Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 26 mei 2015 13:17

Boekenlezer schreef:Koken, bakken, maar dan anders. En nee, ik heb ook geen recept voor rabarber, helaas.

De pannen afwassen vóórdat je aan je warme eten begint is eigenlijk wel een goed idee. Want na het eten ben ik er al snel te lui voor. Voor het eten wil het nog wel. Nadeel is alleen, dat dan het eten tijd krijgt om koud te worden.

Nou ja, eet gewoon uit de pan, dan heb je nog minder afwas. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mei 2015 17:25

Ik vrees dat dat weer niet zo handig eet, uit een pan. Ik houd het nog gewoon bij een bord.
Bovendien, als je uit de pan eet, kun je die niet vóór het eten afwassen. Dan moet je na de maaltijd een groter object schoonmaken. :-k
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 27 mei 2015 08:17

Ik vrees dat dit mannenlogica is, dus voor mij niet te volgen.
Als ik zo zou denken, dronken we melk uit een pak, smeerden we een boterham op het aanrecht en kookte ik alles in één pan.
Kortom, een ongezellig en vies zooitje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boerin » 27 mei 2015 10:28

Chaya schreef:Ik vrees dat dit mannenlogica is, dus voor mij niet te volgen.
Als ik zo zou denken, dronken we melk uit een pak, smeerden we een boterham op het aanrecht en kookte ik alles in één pan.
Kortom, een ongezellig en vies zooitje.

Toen ik net getrouwd was hadden we een afwasmachine gekregen van m'n zus maar hij was gewoon maanden te lui om die ff aan te sluiten. Had je gewerkt, ging ik uitgebreid koken en dan kon ik de hele zooi ook nog eens een keer af gaan wassen. Ja doei piepeloei, toen ben ik overgestapt op eenpansgerechten, ziezo da's mooi van Aviko, hup mik maar in de pan, koekenpan ff onder de kraan houden na afloop is nog wel te overzien.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 27 mei 2015 13:17

Ik heb een afwasmachine, maar daar gaat niet alles in.
A omdat het niet allemaal past, en B plastic dingen zoals een vergiet, schaaltjes, belegbakjes, e.d. en hout, spatels en roerlepels, en aardschilmesjes,
mooie glazen met een afbeelding of van het glasservies, was ik allemaal met de hand af.
Want het wordt er allemaal niet mooier op, met die "scherpe" afwasmiddelen.
Tijdens het koken was ik al zo veel mogelijk af, wat ik gebruik gaat direkt in een sopje of de vaatwasmachine.
Ik heb wel een hekel aan de oven schoonmaken en de kookplaat schoonmaken.
Als je dat een keer laat liggen, kom je jezelf lelijk tegen en duurt het lang en kost het veel schrobwerk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boerin » 27 mei 2015 18:43

Chaya schreef:Ik heb een afwasmachine, maar daar gaat niet alles in.
A omdat het niet allemaal past, en B plastic dingen zoals een vergiet, schaaltjes, belegbakjes, e.d. en hout, spatels en roerlepels, en aardschilmesjes,
mooie glazen met een afbeelding of van het glasservies, was ik allemaal met de hand af.
Want het wordt er allemaal niet mooier op, met die "scherpe" afwasmiddelen.
Tijdens het koken was ik al zo veel mogelijk af, wat ik gebruik gaat direkt in een sopje of de vaatwasmachine.
Ik heb wel een hekel aan de oven schoonmaken en de kookplaat schoonmaken.
Als je dat een keer laat liggen, kom je jezelf lelijk tegen en duurt het lang en kost het veel schrobwerk.

Oh ja kijk, lol daarom heb ik niet zulk soort glazen en vergieten en plastic dingen gooi ik er gewoon in. Ik zou eens moe worden.
Ik had nauwelijks bestek eigenlijk, dus dat heb ik een paar dagen terug bij de Hema gehaald, lol, alles van plastic, vaatwasmachinebestendig,
6 koppen voor een euro. Handig.
Ik ken iemand, die heeft ook een hekel aan de kookplaat schoonmaken. Die doet er dus zilverpapier overheen. :lol: Dat kun je weggooien als het vies is.
Een oven krijg ik niet schoon. Dan deed ik het met dat ovenschoonmaakspul en dan stonk het eten daarna van dat vieze schuim. Tig keer nalappen met gewoon water hielp niks. Ik gebruik nooit meer zo'n grote oven, probeerde het een keer en hij deed het niet eens. Hij is wel keurig schoon, nooit gebruikt. Ik heb zo'n kleine combimagnetron waar je zo een lappie over kunt halen of die glazen onderbak even afwassen, alleen die gebruik ik.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 30 mei 2015 19:54

Boerin schreef:Ik ken iemand, die heeft ook een hekel aan de kookplaat schoonmaken. Die doet er dus zilverpapier overheen. :lol: Dat kun je weggooien als het vies is.

Oja, zo deden wij dat ook bij het gasformuis in ons studentenhuis. Maar alsnog was die keuken best wel smerig. Bij keramische kookplaten kan je het echt nooit overslaan, dan gaat het enorm stinken de volgende keer dat je de plaat gebruikt.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boerin » 03 jun 2015 15:11

Lalage schreef:Oja, zo deden wij dat ook bij het gasformuis in ons studentenhuis. Maar alsnog was die keuken best wel smerig.

Lol ja, bij ons was het zo smerig dat de muizen er heerlijk van liepen te snoepen, gewoon ook in de half open keukenkastjes. Een jongen z'n keurige moeder kwam een keer langs en was geschokt. Zo had ze 'm toch niet opgevoed.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 03 jun 2015 15:35

O bah. :-&
Ik zou niet geschikt zijn om met 4 of 6 meiden 1 keuken te bemannen, (o nee, bevrouwen) ik zou elke dag gaan poetsen en schrobben.
Ik was laatst even in een studentenhuis, daar was het brandschoon =D>
De jongemannen kookten elke dag en niet alleen pasta. Maar ze bereidden vaak een visje met roerbakgroenten en rijst of gebakken aardappeltje.
Ze deden om de beurt vrijwel elke dag de boodschappen om zo de aanbieding van de dag niet te missen en goedkoop inkopen te kunnen doen.
Toen ik er was zouden ze die avond een ovenschotel met kip eten, echt knap van die gasten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boerin » 03 jun 2015 15:46

Chaya schreef:O bah. :-&
Ik zou niet geschikt zijn om met 4 of 6 meiden 1 keuken te bemannen, (o nee, bevrouwen) ik zou elke dag gaan poetsen en schrobben.
Ik was laatst even in een studentenhuis, daar was het brandschoon =D>
De jongemannen kookten elke dag en niet alleen pasta. Maar ze bereidden vaak een visje met roerbakgroenten en rijst of gebakken aardappeltje.
Ze deden om de beurt vrijwel elke dag de boodschappen om zo de aanbieding van de dag niet te missen en goedkoop inkopen te kunnen doen.
Toen ik er was zouden ze die avond een ovenschotel met kip eten, echt knap van die gasten.

Zoo.. bijzonder. Ja koken deden we wel goed daar, want dat hoefde dan ook maar 1 keer in de week. Was vooral in het begin, daarna kwamen er een paar anderen wonen, een jongen met een frituurpan, daar mikten we de paprika ook gewoon in en het ging een keer over de vloer al dat vet. Lachen die jongen. Hij woonde er al maanden, zie ik 'm ineens de gangen vegen. Ja zegt ie, ik dacht ik ga eens schoonmaken, dus ik heb een bezem gekocht. Joh we hebben hier een stofzuiger hoor. :lol:
Wel hele aparte recepten geleerd daar. Rijst met vruchtjes, ananas en kerriesaus, aardappelpuree met prei en kaas en kerrie en rozijnen en ananas in de oven. Best lekker wel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 03 jun 2015 15:58

Boerin schreef:Zoo.. bijzonder. Ja koken deden we wel goed daar, want dat hoefde dan ook maar 1 keer in de week. Was vooral in het begin, daarna kwamen er een paar anderen wonen, een jongen met een frituurpan, daar mikten we de paprika ook gewoon in en het ging een keer over de vloer al dat vet. Lachen die jongen. Hij woonde er al maanden, zie ik 'm ineens de gangen vegen. Ja zegt ie, ik dacht ik ga eens schoonmaken, dus ik heb een bezem gekocht. Joh we hebben hier een stofzuiger hoor. :lol:
Wel hele aparte recepten geleerd daar. Rijst met vruchtjes, ananas en kerriesaus, aardappelpuree met prei en kaas en kerrie en rozijnen en ananas in de oven. Best lekker wel.

Nou ja, ik bedenk me opeens dat ik als 18jarige ook niet echt propere jetje was, ik denk dat mijn ma zich weleens grote zorgen gemaakt heeft.
Als mijn ouders met vakantie gingen, wasten we alleen af wat we nodig hadden en de dag voordat ze terugkeerden, de rest.
Dat ging wel eens mis ja, als ze een dag eerder dan gepland terug kwamen. :jaknikken:
Maar als je zelf een huishouden moet bijhouden, kom je er toch wel achter dat je het beter kunt bijhouden. Elke dag een beetje is toch iets makkelijker (niet leuker hoor) dan eenmaal per zoveel dagen een hele middag moeten schrobben en krabben.
Mijn moeder waste s'avonds voordat ze naar bed ging, alles weg. Ik zie dat nog steeds bij oudere mensen (zonder vaatwasser), want stel dat er brand komt (alsof de brandweer op het aanrecht let) of ze moeten snachts naar het ziekenhuis, dan kan het toch niet zo zijn dat er 2 kopjes en 2 glazen op het aanrecht staan. :mrgreen:
Koken en bakken vind ik leuker dan de boel erna schoonmaken, dat wel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boerin » 03 jun 2015 17:17

Chaya schreef:Nou ja, ik bedenk me opeens dat ik als 18jarige ook niet echt propere jetje was, ik denk dat mijn ma zich weleens grote zorgen gemaakt heeft.
Als mijn ouders met vakantie gingen, wasten we alleen af wat we nodig hadden en de dag voordat ze terugkeerden, de rest.
Dat ging wel eens mis ja, als ze een dag eerder dan gepland terug kwamen. :jaknikken:
Maar als je zelf een huishouden moet bijhouden, kom je er toch wel achter dat je het beter kunt bijhouden. Elke dag een beetje is toch iets makkelijker (niet leuker hoor) dan eenmaal per zoveel dagen een hele middag moeten schrobben en krabben.
Mijn moeder waste s'avonds voordat ze naar bed ging, alles weg. Ik zie dat nog steeds bij oudere mensen (zonder vaatwasser), want stel dat er brand komt (alsof de brandweer op het aanrecht let) of ze moeten snachts naar het ziekenhuis, dan kan het toch niet zo zijn dat er 2 kopjes en 2 glazen op het aanrecht staan. :mrgreen:
Koken en bakken vind ik leuker dan de boel erna schoonmaken, dat wel.

Ja dat was zo heerlijk makkelijk in een studentenhuis. Dan was het: ik heb gekookt! Dus jullie wassen af en dat was dan ook nog om en om met 6 mensen.
Ben benieuwd wat er van die jongen is geworden. Hij studeerde voor dominee. Die andere was Stefan Paas, die zie ik nog weleens op CIP. Hij ruimde eens in de week z'n kamer op als z'n vriendin met een huisstofmijtallergie langskwam en de kapotte wasmachine had ie bij de buren in de tuin gegooid.
Ik ben blij dat ik nu een klein flatje heb en een afwasmachine en ik heb de kinderen leren opruimen nu.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 04 jun 2015 15:02

Gisteravond spinaziesoep met ravioli gemaakt, viel goed in de smaak. Voedzaam en gezond en een leuke variatie.
Vanavond sticky kippendrumsticks met aardappelschijfjes en een salade met groene asperges, veldsla en cherrytomaatjes.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2015 16:16

Geen positief bericht op Trouw

De Hollandse pot is nog altijd populair. Bijna de helft van de maaltijden die in Nederland worden genuttigd, bestaat uit aardappelen, vlees en groenten. De populairste groente is de sperzieboon, kipfilet is het meest gegeten stukje vlees. Geen volk ter wereld staat zo kort in de keuken voor de warme maaltijd als het Nederlandse: 18 minuten.

Ik voel me niet aangesproken, maar krijg het gemiddelde kennelijk niet omhoog. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jun 2015 16:51

Heb ik ook gelezen, ja. Je bedoelt dit artikel. (Is het meteen later ook gemakkelijk oproepbaar.)

Ik eet ook regelmatig avg (aardappels, vlees, groente). Maar dan wel een beetje versierd. Dus: de aardappels schillen, in schijfjes snijden, koken, en bakken. Groente is bij mij meestal broccoli, omdat dat zo lekker makkelijk is. Sperziebonen kan ook. Verder een kipschnitzel erbij, waarbij dit mijn favorieten zijn: AH kipburger mexicaans of AH kip satéschnitzel.
Bij de gebakken aardappels gebruik ik Calvé Licht & Romig. Verder drink ik een glas bier bij de maaltijd. Meestal Grolsch Puur Weizen, maar de laatste tijd ook Hoegaarden Witbier.
Op die manier is avg behoorlijk smullen! :yum:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 96 gasten