoorlijk misbruikt is. Dat is te lezen in diverse topics. :-&
Een vraag voor diegenen die naar de kerk gaan: hebben jullie nu echt behoefte om na een dienst hier te gaan lezen en posten?
9 van de 10 keer voegt het niets toe, sterker nog, het breekt af.
Is het verveling? Dagopvulling?
Onze kinderen blijven UIT ZICHZELF, szondags van hun facebook en twitter weg.
In sommige gezinnen moeten de mobieltjes worden ingeleverd op zaterdagavond, wij geloven daar niet in. Je moet leren er zelf op goede wijze mee om te gaan.
Ze zitten op zondag heus wel eens met hun smartphone in handen, maar er wordt dan geappt naar elkaar of een gedownload spelletje gespeeld.
Mijn man en ik hebben zoveel mogelijk het goede voorbeeld gegeven, door op zondag vanaf het begin de computer uit te laten, alleen luister ik wel eens naar een preek. Ik check mijn mail bewust ook niet, want van het één komt het ander.
Zitten hier nog mensen, al is het een enkeling, die op zondag hier niet (willen) zijn?
Er ook geen behoefte aan hebben!
Wat wordt er gezien als een goede en verantwoorde besteding van de zondag?
Kan het alsjeblieft zonder steken onder water!!! Respecteer elkaar. Als iemand niet de vrijmoedigheid heeft om op zondag te gaan fietsen, laat dat dan!

Ten eerste Rom 14: "De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd."

Laten we ons dus niet ergeren aan hoe een ander zijn/haar dag invult. Blijf je ogen op je eigen werk gericht houden.

Een aantal punten voor je:
1: Je schrijft op hoe goed jij het voor elkaar hebt hier en hoe goed jij en je man je in jullie ogen aan Gods wet voldoen. Is op zich niets mis mee, maar wel als je dat doet om te laten zien hoe slecht anderen bezig zijn.
2: Een zondag is een dag waarop je meer nog op God gericht kunt zijn en niet hoeft te werken. Je mag dingen doen waar je van ontspant, en dat dankzij de gunst van God die ons zo'n dag schenkt. Als je dan op een religieus forum het gaat hebben over geloofszaken, vind ik beter dan het spelen van kolonisten van catan de hele middag, of een dutje doen. Het is op zn slechtst, even slecht als dat lijkt mij.
3: Besef je wel hoe gezegend je bent dat je een man en kinders hebt waarmee je op een dergelijke manier de zondag kunt vullen? Hoe kun je met zo'n voorbeeld verwijten gaan uiten naar mensen die wellicht niet in zo'n dicht gezin leven en die hier op dit forum tenminste in contact kunnen komen met andere christenen? En dat noem jij in een woord misbruik?
4: Je mag van mij best de hele zondag binnen zitten, geen probleem, maar maak niet altijd een punt als mensen op de dag des Heeren graag wat moeite doen om van Zijn Schepping te genieten. Het leven is al zwaar genoeg, moeten we alle lichtpuntjes weggrissen?

PS en terugwijzend naar de tekst van Paulus, daar zit het hele antwoord voor dit vraagstuk al in. En als je er iets van wil zeggen, doe het op een positieve manier, en noem het niet meteen misbruik of een zonde. Maak mensen jaloers op jouw wijze van de zondag invullen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor schelpje3 » 19 aug 2013 10:12

Nog een keer:
Zijn er hier (nog) forummers die de zondag op een bepaalde manier inrichten?
Ik heb vanuit ons gezin een voorbeeld gegeven.
Niks meer!
Ik vroeg om respect voor de mensen die op zondag bepaalde dingen niet willen doen, daar de vrijmoedigheid niet voor hebben.
Er zijn genoeg andere topics (teveel) waar hier tegenaan geschopt kan worden.
Ik hoop op reacties van mensen die bijv. zeggen:
* nee, ik heb op zondag geen behoefte aan een forum/internet/mailverkeer
* Ja, ik vind het fijn om op zondag met elkaar van gedachten te wisselen over het geloofsleven
* Ik ga graag in mn eentje een stukje wandelen/fietsen om de preek te overdenken
* Ik ga graag met ons hele gezin op stap, om die zondagmiddag tot iets bijzonders te maken en geen lange saaie
dag te laten zijn, zodat ze er later met vreugde aan terug kunnen denken.

Kan het zo alsjeblieft? :D

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Evelien » 19 aug 2013 10:14

8)
Laatst gewijzigd door Evelien op 19 aug 2013 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mona » 19 aug 2013 10:23

Schelpje,
Ik begrijp je precies.
Ik ben de enige in een seculiere omgeving.
Ik ga in mijn eentje twee keer naar de kerk, en kan met niemand het delen wat er in de kerk is gezegd.
De zondag is voor mij een 'oplaaddag'. Ik heb die nodig.
Ik heb de zondag altijd als een rustdag gehad: uitslapen, visite, tv kijken, lekker eten enz...
Maar, dank aan God, nu mag de zondag een dag zijn om naar uit te zien, vooral het uitzien naar de kerkdienst.
Als de dominee amen heeft gezegt, verlang ik al naar volgende week.
Ik heb zoveel te leren, ik weet niets van God en Goddelijke zaken, ook al ben ik christelijk opgevoed.
Zelf heb ik geen moeite om iets te doen op zondag, visite of fietsen of wandelen.
Maar de kerkdiensten zal ik er niet om verzuimen. Ondertussen weet men dit van mij, maar het was lastig om uit te leggen, maar aan de andere kant zo makkelijk...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Ruth2 » 19 aug 2013 10:26

