Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Miepje90 » 06 jun 2015 20:44

Hier stond vanavond (en voor morgen weer) een risotto met kastanjechampignons en groene aspergetips op het menu. Ik had die nieuwe roerbakrisotto van Lassie meegenomen; dat viel niet tegen (als je afwijkt van de instructie en bouillion toevoegt ipv water).Beetje rucola erbij, parmezaan erover, heerlijk!
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor *Annette* » 29 jul 2015 20:04

Voor de yoghurt makers onder ons, wat voor 'recept' gebruiken jullie?
Wat de toekomst brengen moge........

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 30 jul 2015 11:44

Wie gebruikt er al langere tijd kokosolie en met welke toepassing(en)?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 30 jul 2015 14:11

Ik gebruik het zo nu en dan.

Heb je het toevallig over dat ene artikel? :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 01 aug 2015 16:19

Chaya schreef:Geen positief bericht op Trouw

De Hollandse pot is nog altijd populair. Bijna de helft van de maaltijden die in Nederland worden genuttigd, bestaat uit aardappelen, vlees en groenten. De populairste groente is de sperzieboon, kipfilet is het meest gegeten stukje vlees. Geen volk ter wereld staat zo kort in de keuken voor de warme maaltijd als het Nederlandse: 18 minuten.

Ik voel me niet aangesproken, maar krijg het gemiddelde kennelijk niet omhoog. :mrgreen:

Oh wij eten vaak aardappelen met twee soorten groente. Heerlijk toch :) Ik denk dat ik gemiddeld een halfuur besteed aan een warme maaltijd. Trouwens, hoe zit het met de lunch? Daarvoor zal de Nederlander wel helemaal lager scoren dan de rest van de wereld, omdat ze daar meestal tussen de middag ook warm eten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2015 12:11

18 minuten in de keuken.... dan schilt men de aardappels zeker ergens anders... en het doppen van de boontjes idem dito :) Mijn ervaring is dat ik met nederlands eten gemiddeld langer bezig ben dan met veel andere maaltijden. Deel van de tijdswinst zal hem wel zitten in het saaie 1 soort groente gebruiken. Hoef je niet zoveel te snijden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 03 aug 2015 15:25

Marnix schreef:18 minuten in de keuken.... dan schilt men de aardappels zeker ergens anders... en het doppen van de boontjes idem dito :) Mijn ervaring is dat ik met nederlands eten gemiddeld langer bezig ben dan met veel andere maaltijden. Deel van de tijdswinst zal hem wel zitten in het saaie 1 soort groente gebruiken. Hoef je niet zoveel te snijden.

Het is een gemiddelde, en hoe is er gerekend? Vanaf het moment dat je een aardappelbak pakt?
Ik kijk wel eens naar diverse koks op 24kitchen en het valt mij op dat veel buitenlandse keukens best weinig variatie kennen. I.i.g. niet veel meer dan de zgn Hollandse. En wat is de Hollandse keuken nu anno 2015, heel heel veel variatie.
Een stamppot is niet meer suf wat gesneden peen en ui en aardappels in een pan gooien.
Ook hierin is een keur van variatie, van zomerstamppotjes, lentestamppotjes en de zwaardere wintervarianten.
En de groente die je het langst moet laten koken, snijd je het eerste, daarna de groenten die maar kort hoeven mee te doen. Zoals peultjes, sugarsnaps en broccoli.
En als je wat sneller wilt zijn, gebruik je heet water, snijd je alles iets kleiner of gebruik je een pasta met een korte kooktijd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2015 09:40

Kleiner snijden helpt niet zo, je bent net zo lang bezig om het fijner te snijden dan dat het de kook/baktijd verkort :)

stamppot kan wel wat meer variatie kennen maar de meest gekookte stamppotten in Nederland zijn doorgaans nog steeds hutspot, boerenkool, andijvie, raapstelen, zuurkool. Met 1 soort groente of hooguit twee. In buitenlandse gerechten gaan vaak wel wat meer verschillende soorten groenten. Dat is soms wel wat spannender dan een stamppot of aardappels + groente + vlees. Maar ach, ieder z'n smaak. En het klopt, je kan best leuke stamppotten maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor *Annette* » 14 okt 2015 20:03

Iemand een lekker recept voor lasagne?
Wat de toekomst brengen moge........

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2015 21:44

Ehh, niet echt, misschien wel tips. Maar lasagne maken doe je vooral op gevoel. Sowieso is het net als soep. Je kan bijna alle groenten in lasagne stoppen, als het maar een beetje bij elkaar past.

Lasagnesaus kan je goed zelf maken. De basisingredienten zijn:

Veel tomaten
Knoflook
Ui
Wat suiker
Bouillon (blokjes, poeder of uit een pot)
Italiaanse kruiden
Peper
Olijfolie
Groente die je er in wil doen of over hebt

Tomaten in kwarten snijden. Knoflook toevoegen, vooral niet te weinig. Ui in stukken snijden. Flinke scheut olijfolie er bij en italiaanse kruiden (mix of tijm, oregano, basilicum... Ook niet te zuinig mee zijn. Dat met staafmixer of blender pureren. Vervolgens opwarmen in een pan (eventueel eerst gehakt of kip bakken als je dat erbij wil). Op smaak brengen met peper, wat extra kruiden of wat dan ook. En suiker als het een te sterke tomatensmaak heeft of het wat zurig is. Groenten erbij, binden met maizena zodat de saus goed dik wordt. En dan je lasagne bouwen en kaas er over doen en in de oven.

Gewoon een beetje uitproberen en als je de balans een beetje doorhebt is er weinig lekkerder dan zelfgemaakte lasagne.

Wil je een keer wat anders, koop dan tagliatellesaus (pakje) en voeg kip, knoflook, veel spinazie toe.spekjes erbij is ook lekker. Ook een beetje binden en lasagne maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 14 okt 2015 22:35

Alhoewel het best lekker zal zijn, is dat niet hoe Italianen een goeie lasagne maken. Ik ben meer van de Italiaanse orthodoxe keuken. Napolitaanse lasagne bijvoorbeeld en dan de versie met weinig of geen ei. Een pakje gebruiken vind ik een zwaktebod voor een goeie kok, sorry Marnix.

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 14 okt 2015 22:36

Chaya schreef:Wie gebruikt er al langere tijd kokosolie en met welke toepassing(en)?

Voor zonnebrand zou ik het gebruiken, niet in de keuken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2015 08:45

mohamed schreef:Alhoewel het best lekker zal zijn, is dat niet hoe Italianen een goeie lasagne maken. Ik ben meer van de Italiaanse orthodoxe keuken. Napolitaanse lasagne bijvoorbeeld en dan de versie met weinig of geen ei. Een pakje gebruiken vind ik een zwaktebod voor een goeie kok, sorry Marnix.


Dat mag je vinden. Maar het komt wel eens voor dat ik geen zin heb om eigen saus te maken (ik werk ook fulltime) dus sporadisch een pakje of een zakje vind ik dan prima. En ja, mijn recept is voor Nederlandse lasagne en die is verrekte lekker. Of het authentiek Italiaans is vind ik dan niet zo belangrijk ;) Ik heb overigens vaak genoeg lasagne gegeten in Italie die bestond uit deegbladeren met daar tussen een tomatensaus met wat groenten en soms gehakt. Het verschil zit hem er vooral in dat de groenten in Italie er heel fijn in gesneden wordt terwijl ik die liever wat groter en grof laat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor 654321 » 15 okt 2015 09:28

Hier de lasagne ongeveer hetzelfde als Marnix. Wel met wat geruld rundergehakt. Paar keer zelf maken op gevoel en je weet dan wat je van welke kruiden moet gebruiken.
Naast veel tomaten en veel ui doe ik er vaak een grote zak Italiaanse groentenmix door en een bakje champignons en een courgette.
Mmm, lekker en niet veel werk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2015 11:39

Ik maak hem ook wel met gehakt maar soms ook zonder vlees. En ik gooi en doorgaans geen zak groentemix door maar groente waar ik zin ik heb of die ik over heb. Dat kan bijvoorbeeld zijn: prei, ui, paprika, sperziebonen, broccoli, bloenkool, courgette enzovoorts.

En als je in een luie bui bent kan je ook sugo / gezeefde / gepelde tomaten of pakken tomatenpuree gebruiken :D Maar verse tomaten en groente is wel het lekkerst.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten

cron