Ik ken ook van die voorbeeldige gezinnen maar doordeweeks kan en mag alles ( bij wijze van spreken) en stiekum op het toilet, in de badkamer en op de slaapkamer wel internetten enzo, je maakt mij niet wijs dat jongelui waarvan er velen een iPhone of een tablet hebben er zondags niet even op kijken, je kan er beter ten alle tijden gereguleerd mee omgaan datzelfde geld voor tv.
Je kunt toch ook doordeweeks weleens een internetloze en tv loze dag of dagen hebben dat hoeft niet perse de zondag te zijn, laat een ieder daarin vrij en veroordeel deze mensen niet want dat word toch wel gedaan!
Verder proberen wij van elke dag een fijne dag te maken en Gods Woord te laten spreken, (proberen he :wink:)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor schaapje » 19 aug 2013 10:32

schelpje3 schreef:
9 van de 10 keer voegt het niets toe, sterker nog, het breekt af.
Is het verveling? Dagopvulling?

Dat is niet om af te breken schelpje, maar het meest actieve op het forum ben jij toch, is het dag opvulling, verveling....en dat is dan door de weeks toegestaan en op zondag héél verkeerd?
Ik snap dat niet zo goed, sorry hoor dat komt omdat ik niet aan de joodse zondagsheiliging doe.
Maar ik respecteer anderen die dat wel doen, als ze het doen voor hun God.


Kan het alsjeblieft zonder steken onder water!!! Respecteer elkaar. Als iemand niet de vrijmoedigheid heeft om op zondag te gaan fietsen, laat dat dan!

Toch lijkt jouw posting steken onder water naar anders denkende over de zondag, ik kan het niet anders zien, en ik zal er ook niet anders over gaan denken.
Vraag me ook af waarover je dan druk maakt.....laat dat dan ook....laat de ander vrij. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor JeeWee » 19 aug 2013 10:38

mona schreef:Schelpje,
Ik begrijp je precies.
Ik ben de enige in een seculiere omgeving.
Ik ga in mijn eentje twee keer naar de kerk, en kan met niemand het delen wat er in de kerk is gezegd.
De zondag is voor mij een 'oplaaddag'. Ik heb die nodig.
Ik heb de zondag altijd als een rustdag gehad: uitslapen, visite, tv kijken, lekker eten enz...
Maar, dank aan God, nu mag de zondag een dag zijn om naar uit te zien, vooral het uitzien naar de kerkdienst.
Als de dominee amen heeft gezegt, verlang ik al naar volgende week.
Ik heb zoveel te leren, ik weet niets van God en Goddelijke zaken, ook al ben ik christelijk opgevoed.
Zelf heb ik geen moeite om iets te doen op zondag, visite of fietsen of wandelen.
Maar de kerkdiensten zal ik er niet om verzuimen. Ondertussen weet men dit van mij, maar het was lastig om uit te leggen, maar aan de andere kant zo makkelijk...


Mooi om te lezen!
De zondag is voor mij bij uitstek een dag met de dingen van God bezig te zijn en een dag waarop God met mij bezig is.
Op andere dagen niet dag? Jawel hoor, maar die zondag is zo'n dag dat niets moet. Ik moet ook niks van God, maar nodigt mij uit om met andere gelovigen samen te komen in Zijn huis om Hem te aanbidden, om nieuwe energie te ontvangen, om te leren, om te groeien in mijn geloof.

Wat 'mag' ik dan niet?
Ik mag alles, onder dankzegging genomen zijnde.
Ik wil niet alles.
Da's een ander verhaal.
Ga ik dan nergens op bezoek?
Jawel hoor, maar bij voorkeur niet bij mensen waar ik niet over de dingen van God kan praten.
Ga ik dan niet op stap?
Ook dat wel, maar liever niet op plaatsen waar een ontmoeting met God door herrie of andere zaken wordt belemmerd.

Als de liefde voor God en Zijn dienst in je hart is gelegd, dan wil je ook niks liever dan heel dicht bij je Geliefde zijn...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor schelpje3 » 19 aug 2013 10:44

Heel mooi Mona en JeeWee! Hartelijk dank.
Ik hoop dat er meer dergelijke fijne reacties in dit topic komen!

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor coby » 19 aug 2013 10:53

Als ik in de kerk zit ben ik tot een uur of 7 's avonds onder de pannen en heb ik geen tijd voor internet. Vond het wel lekker een dagje vrij in de vakantie. Had even geen puf meer om de kinderen bezig te houden van 12 tot 7.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2013 11:29

* Ja, ik vind het fijn om op zondag met elkaar van gedachten te wisselen over het geloofsleven
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten